Teologický rozměr majetkového vyrovnání
Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev. Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky Kristovo tajemné tělo Viditelné shromáždění i duchovní společenství Pozemská i nadpozemská skutečnost Tyto rozměry tvoří jedinou složenou skutečnost srůstající z lidského a božského prvku (KKC 771) Tato dvojí tvář církve – božská a lidská – působí těžkosti při chápání její existence a poslání.
Církev jako rodina Církev můžeme přirovnat k rodině Má svou hlavu – Ježíše Krista Jsme bratři a sestry Život rodiny přesahuje za hranice smrti Rodina je komplexní životní prostředí pro její členy. Rodina má být inspirací pro ty, kdo jejími členy nejsou.
Církev jako rodina Pro rodinu církve musí být vyžadována spravedlnost Celý proces majetkového vyrovnání je především problémem spravedlnosti –tedy ctnosti. Rodina církve musí sledovat svůj cíl Oslava Boží Spása člověka Hlásání evangelia
Kam patříme? Být součástí církve znamená: Být křesťanem Patřit do farnosti Patřit do diecéze – místní církve Patřit do církve – tj. univerzální církve Patřit do církve znamená, že její život je součástí mého života. Z hlediska nadpřirozeného Stejně jako z hlediska přirozeného
Pozemský život církve Církev jako společnost potřebuje takové prostředky k životu jako každá jiná společnost Právní rámec pro svou existenci Právní prostředí pro jistotu své existence Administrativu a organizaci pro to, aby byla uspořádaná Ekonomické prostředky pro to, aby mohla plnit své poslání
Ekonomie není bezbožná Teologie hovoří dokonce o ekonomii spásy Uvnitř církve platí stejné zákonitosti jako vně Ani církev nemůže být živa ze vzduchu Aby mohly být výdaje, musí být příjmy Do kostela chodí stejní lidé, jako chodí po světě Rozpočet církve na všech úrovních je rozpočtem soukromým Nelze zaměňovat zbožnost a spoléhání na Boha s nezodpovědností
Co mohu pro církev udělat? Snažit se o vzdělání a pochopení života církve Ověřit si informace, které jsou prezentovány v médiích Chápat farnost, diecézi i univerzální církev jako svou rodinu: Která má právo na místo na světě a na dobrou pověst. Která má být přítomna nejen v kostele, ale celém běžném životě. Jejíž členové jsou řádnými občany se všemi povinnostmi, ale i právy.
Jak je to s ekonomickou podporou církve? K čemu jsou sbírky, když máme miliardy z restitucí? Nemáme miliardy, ale milióny, ne o moc víc než v dobách minulých Opravy kostelů a běžný provoz byly hrazeny z příspěvků věřících (domácích i ze zahraničí) již v uplynulém období Finanční spoluúčast je projevem sounáležitosti s církví Máme zájem o to, co se ve farnosti (v diecézi, na světě) děje Pomáháme nést tíži odpovědnosti knězi (biskupovi, papeži) Vyžadujeme kontrolu hospodaření, které se tak stává transparentnějším Přicházíme s řešeními, která nevyžadují velké finanční náklady
Co na závěr? Církev je naším domovem, naší rodinou. Modlitba Otče náš – stejnou váhu má prosba „přijď království tvé“ jako prosba „chléb náš vezdejší dej nám dnes“. Modlíme se v první osobě množného čísla – což znamená, že jsme členové jedné domácnosti. Radosti našich bratří a sester jsou našimi radostmi, stejně jako jejich starosti jsou i našimi starostmi. Nebuďme jen do počtu, ale mějme touhu stát se platnými členy rodiny církve.