Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Chování spotřebitele a formování poptávky
Objektivní faktory.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomická gramotnost
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Potřeby :  Co to jsou potřeby  Základní.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Specializace  Kooperace  Dělba práce.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
HDP= hrubý domácí produkt
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
MARKETING.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Volba mezi současnou a budoucí spotřebou
Seminář 1. Předmět ekonomie
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh přírodních zdrojů (trh půdy)  Co.
Základní pojmy, principy a zákony
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
GEOGRAFIE SVĚTOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ZÁKLADY EKONOMIE vyučující:
Ekonomie 1 Magistři Třetí přednáška Produkce v čase
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ekonomika – základní pojmy.
Hospodářství (ekonomika)
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Životní úroveň Vzácnost Volba a obětovaná příležitost Vyučující PhDr. Jan Sinkule

Porovnej průměrnou úroveň občanů dvou zemí, např. SRN a ČR – Životní úroveň vyjadřuje vlastně kvalitu našeho života. Měří se: A) STUPNĚM USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB, což se vyjadřuje zejména objemem spotřeby statků, rozsahem placených a neplacených služeb, kupní silou peněz (co si můžeme koupit za peníze v porovnání s občany jiných států) aj. objemovými ukazateli. B) ÚROVNÍ PODMÍNEK, ZA NICHŽ JSOU POTŘEBY USPOKOJOVÁNY, sem patří zejména a) pracovní podmínky b) volný čas a jeho využití c) životní prostředí Porovnej průměrnou úroveň občanů dvou zemí, např. SRN a ČR – jak to uděláš?

Statky volné vzácné Kategorie vzácnosti Co jsou statky? Užitečné věci, které uspokojují naše potřeby Aby bylo možné určit hodnotu statku, je nutno rozlišovat statky na vzácné a volné. Statky volné vzácné Volné statky převyšují svým množstvím naše potřeby, jejich hodnota je nulová. Vzácných statků je méně než potřebujeme, mají nenulovou hodnotu, mají cenu

Ekonomie je věda o vzácnosti. Vzácné statky dělíme na: a) výrobní statky - to jsou vstupy do ekonomické činnosti, např. suroviny, kapitál apod. b) spotřební statky – ty jsou určeny ke spotřebě lidí, např. jídlo, auto, oděvy apod. Zákon vzácnosti - statky jsou vzácné proto, že neexistuje dostatek zdrojů k jejich výrobě. Co je vzácné, to má hodnotu. Čím je něco vzácnější, tím to má větší hodnotu. Čím je nějakého statku více, tím je jeho hodnota nižší Ekonomie je věda o vzácnosti.

Volba a obětovaná příležitost Volba - je základní rys každé lidské činnosti, každý člověk neustále volí z mnoha možností - volba povolání, výběr výrobku na trhu, co dělat v neděli aj. Volba má vylučovací charakter - to, co si zvolím, to mám, ale ostatní možnosti vylučuji, vzdávám se jich, tedy je obětuji. To, čeho se vzdávám, je tzv. obětovaná příležitost. Výhodnost volby měří ekonomika tzv. náklady obětované příležitosti. Moje volba má pro mne cenu takovou, jak si cením to, čeho se vzdávám. Např. zvolím si studovat po maturitě vysokou školu, jaké jsou náklady obětované příležitosti? Princip výpočtu (údaje uvažuj za jeden rok): Kolik bych si vydělal, kdybych šel do práce? Účetní náklady studia (skripta, školné, cestovné, ubytování aj.) Jak velké jsou náklady obětované příležitosti? Vypočti celkové ekonomické náklady studia Jiný příklad: Jsem řezník a chci vědět, zda si mám najmout účetní. Jak zjistím, zda se to vyplatí?