Setkání ředitelů gymnázií 25. března 2009 Pohled na střední školství a terciární vzdělávání František Ježek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
Advertisements

Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Aktuální stav dalšího vzdělávání v České republice
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Imigranti na trzích práce v EU
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Širší ekonomické souvislosti rodinné politiky Daniel Münich.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
STRATEGIE ROZVOJE ŠKOLSTVÍ A VĚDY V PROGRAMU NS-LEV 21 RNDr. Stanislav Palša http://
Autor výukového materiálu: Adéla Fišerová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu:14. září 2012 Číslo.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Gymnázia v kontextu systému středního školství v ČR Jana Straková, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Vývoj terciárního vzdělávání
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Vzdělání z hlediska teorie statků
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Rozšiřování přístupu k vysokoškolskému vzdělávání: Česká republika v kontextu zemí OECD Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Organizační struktura
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Setkání ředitelů gymnázií 25. března 2009 Pohled na střední školství a terciární vzdělávání František Ježek

Obsah  Pohled OECD na naše školství (zdroj Education at a Glance, OECD 2008)  Potřebujeme opravdu jiné školství?  Úloha strukturálních fondů (naděje a realita)  Manažerská poučení

Pozice ZČU obecně  Počet fyzických osob, které si podávají na ZČU přihlášky ke studiu, je již řadu let čtvrtý nejvyšší mezi vysokými školami (14 tis.).  Administrujeme ročně přes 25 tis. přihlášek.  Na ZČU studuje 20 tis. studentů.  ZČU zaměstnává přes 2 tis. osob, z toho 1 tis. akademických pracovníků.  Obrat ZČU je cca 1,6 mld. Kč, z toho dotace na vzdělávání představuje cca polovinu.

POHLED OECD NA NAŠE ŠKOLSTVÍ

Střední školu v ČR absolvuje nadprůměrně vysoká část populačního ročníku.

Absolventi středních škol Řešení: -vrátit maturitě její význam a vážnost, -nazývat věci pravým jménem, -posílit všeobecně vzdělávací charakter těch oborů, které poskytují maturitu, - reformu maturit chápat jako završení celé transformace středního školství. Pro ČR platí: v populačních ročnících absolvuje střední školy 90 % populačního ročníku. I pro obory s maturitou je škála profilů velmi rozsáhlá a nečitelná.

Do terciárního sektoru vzdělávání nastupuje z populačního ročníku odpovídající počet absolventů středních škol

Studenti vysokých škol Řešení: -diferenciace institucí terciárního vzdělávání pro čtyři typy dosahovaného vzdělání (DiS, bc., mgr., Ph.D.), -magisterský stupeň chápat jako silně výběrový, -dbát na dosažení nejvyšší kvality v každém stupni (stupeň vzdělávání nemá souvislost s kvalitou). Pro ČR platí: během rekordně krátké doby a s poměrně nízkými náklady došlo k zásadní změně v možnosti studovat na vysoké škole. Objevují se vážné obavy z poklesu kvality apod.

Procentní podíl vysokoškolsky vzdělaných osob se rychle zvýšil a pravděpodobně již překročil průměr OECD.

Podíl absolventů vysokých škol Řešení: -rozvoj kombinovaného a distančního vzdělávání, -prosadit v ČR koncept „učící se společnosti“, -využít zdroje strukturálních fondů, -učitel základní a střední školy by měl být příkladem, -absolvent kombinované (dálkové) není horší než absolvent prezenční formy; často spíše naopak. Pro ČR platí: v celé populaci je poměrně málo vysokoškolsky vzdělaných osob, ale v ročnících s datem narození po roce 1980 tento podíl velmi rychle roste. Tak vznikají vážné mezigenerační disproporce.

Počet absolventů terciárního vzdělávání v oblasti technických a přírodních věd je nízký.

Technické a přírodní vědy Řešení: -řešením není zvyšování počtu studentů v těchto oblastech podle stávajícího modelu (propadovost), -nutnost oslovit středoškoláky s obecnými studijními předpoklady (GYMNÁZIA) a získat je, -hodnocení učitelů i škol (granty apod.), -zásadní úkol pro poradenství. Pro ČR platí: v celé populaci je poměrně málo vysokoškolsky vzdělaných osob a mezi nimi mají významné zastoupení technici. Tento stav se ale nereprodukuje a vzniká významný deficit odborníků v oblasti technických a přírodních věd.

Míra zaměstnání ve vyšším věku velmi výrazně závisí na vzdělání.

Zaměstnanost ve vyšším věku Řešení: -stát by si měl uvědomit i tento výnos ze vzdělání, -„masifikace“ terciárního vzdělávání má řadu pozitiv, -jde o další závažný impuls k úvahám o zavedení školného nebo odloženého školného (absolventské daně). Pro ČR platí: spolu se Slovenskem patříme k zemím s extrémní závislostí zaměstnanosti ve vyšším věku na dosaženém vzdělání. Vzdělání je tedy jedním z klíčů k důchodové reformě (jeden z důvodů pro „masifikaci“ terciárního vzdělávání).

Absolvováním vysoké školy se v ČR zvětší životní výdělek o 30 %. Je to jedna z nejvyšších hodnot v rámci OECD.

Soukromé výnosy ze vzdělání Řešení: -„masifikace“ terciárního vzdělávání tento výnos sníží, -jde o závažný impuls k úvahám o zavedení školného nebo odloženého školného (absolventské daně). Pro ČR platí: soukromý výnos z dosažení vyššího vzdělání je v ČR v průměru výrazně nadprůměrný. Platí to i pro veřejný finanční výnos (daně).

Výdaje na sekundární školství odpovídají standardům OECD, neplatí to o terciárním vzdělávání

Výdaje na sekundární a terciární vzdělávání Řešení: -řešit otázku struktury sekundárního školství a posílit jeho všeobecně vzdělávací charakter, -zároveň ale jasně vyčlenit oblast profesního vzdělávání se silnou orientací na praktickou činnost, -zajistit prostupnost a studium dospělých, -nazývat věci pravým jménem. Pro ČR platí: výdaje na sekundární školství odpovídají výkonnosti ekonomiky a standardům OECD. Nižší výdaje jsou zejména v primárním a terciárním školství. V sekundárním školství jsou pěstovány některé velice neefektivní a nákladné formy vzdělávání.

Prostředky na vzdělávání jsou v poměru k HDP mírně nižší (evropská tradice)

Výdaje vzhledem k HDP Řešení: -postupně zvýšit výdaje na vzdělávání na standard zemí OECD NEBO -provádět takové kroky, aby HDP výrazně rychleji rostlo Pro ČR platí: vzhledem k výkonnosti ekonomiky země (HDP) vydává ČR na vzdělávání mírně menší prostředky, než by odpovídalo jejím možnostem. Zdůvodněním by bylo řešení reformy klíčových oblastí: zdravotnictví, důchody, daně…

Prostředky na vzdělávání jsou v poměru k celkovým veřejným rozpočtům jedny z nejnižších

Veřejné výdaje Řešení: -dávat z těchto zdrojů více na vzdělávání (severský model) NEBO -méně vybírat a nechat na občanovi, aby více investoval do své budoucnosti (americko-australský model) Pro ČR platí: do veřejných zdrojů vybere od občanů (a dalších subjektů) poměrně velkou část jejich příjmů, ale z těchto zdrojů není schopna (a ochotna) odpovídajícím způsobem investovat do vzdělávání. Pro ČR platí: do veřejných zdrojů vybere od občanů (a dalších subjektů) poměrně velkou část jejich příjmů, ale z těchto zdrojů není schopna (a ochotna) odpovídajícím způsobem investovat do vzdělávání.

POTŘEBUJEME OPRAVDU JINÉ ŠKOLSTVÍ?

Strom života Prezenční forma Kombinovaná a distanční forma Další a celoživotní vzdělávání, rekvalifikace studiem Další a celoživotní vzdělávání, rekvalifikace studiem Seniorské aktivity

Strategie konkurenceschopnosti 25

Zdroj konkurenceschopnosti Peníze Poznatky Výzkum (věda) Výzkum (věda) Inovace Lidé

Absolventi a trh práce (průměr ze čtyř měření MPVS)

 Zájem roste tam, kde je vysoká míra nezaměstnanosti absolventů.  Zájem roste tam, kde je již dnes evidentně nižší návratnost investice a situace se bude zhoršovat.  Jak vlastně funguje poradenství a proč selhává zejména v případě tzv. sociální mobility?  Může čerstvý maturant dělat takového chyby v rozhodování?  Kde se vzal sklon k nevýrazné (záložní, nic neřešící) volbě?  Má v této situaci řešení důchodová reforma?  Ovšem REGULACE NIC NEŘEŠÍ, jde o zásadní problém společnosti a její školské soustavy. 28 Palčivé poznatky a otázky

ÚLOHA STRUKTURÁLNÍCH FONDŮ (NADĚJE A REALITA)

 Nesmí jít o „zalepení děr“ (v silnicích nebo v rozpočtu), o „hašení požárů“ – prostředky jsou „aditivní“ nikoliv „substituční“.  Orientace na regionální konkurenceschopnost a na trh práce je zásadní.  Měnit je nutné systém a myšlení lidí (např. schopnost střednědobé a dlouhodobé investice).  Napsat projekt je dovednost - dobře určené cíle a úspěšné řešení je podstatou.  Široká společnost by měla volat k odpovědnosti řídící orgány programů, pokud se reálně nedostavují deklarované efekty (vzdělávání pro konkurenceschonost).  NE výsledkům typu: Peníze se utratily, práce zůstala. 30 Strukturální fondy - naděje

MANAŽERSKÁ POUČENÍ

Místo závěru KONĚ MŮŽETE DOVÉST K VODĚ, ALE PÍT JIŽ MUSÍ SÁM Je možné s touto tezí přistupovat k sociální mobilitě, volbě vzdělávací trajektorie, volbě povolání?

Místo závěru JEN VE ŠKOLSTVÍ NAJDETE TAK VYSOKOU KONCENTRACI SPOKOJENÝCH TERORISTŮ Spokojený terorista = osoba, která boří a neguje, nemá pozitivní program, ale zároveň nechce svoji nespokojenost řešit (odchod, podíl na změně,…)

Místo závěru MANAGEMENT NENÍ MODERNÍ NÁBOŽENSTVÍ ŠVP lze „odšvejkovat“, „napsat“, ale také pochopit jako nástroj změny myšlení a chování