Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Makroprostředí hotelu Ročník / obor studia: III. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. pololetí šk. r. 2013/2014 DUM 587 Klíčová slova: makroprostředí, ekonomické,ekologické a technologické vlivy Anotace: Výkladová prezentace pro podporu výkladu učitele na téma: Makroprostředí hotelu
Marketingové prostředí hotelu
Marketingové prostředí hotelu Znalost marketingového makroprostředí a zejména dopadů jeho vlivů je pro podnikání v hotelnictví velice důležitým faktorem, protože ohrožení na trhu hotelových služeb často vyplývá z nevýhod v rámci vnějšího prostředí. Při analýze vnějšího marketingového prostředí by měl hotel zaměřit pozornost na získání relevantních informací o vlivech tvořících marketingové makroprostředí.
Makroprostředí hotelu Ekonomické vlivy Do vlivů ekonomických je možné zařadit: vstup České republiky do Evropské unie, kurz měny, výši sazby daně z přidané hodnoty, stabilitu měny, míru inflace, různé programy podpory rozvoje cestovního ruchu, ekonomický růst a stabilitu nebo naopak ekonomické krize, úrokovou míru a možnost úvěrů. Jde o vlivy, které působí na kupní sílu hostů a strukturu jejich výdajů. Mohou také vést ke snížení počtu zahraničních hostů, ke ztrátě zahraničních investorů a ke změně pozice hotelu na trhu. To má samozřejmě dopad na cenovou politiku hotelu, na strukturu poskytovaných služeb, využití ubytovací a stravovací kapacity hotelu a tím i snižování tržeb.
Makroprostředí hotelu Ekologické vlivy Úspěšnost hotelu je také ovlivněna vztahem hostů k životnímu prostředí. Růst ekologického vědomí vede k nezájmu o ta místa, která překročila tolerovanou hranici znečištění. K ekologickému chování podnikatelských subjektů přispívá i udělování ekoznaček. Jako prvnímu zařízení byla udělena ekoznačka hotelu Adalbert Praha, dále Holiday Inn Prague Congress Centre a hotelu Chateau Mcely.
Makroprostředí hotelu Technologické vlivy Výrazný vliv na úspěšnost nabídky hotelu má také rozvoj technologií. Velkými změnami prochází kuchyňské technologie. Technika se přizpůsobuje nových kuchařským postupům a moderním trendům. Stále více se používají konvenience (potraviny, které přicházejí do kuchyně opracovány nebo jinak ošetřeny např. zmrazením), moderní zařízení jako konvektomaty, šokové zchlazovače, indukční sporáky, varné kotle a pánve, vařiče těstovin, myčky nádobí a skla aj.
Použitá literatura KYNCLOVÁ, Jaroslava a Eva KARÁSKOVÁ. Marketing a management: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 152 s. ISBN 978-80-7373-061-1. VYSEKALOVÁ A KOL. Marketing pro SŠ a VOŠ. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 176-1302.