Zemní plyn Ing. Jan Zaplatílek 22. ledna 2009.  2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2 Obsah plynárenský spor Rusko – Ukrajina novela energetického.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jihomoravská plynárenská, a.s.
Advertisements

Soulad připravované legislativy ČR s legislativou EU, další očekávaný vývoj Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. prosinec 2004
XXIV. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nová směrnice o energetické účinnosti
PODZEMNÍ ZÁSOBNÍKY PLYNU RWE GAS STORAGE
Gass Business Breakfast 2007 Rok 2007 – reflexe plynárenského trhu Další vývoj regulace v plynárenství a spolupráce regulačních orgánů v EU Praha – 7.
 Ministerstvo průmyslu a obchodu 2008 ČESKÁ ENERGETIKA V RÁMCI NOVELIZOVNÉ LEGISLATIVY Roman Portužák odbor elektroenergetiky IV. ročník konference o.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti České republiky
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Plynová krize - fakta RWE Konzern.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
XXII. Seminář energetiků
Novela zákona č. 458/2000 Sb., v oblasti plynárenství
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Energetická legislativa a její budoucí proměna (novela energetického zákona se zaměřením na plynárenství) Ing. Jan Zaplatílek © 2007 Ministerstvo průmyslu.
1 Krize s plynem, příčiny a důsledky. Bezpečnost dodávek plynu v ČR. Prognóza vývoje cen energií v roce Vladimír Štěpán ENA s.r.o. Leden 2009
Budoucnost české energetiky v Evropě Vliv směrnic č. 54 a 55/2003 ES na vývoj trhu s elektřinou a plynem v ČR a v Evropě seminář AEM 22. a 23. března 2006,
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
Hodnocení a současné podoby modelu trhu s plynem – vývoj a výsledek, dopad na velké zákazníky Jitka Kafková MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská.
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
ministr průmyslu a obchodu
České plynárenství na prahu roku Ing. Jan Zaplatílek 27. ledna 2010 XX. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
1 ENERGETICKÁ LEGISLATIVA NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Zabezpečení dlouhodobé spolehlivosti přenosu v podmínkách mezinárodního trhu s energií Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Obchodování s elektřinou v ČR a vývoj po vstupu do EU Miroslav Marvan Konference AEM Česká energetika po vstupu do EU 8. září 2004.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
Novela energetického zákona – část plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2008 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Bezpečnost dodávek zemního plynu Petr Binhack
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Ing. Jan Mládek, CSc. ministr průmyslu a obchodu 1 Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti ČR 1 Zásobování plynem jako součást energetické.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Trhy s plynem v ČR a EU a předpokládaný vývoj české energetické legislativy z odborného hlediska Ing. Jan Zaplatílek © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování našeho trhu s plynem? Ing. Oldřich Petržilka prezident České plynárenské unie konference DONE „Fungování.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Transkript prezentace:

Zemní plyn Ing. Jan Zaplatílek 22. ledna 2009

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 2 Obsah plynárenský spor Rusko – Ukrajina novela energetického zákona v oblasti plynárenství tuzemský trh s plynem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 Vývoj sporu RU-UA Gazprom a Naftogaz podepsali Dohodu o rozvoji vztahů v plynárenské oblasti. V souladu s touto Dohodou měl v období březen-prosinec 2008 Gazprom dodávat na Ukrajinu zemní plyn a to jak ruský, tak i střednoasijský v objemu minimálně než 49,8miliard m3 při ceně 179,5 USD/tis. m3. Celkový roční objem dodávek činil 55 miliard m3. Plyn byl dodáván přes zprostředkovatelskou firmu RosUkrEnergo při jednání premierů obou zemí, Putina a Timošenkové, byl podepsán další dokument – Memorandum o spolupráci, ve kterém byl hlavním bodem přechod na přímé vztahy mezi Gazprom a Naftogaz od Nadále zůstávala možnost dodávat v budoucnu určitý objem Gazpromem na přímo ukrajinským konečným zákazníkům a obě strany potvrdili, že postupně během následujících tří let bude dosaženo tržních, ekonomicky podložených a vzájemně odsouhlasených cen na plyn pro Ukrajinu a také, že budou podle těchto pravidel budou řešeny transitní tarify po teritorii Ukrajiny.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 Vývoj sporu RU-UA (2) došlo k dohodě o tom, Naftogaz do uhradí celkovou dlužnou částku za plyn včetně pokut a smluvních sankcí Naftogaz uhradil 800mil USD ale zbylá část zůstala neuhrazena ukrajinská strana zajistila úhradu 1,5 miliardy USD a vydala prohlášení, že dluh plně uhrazen. Dle ruské strany zůstalo neuhrazeno 614 milionů USD tvořící sankční poplatky proběhla bezúspěšně jednání mezi Gazpromem a Naftogazem o ceně plynu na rok Přestože jednu chvíli byla dohoda poměrně blízko (225 USD na ruské straně oproti 201 USD na straně ukrajinské) nakonec k ní nedošlo. To znamenalo, že obě strany neměly v danou chvíli smluvně právní podklad pro dodávky plynu na Ukrajinu. Z druhé strany Ukrajina zpochybnila do té doby relativní jistotu (podpořenou prohlášeními činitelů obou stran, že spor se tranzitu do EU nedotkne) relativní klid v otázce tranzitu plynu s tím, že dohoda ze není platná.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Vývoj sporu RU-UA (3) Gazprom od 8 hod SEČ zastavuje dodávky pro Ukrajinu vedení Naftogazu informuje Gazprom, že odebírá pro potřeby zajištění tranzitu přes své území 21mil m3 denně tzv. technologického plynu. Dle ruské strany je to v rozporu dosavadní tranzitní smlouvou Gazprom informuje své odběratele a Naftogaz, že ze systému zmizelo cca 50 milionů m3. Dle sdělení ruské strany RosUkrEnergo nedostalo povolení od Naftogazu na odběr 25 milionů m3 uskladněného v PZP na území Ukrajiny. Gazprom ohlásil zvýšení objemu dodávek plynovodem Yamall - Evropa a Blue Stream, naopak Naftogaz ohlašuje postupné snižování objemu plynu, předávaného k tranzitu na území Ukrajiny ruskou stranou do EU byly sníženy dodávky od 5-30%, ze snížení objemů se vzájemně ovlivňují obě strany

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Vývoj sporu RU-UA (4) byly zastaveny tři hlavní předávací body do ukrajinské soustavy, ze zastavení se obviňují obě strany, v ostatních předacích bodech jsou hlášeny nižší objemy plynu. Výrazné je krácení dodávek předaných do EU, Balkán je již úplně odříznut od dodávek přes Ukrajinu došlo k totálnímu zastavení dodávek na Ukrajinu a do EU, není zcela jasné zda byl nejdřív zastaven přístup do ukrajinské soustavy nebo dodávky plynu z RF, vysvětlení obou stran sporu se různí došlo k obnovení jednání mezi nejvyššími představiteli Gazprom a Naftogaz v Bruselu za přítomnosti předsedy Rady TTE a Komisaře pro Energetiku. Dohody o monitorovací misi nedosaženo z důvodu nenalezení shody o tom, zda její součástí budou, mimo zástupců z EU, i ruští a ukrajinští pozorovatelé proběhla jednání předsedy Rady EU a premiéra ČR M.Topolánka v Kyjevě a Moskvě. Byl podepsán dokument o Monitoringu. Vzápětí je ruskou stranou kvůli doplňující ukrajinské deklaraci prohlášen za neplatný.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Vývoj sporu RU-UA (5) nový podpis dokumentu o Monitoringu, po skončení mimořádné Rady TTE v Bruselu slyšení ruské a ukrajinské delegace; kde obě strany deklarují připravenost obnovit dodávky a tranzit do EU v 8.oo SEČ dne zahájena činnost mezinárodní monitorovací mise, její problémy se vstupem na některá v dohodě uvedená místa. Ruská strana hlásí připravenost dodávky na předávací stanici SUDŽA v objemu 76,6 milionu m3 pro směr na stanici ORLOVKA (dodávka pro balkánské zem). Ukrajina tuto dodávku s odkazem na technické problémy, způsobené absencí technických dohod, nepřijímá Gazprom předal Naftogazu objednávku na 98,8milionu m3 na předávací stanici SUDŽA.Místem určení jsou předávací stanice ORLOVKA a UŽHOROD a Moldávie Naftogaz opět tuto dodávku nepřijal. V ukrajinském přepravním systému jsou s největší pravděpodobností problémy s tlakem, které znemožňují realizovat přepravu, proto ukrajinská strana žádá ruskou o 140milionů m3 na akumulaci systému, z důvodu rozdílnosti náhledu na tuto problematiku především z hlediska úhrady, je odmítnuto. Ruský premiér se v Moskvě schází s představiteli nejvíce postižených zemí (Bulharsko,Moldavsko,Slovensko), někteří z nich předtím jednali již v Kyjevě s ukrajinskými představiteli

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Vývoj sporu RU-UA (6) situace z hlediska požadavků obou stran stejná jako v předchozím dni.Gazprom vyčísluje své dosavadní ztráty na cca 1,1 mld.USD na situaci nedochází k žádné změně, Začíná se hovořit o možnosti vzniku mezinárodního konsorcia plynárenských firem, které by za tržní cenu zakoupily plyn nezbytný pro obnovení funkčnosti tranzitního systému Ukrajiny.Údajně se jedná o cca 1,8 mld. m3 plynu.Slovenský a polský prezident jednali v Kyjevě se svým ukrajinským protějškem na situaci nedochází k žádné změně. V Moskvě se uskutečnila paralelní jednání premierů Ruska a Ukrajiny a Mezinárodní konference hlav států a vlád o obnovení dodávek ruského plynu evropským zákazníkům, svolaná ruským prezidentem D.Medveděvem. Za EU se této konference nezúčastnili představitelé jednotlivých států, byla – na základě jejich dohody ve snaze o jednotnost vystupování – zastupována eurokomisařem Piebalgsem a za české předsednictví unie ministrem Římanem.Konference však nepřinesla žádný konkrétní posun.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Vývoj sporu RU-UA (7) Premieři Ruska a Ukrajiny oznámili, že dosáhli shody a spor byl vyřešen. Gazprom a Naftogaz dostaly pokyn od šéfů vlád pokyn do pondělka vypracovat příslušné dokumenty stvrzujících dosaženou dohodu a ihned po jejich podpisu zahájit dodávky a tranzit plynu do EU.Vyřešena měla být i otázka cen za dodávky na Ukrajinu a tranzit, měly by být stanoveny na tržním principu s tím,že pokud bude v roce 2009 zachována výše tranzitního poplatku na úrovni roku 2008, dostane Naftogaz pro letošní rok oproti tržní ceně 20% slevu.Vzájemný obchod by měl být již bez jakýchkoliv prostředníků šéfové Gazprom a Naftogaz podepsali za přítomnosti premierů svých zemí desetileté kontrakty na dodávky plynu na Ukrajinu a na jeho tranzit přes území Ukrajiny v dopoledních hodinách zahájeny dodávky na UA a tranzit do EU, okolo 12.oo hlášen plyn ve V.Kapušanech, po 18.oo prošel plyn HPS Landžhot

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Stav z na

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Stav

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Stav

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Přímé dopady sporu na ČR dopad z důvodu předsednictví v Radě EU krácení denní dodávky ve V.Kapušanech o cca 5% krácení denní dodávky ve V.Kapušanech o cca 10% krácení denní dodávky ve V.Kapušanech o cca 80% dodávky ve V.Kapušanech nulové RWE TG poskytuje plyn z PZP Láb SK zajištěny nouzové dodávky RWE TG,GdF a E.On přes HPS Landžhot na SK obnoveny dodávky a tranzit plynu přes UA obnoven tranzit přes ČR

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 Výsledek sporu obecně Cena plynu pro UA se zvedla z 179,50 USD za tisíc m 3 v 2008 na 360 USD v I.Q 2009 Cena za tranzit přes UA zůstává v 2009 na 1,7 USD za tisíc m 3 na 100 km Přímé vztahy GAZPROM – NAFTOGAZ Zvýšená snaha zrealizovat velké nadnárodní projekty představující alternativní trasy do EU (Nord Stream, Nabucco, South Stream), podpora další výstavby podzemních zásobníků či přeshraničních propojení v EU Snaha EU hledat i jiné zdroje plynu včetně LNG

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 Nadnárodní projekty plynovodů

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 Výsledek sporu pro ČR Připravenost plynárenských firem na krizovou situaci – žádné dopady na zákazníky ve formě vyhlášení stavu nouze Dodávky plynu zajištěny těžbou z PZP, od norských producentů a tzv. Severní cestou (plynovod Yamall – Evropa) Větší tlak na realizaci plynovodu GAZELLE Další investice do PZP Možné oddálení některých projektů elektráren na bázi zemního plynu Posílení snah o vybudování nových bloků JE a prolomení limitů na těžbu hnědého uhlí

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 Stav projednávání novely EZ říjen - listopad 2007– projednáno na úrovni vedení MPO a ERU prosinec 2007 – odesláno do mezirezortního připomínkového řízení leden 2008 – mezirezortní připomínkové řízení únor 2008 – vypořádání mezirezortního připomínkového řízení březen 2008 – předání materiálu vládě ČR k projednání duben 2008 – projednání v komisích LRV květen 2008 – projednání LRV červenec 2008 – projednání vládou ČR září 2008 – první čtení v PSP říjen 2008 – zahájení projednávání v HV PSP listopad seminář HV PSP leden 2009 – projednání HV PSP

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 Rada Energetického regulačního úřadu zřizuje se nový orgán Energetického regulačního úřadu, kterým má být pětičlenná Rada jako kolektivní orgán. Tento návrh vychází ze současného trendu právních úprav postavení a organizačního uspořádání správních orgánů, jejichž primárním posláním je aktivní výkon exekutivních funkcí přijímáním nástrojů přispívajících k regulaci specifického sektoru, výkon pravomocí v zájmu spotřebitelů nebo jiných účastníků trhu a bránění zneužívání dominantního postavení na specifických trzích, a tím nahrazování chybějících účinků hospodářské soutěže. Především je třeba zvýraznit pozitivní vliv takového opatření spočívající v konzistentnějším a předvídatelnějším výkonu regulace a omezení možných zásadních obratů při změně personálního obsazení v čele takového orgánu, zvláště když funkční období členů kolektivního orgánu nekončí ve stejnou dobu.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 Operátor trhu činnosti operátora trhu s elektřinou se rozšiřují i na oblast plynárenství, důvodem je plně otevřený trh s elektřinou a plynem a podobnost tohoto trhu, přecházejí sem částečně činnosti provozovatele přepravní soustavy a plně činnosti Bilančního centra, které jako povinné ze zákona zaniká.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Podzemní zásobníky plynu společně byly posuzovány dva související problémy, a to způsob přístupu do podzemního zásobníku plynu a způsob schvalování Řádu provozovatele podzemního zásobníku plynu; regulovaný přístup je sice výhodnější v tom, že cena za služby podzemního uskladňování plynu odráží skutečné náklady provozovatele zásobníku a že jsou stanoveny podrobnější podmínky přístupu k podzemním zásobníkům; naopak u sjednaného přístupu neexistuje riziko možného omezení investic do výstavby nových zásobníků a dále riziko stanovení příliš nízké regulované ceny; po zvážení kladů a záporů obou řešení byl zachován sjednaný přístup k podzemnímu zásobníku plynu (obdobně je tomu ve většině členských států EU) a zároveň bylo přijato rozhodnutí, že Řád provozovatele podzemního zásobníku plynu, který stanovuje podrobnosti přístupu, bude nově schvalovat Energetický regulační úřad. S ohledem na aktuální situaci na trhu se skladovací kapacitou (spory mezi účastníky trhu řešené ERÚ a ÚOHS) je nově navrhováno vytvoření mechanismu, který umožňuje v případě zásadní disfunkčnosti trhu se skladovací kapacitou Energetickému regulačnímu úřadu zasáhnout a přijmout opatření k nápravě.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Dodavatel poslední instance zajišťuje dodávku elektřiny nebo plynu zákazníkům, kteří ztratili svého dodavatele, je určen ze zákona, odpadá procedura rozhodování ERÚ o jeho výběru, je to obchodník, u kterého se předpokládá ekonomická síla, solidnost a spolehlivost, navrhovaný mechanismus vyhovuje směrnicím EU, oproti stávajícímu ustanovení dochází u dodavatele poslední instance k mírnější formě cenové regulace, a to formou věcně usměrněné ceny; dodávka elektřiny nebo plynu dodavatelem poslední instance se týká všech zákazníků na dobu určitou (s výjimkou zákazníků s ročním odběrem plynu vyšším než 400 tis.m 3 )

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Rozsah bezpečnostních pásem Vysokotlaké plynovody a přípojky do 40 barů včetně do DN 100 včetně nad DN 100 do DN 300 včetně nad DN 300 do DN 500 včetně nad DN 500 do DN 700 včetně nad DN 700 Vysokotlaké plynovody nad 40 barů do DN 100 včetně nad DN 100 do DN 500 včetně nad DN 500 Velikost pásma 10 m (původně 15 m) 20 m (původně 20 m) 30 m (původně 40 m) 45 m (původně 40 m) 65 m (původně 40 m) 80 m (původně 100 m) 120 m (původně 150 m) 160 m (původně 200 m)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Přeložky Stavebník, který vyvolal přeložku, nese náklady nezbytné úpravy dotčeného plynárenského zařízení a to na úrovni stávajícího technického řešení. Náklady související s modernizací či zvýšením přenosové kapacity plynárenského zařízení nese vlastník tohoto zařízení. V případech, kdy bylo věcné břemeno k plynárenskému zařízení zřízeno ze zákona a bylo bezúplatné a potřeba přeložky je vyvolána jiným využitím nemovitosti ze strany jejího vlastníka, hradí náklady přeložky vlastník tohoto zařízení.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 24 Změny v plynárenství v ČR Změny v oblasti spotřeby Změny v oblasti dovozců plynu Změny v oblasti obchodníků s plynem

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 25 Dovoz zemního plynu Do konce roku 2005 faktický dovozní monopol RWE Transgas V současné době několik dovozců i když dominantní pozice RWE Transgas zůstala zachována, nejvýznamnějším alternativním dovozcem společnost VEMEX, která má střednědobý kontrakt s GAZPROMEXPORT

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Podíl dovozu zemního plynu dle obchodních společností od počátku roku 2008

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Změny obchodníků s plynem u oprávněných zákazníků od počátku otevírání tuzemského trhu s plynem Oprávnění zákazníci kategorie VO 237 změna na 237 odběrných místech Oprávnění zákazníci kategorie SO 123 změna na 123 odběrných místech Oprávnění zákazníci kategorie MO 856 změna na 856 odběrných místech Oprávnění zákazníci kategorie DOM změna na odběrných místech

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 Tradiční dodavatelé Regionální obchodníci s plynem skupiny RWE E.On Pražská plynárenská

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 Noví dodavatelé Společnosti mající přímé obchodní vztahy s producenty plynu Domácí producenti plynu Dodavatelé elektřiny, kteří dodávají i plyn

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Noví dodavatelé VEMEX (VO,SO),Wingas (VO), United Energy Trading (VO,SO),Lumius (VO,SO,MO,Dom),Petr Lamich – LAMA (VO,SO,MO,DOM), Pragoplyn (VO,SO,MO), Česká energie (VO,SO,MO), Energie Bohemia (VO,SO), VNG Energie Czech (VO), Lumen Energy (VO), Conte (VO,SO, DOM), MND (SO,MO), Quantum (DOM)

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 31 Podíl obchodu s plynem podle prodeje zákazníkům od počátku roku 2008

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 32 Děkuji Vám za pozornost.