GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Advertisements

Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
KmK II 7 M. Hádková.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Jednotlivé fáze obchodního jednání/ dokončení Pavla Kotyzová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Komunikace.
Principy, zásady a chyby
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
HAPTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ DOTYKU
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
JAK ZDŮRAZNÍME GESTIKULACÍ SVÁ SLOVA? A KTERÁ GESTA BYCHOM POUŽÍVAT NEMĚLI.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Co je to komunikace Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Neverbální komunikace
CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM
Pedagogická komunikace
Komunikace..
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST VY-32-INOVACE-PED-305 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: gestika, ilustrátory, regulátory, adaptéry, symboly

Úvodem gesta mohou slova buď zcela nahradit, nebo zdůraznit jejich význam většina autorů zabývajících se gesty uvádí, že soudobá gestikulace je pozůstatkem dávné posunkové řeči gestikulace tak může být způsobem vyjádření myšlenky, k čemuž se můžeme uchýlit, pokud něco nedovedeme vyjádřit slovy gesta jsou specifická pro určitou kulturu

Typy gest symboly - jde o záměrné a vědomé používání především rukou ke sdělení stejných významů, jako mají určitá slova (symbolické gesto „V“, mezi další hojně používaná gesta patří „OK“ nebo palec vztyčený vzhůru). tato gesta podléhají kulturním odlišnostem pravděpodobně nejtypičtější symbolické gesto ve škole je zvednutí ruky nad hlavu, chce-li žák něco říci

2) ilustrátory – ilustrační gesta jsou pohyby, jimiž doprovázíme svou řeč . Míra gestikulace přitom velmi závisí na tom, co říkáme, komu to říkáme a jaký máme ke sdělení vztah. zobrazovací - používají se k zobrazení předmětů nebo činností, o nichž hovoříme. Např. k „nakreslení tvaru ve vzduchu“nebo jeho zobrazení, ilustraci velikosti apod. b) ukazovací - naznačují prostorové umístění předmětů, o nichž se mluví

3) regulátory – jde o signály, které monitorují, koordinují, kontrolují nebo udržují řeč druhého člověka. klasickým příkladem regulačního gesta je přikyvování hlavou, čímž dáváme najevo , aby mluvčí pokračoval v řeči chceme-li naopak v řeči někoho zastavit, většinou použijeme gesto, při kterém otočíme dlaň ruky směrem k mluvčímu, a to převážně ve výši ramen univerzálním regulačním gestem, které je pravděpodobně pro všechny kultury stejné je pokrčení ramen

4) adaptéry – jsou to činnosti používané pro zvládnutí našich pocitů a k řízení našich reakcí obvykle se vyskytují ve stresových situacích a odrážejí ranější, často spíše dětské způsoby zvládání situací některá adaptační gesta jako např. škrábání se na nose, na hlavě, odhrnutí vlasů z čela apod. uspokojují naší vlastní potřebu

žáci méně připravení nebo nepřipravení pravděpodobně začnou užívat svá adaptační gesta tato gesta pak mají nejčastěji podobu kousání nehtů, strkání prstů do úst, mačkání kousku oděvu nebo papíru, klepání tužkou do stolu apod. každá z těchto činností tak ve své podstatě slouží k odstranění vzniklého vnitřního napětí častým adaptačním gestem je také snaha se schovat

učitel by se měl těchto adaptačních gest při výuce zcela vyvarovat projevy nervozity a nedostatečné sebedůvěry a sebekontroly by mohly markantně snížit jeho autoritu správné používání gest během vyučování je velmi důležité učitel by měl nejvíce využívat gesta ilustrační a ukazovací u žáků by neměla jeho pozornosti uniknout gesta symbolická a zejména pak gesta adaptační

pro získání pozornosti nebo ticha ve třídě může pedagog použít gesta v podobě lousknutí prstů nebo tlesknutí naučí-li se žáci toto gesto respektovat a přijmou-li jeho význam, nemusí pak pedagog přerušovat svůj výklad napomínáním nepozorných žáků

POUŽITÉ ZDROJE: LEPILOVÁ, Květuše. Řečová komunikace verbální a neverbální. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, 1998. 150 s. ISBN 80-7042-496-6 PEASE, Allan. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. 1.vyd. Praha: Portál, 2001. 144 s. ISBN 80-7178-582-2 LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., 1995. 230 s. ISBN 80-85605-49-X DE VITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2001. 420 s. ISBN 80-7169-988-8 DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí. 1.vyd. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 80-7367-043-7 BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006 Obrázky jsou použity ze soukromého archivu fotografií tvůrce DUM www.glassschool.cz