Kontrola veřejné správy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Modely dělby moci a jejich fungování
Veřejná moc a veřejná správa
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
NKÚ, ČNB a Veřejný ochránce práv
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Ochrana práv ve veřejné správě
Ochrana práv ve veřejné správě
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Členění a organizace veřejné správy
Hodnocení a kontrola veřejné správy
Parlamentní kontrola veřejné správy I. „Přímá“ parlamentní kontrola II
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Obecná část správního práva
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_02_SVP_076_Zrn
Územní samospráva Kraje
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Dělba moci Moc soudní.
Nejvyšší kontrolní úřad
Exekutiva a justice VkO 9.
Státní správa.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Kontrola veřejné správy III Soudní kontrola 1. správní soudy 2. civilní soudy 3. zvláštní senát 4. Ústavní soud.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Ekonomické aspekty veřejné správy
Správní soudnictví Veřejná správa.
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č. : CZ. 1
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Stát Tříprvková teorie –G. Jelinnek Území Obyvatelstvo
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_05.
Právnická fakulta MU, Katedra správní vědy a správního práva Správní právo III, jaro Vybrané otázky správního práva a veřejné správy III Jaro 2015.
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
NKÚ, ČNB, Veřejný ochránce práv a Úřad pro ochranu osobních údajů
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Výchova k občanství Moc soudní
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VEŘEJNÁ SPRÁVA (základní vymezení)
Vnější systémová charakteristika finančního práva
Záruky zákonnosti ve veřejné správě
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obecná část rozpočtového práva III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Veřejný ochránce práv.
Obecná část rozpočtového práva III
Ústavní systém České republiky
Transkript prezentace:

Kontrola veřejné správy

Pojem kontroly při kontrole se porovnává stav skutečný se stavem žádoucím druhy kontroly: vnitřní a vnější předběžná, průběžná a následná fáze kontroly: verifikace a kvalifikace

Vnitřní kontrola veřejné správy veřejná správa kontroluje sama sebe vykonávána především v rámci hierarchie nadřízenosti a podřízenosti ve státní správě specifický případ: dozor státní správy nad řádným výkonem samosprávy

Vnější kontrola veřejné správy vykonávána subjekty stojícími mimo veřejnou správu v ČR 4 základní formy: 1) parlamentní kontrola 2) kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem 3) kontrola vykonávaná Veřejným ochráncem práv 4) kontrola vykonávaná nezávislými soudy

Parlamentní kontrola veřejné správy zákonodárná moc ovlivňuje veřejnou správu především prostřednictvím zákonů Poslanecká sněmovna PČR schvaluje státní rozpočet a státní závěrečný účet Poslanecká sněmovna PČR vykonává celkovou politickou kontrolu vůči vládě; základními nástroji jsou a) vyslovování důvěry/nedůvěry b) interpelace vlády nebo jejích členů c) právo předvolávat členy vlády

Parlamentní kontrola veřejné správy - pokračování Výbory a komise Poslanecké sněmovny a Senátu Některé specifické kontrolní nástroje: a) zvláštní parlamentní orgány pro kontrolu zpravodajských služeb a kontrolu užití operační techniky Policií ČR b) přímý vliv na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu

Kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem NKÚ zřízen přímo Ústavou ČR (čl. 97), podrobně jeho organizaci a působnost upravuje zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu účel: kontrola hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu charakteristika: nezávislý, není podřízen ani vládě, ani Parlamentu

Kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem Orgány NKÚ a) prezident a viceprezident, jmenovaní prezidentem republiky (čl. 97 Ústavy ČR) b) kolegium: prezident, viceprezident a 15 členů volených Poslaneckou sněmovnou PČR c) senáty zřizované pro jednotlivé kontrolní akce: 3 nebo více členů NKÚ d) jednotlivý členové NKÚ e) kárná komora: prezident NKÚ a 2 soudci Nejvyššího soudu ČR jmenovaní jeho předsedou

Kontrola vykonávaná Veřejným ochráncem práv právní úprava: zákon č. 349/199 Sb., o veřejném ochránci práv charakter kontroly: - doplňkový a neformální - poskytuje ochranu před jednáním úřadů a institucí, které je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností VOP je nezávislý orgán sui generis; volen Poslaneckou sněmovnou, avšak není jí odpovědný

Kontrola vykonávaná Veřejným ochráncem práv - pokračování Pravomoci nemá nařizovací pravomoc, nemůže zasahovat do poměrů kontrolovaných subjektů, dává pouze nezávazná doporučení faktický význam působí svojí autoritou a přesvědčivostí svých názorů

Soudní kontrola veřejné správy právní úprava: zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní správní soudnictví: soudní přezkum správních aktů a dalších postupů veřejné správy; poskytuje se ochrana veřejným právům, a to před nezákonnými rozhodnutími, nezákonnými jinými postupy a také před nezákonnou nečinností veřejné správy

Soudní kontrola veřejné správy - pokračování Soudy ve správním soudnictví rozhodují o a) žalobách proti rozhodnutím správních orgánů b) ochraně proti nečinnosti správního orgánu, c) ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu, d) kompetenčních žalobách, e) ve věcech porušení povinnosti veřejných funkcionářů f) ve věcech volebních a ve věcech místního a krajského referenda g) ve věcech politických stran a politických hnutí, h) o zrušení opatření obecné povahy nebo jeho částí pro rozpor se zákonem. Ve správním soudnictví rozhodují krajské soudy a Nejvyšší správní soud