Turistické produkty MAS chtějí být aktivní-akční v cestovním ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Aktualizace Rozvojového konceptu CR na Šumavě Regionální marketing Vimperk
Možnosti dotací a grantů pro CR v roce • Projektová dokumentace • Souhlas stavebního úřadu • Vyřešené majetkové vztahy k nemovitostem • Prostředky.
Jan Chroust Pavel Sleza
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Destinační management TO Jeseníky-východ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Destinační management turistické oblasti Jeseníky (Jeseníky-východ)
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Společný regionální operační program PRIORITA 4 Cestovní ruch Opatření 4.1 Rozvoj služeb pro cestovní ruch Podopatření Podpora regionálních a místních.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
2. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 13:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Projekt Destinační management MSK - možnosti spolupráce.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
Spolupráce moravských krajů v oblasti cestovního ruchu Holešov 2011
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_17.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Za ÚSpěchy PolaBí si mohou sami
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
Turistické produkty - základní nástroj k zvyšování ekonomické výtěžnosti z cestovního ruchu Ing. Petr Kratochvíl Petr Kratochvíl.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Turistické produkty MAS chtějí být aktivní-akční v cestovním ruchu Ing. Petr Kratochvíl Petr Kratochvíl 9.4.2017

Když se řekne turistický produkt, produktový balíček, zájezd Petr Kratochvíl 9.4.2017

Produkt CR Souhrn veškeré nabídky soukromého či veřejného subjektu podnikajícího v CR nebo CR koordinujícího Zájezd = nejznámější produkt Programový balíček činnosti, jejichž výsledkem je soubor vzájemně se doplňujících služeb, které zohledňují individuální přání zákazníka a jsou prodávány za jednotnou cenu Zboží – suvenýry, knižní průvodce, mapy apod., či služby (ubytovací, stravování, doprava, služby průvodců apod.) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Specifika typického turistického produktu CR Osobní poskytování Nemožnost služby skladovat Omezená životnost Častá platba předem, za produkt, který není možno předem vyzkoušet Ovlivňován faktory, které nelze ovlivnit (počasí, další účastníci, sezónnost, komplexnost) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Různá úroveň komplexnosti Komplex služeb, balíček (zájezd) Destinace s ucelenou nabídkou atraktivit, služeb a potencionálních zážitků (Chorvatské moře, Valašské království) Kompletní zážitek od chvíle, kdy návštěvník opustil domov, do doby návratu (únosná kapacita) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Produkt CR Chci zážitek !!!!!!! cokoliv, co může být nabízeno na trhu a může uspokojovat přání a potřeby zákazníků (např. spotřební výrobky, výrobní zařízení, služby nebo myšlenky). V případě cestovního ruchu je produktem služba. Chci zážitek !!!!!!! Petr Kratochvíl 9.4.2017

Druhy turistických produktů Dojmové Národní (nadnárodní) Regionální tématické, lokální, časové Programové (prodejný balíček) Nadregionální (národní ???) konkrétní, monotématické, výběr z nej… Petr Kratochvíl 9.4.2017

Turistický produkt – programový (prodejní) Turistickým produktem se rozumí komplex vnitřně provázaných, seriózně fungujících základních a doplňkových služeb, které jsou závazné pro jejich provozovatele, a jenž je umístitelný a uplatnitelný na trhu cestovního ruchu prostřednictvím cestovních kanceláří. Petr Kratochvíl 9.4.2017

Legislativa, zákon č.159/1999, Sb. Definice zájezdu (1) Zájezdem se rozumí předem sestavená kombinace alespoň dvou z následujících služeb, je-li prodávána nebo nabízena k prodeji za souhrnnou cenu a je-li služba poskytována po dobu přesahující 24 hodin nebo když zahrnuje ubytování přes noc, a) doprava, b) ubytování, c) jiné služby cestovního ruchu, jež nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu nebo jejichž cena tvoří alespoň 20 % souhrnné ceny zájezdu. Oddělené účtování za jednotlivé položky téhož zájezdu nezprošťuje subjekt, který je oprávněn nabízet a prodávat zájezdy, závazků podle tohoto zákona. Petr Kratochvíl 9.4.2017

Legislativa, zákon č.159/1999, Sb. (2) Zájezdem podle tohoto zákona není kombinace služeb cestovního ruchu a) sestavená až na základě individuálního požadavku, b) prodávaná jinému podnikateli za účelem jeho dalšího podnikání, nebo c) jejíž nabídka a prodej nesplňuje znaky živnostenského podnikání.1) (3) Prodávat zájezd mohou jen osoby uvedené v § 2 odst. 1 uzavřením cestovní smlouvy.2) Zprostředkovávat prodej zájezdu mohou jen osoby uvedené v § 2 a 3. Petr Kratochvíl 9.4.2017

Turistický produkt na trhu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Podíl CK na trhu Domácí cestovní ruch Incoming Celkem 5,5 mil. obyvatel, z toho cca 150 000 přes CK (Čedok 70000, ATIS 45000, ostatní 35000) Incoming Trendy směřují k individuálním cestám Podíl přes CK je stále velký (cesty i šité na míru) Petr Kratochvíl 9.4.2017

aby krásy naší země byly ztvárněny do formy, kterou lze prodávat ??? Jak na to aby krásy naší země byly ztvárněny do formy, kterou lze prodávat ??? Petr Kratochvíl 9.4.2017

Jak na to ? CK prodává to, co jí přináší max. zisk a min. riziko Regiony chtějí přilákat více turistů na své území, musejí jít do rizika, které mohou eliminovat kvalitní přípravou a účinným marketingem Nutná aktivita regionů k prosazení produktu pro jeho území u CK kvalita, komplexnost, spolupráce, záruky, pravdivost Chci zážitek !!!!!!! Petr Kratochvíl 9.4.2017

Jak na to ? CK prodává prioritně jen ubytování – “postel“, výjimečně turistický produkt obchodní vazby s provozovateli řeší zatím bilaterálně Co to ovlivňuje neznalost regionů a tak např. poptávka ze zahraničí je zaměřena na Prahu, Český Krumlov, Karlovy Vary Absence komplexní záruky kvality služeb Petr Kratochvíl 9.4.2017

Závěry z historických jednání tvůrců produktů s CK Chybí vzájemná intenzivní komunikace mezi regiony a CK Minimální znalost zahraničních CK o regionech Česka Jednání se zahraničními partnery stojí na osobních kontaktech Příprava produktu min. 1 rok předem (červenec na následující rok) Nezbytná garance kvality služeb ze strany regionů (předjednání s CK) Velké CK si dohodnou ubytovací služby samy Problémová komunikace ze strany regionů – garantů produktů (neaktuální, nevědomost …) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Co je na trhu ? Petr Kratochvíl 9.4.2017

Valašské království Územní Tematický Celoroční Pro zahraniční i pro domácí CR Prodej ??? Soubor produktů Petr Kratochvíl 9.4.2017

Valašské království Petr Kratochvíl 9.4.2017

Česká inspirace Tematický (kultura, hudba …) Územní (celé Čechy) Spojení silných Jednotná propagace Prodej ??? Soubor aktivit Petr Kratochvíl 9.4.2017

Česká inspirace Petr Kratochvíl 9.4.2017

Baťův kanál Územní Tematický – vodní cesta Dlouhodobý Investiční Sezónní ??? Prodej ??? Soubor produktů Petr Kratochvíl 9.4.2017

Baťův kanál Petr Kratochvíl 9.4.2017

Krušnohorský okruh Petr Kratochvíl 9.4.2017

Turistický produkt - obsah bez kreativity to nejde !!! Petr Kratochvíl 9.4.2017

Turistický produkt Cílová skupina Charakteristika (náročnost, dostupnost, …) Turistické atraktivity (zajištění, otevírací doby..) Doplňkové atraktivity (provoz bazénů, akce, …) Zajištění základních služeb (stravování, ubytování, doprava, průvodci, půjčovny …) Nepřímé služby (otevření obchodů, bankomaty, praní prádla, internet, zdravotní služby… ) Marketingový název Z lyží do vinného sklepa Petr Kratochvíl 9.4.2017

Turistický produkt Cena Forma prezentace (propagace, přímé oslovení…) Forma nabídky (výstavy, katalogový prodej, internet, jednání s CK …) Zpětná vazba Produkt manažer Jakost Cena: je tím dána konečnost služeb, jasná představa o rozsahu produktu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Cílová skupina Volba na základě analýzy profilu návštěvníka regionu Vyhodnocení trendů v rozvoji cestovního ruchu Podpora současné struktury návštěvníků nebo zaměření na nové skupiny ? Petr Kratochvíl 9.4.2017

Cílová skupina Podle druhu cestovního ruchu Podle věkových skupin Rekreační Kulturně poznávací Zdravotně orientovaný Sportovně orientovaný Dobrodružný …… Podle věkových skupin (Děti) Rodina s malými dětmi Rodina se školními dětmi Mladí Prázdné hnízdo Důchodci Petr Kratochvíl 9.4.2017

Velikost výběrového souboru (ilustrativní tabulka) Δ = 0,05 n Δ = 0,03 100 ± 5 % 80 ± 3 % 92 1 000 278 516 10 000 370 964 100 000 383 1 056 1 000 000 384 1 066 Petr Kratochvíl 9.4.2017

Charakteristika Rekreační Kulturně poznávací Zdravotně orientovaný wellness, rybaření, koupaní, pěší turistika… Kulturně poznávací Výtvarné založení, hudební nauka, pozorování ptáků… Zdravotně orientovaný Ozdravné pobyty, snížení váhy… Sportovně orientovaný Horská cykloturistika, skoky padákem, lyžování, vodáctví… Dobrodružný Outdoor aktivity, lov zvěře, potápění v jeskyních… ….. Petr Kratochvíl 9.4.2017

Charakteristika Venkovský cestovní ruch, agroturistika Petr Kratochvíl 9.4.2017

Pasení ovcí v Beskydech Říkáte si někdy v práci, že se na všechno vykašlete a půjdete raději pást ovce do hor? Dříve než dáte výpověď, prodáte byt, zrušíte profil na facebooku a vyhodíte všechny své drahé obleky do popelnice, raději si vyzkoušejte to, co máte v plánu dělat zbytek svého života - pást ovce v Beskydech. Zážitek obsahuje: Základní zaškolení (seznámení se s živočichem - ovcí, povinnostmi bači, terénem) Pastevecké propriety (pastevecký klobúk, pastevecká košile a pastevecká hůl) Pasení svěřených ovcí (začínajícím pastevcům, bývalým kravaťákům, se svěřuje stádo o počtu 5 ovcí) Pastevecká svačina Trvání: Dle libosti klidně celý den, od východu slunce do jeho západu. Počet účastníků: Zážitek je určen pro jednu osobu. Sezóna a termíny: Duben - říjen. Pouze v pracovních dnech. Lokalita: Beskydy. Ostatní informace: Chytání lelků během hlídání ovcí je dovoleno. Cena: 1 250,- Kč bez DPH (1 500,- Kč s DPH) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Marketingový název Krátký Zajímavý Vystihující obsah „A“ „První rande s kajakem“, „Já letím - nádhera“, „Jantarová stezka“, „Horem dolem Ostravskem“ Petr Kratochvíl 9.4.2017

Zpětná vazba Monitoring klientů Monitoring poskytovatelů služeb Sledování tržeb Počet návštěvníků Zaplněnost parkovišť Šetření …… Petr Kratochvíl 9.4.2017

Produkt manažer „Nadšený a přesvědčený blázen“ Profesionál (jediná jeho činnost !) Odpovědnost Permanentní proces prodeje Vývoj Řízený útlum Nový produkt Petr Kratochvíl 9.4.2017

Životní cyklus produktu Petr Kratochvíl 9.4.2017

aby krásy naší země byly ztvárněny do formy, kterou lze prodávat ??? Jak na to aby krásy naší země byly ztvárněny do formy, kterou lze prodávat ??? Petr Kratochvíl 9.4.2017

Řešení Výběr spolupracující cestovní kanceláře (všech MAS či jednotlivých MAS) Zřízení vlastní cestovní kanceláře MAS (všech MAS) Petr Kratochvíl 9.4.2017

Výběr spolupracující cestovní kanceláře Příklady: Slovácko – CK Amber travel s.r.o. Orlické hory – připravovaná spolupráce s CK vznikající na Broumovsku Vysočina – příprava produktů a vyhledávání CK (dva vážní zájemci) Olomoucký kraj – programy a manuál pro touroperátory Petr Kratochvíl 9.4.2017

Petr Kratochvíl 9.4.2017

Petr Kratochvíl 9.4.2017

Cestovní agentury - MAS Subjekty, které budou chtít prodávat regionální turistické produkty/zájezdy si pořídí živnostenské oprávnění pro cestovní agenturu, což je nyní živnost volná. Řada turistických informačních center již má živnostenské oprávnění na některou z volných činností a tak není třeba ani investovat 1000,- Kč do zřízení živnostenského oprávnění, což musí udělat ty subjekty, které v této činnosti začínají.   Petr Kratochvíl 9.4.2017

Cestovní agentura - MAS Na cestovní agentuře v podobě odpovídající tomuto projektu leží tyto činnosti: Příprava turistického produktu Nasmlouvání partnerů (forma mandatářské smlouvy od cestovní kanceláře CK MAS) Zpracování dokumentace turistického produktu Stanovení prodejní ceny (i ve variantách) Předání dokumentace CK MAS Vlastní propagace produktu Fakturace se zákazníky Petr Kratochvíl 9.4.2017

Postup řešení Výběr zapojených MAS a regionálních organizací cestovního ruchu do prodejního systému na základě jejich zájmu a připravenosti vložit do systému turistické produkty (odhad cca 20 – 25 pro první etapu, 40 – 50 pro druhou etapu) Vytvoření koordinačního týmů ze zástupců MAS, vybraných TIC a OCR, popř. měst a krajů Založení cestovní kanceláře a vytvoření podmínek pro její činnost (domluva s existující CK na realizaci modelového řešení) Příprava základní nabídky turistických produktů (cca 3-5 za každou MAS), které vzniknou s metodickou podporou CK MAS . Náklady spojené s přípravou produktů hradit ze zdrojů MAS Zahájení testovacího provozu CK a CA   Petr Kratochvíl 9.4.2017

A je tu „destinační management“ nutná podmínka pro řízení destinace cestovního ruchu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Pojem organizace cestovního ruchu (Destinační management) Profesionalizace organizace a řízení cestovního ruchu v turistickém regionu či turistické oblasti s využitím destinační agentury

OCR CR = památky, lázeňství, ubytovací zařízení, infrastruktura, dotační tituly, granty, propagace, počet turistů atp. V poslední době se konečně začíná k těmto termínům přidávat nový – destinační management nebo raději organizace cestovního ruchu. Nezbytná potřeba orientovat se na organizaci, řízení a koordinaci cestovního ruchu v regionech a také na národní úrovni. Jak jinak „to krásno“ v regionech úspěšně prodat jako každé jiné zboží. Turista si žádá jednoduchou formulaci nabídky s maximální vypovídací schopností a očekává zážitek, chce v regionu prožít příběh a k tomu samozřejmě předpokládá kvalitní služby.

OCR Organizace cestovního ruchu vždy působí na předem vymezeném území. Řízením cestovního ruchu v regionech rozumíme soubor technik, nástrojů a opatření používaných organizací cestovního ruchu (OCR) v regionu za účelem dosažení jeho udržitelného rozvoje a zachování konkurenceschopnosti na trhu.

Praktický postup Budovací báze Přípravná etapa pro vznik OCR Období vyjednávání, plánování interních kroků, klíčových pro dosažení cíle Definování stanov, vytvoření org. struktury, vymezení kompetencí, vytvoření komunikační strategie, zajištění členských vztahů, zajištění vztahů s veřejností Vrchol – založení OCR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Startovací báze Je to rozhodující fáze, předurčuje další vývoj Pověří se praktický dopad přípravy a cílem je získat důvěru všech zainteresovaných subjektů Cílem je vytvořit si zázemí, vhodné podmínky pro další existenci a OCR se etabluje se na trhu a je akceptována, získává si autoritu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Realizační fáze OCR na plný chod, je zaběhnutá Bez problému jsou aplikovány principy OCR Společnost pouze reaguje na aktuální změny, aby dostála svých cílů Pozornost se věnuje: řízení kvality, řízení návštěvnosti, řízení informací s důrazem na šetření, řízení financí, řízení lidských zdrojů, krizové řízení, řízení rekreačních zdrojů Petr Kratochvíl 9.4.2017

Fáze stagnace Společnost dosahuje po dlouhodobé realizační fázi vrcholu a je postavena před problém – „jak dál“ Buď inovace Nebo konec Inovace: využití nových nástrojů, např. destinační benchmarkingu („...hledání nejlepších postupů v podnikání, které vedou k vynikajícím výsledkům“), prohloubení řízení destinace Petr Kratochvíl 9.4.2017

Budovací fáze – jak na to Čím kvalitněji jsou interní pravidla připraveny, tím lépe se OCR rozjíždí, prosazuje a plní své poslání Na co je třeba odpovědět: Čeho chceme dosáhnout zřízením OCR Kdo se má do činnosti OCR zapojit Analýza z čeho lze vycházet – východiska Určit náplň činnosti OCR – i v etapách Zvolit právní formu OCR Stanovit organizační strukturu + lidské zdroje Vymezit financování činností OCR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Je potřeba zřídit OCR? Z čeho pramení potřeba zakládat OCR? Nutno definovat důvody a argumenty a z nich vyvodit základní poslání a cíl(e) OCR Důvody vzniku OCR Vnější důvody – často příležitost zafinancovat rozjezd OCR, ale co bude dál? Vnitřní důvody – potřeb zajistit systematickou koordinaci činností a posílení spolupráce subjektů CR – to je ono Petr Kratochvíl 9.4.2017

Vize Vytvoření si jasné představy o směru vývoje a budoucím stavu samotné OCR, určuje, kam chce daná OCR dospět, resp. čeho chce svým chováním dosáhnout Např. vytvořit nezávislou profesionální manažerskou OCR, která bude kooperovat se subjekty zainteresovanými na rozvoji CR, zvyšovat atraktivitu destinace podle poptávky ze strany návštěvníků a turistů, a to v souladu s principy udržitelného rozvoje Petr Kratochvíl 9.4.2017

Cíle Rozvoj destinace Konkurenceschopnost destinace Nutno vytvořit strategický dokument, ve kterém budou definovány rozvojové cíle destinace, jejich opatření a následně konkrétní projekty (aktivity), které povedou k dosažení konkurenceschopnosti destinace Petr Kratochvíl 9.4.2017

Spolupracující subjekty Nutno oslovit všechny aktéry CR v destinaci Seznámit je se záměrem vzniku OCR Nutno intenzivně vyjednávat Vyjasnit, kdo na sebe vezme roli zastřešující OCR (stávající/nový) Může být zdlouhavé, ale je to nezbytné Musí fungovat domluva Musí platit dobrovolnost a vlastní zájem Petr Kratochvíl 9.4.2017

Analýza subjektů Před vstupem subjektů do OCR je na místě provedení jejich analýzy SWOT analýza / organizační audit Pohled na aktivity v CR, kvalita personálního obsazení, zkušenosti, efektivita činností, pravomoci, autorita Odhalují se duplicity v činnostech, protěžování některých subjektů V ideálním stavu i analýzy financí – z toho vyplyne představ o způsobech financování OCR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Zastřešující organizace Nová Využití existujícího subjektu Složité rozhodování Využití SWOT analýzy a popř. organizačního auditu Nutno, aby byla veřejností uznávána Není dobré, diskutuje-li se o dalších možných Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - kooperační a koordinační činnost Komunikace a spolupráce se zapojenými partnery CR Udržování kontaktů s významnými institucemi Koordinace subjektů a aktivit v oblasti CR Vyhledávání partnerů pro společné marketingové a rozvojové aktivity, spolupráce s příhraničními regiony Spolupráce na tvorbě produktů CR Motivování a podpora aktérů CR ke spolupráci (i obyvatelstvo, partneři mimo CR…) Koordinace TIC v destinaci Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - projektová a koncepční činnost Vytváření vize rozvoje CR destinace Zpracování (aktualizace) a realizace rozvojové strategie Zpracování (aktualizace) marketingové a komunikační strategie Vytvoření akčního plánu v souladu se strategií Stanovení rozpočtu k rozvojové/marketingové strategie či akčního plánu Podílení se na tvorbě podkladů pro uzemní plánování Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - marketingová činnost Budování a podpora destinační identity (image) Tvorba a iniciace kompletních turistických produktů Příprava a realizace plánu propagace – marketingových aktivit Návrh a realizace komunikačních kampaní Podpora prodeje Zajištění PR aktivit Inicializace, zpracování podkladů pro nové projekty v oblasti marketingu Inovace turistického produktu Definování klíčových produktových balíčků pro touroperátory Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - informační a výzkumná činnost Technické a marketingové zabezpečení a provozování tur. Informačního portálu destinace Informování všech aktérů CR, tj. návštěvníků, místních obyvatel, veřejného a soukromého sektoru, o činnosti a výsledcích OCR Statistická šetření, sběr dat, vytváření databází, aktualizace dat… Analyzování současné situace a identifikace faktorů rozvoje CR Hodnocení, monitoring a zpětná vazba u realizovaných aktivit (včetně stanovení kritérií hodnocení) Sledování rozvoje CR a jeho dopad na destinaci (analýza trhu, potřeb a požadavků turistů a místních obyvatel …) Stanovení únosného zatížení území destinace pomocí indikátorů udržitelného rozvoje CR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - další manažerské činnosti Plánování a organizační zajištění vzdělávání, školení a workshopů pro subjekty CR, tj. pracovníky TIC, touroperátory, průvodce… Zajištění poradenství pro subjekty CR Vytváření pracovních skupin na plnění konkrétních úkolů a činností Zajišťování managementu kvality (i podporu certifikace) Připravování scénáře krizového managementu Uskutečňování návštěvnického managementu (eliminace sezónnosti, řízení počtu návštěvníků…) Iniciace rozvoje infrastruktury v souladu s potřebami trhu Podporování zavádění nových technologií do praxe Podílení se na max. multiplikačního efektu CR (zaměstnanost…) Vytváření, administrace a naplňování fondu CR Administrativa, případný outsourcing Petr Kratochvíl 9.4.2017

Činnosti OCR - poskytování služeb Informační a poradenský servis Pro podnikatele, investory, místní obyvatele …. Např. informace o pořádaných školení, výklad závazných předpisů, tipy na kvalifikované pracovní síly, poskytování výsledků statistik, šetření a výzkumů Vzdělávání Zprostředkovatelské služby Nabídka turistických produktů pro touroperátory, zprostředkování ubytování, zajištění reklamy místní podnikatelům…. Organizování akcí Petr Kratochvíl 9.4.2017

Profil a činnost výkonného manažera Činnost CR je výrazně ovlivněna činností a schopnostmi výkonného pracovníka Význam nelze podceňovat, rovnováha mezi kvalifikací, platovým hlediskem a výší úvazku V praxi je poptávka vyšší než nabídka I poptávka má bariéry: omezené finanční zdroje 100% odvedená práce se neslučuje s částečným úvazem průměrným platem Placený zaměstnanec OCR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Analýza právních forem Ve smyslu zákona č.28/2000 Sb., o obcích mohou obce spolupracovat mezi obcemi nebi jinými právnickými či fyzickými osobami na základě těchto forem: Dobrovolný svazek obcí Akciová společnost Společnost s ručením omezením Družstvo Zájmové sdružení právnických osob Kromě toho těch to forem mohu obce zřizovat/zakládat podle zákona č.250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech Příspěvkové organizace Obecně prospěšné společnosti Petr Kratochvíl 9.4.2017

Hodnocení právních forem subjektu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Způsob financování Základem je vícezdrojové financování Základní primární zdroje: Členské příspěvky Příjmy z komerční činnosti Doplňkové (sekundární) zdroje: Granty, dotace Dary (sponzoři) Jiné příspěvky Ideál: fond cestovního ruchu Petr Kratochvíl 9.4.2017

Členské příspěvky Postavení obcí a měst je u nás při vzniku OCR dominující a tak i čl. příspěvky jsou dominující Nejčastěji částka přepočítaná na počet obyvatel obce Podíl na skutečně vybraných poplatcích 90% příjmů z 3letéhoprůměru výběru poplatků za lázeňský nebo rekreační pobyt (max. 15 Kč os./den) 90% příjmů z 3letého průměru výběru poplatků z ubytovací kapacity (max. 4 Kč os./den) 50% příjmů z 3letého průměru výběru poplatku za užívání veřejného prostranství (max. 10 Kč m/den – 10x více) 50% příjmů z 3letého průměru výběru poplatku ze vstupného (až 20% z ceny vstupného) 3letý průměr výběru parkovného Petr Kratochvíl 9.4.2017

Členské příspěvky podnikatelských subjektů Výše příspěvku se stanovuje např. na základě velikosti obratu (cca 0,20% obratu společnosti dosažené provozní jednotkou na území destinace) V Česku to bývají (pokud vůbec) fixní částky, které spíše demonstrují ochotu spolupodílet se, než skutečný podíl na vytvořené přidané hodnotě plynoucí z aktivit cestovního ruchu. Petr Kratochvíl 9.4.2017

Granty a dotace Pro financování především rozvojových projektů destinace (nikoliv provozní výdaje) V současnosti lze využívat tyto tituly: Regionální operační program Operační programy Přeshraniční spolupráce Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost Operační program Životní prostředí Grantová schémata krajů, apod. Co po roce 2013 ? Komerční činnost Petr Kratochvíl 9.4.2017

Životní cyklus destinace Petr Kratochvíl 9.4.2017

Monitoring Tj. kontrola, sledování a vyhodnocování průběhu realizace opatření Je nezbytný při zjišťování kvality služeb, ale také při využívání zdrojů Přináší destinaci „zpětnou vazbu“ o účincích či dopadech aktivit Důležité je vyvozování důsledků z monitorovacích metod a jejich následné zapracování do dalších aktivit Nezbytným předpokladem jsou „indikátory“ Petr Kratochvíl 9.4.2017

Ukázka indikátorů CR Petr Kratochvíl 9.4.2017

Výčet existujících OCR Praha Pražská informační služba - PIS   Okolí Prahy (STIS – zakonzervováno?!?!) Střední Čechy – západ Svazek měst a obcí Rakovnicka   Střední Čechy – jihovýchod Posázaví, o.p.s. - OCR Střední Čechy – severovýchod - Polabí Zlatý pruh Polabí, o.p.s.  - OCR Kutná Hora a okolí Průvodcovská služba Kutná Hora s.r.o. - OCR   Jižní Čechy Jihočeská centrála cestovního ruchu - OCR  

Plzeňsko Destinační management Český západ - OCR - zaniklo - Západočeské lázně Tachovsko - Stříbrsko Destinační management Český západ - zaniklo - Západočeský lázeňský trojúhelník a Krušné hory - západ Destinační společnost Sokolovsko, o.p.s. - OCR  Severozápadní Čechy Krušné hory a Podkrušnohoří Centrum rozvoje turismu Mostecka České středohoří a Žatecko Centrum cestovního ruchu Litoměřice   Děčínsko a Lužické hory České Švýcarsko, o.p.s. - OCR

Český ráj Sdružení Český ráj - OCR Český sever Máchův kraj, Lužické hory a Ještědský hřbet Sdružení Českolipsko - OCR Frýdlantsko a Jizerské hory Svazek měst a obcí Jizerské hory Krkonoše Krkonoše – svazek měst a obcí - OCR Český ráj Sdružení Český ráj - OCR

Východní Čechy (Královéhradecká část)   Východní Čechy (Královéhradecká část) Podzvičínsko DM Podzvičínsko (společně s Krkonošemi ?) Kladské pomezí Sdružení Branka - OCR Hradecko MIC Hradec Králové Orlické hory a Podorlicko Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko - OCR (společné území s Pardubickým krajem) Východní Čechy (Pardubická část) Destinační společnost Východní Čechy - OCR Českomoravské pomezí Českomoravské pomezí - svazek obcí

Jižní Morava Moravský kras a okolí Management destinace Moravský kras a okolí, o.p.s. - OCR – zrušeno Brno a okolí a Podyjí Centrála cestovního ruchu jižní Moravy, z.s.p.o. - OCR pro celý Jihomoravský kraj Lednicko - Valtický areál ZO ČSOP ADONIS č. 56/03 Slovácko Region Slovácko – sdružení pro rozvoj cestovního ruchu - OCR Vysočina Vysočina Tourism - OCR

Severní Morava a Slezsko Beskydy – Valašsko Beskydy - Valašsko regionální agentura cestovního ruchu Ostravsko MIC Ostrava Poodří (Moravské Kravařsko) Region Poodří - sdružení obcí regionu Poodří Opavské Slezsko Těšínské Slezsko Regionální rada rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci Jeseníky Euroregion Praděd KLACR,o.s.  - OCR (za celý Moravskoslezský kraj ?)  

Střední Morava Střední Morava – Sdružení cestovního ruchu - OCR Jeseníky - Sdružení CR - OCR Východní Morava (Zlínský kraj) Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, o.p.s. - OCR Šumava    Šumava – východ a Chodsko Regionální rozvojová agentura Šumava, o.p.s. - OCR

Pohled turisty Mysli na to, co chce turista Pracuj ve prospěch turisty Turista má vždy pravdu Turista je můj host Turista je přítel Turista = chlebodárce !? Petr Kratochvíl 9.4.2017

Děkuji za pozornost Ing. Petr Kratochvíl Poradenství v cestovním ruchu Tel.: 281 931 401, 725 138 822 Mail: p.kratoch@volny.cz Petr Kratochvíl 9.4.2017