10. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Středisko podpory poradenských služeb
Téma: Hodnocení zaměstnanců
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Management Ing. Jan Pivoňka.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Vize, Strategie, Cíle.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování a řízení kariéry
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
1 Hodnocení zaměstnanců v DT – Výhybkárna a strojírna, a.s. Manažerská snídaně – Fórum personalistů.
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Základy managementu Řízení lidí Ing. Ivana Pražanová
Audit administrativních činností
Personální informační systém
Analýza a popis pracovního místa
VÍCEKRITERIÁLNÍ ROZHODOVÁNÍ I.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Předmět: Řízení podniku 1
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Podniková ekonomika Personální činnost. Personální řízení Proces, ve kterém se přijímají rozhodnutí v oblasti zaměstnaneckých vztahů a který ovlivňuje.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Personální mamagement
Hodnocení a řízení výkonu. Adaptace pracovní, sociální, kulturní.
Moderní personalistika DS 2009/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Metoda hodnocení pracovníků - 360º zpětná vazba
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
Assessment centrum.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Téma 13: Finanční plánování
Získávání a výběr zaměstnanců. Význam lidí ti, kteří vyrábějí ti, kteří rozhodují ti, kteří kradou.
Přijímání zaměstnanců
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Nábor a výběr zaměstnanců
VÍCEKRITERIÁLNÍ ROZHODOVÁNÍ I.
Rozhodování jako manažerská funkce
Assessment centrum.
České Budějovice, červen 2016
Assessment centrum.
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

10. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ MANAGEMENT I 10. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

CÍLE Vysvětlit strategickou důležitost managementu lidských zdrojů. Popsat proces řízení lidských zdrojů. Rozlišovat mezi popisem práce a specifikací práce. Odlišit postupy pro nábor a propouštění. Popsat nástroje výběru ve vztahu k různým druhům práce. Identifikovat různé kategorie výcviku a vzdělávání. Vysvětlit různé přístupy k hodnocení výkonu. Popsat, co by měl obsahovat systém odměňování. Pojednat o současných problémech ovlivňujících management lidských zdrojů.

PŘÍKLADY TECHNIK PRO ZVÝŠENÍ PRACOVNÍ VÝKONNOSTI (pracovních postupů, které vedou k vysoké výkonnosti jednotlivce i organizace)

PROCES ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Činnosti nezbytné k zajištění zaměstnanců pro organizaci a udržování jejich vysoké výkonnosti.

PROCES ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

PROCES ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Odbory – organizace, které reprezentují dělníky a snaží se hájit jejich zájmy. Deklarované programy podpůrných aktivit – programy, které zvyšují status příslušníků chráněných skupin.

PLÁNOVÁNÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Proces, na jehož základě manažeři zjišťují, že budou mít správné zaměstnance na správných místech a ve správnou dobu, kteří budou schopni efektivně a účinně plnit stanovené úkoly.

POSOUZENÍ SOUČASNÉHO STAVU Analýza práce – posouzení, které definuje práci a nezbytné chování pro požadovaný výkon. Popis práce – písemný dokument o tom, co pracovník dělá a proč to dělá. Specifikace práce – dokument stanovující minimální kvalifikaci, kterou pracovník musí mít, aby mohl vykonávat určitou práci.

NÁBOR A PROPOUŠTĚNÍ Nábor – proces identifikování a získávání uchazečů o určité pracovní místo. Propouštění – postupy pro snižování počtu pracovníků v rámci organizace.

HLAVNÍ ZDROJE POTENCIÁLNÍCH KANDIDÁTŮ PRO NÁBOR

PROPOUŠTĚNÍ A JEHO VARIANTY

PROCES VÝBĚRU Proces posouzení uchazečů o určitou práci a cílem přijetí těch nejvhodnějších.

VÝBĚR VÝSTUPŮ ROZHODOVÁNÍ

VALIDITA A SPOLEHLIVOST Validita – prokazatelný vztah mezi nástrojem výběru a určitým významným kritériem pro proces výběru pro určitou práci. Spolehlivost – schopnost nástroje pro výběr měřit konzistentně stejné skutečnosti.

NÁSTROJE PRO VÝBĚR

TYPY NÁSTROJŮ PRO VÝBĚR Vzorek práce – nástroj pro výběr, kdy uchazeč prezentuje svoje znalosti, dovednosti a schopnosti na vzorku jeho případné budoucí práce. Hodnotící centrum („Assessment Center“) – místo, kde uchazeči procházejí simulacemi výkonnosti a podstupují testy pro posouzení svého manažerského potenciálu.

NÁMĚTY PRO POHOVOR

PŘÍKLADY OTÁZEK, KTERÉ BY NEMĚLY BÝT BĚHEM POHOVORU KLADENY

REÁLNÝ POHLED NA PRÁCI Poskytnutí pozitivní i negativní informace uchazečům o práci.

KVALITA NÁSTROJŮ VÝBĚRU Z HLEDISKA SPRÁVNÉHO ODHADU

ORIENTACE Uvedení nových zaměstnanců na pracovní místa a do organizace.

METODY VÝCVIKU ZAMĚSTNANCŮ

MANAGEMENT VÝKONU ZAMĚSTNANCŮ Proces formulování standardů výkonu a hodnocení výkonu, s cílem mít objektivní informace pro rozhodování o lidských zdrojích.

METODY HODNOCENÍ VÝKONU I Písemná zpráva – hodnocení výkonu, kdy hodnotitel popíše silné a slabé stránky hodnoceného, jeho výkon v minulosti a jeho existující potenciál. Hodnocení kritických událostí – technika hodnocení výkonu, kdy se hodnotitel zaměří na popis chování v kritické situaci, s cílem odlišit efektivní a neefektivní pracovní výkon. Grafická stupnice pro hodnocení – technika hodnocení výkonu, kdy je pracovník poměřován na základě souboru faktorů výkonnosti.

METODY HODNOCENÍ VÝKONU II Stupnice zaměřená na chování (BARS – „Behaviorally Anchored Rating Scales“) – technika hodnocení výkonu, která posuzuje pracovníka podle příkladů jeho skutečného pracovního chování. Násobné srovnávání výkonu – technika hodnocení výkonu, která srovnává výkon pracovníka s výkonem další osoby nebo osob. Uspořádání skupin – porovnání výkonu osob, které vyžaduje, aby hodnotitel rozdělil pracovníky do jednotlivých klasifikací. Pořadí osob – porovnávání výkonu osob, kdy hodnotitel sestavuje seznam od nejlepšího k nejhoršímu výkonu.

METODY HODNOCENÍ VÝKONU III Párové srovnávání – porovnání výkonu osob, kdy je každý pracovník srovnáván se všemi ostatními ve srovnávací skupině a jeho výkon je označen jako lepší nebo horší. „360° feedback“ – metoda hodnocení výkonu, založená na zpětné vazbě od nadřízeného, podřízených a kolegů.

VÝHODY A NEVÝHODY METOD HODNOCENÍ VÝKONU

ODMĚŇOVÁNÍ A DALŠÍ VÝHODY Plat podle dovedností – platový systém, kdy odměna je dána prokazatelnými pracovními dovednostmi.

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ODMĚŇOVÁNÍ A DALŠÍ VÝHODY

ROZVOJ KARIÉRY Kariéra – pořadí pozic, které určitá osoba vykonává během svého života. Za rozvoj své kariéry je odpovědný jednotlivec, nikoliv organizace !

DESET DŮLEŽITÝCH FAKTORŮ, POKUD JDE O ZAMĚSTNÁNÍ ABSOLVENTŮ

NÁMĚTY PRO ÚSPĚŠNOU MANAŽERSKOU KARIÉRU

SOUČASNÉ PROBLÉMY MANAGEMENTU LIDSKÝCH ZDROJŮ Řízení diverzifikovaných pracovních sil – nábor, výběr, orientace a výcvik. Sexuální obtěžování – nežádoucí činnost sexuálního charakteru, která ovlivňuje zaměstnání jedince. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem : Výhody přátelské vůči rodině – výhody zaměřené na vyvážení pracovního a osobního života. Páry s dvojitou kariérou – dvojice, v nichž oba partneři zastávají odborné, manažerské nebo administrativní zaměstnání.

SHRNUTÍ I Management lidských zdrojů je strategicky důležitý, protože mnohé průzkumy dokládají, že může být zdrojem konkurenční výhody. Jiné studie ukazují, že politika a praxe v této oblasti managementu, souhrnně zvané techniky pro zvýšení pracovní výkonnosti, mohou vést k vysoké výkonnosti jednotlivce i organizace. Cílem procesu řízení lidských zdrojů je trvalá výkonnost zaměstnanců. To se promítá do procesu plánování, náboru a propouštění, výběru, orientace, výcviku, řízení výkonu, odměňování, výhod a rozvoje kariéry.

SHRNUTÍ II Popis práce je písemný dokument, který identifikuje, co má pracovník dělat, jak to má dělat a proč to má dělat. Specifikace práce obsahuje minimální požadavky na kvalifikaci, kterou musí pracovník mít, aby mohl úspěšně danou práci vykonávat. Cílem náboru je získat skupinu uchazečů o danou práci. Zdrojem náboru mohou být uchazeči zevnitř organizace, inzeráty, doporučení stávajících zaměstnanců, pracovní úřady a soukromé pracovní agentury, inzeráty na webových stránkách, školicí centra pro umisťování absolventů a služby poskytující dočasné pracovníky. Propouštění snižuje počet zaměstnanců v organizaci a může být realizováno na základě : propuštění, uvolnění, odchodu, přechodu na jinou práci, zkrácení pracovního týdne nebo předčasného odchodu do důchodu.

SHRNUTÍ III Nástroje pro výběr musí být ve vztahu k práci, pro níž je prováděn nábor a výběr. Vzorek práce je vhodnou metodou pro rutinní práce. Hodnotící centra jsou vhodná pro výběr na manažerské pozice. Validita pohovoru jako nástroje výběru postupně roste směrem k vyšším úrovním managementu. Většina výcvikových programů pro zaměstnance je zaměřena na tři oblasti dovedností : technické dovednosti, interpersonální dovednosti a dovednosti pro řešení problémů. Technické dovednosti se skládají ze základních dovedností, to je schopnost číst, psát a zvládat počty a z kvalifikace pro určitou práci. Interpersonální dovednosti obsahují schopnost efektivní interakce se spolupracovníky a manažery. Dovednosti pro řešení problémů obsahují logické postupy, uvažování, definování problémů, posuzování příčinných vztahů, tvořivost při hledání alternativ a postupy pro výběr řešení.

SHRNUTÍ IV 7. Existuje sedm přístupů k hodnocení zaměstnanců. Písemná zpráva, v níž hodnotitel popisuje silné a slabé stránky zaměstnance, jeho minulý výkon i existující potenciál. V přístupu zvaném hodnocení kritických událostí hodnotitel popisuje příklady, kdy byl hodnocený úspěšný a kdy neúspěšný. Pro využití grafické stupnice je dán seznam faktorů pro hodnocení výkonu, hodnotitel boduje každý faktor a umisťuje na stupnici přírůstků. V případě využívání stupnice zaměřené na chování hodnotitel používá numerickou stupnici a zařazuje zaměstnance podle jeho skutečného chování při práci. Při porovnávání s více osobami se výkon hodnoceného srovnává s jedním člověkem nebo více lidmi. Dalším postupem je hodnocení podle splnění stanovených cílů. A konečně přístup zvaný „360° feedback“ znamená hodnocení na základě zpětné vazby od nadřízeného, podřízených (pokud existují), dalších zaměstnanců a spolupracovníků na stejné úrovni.

SHRNUTÍ V Systém odměňování by měl odrážet měnící se charakter práce. Typicky se skládá ze základních mezd a platů, příplatků, dalších odměn, výhod a služeb. Současné problémy v oblasti managementu lidských zdrojů jsou diverzita pracovních sil, sexuální obtěžování a rovnováha mezi pracovním a osobním životem. Management lidských zdrojů může pomáhat zvládat problémy vyplývající z diverzity pracovních sil tím, že bude rozšiřovat oblasti náboru, omezovat diskriminační praktiky, dá najevo zaměstnancům, že budou respektovány jejich odlišné potřeby a že jim bude poskytována pomoc, výcvik a vzdělávání. Sexuální obtěžování je problém pro manažery, protože zneklidňuje zaměstnance, narušuje jejich výkon a vystavuje organizaci stíhání. Organizace si také začaly uvědomovat, že zaměstnanci mají rodinný a osobní život, a proto mnohé z nich nabízejí různé výhody a programy ve vztahu k rodinám zaměstnanců.