Kdo je to manažer ? Jaké jsou charakteristiky manažera?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Marketingové prostředí
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1. Projektový management I. ÚVOD II. PROJEKT III. PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ IV. PROJEKTOVÝ TÝM Přednáška č. 1: Projektový management.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Tržní prostředí.
Styl vedení, komunikace, týmová práce
Management - Motivování
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Rozhodování jako manažerská funkce
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Assessment centrum.
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
MOTIVACE.
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Kdo je to manažer ? Jaké jsou charakteristiky manažera? člověk, který realizuje aktivity manažerské práce Jaké jsou charakteristiky manažera? Technické, koncepční, lidské Jaké dovednosti by měl manažer mít? Komunikace, zvládání stresu, asertivita, odpovědnost, odborné znalosti

Co to je management a čím se zabývá? proces využívající manažerských aktivit s cílem stanovení a dosažení cílů organizace odborníci se dosud nedohodli, zda věda či umění, zřejmě souhrn umění, citu a vědeckých poznatků

Vyjmenujte aktivity manažerské práce plánování organizování řízení vlastního výkonu kontrola a hodnocení řízení změn

Jaké jsou předpoklady k výkonu manažerské funkce ? kompetentnost = způsobilost a oprávněnost (technická, humanitní, koncepční) osobní vlastnosti = charakter, samostatnost, rozhodnost, potřeba vést a mít moc, iniciativa, samostatnost ….

Co je obsahem interpersonální manažerské role? je čelní osobou kolektivu (na veřejnosti) je vedoucím kolektivu (na pracovišti) je spojovací osobou kolektivu

Co to je vnější prostředí organizace a jak ho dělíme? prostředí obklopující organizaci a mající na ní vliv ekonomické, politické, technické, sociální, přírodní

Co započítáváme do vnějšího prostředí sociálního? práci s lidmi a mezi lidmi demografickou situaci místní všeobecné a kulturní zvyky individuální hodnoty

Co je to analýza SWOT ? jedna z možných analýz prostředí organizace zabývá se porovnáváním silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb organizace V jakých situacích ji firma využívá?

Co je základem plánovacího procesu ? stanovení soustavy cílů organizace jejich vzájemného uspořádání a sladění stanovení potřebných prostředků a cesty jak cíle dosáhnout

Jaké typy plánů známe? strategické - na 5 - 35 let taktické - na 1 - 5 let operativní - do 1 roku

Jaká kritéria má plnit cíl? jasnost a určitost měřitelnost souladnost (konzistenci) umístění na časové ose obtížnost, ale dosažitelnost

Jaký je účel strategického plánování? účelů může být celá řada změnit směr organizace zrychlit růst zvýšit ziskovost vymýcení nedostatků ovládnutí jistého segmentu trhu

Co je základem rozhodování ? dostatečné množství informací a na jejich základě utvořených variant možného jednání

Uveďte příklad manažera receptivního intuitivního sbírá všechny informace dodatečně z nich vybírá to, co se mu hodí hodnotí je intuitivně umělci, architekti, výzkumníci …

Uveďte příklad manažera perceptivního intuitivního informace při sběru třídí vybírá pouze ty, které se mu hodí posuzuje je intuitivně psycholog, pracovník marketingu . . .

Uveďte příklad manažera perceptivního systematického informace při sběru třídí vybírá pouze ty, které se mu hodí posuzuje je systematicky matematik, statistik …

Výhody a nevýhody štíhlé (vysoké) organizace vysoké uspokojení z práce ( je hodně vedoucích pracovníků ), možnost specializace vysoké náklady, nízký stupeň koordinace a malá pružnost

Co je to nízká (široká, plochá) organizace ? organizace, ve které mají manažeři velký počet přímých podřízených je malý počet řídících úrovní

Jak dělíme nábor pracovníků? podle prostředí interní a externí podle specializace všeobecný a speciální

Prvky procesu práce s lidmi personální plán nábor výběr ( selekce ) orientace výchova rozvoj hodnocení separace nebo odměny (podle výsledků)

Jak se odlišuje přijímání manažera a řadového pracovníka ? u manažera delší ( i dvou denní ) velká přijímací komise odborníků simulační manažerské hry diskusní kroužky hraní rolí psychologické testy . . .

Vysvětlete pojmy „způsobilost“ a „vhodnost“ používané při výběru pracovníka indikátor minulosti pracovníka pracovní kvalifikace, praxe, dosavadní úspěchy, odborné znalosti . . . vhodnost indikátor budoucího výkonu obecné vlohy,všestrannost, jak zapadne do týmu a jak se s ním bude pracovat . . .

Co je to komunikace? transfer informací mezi lidmi či předávání informací

Cíl komunikace předat či získat informace snížit úroveň neinformovanosti ovlivnit výkon organizace sdělit pocity plnit manažerské funkce . . .

Komunikační řetězec idea zakódování vyslání komunikační kanál ( šumy ) příjem dekódování interpretace zpětná vazba

Jaké druhy sběru informací známe? nahodilý - bez jakéhokoliv systému monitorování - zde je důležitý výběr (na př. výstřižková služba) cílený sběr - průzkum anketami a pod.

Jaké jsou požadavky na informace ? názornost stručnost výstižnost včasnost pohotovost rychlost aktuálnost možnost zpětné vazby důležitost nezbytnost přiměřenost objektivnost správnost věrohodnost úplnost srozumitelnost

Jaké jsou komponenty manažerského informačního sytému? lidé procedury data software hardware

Jaké prvky obsahují změny? vnější vlivy vnitřní vlivy změny organizace management

Typy kontrol vstupní ( před začátkem činnosti ) průběžná výstupní ( konečná )

K čemu je nutno přihlížet při kontrole v mezinárodním prostředí? jazykové bariéry rozdílné geografické umístění rozdílná pravidla ( předpisy ) jiná kultura jiné zvyky měnové problémy . . .

Motivace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera soubor hybných sil v jednání s člověkem či motivování lidí k tomu, aby cosi dělali - činili základem je potřeba

Jaký je rozdíl mezi motivací a stimulací? motivace vychází z člověka, je spíše citově zabarvena zaměřena na emocionální stránku člověka či tvora stimulace působí na člověka zvenku je zaměřena na rozumovou stránku člověka

Co je základem všech motivačních teorií ? potřeba

Vysvětlete podstatu Maslowovy teorie hierarchie potřeb motivační teorie, která dala základ pro řadu motivačních systémů Maslow chápal člověka jako psychologický organismus, který se snaží uspokojit své životní potřeby ty se však neuspokojují na stejné úrovni, ale mají různou váhu

Maslowova motivační pyramida Možnost seberealizace Váženost okolím-uspokojení z práce Sociální potřeby Pocit bezpečí - existenční potřeby Fyziologické resp. hygienické potřeby

Vyjmenujte a stručně charakterizujte zásady motivace informace zpětná vazba uznání naslouchání zapojení zmocnění

Motivace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera sekvence motivačního řetězce: rozeznání potřeb hledání a výběr chování k uspokojení potřeb chování podle vybraného chování hodnocení výkonu odměna či trest zajistit zpětnou vazbu

Motivace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera Maslowova teorie motivačních faktorů kritika Maslowa Herzbergova dvoufaktorová teorie motivační vzorce Harwardovy univerzity: překonávání překážek vztahování k lidem - jejich získávání vysoká kvalita práce touha po moci - jejím dosahování

Rozdíl mezi vedením a řízením Vedení se vztahuje na přímé působení osob a je většinou zaměřeno na emocionální a meziosobní stránku. Řízení zahrnuje manažerské aktivity, které nejsou zaměřeny na přímé působení na člověka, je zaměřeno na logickou, racionální a rozumovou stránku člověka.

Co je to moc ? schopnost člověka ovlivnit kohosi aby konal cosi k čemusi . . .

Co by měl mít na mysli každý manažer v souvislosti s delegováním pravomoci ? Může toto za mne dělat někdo ze spolupracovníků ? Ale POZOR ! ! ! S pravomocí se nedeleguje odpovědnost ! ! !

Co je to skupina primární a sekundární ? motivem je pozitivní citová vazba existují blízké (intimní) vazby, které přetrvají i po rozpadu skupiny rodina . . . Sekundární mezi členy skupiny neexistují blízké citové vazby skupina se po splnění úkolu rozpadá a členové k sobě často necítí žádné vztahy.

Charakterizujte alespoň dvě z týmových rolí Formovač dynamický, hledající cestu, formující předložené nápady Kompletovač, finišer pečlivý, dodržující termíny, introvert, „puntičkář“ Kontrolor, vyhodnocovač strategický, přesný, analytik

Charakterizujte alespoň dvě z týmových rolí Koordinátor sebejistý, vůdce, objasňuje cíle, podporuje rozhodován Myslitel tvořivý, kreativní, neortodoxní Realizátor spolehlivý, konzervativní, pracovitý

Charakterizujte alespoň dvě z týmových rolí Specialista iniciativní, jednostranně zaměřený odborník Týmový pracovník společenský, mírný, bezkonfliktní, naslouchající Vyhledavatel zdrojů extrovert, nadšený, snadno navazující kontakty

Koučování - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera směrování k malým týmům a jednotlivcům umění jednat s lidmi, uvolnění jejich tvůrčí energie a směřování jejího potenciálu k dosažení podnikových cílů podmínky: intelekt, disciplina a tvůrčí schopnosti vybavovat spolupracovníky pravomocemi

Koučování - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera vlastnost dobrého kouče: trpělivost objektivita nezaujatost nestrannost schopnost podpořit druhé zaujatost pro to co koučuje umění naslouchat vnímavost informovanost pozornost vynikající paměť . . .

Komunikace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera transfer informací mezi lidmi = předávání informací požadavky: správnost, úplnost, pravdivost, včasnost, věcnost, stručnost . . . cíle: předat informace, ovlivnit chod organizace, vyjádřit pocity, plnit manažerské funkce a aktivity . . . typy: verbální, grafická, neverbální

Komunikace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera komunikační kanál prostředí ve kterém komunikace probíhá bariery komunikace: chyby vnímání či vyjadřování, filtrování, přetížení, komunikační komunikace vnitřní a vnější komunikační sítě: řetěz, hvězda, kruh, hrozen

Komunikace - co vše o tomto pojmu víte z hlediska manažera komunikační řetězec: - idea - zakódování - vyslání - komunikační kanál (hrozba komunikačních šumů) - přijetí - dekódování - interpretace - zpětná vazba mezinárodní komunikace

Charakterizujte verbální (slovní) komunikaci jedná se o vyjadřování myšlenek artikulovanou řečí - dorozumívání nějakou řečí je to jedna z forem sociální komunikace (vedle mimoslovní - neverbální komunikace a lidského jednání - chování)