Perspektivy podpory zdraví ve školách ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Výhody & nevýhody tvorby Projektu podpory zdraví vzhledem k tvorbě Školního vzdělávacího programu Tomáš Blaha SZÚ Praha 2005.
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Evaluace Rámce podpory Společenství Evaluační jednotka strukturálních fondů.
Hodnocení škol a školských zařízení
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Zavedení systému opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání na Magistrátu města Brna 9. Národní konference kvality ve veřejné správě
Mechanismy evaluace kulturních služeb
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Ve zdravém těle, zdravý duch … a ten je jen ve zdravé škole!!!
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
Minimální preventivní program školy
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
VYTVÁŘENÍ POZITIVNÍHO SOCIÁLNÍHO PROSTŘEDÍ VE ŠKOLÁCH.
Studium pro školní metodiky prevence
Rámcové a školní vzdělávací programy
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
© NSZM ČR Národní síť Zdravých měst ČR Setkání Zdravých měst a realizátorů MA21 v Kraji Vysočina Jihlava, 12. ledna 2015.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Bc. Magdalena Zábranská
Výzva k předkládání žádostí
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Hlavní manažér SP Kvalita I
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Perspektivy podpory zdraví ve školách ČR Miluše Havlínová národní koordinátorka programu Škola podporující zdraví v ČR Tomáš Blaha Státní zdravotní ústav Praha 2006

Dva synergické programy: zdraví a vzdělávání Národní program zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva ČR usnesení vlády ČR / říjen 2002 Rámcové vzdělávací programy pro MŠ, ZŠ, SpŠ, G, SOŠ každá škola: Školní vzdělávací program vyhláška MŠMT / ze zákona 2005

Cíl 13 programu Zdraví 21 Zdravé místní životní podmínky Do roku 2015 by obyvatelé měli mít více příležitostí žít ve zdravých sociálních i ekonomických podmínkách: doma ve škole na pracovišti i v místním společenství

Dílčí úkol Zdraví 21: 13.4 Podpora zdraví do škol Zajistit, aby nejméně 50% dětí mělo příležitost zařadit se do MŠ podporujících zdraví a 95% do ZŠ podporujících zdraví aneb Podpora zdraví do škol

Rámcový vzdělávací program Přínos RVT k podpoře zdraví ve škole Koncepce RVT je založena na dosažení u žáka klíčových kompetencí a životních dovedností Mezi vzdělávacími cíli školy je formulován cíl: „Aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví“ Mezi vzdělávacími oblastmi je zařazena oblast Člověk a zdraví (Člověk a svět). Výchova ke zdraví je nově zavedeným vzdělávacím oborem Je začleněna kapitola o podmínkách, které škola musí ve svém prostředí vytvořit. Vycházejí ze zásad programu ŠPZ

Podmínky pro plnění úkolu Fungující program Evropské WHO, EU a CE Škola podporující zdraví 1986 vytvořen a zahájen ve Skotsku 1989 převzat WHO pro evropské země 1991 nabídnut zemím Střední Evropy 1992 přijat a zahájen v ČR 2002-2006 výzkumně potvrzena efektivita

Současný stav: co máme a co děláme Strategické kroky dlouhodobého směřování od pilotních škol podporujících zdraví k rozšíření podpory zdraví do dalších škol a celého školství RVP / ŠPZ Modelový program s metodikou pro školy -manuály: publikované a inovované Koordinovaná síť certifikovaných škol v programu po celé ČR Příklady dobré praxe v oblasti implementace i strategie Prokazatelné zkušenosti s řízením změn ve škole cyklickým procesem: projekt – realizace - autoevaluace – inovace, Relevantní nástroje k auto-evaluaci a evaluaci Výzkumná šetření

Výzkumné ověření efektivity ŠPZ 2002 MŠMT: Sociální klima v základních školách ČR (ŠPZ N=33: kontrolní školy N=33) 2003 – 2004 NPZ MZ ČR: Tvorba a ověření auto-evaluačních dotazníků ve škole v MŠ (INDI MŠ), v ZŠ (INDI 9) 2004 Statistické zpracování auto-evaluačních dotazníků INDI (deskripce a vztahy mezi indikátory) 2005 Šetření dotazníkem HBSC u žáků (N=4.000) v ŠPZ (N=73) při dodržení téhož formátu jaký má celostátní a evropský výzkum HBSC (porovnání)

Současná funkce Školy podporující zdraví Pomáhat prosazovat politiku podpory zdraví do škol. Poskytovat obraz dobré praxe pro školy, které mají zájem. Být bezpečným prostředím, v němž se daří efektivněji realizovat specifické programy podpory zdraví nejrůznějšího zaměření.

Model podpory zdraví ve škole

Etapy strategie podpory zdraví do škol PILOTNÍ 1992–1999 STRATEGICKÁ 2000-2007 INTEGRAČNÍ 2008-2015

1.etapa PILOTNÍ minulost: 1992-1999 Ustavení sítě škol podporujících zdraví (ŠPZ) z prvních dvou vln přihlášených Pilotáž v 11 vybraných ŠPZ Rozšíření sítě ŠPZ o mateřské školy 1995 Evaluace procesu a výsledků: program je životaschopný a přínosný Metodický výstup: vytvoření národního modelu podpory zdraví ve škole – manuály pro MŠ a ZŠ

2. etapa: STRATEGICKÁ současnost: 2000 – 2007: Školy v síti pracují podle modelového programu podpory zdraví (manuálu) Jsou získáváni strategičtí partneři pro spolupráci a odpovědnost, zvl. ze školství, Daří se zakotvit podporu zdraví a výchovu ke zdraví do nových školských dokumentů Rámcových vzdělávacích programů – RVP Začíná probíhat implementace podpory zdraví a výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů - ŠVP Do sítě ŠPZ vstupují další zájemci

3. etapa: INTEGRAČNÍ budoucnost: 2008 - 2015 Podpora zdraví a výchova ke zdraví jsou závazně zakotveny ve školních vzdělávacích programech-požadavek RVP Dobrou školou bude taková, která mezi ostatními kritérii bude naplňovat ukazatele podpory zdraví ve škole Kvalitu školy z hlediska podpory zdraví bude vyhodnocovat školní inspekce (ČŠI) Kritéria kvality školy budou uvedena ve veřejnou známost jako cíle k dosahování Kritéria kvality školy a nástroje evaluace ČŠI se již připravují a projednávají Podpora zdraví a výchova ke zdraví budou součásti vzdělávaní učitelů, pregr.+dalšího

Nutnost změny koordinace z centra na koordinaci v úrovni kraje Naplňování náročného cíle Podpora zdraví do škol – Zdraví 21 není centrálně přímo řiditelné Současně zde existuje krajské zřízení, na něž byla přenesena řada kompetencí a to zvláště v oblasti školství (MŠMT nemá pro oblast region. Školství žádné výkonné páky) Zainteresování školství na podpoře zdraví, aby se stala součástí života všech škol, neboť to je realizovatelné jedině blíže kontaktu se školou v rámci krajů a obcí

Dva hlavní směry současné strategie v rámci kraje Pokračování v koordinaci sítě ŠPZ převzetí stávajících ŠPZ v kraji přijímání a certifikace nových ŠPZ Rozšiřování podpory zdraví do všech škol Metodická pomoc školám v kraji při implementaci podpory zdraví a výchovy ke zdraví do ŠVP podle RVP při vzdělávání učitelů k podpoře zdraví a výchově ke zdraví

Koordinační místo v kraji Na startu Oblast veřejného zdravotnictví a PZ infrastruktura, úkoly a činnosti, jejichž pomocí se bude realizovat strategie podpory zdraví ve školách a její krajská koordinace Perspektivně Oblast školství výsledek činnosti zdravotnictví (v centru a v krajích) směrem k zainteresování a převzetí příslušné odpovědnosti školstvím

Probíhající Realizační kroky Školy podporující zdraví na společné schůzi ustaví krajskou síť ŠPZ, a zvolí její výkonný výbor – tím se síť ŠPZ stane partnerem KHS a ZÚ. První 3 partneři: síť ŠPZ, KHS a ZÚ založí Krajský koordinační tým (KKT) - zaměří se na získání dalších partnerů ke spolupráci v rámci kraje.

Krajské sítě ŠPZ Krajská síť škol podporujících zdraví již byla ustavena nebo je plánována v kraji Zlínském Jihomoravském Vysočina Pardubickém hl. m. Praha Středočeském Karlovarském Plzeňském Jihočeském (září 2006) Ústeckém (září 2006) Olomouckém (říjen 2006)

Krajské koordinační týmy pro podporu zdraví ve školách Krajský koordinační tým podpory zdraví ve školách byl založen a zahájil činnost v několika krajích v návaznosti na ustavení krajské sítě ŠPZ Minimální sestavu KKT tvoří pověření zástupci: Krajské sítě ŠPZ Krajské hygienické stanice Zdravotního ústavu Pro realizaci úkolu podpory zdraví do škol KKT vyhledává a získává klíčové partneři v kraji ke spolupráci Zástupci nakontaktovaných partnerských institucí a organizací se stávají členy KKT

Dvojice KHS a ZÚ Krajská koordinace šíření podpory zdraví do škol vychází z předpokladu, že KHS a ZÚ spolupracují na plnění úkolu v souladu se svými obecně vymezenými oblastmi pracovních kompetencí: KHS se stará o zdravotní politiku se zaměřením na veřejné zdraví a podporu zdraví ZÚ se věnuje přímému kontaktu se subjekty podpory zdraví (např. se školami), činnosti metodické a poradenské

Strategičtí partneři v kraji spolupodílející se na odpovědnosti: Krajské zastupitelstvo (pověření radní) Krajský úřad: odbory zdravotnictví a školství Česká školní inspekce (ČŠI) neopomenutelní pro účinnou spolupráci: Krajská síť certifikovaných ŠPZ (MŠ a ZŠ) Certifikovaní poradci / lektoři ŠPZ v kraji Střediska dalšího vzdělávání pedag. pracovníků Vysoké školy, zvláště pedagogické fakulty Neziskové organizace z oblasti zdraví/vzdělávání Zdravá města/obce jednotlivé obce a školy

Úloha centra v krajské koordinaci SZÚ společně s MZ ČR a kanceláří WHO bude koordinovat spolupráci centra a sítě krajských koordinačních pracovišť (KKT), mezi kraji navzájem, mezi centrem, sítí KKT a WHO Koordinace činnosti KKT bude zahájena navazujícím kurzem pro pracovníky KHS a ZÚ přímo pověřenými úkolem šíření podpory zdraví do škol (SZÚ) společnou poradou s příslušnými pracovníky z KHS a ZÚ (MZ ČR a SZÚ)

Děkujeme za pozornost