Automobily a výfukové plyny
Výfukové plyny závisí na: složení a kvalitě paliv zařízní pro snižování emisí (katalyzátoru) jsou to: oxidy dusíku (NO2) přízemní ozón (O3) oxidy síry prachové částice
Spotřeba pohonných látek
Omezování emisí čištění před vypuštěním do ovzduší (katalyzátory) kontrola u zdroje (motory na chudé směsi)
Katalyzátory chemická reakce na povrchu aktivní části reakcí se nemění, může pokračovat v činnosti
Trojcestný katalyzátor redukce oxidů dusíku na dusík: 2NOx → xO2 + N2 oxidace oxidu uhelnatého na oxid uhličitý: 2CO + O2 → 2CO2 oxidace nespálených uhlovodíků na oxid uhličitý a vodu: CxHy + nO2 → xCO2 + mH2O
Druhy trojcestných katalyzátorů Řízené - snížení emisí NOx o 95% CxHy o 90% COx o 80% Neřízené - snížení emisí o 50 – 70%
Motory na chudé směsi nižší emise než u motorů na bohaté směsi vyšší než u motorů s trojcestnými katalyzátory
Škoda Octavia 6l/100km
Rolls-Royce Phantom 15.90l/100km
Hummer H2 20l/100km
Ford Shelby Mustang GT350 11l/100km
Chevrolet Spark 4l/100km
Špatný vliv výfukových plynů na zdraví a životní prostředí dráždivé účinky na dýchací orgány vznik kyselých dešťů a skleníkového efektu
Východiska omezit rychlostní limity, zejména v zastavěném území podporovat formou daňových úlev nákup vozidel s nižší spotřebou paliva a menší emisí zkvalitnit úroveň veřejné dopravy podporovat nemotorovou dopravu
KONEC
KVARTA Text: Andrea Kolcunová, Marie Mádrová, Karel Vašek Grafické zpracování: Karel Vašek Přednes: Andrea Kolcunová, Marie Mádrová KVARTA