STŘEDNÍ MORAVA –KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ KONFERENCE LUHAČOVICE 25. 9. 2014 Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Česká republika není čistým plátcem do fondů EU MMR ČR Seznámení se stavem čerpání za období.
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Budoucnost odpadového hospodářství z pohledu Ministerstva životního prostředí XII. Celostátní finanční konference “Pokles ekonomiky a dopad na hospodaření.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Legislativní překážky urychlení výstavby dopravní infrastruktury v ČR, podněty a řešení Mgr. Miroslav Osladil, advokát Střední Morava – křižovatka.
Zábavná matematika.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Čerpání prostředků OPD 1, investice SŽDC
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 170. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Václav Matyáš prezident SPS v ČR.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Konference Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
KONTROLNÍ PRÁCE.
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Vodohospodářské aktuality
Diskusní příspěvek k tématu Kdo zastaví propad českého stavebnictví?
Strategické úkoly MD Pardubice
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Kalamitní situace - opatření
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
SAR Konference: 10 VIZÍ PRO STAVEBNÍ ROZVOJ PRAHY A ČR
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Střední Morava - křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Financování silnic II. a III. třídy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

STŘEDNÍ MORAVA –KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ KONFERENCE LUHAČOVICE Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. viceprezident

2

3 POKLES POČTU PRACOVNÍKŮ (U PODNIKŮ S 50 A VÍCE ZAMĚSTNANCI) Od pololetí 2008 do konce pololetí 2014 poklesl počet pracovníků u podniků s počtem zaměstnanců nad 50 o , t, j, o 28,0%

4 POKLES POČTU PODNIKŮ ( U PODNIKŮ S 50 A VÍCE ZAMĚSTNANCI) Od pololetí 2008 do konce pololetí 2014 poklesl počet podniků s počtem pracovníků nad 50 o 230, t, j, o 29,9%

5 STAVEBNÍ PRODUKCE 2014 (meziroční index - stálé ceny) ledenúnorbřezendubenkvětenčerven měsíc105,0106,1111,9108,0100,0105,1 od počátku roku 105,0 105,6 108,4 108,2 105,9 105,7 k roku ,164,566,2 71,873,0 červenecsrpenzáříříjenlistopadprosinec měsíc 96,3 od počátku roku 103,7 k roku ,8

6 V roce 2013 Rakousko3 875,- E/obyvatele Německo3 368,- E/obyvatele Česko1 523,- E/obyvatele

7 Země *2015**2016*** Belgie0,44,30,5-1,31,21,61,7 Dánsko-6,45,2-1,32,43,34,25,3 Finsko6,42,4-3,7-2,8-1,51,62,8 Francie-5,94,30,3-3,3-0,80,92,2 Irsko-28,1-17,5-16,8-3,59,88,210,6 Itálie-6,0-2,6-6,3-3,3-0,31,11,7 Německo2,55,2-1,20,32,71,20,7 Nizozemí-9,43,8-7,2-5,00,43,45,1 Norsko-0,96,35,53,73,63,72,0 Portugalsko-6,2-10,0-15,5-16,5-3,02,03,0 Rakousko-3,92,5 0,51,21,30,8 Španělsko-17,8-20,4-31,8-23,0-6,7-0,52,9 Švédsko4,43,1-2,4-0,41,62,92,2 Švýcarsko2,82,6 2,83,61,2 Spojené Království6,72,1-7,8-1,12,43,12,5 Česká republika-7,8-3,1-6,5-8,3-3,2-0,91,2 Maďarsko-9,4-9,7-4,31,37,46,46,3 Polsko4,611,60,0-8,93,54,45,6 Slovensko-3,6-2,8-13,8-7,8-0,81,82,2 Euroconstruct (EC-19)-3,40,3-5,3-3,00,91,82,2 MEZIROČNÍ INDEX OBJEMU STAVEBNÍ PRODUKCE * odhad ** předpověď *** výhled

8 OBDOBÍ V NOVÉ POLITICKÉ REALITĚ  Programové prohlášení vlády České republiky, jeho součástí je Koaliční smlouva na období 2013 – 2017  v něm je většina priorit, které by měly garantovat nejen hospodářský růst země, ale také stavebnictví  jsou z oblasti bytové výstavby, dopravní infrastruktury, ochrany životního prostředí, energetických úspor, tech. vzdělávání, ale také legislativy, která výstavbu velmi komplikuje  s uspokojením konstatujeme, že obsahuje většinu z priorit zdůrazňovaných v našem předvolebním dokumentu  vláda si je vědoma, že má konečně šanci vytvořit jasnou koncepci rozvoje, což se žádné z minulých vlád nepodařilo  SPS komunikuje se všemi kompetentními ministry, např. v minulém týdnu proběhlo jednání a poté tisková konference s premiérem B. Sobotkou

9 REORGANIZACE MPO  prvním pozitivním signálem je rozhodnutí ministra Mládka zřídit na MPO sekci stavebnictví řízenou náměstkem  naše dlouholetá snaha přinesla konečně ovoce a politická garnitura začala vnímat nejen to, že stavebnictví existuje, ale že potřebuje i zastoupení odpovídající jeho významu  podle kompetenčního zákona je stavebnictví v gesci MPO, ve skutečnosti jsou klíčové otázky rozděleny mezi několik ministerstev – MPO, MMR, MD, MŽP, Mze, MPSV  s organizačním uspořádáním veřejných investic souvisela nekoncepčnost v oblasti veřejných investic v rámci veřejné správy  věříme, že toto naše první malé vítězství může předznamenat další a větší v naší snaze o ozdravění stavebního trhu  byl ustaven konzultační sbor náměstka ministra, složený především ze zástupců SIA – Rady výstavby  vláda ustaví pro oblast mezirezortní koordinace Radu vlády pro stavebnictví, jejímž členem je také prezident SPS

10 AKTUÁLNÍ STAV STAVEBNÍ LEGISLATIVY Novela zákona 100/2001 Sb. o posuzování vlivu na životní prostředí  reaguje na infringement, který vede Komise proti ČR  připravovaný návrh jde nad rámec požadavků Komise  výrazně komplikuje povolování staveb, alarmující důsledky  problém ve dvou základních oblastech: -postavení tzv. dotčené veřejnosti – zůstává v plném rozsahu možnost odvolání, soudního přezkumu (v územním řízení i u stavebního povolení) -vyvolá změny ve stavebním zákoně - prodloužením postupů, vedle stavebního řízení bude posudek EIA samostatným rozhodnutím SPS podal zásadní zamítavé stanovisko, požadujeme zpracování vzorového časového harmonogramu průběhu přípravy stavby se zahrnutím všech zákonných postupů a možností.

11  rozšiřují se možnosti tzv. dotčené veřejnosti zasahovat do řízení:  dotčená veřejnost v stává účastníkem řízení s právem podávat odvolání a žaloby u správních soudů  připomínky dotčené veřejnosti nemusí mít odborný základ, mohou být v podstatě jakékoliv, správní orgány se jimi ovšem zabývat musí  předpokladem účasti veřejnosti není ani územní příslušnost, tedy podmínka, aby konkrétní veřejnost byla přímo dotčena daným stavebním záměrem  pro vstup do řízení je dostačující podpisová listina 200 občanů s neověřenými podpisy

12  dotčená veřejnost je oprávněna proti každému řízení podat návrh na soudní přezkum u správních soudů a to i opakovaně ze stejných důvodů celý proces se prodlouží o řadu měsíců  podání žaloby má za následek odkladný účinek, tedy do konečného verdiktu soudu není možné zahájit (pokračovat) realizaci záměru  dotčená veřejnost neodpovídá za finanční důsledky požadovaných opatření a za prodlužování lhůt, za zvyšování administrativní náročnosti na straně státních orgánů i zadavatelů  před obstrukcemi nejsou ochráněny ani stavby prováděné ve veřejném zájmu, komunikace, protipovodňová opatření, stavby s přínosem pro životní prostředí – splavnění vodních cest, silniční obchvaty měst pro ochranu jejich obyvatel před vlivy dopravy, aj.

13  pokud novela zákona v navrženém znění k nabude účinnosti, bude velmi vážně ohrožen proces přípravy a realizace staveb a některá povolovací řízení se vrátí zpět na počátek projednávání záměrů a u rozestavěných staveb bude docházet k jejich zastavení  současně se zahajují práce na úplně nové právní úpravě, která by měla jednotlivé procesy zjednodušit a urychlit  nesdílíme však optimismus, že nový zákon přinese významné změny v procesu posuzování vlivů záměrů na životní prostředí a odblokuje další realizaci investičních projektů

14 Zákon o liniových stavbách cíl - soustředit povolování liniových staveb pod jeden správní úřad a podrobit je jedinému správnímu řízení  zahrnut v legislativním plánu práce vlády, pro věcný záměr zpracován v 08/2014  by měl zahrnovat všechny stavby inženýrské infrastruktury, nejen stavby dopravní  dopad do současných právních předpisů (vč. stavebního zákona, EIA, vyvlastnění atd.) je rozsáhlý, zpracování návrhu bude složité, obtížná bude i obecná shoda ústředních orgánů  při přípravě zákona doporučujeme koordinaci s MPO, MMR  zákon o urychlení výstavby – chybí metodický pokyn pro realizaci výkupů pozemků

15 Státní expertíza  SPS prosadil do programového prohlášení vlády zavedení státní expertízy na stavební práce hrazené z veřejných prostředků a fondů EU  cílem je ověřit v počáteční fázi přípravy skutečnou potřebnost záměru, jeho věcné (technické) a finanční limity a zásadně ovlivnit neracionální čerpání veřejných prostředků  proces by pokračoval i během projektové přípravy stavby systémem ověřování výstupů a posuzováním odchylek, zahrnoval by celý rozsah životního cyklu stavby  předpoklad zavedení u zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU v roce 2015 a od i na ostatní veřejné zakázky – diskutuje se výše limitu VZ. SPS připravil věcný záměr, který byl projednán s ministryní Jourovou, je ustavena pracovní skupina poradců ministryně za účasti zástupce SPS, která by měla právní úpravě dát konkrétní podobu.

16 NÁVRH ROZPOČTU SFDI NA ROK stanovisko SPS  navrhovaná výše prostředků v rozpočtech je dobrou zprávou pro investování do dopravní infrastruktury  hodnotíme snahu SFDI o navýšení rozpočtu o prostředky nutné pro kofinancování  hodnotíme úsilí věnovanému pro maximální vyčerpání prostředků EU 2007 – 2013 a zahájení čerpání EU 2014 – 2020  klíčovou oblastí pro zlepšení situace ve výstavbě DI je investorská připravenost staveb  uvedené termíny v příloze jsou mnohdy nereálné a zakládají vysokou pravděpodobnost k opětovnému nedočerpání alokovaných prostředků

17  vyhodnocení investorské připravenosti významných staveb (např. s rozpočtem nad 500 mil. Kč), by mělo být předmětem jednání Vlády ČR, došlo by ke zlepšení mezirezortní spolupráce a výrazně by se zlepšilo čerpání prostředků EU  důležitou součástí procesů je role ÚOHS, je nezbytné urychlení rozhodovacích procesů tohoto úřadu  pokud dojde ke schválení novely zákona o posuzování vlivu záměrů na životní prostředí (zákon 100/2001Sb.) v navrženém znění, bude velmi vážně ohrožen proces přípravy a realizace staveb  vítáme přípravu zákona o výstavbě liniových staveb, který v současné době připravuje ministerstvo dopravy  dlouhodobé podfinancování oprav komunikací nižších tříd má negativní vliv na celkovou efektivitu dopravní cesty

18  je nezbytná analýza příčin špatné situace v minulých obdobích a přijetí takových opatření, která by opakování předcházela  v minulých 3 letech došlo k nevyčerpání rozpočtů v celkovém objemu 35 mld. Kč, které byly převáděny do dalších období  stejný stav je zřejmě očekáván i letos, neboť se uvažuje s pokrytím finančních nároků roku 2015 primárně disponibilní prostředky z rezervy vzniklé nedočerpáním za rok 2014  k současné neutěšené situace ve výstavbě DI v ČR nemalým dílem přispívá i personální nestabilita v rozhodujících orgánech (např. ŘSD), proto je nezbytná urychlená náprava stávajícího stavu a nastavení dlouhodobě stabilních procesů v oblasti řízení lidských zdrojů

19 INVESTORSKÁ (NE)PŘIPRAVENOST Rozpočet SFDI celkem 94,4 mld. Kč - z toho na přípravu staveb 3,5 mld. Kč Rozpočet ŘSD celkem 46,6 mld. Kč - z toho na investiční přípravu staveb 1,9 mld. Kč  Z 11 vypsaných tendrů na projekční práce za roky 2013 a 2014 ŘSD nevyhodnotilo ani jeden  V roce 2014 je rozpočet ŘSD 2,051 mld. Kč, čerpání 0,161 mld. Kč, tj. 7,85% !!!  Čerpání prostředků SFDI na přípravu staveb za 2012 je 65% a %  Bez projektů se nedá stavět

20 JAKÉ ČASY ČEKAJÍ STAVEBNICTVÍ ?  radostná by byla předpověď, že letos nadešel konečně čas obratu a stavebnictví opět poroste  byl by to ale nezodpovědný optimismus  kladný index meziročního nárůstu za letošní 1. pololetí je ovlivněn jednak velmi nízkou srovnávací základnou s rokem 2013 (byl to rok s dosud nejvyšším propadem – 8,3%) a také mimořádně příznivým zimním obdobím  vláda uvolňuje vyšší částky na veřejné zakázky, především pro dopravní infrastrukturu, hrozí však nebezpečí jejich nedočerpání z důvodu investorské nepřipravenosti  očekávané pozitivní změny legislativy, umožňující snazší přípravu i realizaci staveb jsou teprve ve fázi přípravy, zpracování, resp. projednávání

21  některé firmy včetně výrobců stavebních materiálů utrpí ztráty způsobené obchodní embargem s Ruskem  rád bych přesto vyjádřil pro letošní rok jistou dávku střízlivého optimismu  úspěchem by bylo podstatné snížení meziročního propadu, tzv. červená nula  ovlivňovat to bude investiční politika státu a také jistota a důvěra privátních investorů a ochota občanů investovat do výstavby domů a bytů  bude to podmíněno politickou atmosférou v našem státě a ekonomickým vývojem, jaký docílí naše nová vláda.

22 Přál bych českému stavebnictví, nám všem, aby se vyplnila naše důvěra, že nová vláda bude vládou osvícenou. DĚKUJI ZA POZORNOST