Krajský rok informatiky Zlín 6.-7.10.2005 Objektivizace SEA při posuzování liniových koridorů (dopravní a technická infrastruktura) Liberecký kraj Pavel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Advertisements

INFORMAČNÍ SYSTÉMY EIA/SEA
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
GIS obcí kladenského regionu na Internetu
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Písemka č. II  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 50 sekund opisování 
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Šance pro krajinné plánování a jeho alarmující absence v ÚPD Nadějkov Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
ReStEP – Základní informace Plný název: ReStEP – Regional Sustainable Energy Policy based on the Interactive Map of Sources (Regionální udržitelná energetická.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Michal Musil 10. listopadu 2011
ZADÁNÍ ÚZEMNÍHO PLÁNU Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Zapojení veřejnosti v praxi územního plánování Želeč, Chýnov, Tábor Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EIA Cesta k environmentálnímu stavitelství (průběh)
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Internet ve státní správě a samosprávě 2004 ÚTP a JPdÚPO Územně technické podklady a Jednotný postup digitálního zpracování územních plánů obcí pro GIS.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Půda – složka životního prostředí
ÚSES v Zásadách územního rozvoje JMK
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Krajský rok informatiky Zlín Tvorba nepodkročitelného standardu GIS pro územní plánování v Libereckém kraji Ing. arch. Jana Děrdová, Ing.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
? Územní (prostorové) plánování ÚP
EGovernment Zpracoval: Ing. Ivan Ivanov 1 Typové projekty DMVS.
GIS Plzeňského kraje a projekty v rámci Digitální mapy veřejné správy Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Vaše jistota na trhu IT Vybudování a provozování e-spisovny Josef Sedláček ICZ a.s.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 7, 8  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 55 sekund opisování 
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
ROZBOR UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ ENVIRONMENTÁLNÍ PILÍŘ Ostrava Ing. Jiří Krist.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Jednání implementátorů ORP Moravskoslezského kraje Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Datum: 10.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Portál ÚAP MSK (Nástroje pro tvorbu a údržbu ÚAP) Zpracoval: Mgr. Tomáš Kupča Datum:
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Datové centrum sociálních služeb v Libereckém kraji Interaktivní softwarový program určený pro poskytovatele sociálních služeb, zadavatele a také pro.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Rozvoj GIS na Karlovarském kraji
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
Územně analytické podklady
Transkript prezentace:

Krajský rok informatiky Zlín Objektivizace SEA při posuzování liniových koridorů (dopravní a technická infrastruktura) Liberecký kraj Pavel Šťovíček, Ing. Pavel Matějka

Objektivizace SEA při posuzování liniových koridorů (dopravní a technická infrastruktura) Účastník soutěže „Geoaplikace roku 2004“ Kategorie A „GIS pro lepší služby veřejné správy“

Objektivizace SEA při posuzování liniových koridorů (dopravní a technická infrastruktura) Cíl aplikace  slouží orgánu územního plánování (Liberecký kraj) k podpoře agend souvisejících s posuzováním záměru v oblasti dopravní a technické infrastruktury  ukázat, kde je s pomocí GIS veřejná správa schopna přesněji a rychleji poskytovat podporu územně plánovací činnosti Název aplikace

Důvody vzniku aplikace  společensko-politická závažnost procesu vedla ke stanovení jednoznačného postupu posuzování ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí ČR, který byl zakotven v „METODICE“ („Metodika pro zpracování dokumentace SEA - varianty koridorů silnice R 35 v úseku Úlibice – Turnov (verze 1.2)“, odsouhlasená Ministerstvem životního prostředí ČR)  využití datové části Územního plánu velkého územního celku Libereckého kraje (dále ÚP VÚC LK) na podporu posuzovacího procesu SEA při hodnocení variant rychlostní komunikace R35 v úseku Turnov, Úlibice (Jičín), Mnichovo Hradiště

Proces SEA  Posuzování koncepcí podle zákona č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na životní prostředí  Posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb. Objektivizace procesu SEA  Aplikování exaktního algoritmizovaného hodnotícího postupu, který při nastavení hodnotících kritérií odborným týmem generuje jednoznačný a transparentní výsledek, který je dále z důvodů srozumitelnosti širokému okruhu veřejnosti detailně verbálně popsán

Vymezení území pro sběr podkladů k vyhodnocení severního a jižního řešení variant koridorů silnice R35

Vymezení území – model terénu

Obecný popis aplikace  pro navržené úseky variant koridorů vznikl soubor čtrnácti hodnotících kritérií  každé kritérium je vyjádřeno souborem ukazatelů  METODIKA stanovila postup pro exaktní výpočet a naplnění ukazatelů nástroji GIS  výsledné ukazatele byly použity pro definování tzv. odporových charakteristik úseků, vyjadřujících negativní vliv na své okolí  součtem dílčích odporů za jednotlivá kritéria vznikl celkový odpor úseku (bodové vyjádření negativního dopadu případné realizace úseku na narušení rovnováhy složek udržitelného rozvoje)  jádrem samotného hodnocení se stala jedna z metod síťové analýzy „Průchod dopravní sítí metodou tzv. nejmenšího odporu“  aplikováním metody na exaktně vypočtené odporové ukazatele vznikl objektivní soubor prvních deseti nejlepších variant dopravních koridorů (TOP 1 – TOP 10)

Aplikace umožňuje  dynamicky měnit parametry hodnocení v kritériích  přisuzovat váhové koeficienty kritériím  vyhodnocovat dopad vstupních dat na pořadí variant

Ukázka sítě úseků návrhových koridorů (U1 – U36)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K1 - Dopad na obyvatelstvo (odpor je vyjádřen ekvivalentem počtu domů v koridorech šířky 200, 500, 1000m)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K2 - Ovzduší-emise N02, C6H6 z dopravy (odpor je vyjádřen ekvivalentem počtu domů v zóně, kde je překročen roční imisní limit oxidu uhličitého a benzenu)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K3 - Hluková zátěž z dopravy (odpor je vyjádřen ekvivalentem počtu domů v zóně, kde je překročena hladina akustického tlaku 40 dB v noční době)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K4 - Lesní půda (odpor je vyjádřen záborem lesa [m])

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K5 - Zemědělský půdní fond (odpor vyjádřen záborem půdy s třídou ochrany I.a II. (délka průchodu [m]))

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K6 - Geologie (odpor je vyjádřen výskytem následujících jevů v koridoru úseku - kontakt s chráněným ložiskovým územím, dobývacím prostorem, sesuvným územím, poddolovaným územím)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K7 - Vodní hospodářství (odpor je vyjádřen výskytem následujících jevů v koridoru úseku – kontakt s chráněnou oblastí přirozené akumulace vod, ochranným pásmem vodního zdroje II.stupně)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K8 - Ochrana přírody a krajiny (odpor je vyjádřen výskytem následujících jevů – dotčenost zónace chráněné krajinné oblasti, maloplošného chráněného území, významného krajinného prvku)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K9 - Územní systém ekologické stability ÚSES (odpor je vyjádřen výskytem následujících jevů - kontakt s nadregionálním či regionálním biocentrem a biokoridorem)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K10 - Krajinný ráz (odpor je vyjádřen výskytem následujících jevů – délka průchodu úseku územím s různou hodnotou ekologické stability modifikovaná koeficientem kulturně-historicko-estetického charakteru okolí )

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K11 - Ekonomické parametry řešení (odpor je vyjádřen odhadem nákladů základní liniové stavby navýšené o doplňkové konstrukce) Kritérium nebylo podporováno geografickou analýzou

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K12 - Sociálně ekonomické dopady na území (odpor se odvozuje z odhadu vyjíždějících a dojíždějících za prací a do škol) Kritérium nebylo podporováno samostatným mapovým výstupem

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K13 - Vazby širších vztahů (odpor se odvozuje z odhadu počtu uživatelů území pohybujících se za prací, do škol a za rekreací, tento dílčí odpor je korigován tzv.nasávacím efektem vybraných center osídlení)

Soubor hodnotících kritérií a odporových ukazatelů kritérium K14 - Fauna a flóra (odpor se odvozuje z výskytu chráněných druhů fauny a flory na základě mapovacích studií) Kritérium nebylo podporováno geografickou analýzou

Výpočet prvních deseti nejlepších variant dopravních koridorů (TOP 1 – TOP 10)

Souhrnný přehled výpočtů odporových charakteristik

Výsledek průchodu dopravní sítí metodou tzv. nejmenšího odporu Pořadí TOP 1 - TOP 10

Praktický přínos pro výkon veřejné správy nebo veřejného sektoru Vymezování koridorů pro dopravní infrastrukturu v územně plánovacích dokumentacích a příprava jejich realizace je v posledních letech závažným celospolečenským problémem (např. obchvat dálnice D5 v Plzni, koridor pro dálnici D3 atp.). Praktický přínos aplikace pro výkon veřejné správy:  hodnocení navrhovaných koridorů na základě exaktně vypočtených ukazatelů  rozsah a parametry kritérií hodnocení lze individuelně stanovit dle druhu a podrobnosti posuzovaného dokumentu – územní plány obcí, územní plány velkých územních celků, vyhledávací studie, atd.  využitelnost pro orgány územního plánování všech stupňů (obce, kraje, ministerstva)  využitelnost pro investory dopravní infrastruktury (ŘSD, kraje, …)  transparentní, srozumitelná, objektivní, efektivní metoda posuzování  možnost modelování na základě individuálního zadání parametrů hodnocení zadavatelem posuzování (orgán veřejné správy), účastníkem procesu posuzování (odborná i laická veřejnost, iniciativy, dotčené orgány státní správy, atp..) Motto: „Svůj záměr představuji srozumitelně, transparentně, efektivně i efektně“

Zpřesnění, zrychlení a schopnost obsluhy vyššího počtu uživatelů Aplikace umožňuje  v reálném čase přijímat podněty,  zapracovávat zpřesňující podklady,  operativně reagovat na změny v základních údajích o území či v parametrech hodnotících kritérií. Aplikace vytváří  zpětné vazby mezi pořizovatelem, zpracovatelem dokumentace a odbornými konzultanty,  umožňuje aktivní zapojení vícečlenných týmů do procesu hodnocení. Motto: „Více hlav více ví“

Dostupnost geoinformací veřejné správy a veřejného sektoru Tuto aplikaci lze chápat jako návrh standardu datového rozhraní pro mezikrajské sdílení dat v procesech SEA  v procesu sdílení dat se sousedními krajskými úřady bylo využito zkušeností a kontaktů z přípravných projektů naplňování tzv.“nepodkročitelného standardu GIS ČR“.  iniciativa vzniku a rozvíjení nepodkročitelného standardu GIS ČR vzešla z prostředí subkomise GIS, zřízené při komisi informatiky Asociace krajů ČR. Subkomise GIS se touto iniciativou podílí na vytváření bezbariérového prostředí pro sdílení dat mezi subjekty veřejné správy.  proces dotváření datových rozhraní mezi správci datových sad standardy GIS krajů výrazně sníží časové a finanční nároky. Motto: „Bezbariérovým prostředím rychleji v cíli“

Míra spolupráce mezi subjekty veřejné správy K vysoké míře a efektivitě spolupráce mezi subjekty veřejné správy přispívá aplikace  prostřednictvím sdílení dat, vstupujících do aplikace  shodou nad rozsahem a parametry hodnotících kritérií Motto: „Sdílenou metodou ke sdílenému cíli“

Příznivý ohlas ze strany občanů či uživatelů aplikace Tvorba aplikace byla vedena snahou  přiblížit proces posuzování záměrů, které mají vysokou společensko – politickou závažnost, širokému spektru zájemců, občanům, uživatelům aplikace Motto: „Nemáme co skrývat“

Využitelnost know how v jiných projektech (přenositelnost řešení do jiného sektoru veřejné správy) Tuto aplikaci lze mimo jiné chápat jako návrh standardu datového rozhraní pro mezikrajské sdílení dat v procesech SEA za splnění těchto předpokladů  veřejná správa (v tomto případě krajské úřady) budou provozovat a spravovat datové modely GIS (to znamená, že bude co sdílet)  krajské úřady budou nadále svými iniciativami podporovat rozvoj „nepodkročitelného standardu GIS ČR“ (to znamená, že vzniknou akceptovatelná rozhraní pro sdílení dat)  hodnocení SEA bude zadáváno v rozšířeném pojetí (to znamená včetně datové části pro územní analýzy a následný exaktní hodnotící postup, který umožní rozšířit dnes zaběhnutý verbální hodnotící postup o exaktní algoritmizovatelná modelová řešení) Motto: „Datová rozhraní si s informací poradí“

Zvláštní přínosy, které uvede sám přihlašovatel jako zajímavé a hodné ocenění Dnešní zaběhnutý, převážně verbální, hodnotící postup SEA byl objektivizován  exaktním algoritmizovaným hodnotícím řešením, které při nastavení hodnotících kritérií odborným týmem vygeneroval jednoznačný a transparentní výsledek.  v případě, že je exaktní výstup podrobně verbálně popsán, stává se výsledná dokumentace SEA srozumitelnou pro široký okruh veřejnosti. Motto: „Jasně a zřetelně……“

Otevřenost řešení, respektování českých i mezinárodních pravidel a standardů pro GIS a ISVS. Aplikace vznikla v souladu s iniciativou budování nepodkročitelného standardu GIS ČR po linii krajských úřadů. Konkrétně se jedná o přípravný projekt „Metodika ÚPD / standardizace a integrace územně plánovacích procesů“. Motto: „Jemné nitky, pevná síť“

Originalita, knowhow Originalitu spatřujeme v tom, že k vytvoření aplikace byly použity  běžně dostupné elementární softwarové nástroje  základní analytické funkce ArcGISu (není třeba vždy na velké problémy nasazovat robustní systémová řešení). Aplikace není zatížena závazky vůči dalšímu použití. Motto: „V jednoduchosti je síla“

Využití internetových technologií a přínos pro rozvoj GIS všeobecně Aplikace vygenerovala na základě vstupních datových sad výstupní datovou sadu s přidanou hodnotou řešení. Nasazování aplikací založených na principu tzv. přidané hodnoty umožňuje rozšiřovat datové sklady přímo použitelné pro publikování dokumentů prostřednictvím internetových mapových serverů, či mapových služeb. Motto: „Přidanou hodnotou k dynamickému rozvoji GIS“

Součástí prezentace geoaplikace je doprovodný poster

Prezentace výstupů geoaplikace v ESRI MAP BOOK VOLUME 20 (rok 2005)

Objektivizace SEA při posuzování liniových koridorů (dopravní a technická infrastruktura) kontakty tel: tel: