Analýza financování přenesené a samostatné působnosti obcí a krajů v ČR Petr Toth koordinátor projektu Praha 24.11.2008
Pracovní skupina pro nový zákon Str. 2 Pracovní skupina pro nový zákon MF ČR MV ČR Organizace zastupující ÚSC – SMO, SMS, Asociace krajů. Další subjekty
Požadavky na nový zákon Str. 3 Požadavky na nový zákon Zohlednění potřeb ÚSC. Výsledek politického konsensu. Stabilita systému. Na základě analýzy.
Nezávislý subjekt vypracuje: Str. 4 Nezávislý subjekt vypracuje: „Analýzu financování výkonu státní správy a samosprávy územních samosprávných celků, která poskytne relevantní množství dat pro přípravu nového zákona o rozpočtovém určení daní.“
Hlavní úkoly Základní analýza výdajů obcí. Str. 5 Hlavní úkoly Základní analýza výdajů obcí. Typologie obcí a jejich výběr pro terénní šetření. Spádové oblasti a jejich role v systému financování. Vyhodnocení dotazníku a řízených rozhovorů výběrového šetření obcí. Analýza mandatorních výdajů obcí. Financování přenesené působnost obcí a krajů. Postavení Prahy, Brna, Ostravy, Plzně v systému financování. Poznatky z financování obcí některých evropských zemí. Hodnocení rozpočtových výdajů obcí ve vztahu k jejich majetku.
Základní analýza výdajů obcí Str. 6 Základní analýza výdajů obcí Analýza výdajů obcí je považována za osu celého výzkumu. V poslední etapě se přikročí ke komparacím s výsledky dalších úkolu. Ze syntetických prací vyplynou závěry a návrhy relevantní pro úpravy RUD .
Typologie obcí a spádové oblasti Str. 7 Typologie obcí a spádové oblasti Výběr obcí na základě provedené typologie již byl ukončen a dle jeho výsledků proběhla dotazníková akce a řízené rozhovory. Analýza spádovosti je provedena v rámci jejich vyhodnocení.
Dotazníky a řízené rozhovory výběrového šetření obcí Str. 8 Dotazníky a řízené rozhovory výběrového šetření obcí Průřezový úkol, který pomáhá potvrdit, či vyvrátit některé pracovní hypotézy. Údaje z dotazníku a ŘR byly doplněny pro tyto účely dalšími daty z centrálních zdrojů (ČSÚ, MPO, ARIS). Bude je možno využívat i v závěrečné etapě výzkumu v rozsahu a druhovosti, které budou odpovídat potřebám analýz i syntetických prací
Analýza mandatorních výdajů obcí Str. 9 Analýza mandatorních výdajů obcí Definovány jako povinné ze zákona. Nejprve byly mandatorní výdaje určeny na obecné úrovni dle rozpočtové skladby a následně empiricky dle hospodaření vybraného města. Na jednání subkomise MF ČR pro mandatorní výdaje se zástupci SMO a SMS byla přijata definitivní byť pracovní verze výběru mandatorních výdajů.
Financování přenesené působnosti obcí a krajů Str. 10 Financování přenesené působnosti obcí a krajů Cílem výzkumu bylo ověřit metodiku MV ČR. Údaje byly získány ze zdrojů nezávislých na MV ČR a metodika výpočtu byla upravena. Dosažené výsledky za kraje se v podstatě shodují se závěry MV ČR.
Postavení Prahy, Brna, Ostravy, Plzně v systému financování Byla provedena finanční a majetková analýza statutárních měst Plzeň, Ostrava, Brno a Praha. Byla provedena komparace těchto dvou měst s městy Olomouc a České Budějovice. Do komparativní analýzy byl také zahrnut „pracovní standard“ (tj. průměrné hodnoty ukazatelů za vzorek 473 obcí).
Důležité tendence ve financování obcí a města v EU. Str. 12 Trendy financování obcí některých evropských zemí Důležité tendence ve financování obcí a města v EU. Charakteristika a zhodnocení vývoje financování obcí na Slovensku. Komparace vybraných ukazatelů za ČR s SROV.
Hodnocení rozpočtových výdajů obcí ve vztahu k jejich majetku Str. 13 Hodnocení rozpočtových výdajů obcí ve vztahu k jejich majetku Analýza vybraných rozpočtových a majetkových ukazatelů za vzorek 473 obcí ČR. Absence standardů technické a občanské vybavenosti obcí, event. i jejich průměrných cen.
Str. 14 Cíl projektu „ Na základě vymezení úzkých míst systému financování obcí a krajů v ČR výzkum povede ke stanovení principů a kritérií, které by bylo možné do systému financování územní samosprávy zakomponovat. Charakterizuje možné výhody či nevýhody jednotlivých alternativ. Zaměří se také na problematiku hl. m. Prahy a statutárních měst Plzeň, Ostravu a Brno a zváží otázky selektivního přístupu k těmto městům. „
Předpokládané výstupy Str. 15 Předpokládané výstupy Alternativy modifikace systému. Možnosti zakomponování nových kritérií. Jejich klady a zápory.
Analýza upozorní Rizika plynoucí z dostupných údajů. Chybějící údaje. Str. 16 Analýza upozorní Rizika plynoucí z dostupných údajů. Chybějící údaje. Obtíže v interpretaci.
Hlavní etapy projektu Str. 17 Kontrolní dny 30.4.200 30.6.200 Aktivita březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec Základní analýza rozpočtů Dotazníkové šetření Sondážní průzkum – řízené rozhovory Syntéza Poznatků Kontrolní dny 30.4.200 30.6.200 31.8.2008 30.10.2008 20.12.2008
Kontakt E-mail: rud@vse.cz Vysoká škola ekonomická v Praze Str. 18 Kontakt Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta národohospodářská Katedra regionálních studií E-mail: rud@vse.cz
Str. 19 Děkuji za pozornost.