Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/54.0055 Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/54.0055 www.kvalitaskoly.cz/podnikavost
Marketing Gymnázium a Obchodní akademie Orlová, p. o. Ing. Pavlína Palová a Ing. Hana Jiříčková
Co je to marketing? Marketing = od angl. slova market = trh Marketing = nauka o trhu je podnikatelská metoda, která umožňuje podniku hledat odbytový trh pro své výkony, trh vytvářet a pečovat o něj základem marketingu je poznání, že cíle podniku může být dosaženo jen tehdy, jsou-li rozpoznány přání a potřeby kupujících
Cíle marketingu cíl: zajistit podniku dlouhodobý odbyt jeho výrobků a služeb na trhu úspěšnost podniku na trhu = uspokojení potřeb zákazníka a jeho spokojenost přání a potřeby zákazníků zjišťuje podnik při průzkumu trhu
Podnikatelské koncepce Výrobní koncepce Prodejní koncepce Výrobková koncepce Marketingová koncepce Sociálně-marketingová koncepce
1) Výrobní koncepce zaměřuje se na zdokonalování výrobního procesu – nové technologie, vhodné materiály a zvyšování produktivity práce podstata je „čím levnější výrobek, tím lépe se prodává“ může se vyrábět velké množství levných výrobků a prosadit se na trhu s nižšími cenami
2) Prodejní koncepce hlavní starost o získání zákazníka má prodejní útvar vychází z myšlenky, že výrobek se neprodá sám nejpodstatnější je schopnost získat a přesvědčit zákazníka a prodat výrobek
3) Výrobková koncepce nejpodstatnější je kvalita produktu hlavní prodejní argument jsou vlastnosti výrobku vyrábí se méně navazuje na ni marketingová koncepce
4) Marketingová koncepce vychází se z potřeb zákazníků a podle nich utváří nástroje marketingu nástroje marketingu – tzv. 4P Product (produkt) Price (cena) Placement (distribuce) Promotion (propagace) tyto nástroje musí být provázány, musí se doplňovat
Základní principy market. koncepce 1) Orientace na potřeby zákazníka 2) Dosažení přiměřeného zisku
Orientace na potřeby zákazníka poznání potřeb zákazníků a zaměření na určitou skupinu s podobnými potřebami market. nástroje se přizpůsobují tak, aby co nejlépe uspokojily potřeby zákazníků 1. princip = poznat potřeby konkrétní skupiny zákazníků a uspokojit je lépe než konkurence
Dosažení přiměřeného zisku většina podnikatelů nabídne nový, velmi žádaný produkt a za vysoké ceny → rychle dosáhnou zisku, ale za čas ztratí své postavení na trhu a důvěru zákazníků 2. princip = dosahovat zisk dlouhodobě
5) Sociálně-marketingová koncepce v úvahu se berou i potřeby celé společnosti zvažují se dopady činnosti na životní prostředí, etiku, sociální vztahy (např. používání freonu, výrobky z kožešin
Zdroje Klínský P., Münch O.: Ekonomika 2 pro obchodní akademie a ostatní střední školy, 2014