problematické aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

Projekt CzechEkoSystem (Ekosystém pro rizikový kapitál)
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Rozhodnutí o poskytnutí dotace
Co je důležité znát pro realizaci projektu?
Nejčastější pochybení při administraci Monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Monitorovací zpráva (MZ) Projektová část
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Operační program Podnikání a inovace doporučení pro další programové období, vzorové projekty Ing. Renata Kořínková | vedoucí oddělení koordinace Strukturálních.
Žádost o grant Co je v žádosti napsáno, musíte se dodržet Žádost se porovnává s údaji v monitorovací zprávě Ze žádosti vychází kontrolní orgány Příručka.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Nejčastější pochybení při administraci monitorovacích zpráv se žádostí o platbu, monitorovacích hlášení a monitorovacích zpráv o zajištění udržitelnosti.
Základní povinnosti příjemců dotací Ing. Lukáš Brabenec 12. června 2014.
Pro MAS projekty (období 2007 – 2013) Státní zemědělský intervenční fond, Ministerstvo zemědělství.
Základní kroky v administraci žádosti o dotaci. Přístup:  systém pro elektronické podávání žádosti o dotaci Výhody:  On-line.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Povinné přílohy žádosti pro 5. výzvu k předkládání projektů v JPD 2 Ing. Johana Chalupová Magistrát hl. m. Prahy Odbor zahraničních vztahů a fondů EU.
Centrum pro regionální rozvoj ČR
CRR ČR pobočka Olomouc 1 pobočka CRR ČR pro NUTS II Střední Morava se sídlem v Olomouci Centrum pro regionální.
Program Iniciativy Společenství INTERREG IIIA Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2004 – 2006 ŽÁDOST O PODPORU Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor.
Závěrečná monitorovací zpráva a její zpracování v Benefitu.
Nejsnazší cesta k dotacím Dotační možnosti, jak v dnešní době přistupovat k dotacím, praktické rady Richard Lev Ředitel odboru podpory podnikání a inovací.
1 INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA Děčín – Staré Město Připravte se na výzvu!
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Předběžná finanční kontrola Příkazce operace. Úvod S účinností od byl na fakultě upřesněn vnitřní kontrolní systém předběžné finanční kontroly.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA ČR Obecná část Pravidel – změny oproti Pravidlům období
Regionální konference Operační program Průmysl a podnikání 2004–2006, výsledky, hodnocení a dopady pro nové programové období 2007– května 2009.
Archivace dokumentace projektu a součinnost při kontrolách.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
Monitorovací zprávy projektů realizovaných v OP LZZ z hlediska obsahu Seminář pro příjemce.
Schválením žádosti projekt nekončí
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Schválením žádosti projekt nekončí
Setkání regionálních výrobců
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Podstatné změny projektu Bc. Jana Hrazdilová Ing. Radek Rinn
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část řízení projektu (seminář pro příjemce – 1. a 2. výzva)
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Chytré obce Výzva č. 12/2016 Likvidace nepotřebných vrtů
Fond malých projektů Interreg V-A SK - CZ Realizace malého projektu Zdeněk Mikel Ostrava
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Výzva č. 7 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Výzva č. 5 PRV MAS Česká Kanada o.p.s.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

problematické aspekty Operační program Podnikání a inovace problematické aspekty Ing. Matýsková Lenka CzechInvest Ostrava 28. ledna 2009

Projektový záměr Příprava projektu -- Proč projekt realizovat? -- Co chceme projektem dosáhnout? -- Jakým způsobem bude výstupů a výsledků projektu dosaženo? Informace o dotacích -- Rozhodnutí: sám či poradenská agentura? -- Výběr vhodného dotačního programu -- Získání dostatečného množství informací – seznámení se s programovými dokumenty (podmínky programu, text výzvy, výběrová kritéria) -- Předběžné ověření přijatelnosti žadatele/záměru -- Akceptace podmínek čerpání dotace -- Předběžná představa o zajištění finančního krytí projektu

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu

eAccount – Master účet Založení Master účtu (7 kroků) zakládá kdokoliv, pokud není oprávněnou osobou musí být zplnomocněn v rámci správy účtu možnost zřizovat uživatelské účty pro disponování projektem * zakládání nového projektu * čtení informací * editace informací - nutnost použít elektronický podpis po založení master účtu je nutno vyčkat na schválení

Přihlašovací okno  www.czechinvest.org/eaccount Severozápad a Střední Morava 49% Jihovýchod a Severovýchod 48% Jihozápad 46% celkových uznatelných nákladů.

Chyby při založení Master účtu -- Pozdní zakládání Master účtu (5 pracovních dnů na aktivaci MÚ ze strany CI) -- Nepřesnost údajů Název společnosti přesně dle OR (systém při zadání IČ společnosti a kliknutí na tlačítko vyhledat v Aresu doplní údaje o firmě) -- Chybějící údaje Nutno vyplnit všechny CZ NACE (ttp://dw.czso.cz/rswj/dotaz.jsp) Doplnit všechny statutární zástupce + způsob jednání za společnost

Nejčastější chyby při založení Master účtu – Plné moci -- Nesprávný název a údaje o společnosti (velká/malá písmena, mezery, apod.) -- Text „uveďte název programu nebo všechny programy OPPI“ – nutné vybrat jednu z možností – doporučujeme všechny programy OPPI -- Není zaškrtnuto, zda zmocněnec je oprávněn ustanovit za sebe dalšího zmocněnce nebo nikoliv -- Chybí ověření všech podpisů

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Realizace projektu Podání žádosti o platbu Monitoring projektu

eAccount – Registrační žádost Podání Registrační žádosti základní údaje o žadateli a projektu * název projektu * předmět projektu – CZ NACE * odhadované náklady projektu * odhadovaný harmonogram projektu vyplnění finančních výkazů pro výpočet ratingu přílohou pouze scan Rozvahy a Výkazu zisků a ztrát

Nejčastější chyby při podávání Registrační žádosti -- Nesoulad s výzvou -- Chybějící historie (některé programy umožňují převzetí ratingu matky: převod na stupnici ratingové agentury Moody´s nebo Standard&Poors) -- Nezpůsobilost žadatele (jen pro MSP) -- Nepodporované CZ NACE/špatně vyplněné CZ NACE -- Nepodporovaná aktivita -- Podhodnocený rozpočet – náklady v Plné žádosti nelze navyšovat oproti Registrační žádosti -- Příliš obecný popis projektu – konkretizovat v souladu s programem -- Technické odeslání RŽ, PŽ (registrační číslo, notifikace o odeslání)

Hodnocení RŽ Požadavky na žadatele Požadavky na projekt Činnost subjektu dle CZ NACE programu Podnikatelská historie Status MSP (uvědomit si, že je potřeba udržet min. do vydání Rozhodnutí) Přijatelná právní forma Splnění ratingu Požadavky na projekt Shoda cíle projektu s podporovanými aktivitami Místo realizace (podporovaný region) CZ NACE projektu Činnost mimo ANNEX (posouzení celních kódů) Doložení příloh Dostatečný popis projektu (specifikace záměru, výstup projektu, přínos firmě) Formální náležitosti

Hodnocení RŽ Rating a hodnocení Ekonomicky spjaté subjekty (ESS) V systému Meloun proběhne výpočet Ratingu 7 známek: A, B+, B, B-, C+, C, C- V hraničních případech analytik ratingu známku komentuje Hodnocení Ekonomicky spjatých subjektů – sledují se negativní ekonomické jevy v podnikatelských subjektech spojených s žadatelem ESS má 3 výsledky – vyhovuje, vyhovuje v výhradami a nevyhovuje Podmínka Ratingu i ESS musí být splněna současně!

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu Realizace projektu

eAccount – Předběžná přijatelnost Informace o předběžné přijatelnosti do 10 dnů od podání registrační žádosti datum pro vznik způsobilých výdajů před tímto datem nelze projekt začít realizovat, tj. * podepisovat smlouvy * zadávat objednávky * platit faktury * zahájit stavební práce

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu Realizace projektu

eAccount – Plná žádost -- Lhůty pro předložení PŽ se pohybují od 1měsíce do 10 měsíců -- Obsahuje požadované přílohy dle typu programu vč. Podnikatelského záměru -- Obsahuje hodnocení finanční realizovatelnosti projektu (formulář FRP) -- Záložky v PŽ obsahují: - Informace o projektu - Harmonogram projektu - Rozpočet – způsobilé výdaje - Rozpočet – zdrojová část - Horizontální ukazatele - Závazné ukazatele - Monitorovací ukazatele - Přílohy - Prohlášení a závazky

Plná žádost - doporučení -- Přesný rozpočet (následná tolerance max. 20 %) -- Studie proveditelnosti – dodržet předepsanou osnovu -- Vliv na životní prostředí -- Vliv na rovné příležitosti -- Závazné ukazatele – nutno dodržet a nenastavovat příliš vysoké -- Monitorovací ukazatele -- Přiložit a podepsat všechny přílohy (velikostní a formátové omezení) -- Dodržet termín pro odeslání

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu Realizace projektu

Hodnocení PŽ Výpočet Finanční Realizovatelnosti Projektu (FRP): -- Žadatel vyplní formulář FV v aplikaci xml Filler -- Data se naimportují do systému Meloun -- Cash-flow projektu, VVP, udržitelnost -- 3 možnosti: vyhovuje, vyhovuje s výhradou, nevyhovuje -- K FRP analytik ratingu píše komentář

Hodnocení PŽ Formální náležitosti: -- Doloženy přílohy k PŽ např. nájemní či kupní smlouvy, stavební povolení, územní rozhodnutí (zejména u infrastrukturních projektů) -- Ověření údajů v PŽ dle Obchodníku věstníku -- Doplnění popisu projektu z RŽ v souladu s cíli programu -- Postoupena do dalšího hodnocení a poté nastává hodnocení externími hodnotiteli

Realizace projektu -- Řádně evidovat všechny platby -- Vést analytické účetnictví -- Publicita projektu -- Výběr dodavatele -- Včasné podávání monitorovacích zpráv 2 – 4 průběžné zprávy ročně dle konkrétního programu Po ukončení závěrečná zpráva + žádost o platbu 2 – 5 let monitorovací zprávy 1x ročně -- Dodržet závazné ukazatele (viz Plná žádost) -- Dodržet monitorovací ukazatele (viz Plná žádost) V případě nedodržení může být dotace krácená -- Dodržování harmonogramu projektu

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu Realizace projektu

Získání dotace -- Podmínky poskytnutí dotace 4 vyhotovení musí být originál ověřené Tabulka s údaji o statutárním zástupci musí být řádně vyplněna Chybějící razítko nebo parafy na stranách Přílohy – výpis z OR – ne starší 90 dnů - minimálně jedno originální vyhotovení nebo úředně ověřené kopii, činnost projektu nedoložena živnostenským oprávněním -- Rozhodnutí o poskytnutí dotace -- Monitorovací zprávy, žádosti o platbu

Závaznost Podmínek a příloh Nutné rozlišit stav projektu: -- Do podpisu Podmínek postupuje žadatel dle aktuálně platných metodik -- Podpisem Podmínek dochází k fixaci konkrétních metodik dle č.j. -- Po podpisu Podmínek tedy žadatel dokončí projekt dle Podmínek a metodik, ke kterým se zavázal -- Při posuzování případu je nutné zjistit verzi dané metodiky, která se na řešení použije

Změny v Podmínkách Není funkcionalita ISOP -- Plánovaný modul Změnové řízení -- Doposud spuštěn pouze modul Změnové řízení Plné žádosti -- Postup formou písemných žádostí (formulář žádosti o změnu Podmínek) (papírově + elektronicky) „příjemce může písemně požádat o jakoukoliv změnu Podmínek či Rozhodnutí a to prostřednictvím e-accountu“ (před termínem splnění povinnosti - nelze schválit ex-post hlášení změny)!! Změna vyžadující změnu Podmínek -- PM vypracuje stanovisko ke změně -- možnost využití EH -- ve výjimečných případech možnost využití HK -- změnu Podmínek musí schválit OISF

Změny v Podmínkách Změny v projektu nevyžadující změnu Podmínek jsou zejména: -- přesuny v rámci struktury rozpočtu, kdy se celková výše rozpočtu nemění a tyto přesuny nepřesáhnou u jednotlivé položky více než 20 % této položky u původního rozpočtu, -- změna sídla, změna adresy příjemce dotace, změny kontaktních osob, apod. -- změna právní formy bez změny IČ. -- změna názvu žadatele bez změny IČ -- změna statutárního zástupce -- prodloužení zahájení realizace projektu do 4 měsíců od plánovaného data zahájení

Změny v Podmínkách Změny v projektu vyžadující změnu Podmínek jsou zejména: -- změna harmonogramu -- změna závazných ukazatelů -- změny v etapizaci projektu (slučování či rozdělování etap, změna počtu etap), -- definované přesuny v rozpočtu (navýšení více než 20%) - fixace dotace na etapu -- přesun prostředků mezi etapami (není však možné provádět takové změny Rozhodnutí, které se dotýkají etap, kde již byla poskytovatelem stanovena konečná částka dotace a tato proplacena na účet příjemce) -- změna IČ žadatele -- změna CZ-NACE projektu -- změny v podporovaných aktivitách -- změny místa realizace projektu

Zahájení a ukončení projektu Podléhá změně Podmínek: -- Zahájení projektu dříve oproti datu v podmínkách (PŽ) -- Zahájení projektu později o více než 4 měsíce oproti datu v podmínkách (PŽ) -- Pozdější ukončení projektu oproti datu v podmínkách (PŽ) Nepodléhá změně Podmínek: -- Zahájení projektu později, do 4 měsíců oproti datu v podmínkách (PŽ) -- Ukončení projektu dříve oproti datu v podmínkách (PŽ) -- Změny termínů a délky etap (bez vlivu na zahájení a ukončení projektu)

Specifické povinnosti příjemce -- povinnost vést analytické účtování (o majetku, příjmech, výdajích souvisejících s projektem) na zvláštních analytických účtech, resp. na samostatné hospodářské středisko či zakázku -- archivace veškeré dokumentace projektu vč. účetnictví 10 let po roce vyplacení poslední části dotace -- příjemce dotace nesmí po dobu 3/5 let ode dne ukončení projektu ukončit svoji podnikatelskou činnost, při níž je využíván majetek pořízený z dotace. -- dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek dle zákona o dani z příjmů, u něhož výdaje na pořízení jsou zahrnuty do způsobilých výdajů projektu, nesmí příjemce dotace prodat ani jinak zcizit, ani přemístit po dobu 3/5 let ode dne ukončení projektu

Specifické povinnosti příjemce -- povinnost informovat o změnách majetkoprávního či formálně-právního postavení (předem či nejpozději do 15 dnů od doby nastání rozhodné skutečnosti) -- příjemce nesmí převést práva a povinnosti vyplývající z Rozhodnutí na jiný subjekt (lze pouze s vystavením Dodatku) -- součinnost kontrolním orgánům (vč. dodavatelů!!) – nutnost ošetřit smluvně s dodavateli -- umožnit přístup kontrolním orgánům na místo realizace projektu -- umožnit přístup k veškeré dokumentaci týkající se finančního a technického řízení projektu -- přijmout opatření k nápravě nedostatků zjištěných kontrolou -- monitoring

Porušení rozpočtové kázně -- Nastává při nesplnění Podmínek -- Příjemce má povinnost poskytovatele o porušení rozpočtové kázně informovat do 10 dnů (možnost napravit v rámci uložených nápravných ošetření) -- Porušení způsobené nepředvídatelnými okolnostmi vylučující odpovědnost příjemce není porušení rozpočtové kázně -- Možné sankce

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu

Podání žádosti o platbu (žopl) -- Po ukončení etapy/projektu -- Každá etapa má samostatnou žádost o platbu -- Do 6 měsíců od plánovaného data ukončení projektu -- Nejdříve po vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace -- Prostřednictvím systému eAccount – záložka Žádosti o platbu

Založení žádosti o platbu

Založení žádosti o platbu

Schvalování žádosti o platbu

Povinnost žadatele X Možné sankce Podat žopl do 6 měsíců od plánovaného data ukončení Odstranit veškeré nedostatky v žopl do 3 měsíců od doručení první výzvy poskytovatele k jejich odstranění Možné sankce: Krácení nebo zamítnutí celé žádosti o platbu V případě, že není možné splnit z důvodu nefunkčnosti systému eAccount, žadatel žádá projektového manažera přes nástěnku o zaslání potvrzení s odůvodněním nedostatku (žadatel potvrzení předkládá kontrolám) Netýká se marketingu – etapová zpráva

Nejčastější chyby při zpracování žádosti o platbu -- datum ukončení projektu = datum úhrady poslední faktury -- celková cena účetního dokladu: v CZK – zaokrouhlení haléřových položek směrem dolů v cizí měně – celková částka bez zaokrouhlení -- zařazení do správné rozpočtové položky -- výpočet způsobilých výdajů výdaje bez DPH v cizí měně – částka bez DPH násobená kurzem ze dne úhrady faktury

Nejčastější chyby při zpracování žádosti o platbu -- zapsání všech dokumentů do záložky Přílohy -- uvedení správného data uskutečnění zdanitelného plnění -- neshoda variabilního symbolu nebo čísla účtu na faktuře a úhradového dokladu -- nedoložena smlouva o bankovním účtu -- elektronický podpis oprávněné osoby se neshoduje s osobou uvedenou na www. justice.cz nebo chybí podpis další osoby k jednání za společnost – vyžadujeme doložení plné moci -- nedokládání zálohových faktur a jejich zápis do eAccountu

Nutné kroky k získání dotace Založení Master účtu Podání Registrační žádosti Schválení Registrační žádosti Podání Plné žádosti Hodnocení projektu Podmínky poskytnutí dotace; Rozhodnutí Podání žádosti o platbu Monitoring projektu

Monitoring OPPI -- zprávy jsou podávány elektronicky prostřednictvím eAccountu -- v různých typech zpráv se vyplňují různé údaje -- datum ukončení projektu je pevně stanoveno a nelze jej měnit bez souhlasu poskytovatele -- zprávy jsou podávány i zpětně po podpisu Rozhodnutí (spuštění modulu monitoring) od data zahájení projektu -- podání monitorovacích zpráv se váže k datu ukončení projektu, nikoliv k proplacení

Přehled zpráv z realizace Typ zprávy Údaje Datum podání Průběžná Čtvrtletní K 31. 3., 30. 6., 30. 9., 31. 12. 5. 4., 5. 7., 5. 10. a 5.1. Etapová Za etapu Na konci etapy, nejdéle spolu se ŽOPL (6 měsíců po ukončení projektu) Závěrečná Za celý projekt Na konci projektu, nejdéle spolu se ŽOPL (6 měsíců po ukončení projektu) Doplňující K 31.12. 5.1. následujícího roku po roce, kdy bylo plánováno ukončení projektu Monitorovací K 31. 12. 5.1. druhého následujícího roku, kdy bylo plánováno ukončení projektu a to po období tří let (EKO-energie čtyř let)

Náhled Kalendář monitorovacích zpráv

Metodika

Metodika Metodika poskytování podpory v režimu de- minimis -- navýšení limitu de-minimis na 200.000,- EUR -- kurz pro přepočet = den poskytnutí dotace (tj. den vydání Rozhodnutí) -- kurz ECB k 1.dni měsíce poskytnutí podpory -- 3leté rozhodné období (rozhodné období pro všechny žádosti podávané v roce 2008 jsou roky 2008, 2007, 2006) Pravidla pro publicitu -- závazná pravidla pro publicitu projektu během realizace a následně po realizaci projektu dle stanovených pravidel 1. verze: stručná, příloha PMOP a Podmínek poskytnutí dotace 2. verze: podrobná, součást Pokynů pro žadatele

Pravidla pro publicitu -- Projekt  500 tis. EUR: tabule, plakety,velkoplošný reklamní panel -- Projekt < 500 tis. EUR: Plakáty nebo štítky či samolepky umístěné přímo na pořizovaném majetku -- Štítky/tabulky se standardním textem s vlajkou EU -- Pozor zejména v programu Marketing!! -- Pozor: změny standardního textu!!! 1.9.2008

Výběr dodavatele - upozornění -- Není možné účelově dělit zakázku: „Zakázku nelze rozdělit s cílem vyhnout se výběrovému řízení. Shodné činnosti či nerozdělitelné dodávky či služby musí vždy být chápány jako jedna zakázka („princip účelu“)“ -- Správné stanovení hodnoty zakázky -- Dodržování lhůt pro předkládání nabídek (lhůta vždy počítána ode dne zveřejnění - tzn. OV středa)

Výběr dodavatele -- Dodržování základních principů – transparentnost, nediskriminace, objektivnost -- Předložení zprávy z VŘ do 14ti dnů po vyhodnocení nabídek do eAccount -- Vyhrazení práva výběrové řízení zrušit -- Není možné uvádět ve VŘ konkrétní názvy, obchodní značky aj. - je nutná pouze obecná specifikace -- Zadávací dokumentace musí obsahovat minimálně stanovené údaje; nemusí být zveřejněna na OV, může být poskytnuta např. za úplatu -- Pozor na navýšení ceny zakázky: nutnost doložit, že i přes toto navýšení vybraná nabídka zůstává nejvýhodnější z obdržených nabídek z hlediska stanovených kritérií (navýšení nelze uplatnit jako způsobilý výdaj)

Výběr dodavatele -- uchování dokumentace: „Pro případ kontroly ze strany kontrolních orgánů (MPO aj. – viz Podmínky poskytnutí dotace) oprávněných provádět kontrolu, zadavatel uchovává a vede zadávací dokumentaci, inzeráty a všechny došlé nabídky po dobu stanovenou v Podmínkách poskytnutí dotace“ – MINIMÁLNĚ -- Zadávací dokumentace musí být v souladu s vyhlášením zakázky. Není možné zadávací dokumentací měnit lhůty, termíny, cenu a jiné podstatné parametry zakázky uvedené ve vyhlášení -- x- kolová VŘ z hlediska metodiky nepřípustná

Výběr dodavatele -- Ve vyhlášení a smlouvě musí být uvedena povinnost o spolupůsobení při finanční kontrole: „Ve smlouvě uvede příjemce dotace skutečnost, že dle § 2 e) zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě je vybraný dodavatel osobou povinnou spolupůsobit při výkonu finanční kontroly“- ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ -- Zadavatel není oprávněn měnit vysoutěžené podmínky, tj. podmínky, které byly výsledkem zadávacího řízení a za kterých byla uzavřena smlouva (tj. např. formou dodatků ke smlouvě zvyšovat cenu, prodlužovat termíny plnění či dodání).

Nová pravidla pro výběr dodavatelů Nejdůležitější změny (platné od 16.7.2008): -- Není nutné shromáždit 3 vhodné nabídky -- Upraveny finanční limity pro sektorové a dotované zadavatele -- Rozšíření formulace o dodržování základních principů (bod 4) -- Přidán bod 10 – dokumenty související s VŘ musí obsahovat prvky povinné publicity - vlajku EU a standardní text (týká se vyhlášení, zadávací dokumentace, smluv aj.) -- Stanovena povinnost zachovávat rovný přístup ke všem uchazečům (bod17) -- Přidán bod 26 – při zadání zakázky ek. propojené osobě bude vyžadováno doložení znaleckého posudku k ŽoPl (omezení výše způsobilého výdaje)

Kontrola na místě

Kontrola na místě CzechInvest realizována dle vzorku (min 5%) Kontrolní skupina (KS) pro kontrolu na místě složení (PM, RK CI, MPO), KS má min. 2 členy oznámení o provedení kontroly minimálně 48 hodin před konáním kontroly na místě CzechInvest Kontrola před podepsáním podmínek (spíše dokladová) Kontrola před proplacením Monitorování během následujících tří let

Typy kontrol -- Kontrola na místě V průběhu realizace projektu, prováděna pracovníky implementační agentury -- Následná kontrola Po ukončení realizace projektu, po podání žádosti o platbu, prováděna pracovníky řídícího orgánu -- Zjištění stavu projektů: UniProgress s.r.o. -- Vnější kontrola 1. Nejvyšší kontrolní úřad ČR 2. Ministerstvo financí – Centrální harmonizační jednotka 3. Finanční úřad – specifika kontrol, možnost odvolání, žádost o prominutí, nutnost komunikace 4. Evropská komise 5. Evropský účetní dvůr 6. Evropský úřad pro potírání podvodného jednání (OLAF)

Co se kontroluje Veškeré povinnosti příjemce: viz. Podmínky Zejména však: -- soulad s harmonogramem -- změny identifikačních údajů příjemce -- výběr dodavatelů -- poskytnutí informací kontrolním orgánům -- kontrola vedení účetních záznamů k projektu -- publicita -- plnění ukazatelů projektu -- odstranění nedostatků z jiných kontrol -- právo na využití díla u projektových návrhů

Časté chyby zjištěné při kontrolách -- nesoulad s harmonogramem: chybí žádosti o prodloužení termínů (či pozdě dodané) -- nejasně doložený konec etapy/projektu -- chybí doklady o průběhu/ukončení stavebních prací, doklady o uvedení do provozu strojů a zařízení Stavební práce (smlouva o dílo+dodatky, zápis o zahájení prací, stavební deník, zápis o převzetí díla, fakturace, platba, převzetí do majetku) Stroje a zařízení: (smlouva o dílo, zápis o převzetí, uvedení do provozu, fakturace, platba, převzetí do majetku) -- VŘ: neúplná dokumentace -- existující dodatky měnící podmínky VŘ -- dělení činností do menších zakázek

Studie proveditelnosti Podnikatelský záměr Studie proveditelnosti

Ve všech fázích je nutno důsledně dodržovat metodické postupy ! Fáze „EU projektu“ Vyhlášení výzvy Žádost o dotaci Schválení dotace Čerpání dotace 1.Přípravná 2.Realizační 3.Monitorovací Ve všech fázích je nutno důsledně dodržovat metodické postupy !

Podnikatelský záměr CO JE TŘEBA MÍT NEUSTÁLE NA MYSLI: -- zrcadlící se dokument s výběrovými kritérii tzn. detailně rozebrat oblasti, které jsou zároveň podchyceny výběrovými kritérii -- dokládání „dobrovolných příloh“ (fce podložení informací ze studie proveditelnosti: zejména, certifikáty kvality, ISO, smlouvy s VŠ, cenové nabídky – vždy ve vazbě na výběrová kritéria) -- hodnotitel hodnotí jen na základě poskytnutých informací!!

Podnikatelský záměr – obecné principy Projekt musí: -- být jasný -- odpovídat situaci a možnostem žadatele, realizovatelný -- být dostatečně efektivní a udržitelný Žadatel musí vycházet z analýzy podniku i okolí a na jejím základě definovat své potřeby – cíl projektu Po stanovení cíle projektu, vstupů, nástrojů a aktivit projektu je nutné zvážit technické, finanční, personální a časové požadavky pro úspěšnou realizaci projektu a srovnat je s možnostmi, kterými žadatel disponuje.

Studie proveditelnosti -- Přesné dodržení osnovy, která je předepsána pro každý program. RADY: a) provázat údaje v záměru/studii s údaji v žádosti o podporu i v ostatních přílohách; b) dostatečně dokládat veškerá fakta; c) odhady nastavit realisticky; d) provázat projekt s dlouhodobější strategií žadatele; e) neuvádět informace, které nemají vliv na hodnocení projektu, resp. nedávat jim zbytečně velký význam; zohlednit při uvádění informací v záměru/studii zveřejněné hodnotící tabulky, resp. tabulky výběrových kritérií (dostupné na internetových stránkách MPO a CI), podle kterých jsou projekty hodnoceny.

Podnikatelský záměr - nejčastější chyby -- Žadatel nemá jasnou představu o podobě projektu -- Projekt nevychází z analýzy podniku a okolí -- Není definován cíl projektu a prostředky -- Cíl projektu obecný, neměřitelný -- Harmonogram projektu není realistický -- Náročnost projektu zjevně nekoresponduje s finančními možnostmi firmy -- Nejasné vlastnické poměry v místě realizace projektu

Podnikatelský záměr - nejčastější chyby -- Údaje v záměru/studii nekorespondují s údaji v žádosti o podporu i v ostatních přílohách -- Údaje jsou nedostatečně doložené -- Projekt není provázán s dlouhodobější strategií žadatele -- Není popsána organizační struktura žadatele -- Není uvedena nebo dostatečně zdůrazněna a doložena odbornost a zkušenost managementu s vedením podobných projektů -- Záměr/studie neobsahuje požadované informace

Kritéria hodnocení projektů -- Přijatelnost žadatele (historie, finanční zdraví, vazby na další subjekty, schopnost financování) -- Zaměření projektu, soulad s cíli programu -- Evaluace dle výběrových kritérií -- Zkušenosti v oboru, odborné předpoklady žadatele -- Výhled do budoucna (strategie, SWOT analýza) -- Soulad se strategickými cíli, horizontální principy EU -- Technické řešení projektu (stávající x navrhované) -- Relevantní rozpočet, nezbytnost výdajů, zajištěné financování -- Udržitelnost projektu – odbyt, uplatnění na trhu

Projektové řízení – aneb teď to teprve začíná Seznámit žadatele s Podmínkami!!! - POVINNOSTMI ZDŮRAZNĚNÍ ZODPOVĚDNOSTI ŽADATELI S projektem je nutno od počátku nakládat, jako kdyby byl podpořen!!! POZOR NA:!! Dodržení postupu při výběru dodavatelů Dodržení pravidel pro publicitu Dodržení termínů pro předání zpráv Dodržení stanoveného harmonogramu resp. postupu pro změnu Změny v projektovém záměru Dodržování závazných ukazatelů Dodržení metodiky ZV – textace FAKTUR – raději obecné znění!!!

Služby regionální kanceláře poradenství v oblasti dotací přístup k prostředkům státní podpory a programům EU administrace programů EU na podporu podnikání zprostředkování kontaktů (subdodavatelé, nemovitosti) - databáze podpora rozvoje podnikatelské infrastruktury, průmyslových zón a brownfields - databáze pomoc při realizaci investičních projektů rozvoj lidských zdrojů podpora spolupráce firem, VŠ a VI

Kontakty Ing. Matýsková Lenka Mgr. Dominik Pavel Ing. Kratochvílová Lada Fišnarová Šárka, DiS Tel.: 595 198 480 – 4 Mail: ostrava@czechinvest.org www.czechinvest.org Regionální kancelář pro Moravskoslezský kraj Nádražní 923/118 702 00 Ostrava

Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest je příspěvkovou organizací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. © Copyright, CzechInvest 2006. Všechna práva vyhrazena Děkuji za pozornost