Modulace mluveného projevu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Advertisements

Výstavba mluveného projevu
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
SLOVNÍ PŘÍZVUK a ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika II
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
VY_32_INOVACE_PSYM24960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Neverbální komunikace
Rétorika v kostce PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. v kostičce
Komunikace.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
Fonetika.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zvuková stránka jazyka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Styl řečnický Marcela Jurková.
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Neverbální komunikace
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Kultura mluveného projevu – prezentace.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Rétorika – Umění mluvit
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Psychologické působení propagace
Temperament, charakter, motivace
Výstavba mluveného projevu
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Transkript prezentace:

Modulace mluveného projevu

Modulace (tvarování) mluveného projevu Prezentujeme se svým komunikačním uměním, jádrem je mluvený projev. Způsob řeči a její modulace dotváří obraz naší osobnosti. Měli bychom být schopni mluvit kultivovaně, spisovně a obratně. Spisovnou mluvu zpočátku cítíme nepřirozeně. Pocit nás opustí, pokud řeč zvládneme. Schopnost užívat prostředky pro modulaci řeči je nezbytná k umění zaujmout a přesvědčit.

Hlasová technika Závisí na správném dýchání, dech je třeba přizpůsobit textu. Plný vyrovnaný hlas : 1. hluboký nádech, 2. pomalé vydechování 3. přídech během logických pauz Ideální je nadechovat se ústy i nosem zároveň – umožní to bohatší rezonance v nadhrtanových dutinách Získat hlasovou techniku umožní dechová cvičení. Trénujeme rezonanci nadhrtanových prostor a dutin.

Dechové cvičení Kouzlí, kouzlí kouzelník, vykouzlí nám za pětník, žlutý šátek, rudou růži, ďáblu zaprodal svou kůži, je to příliš tajemné, hrůza, úděs jímá mne, jímá mne při pomyšlení, jak se dojmy rychle mění, včera cirkus, kouzla, čáry, dneska černooká Máry, černá Máry v kantině, přítulná jen při víně, při víně a za pětník, kouzlí, kouzlí kouzelník.

Základní prostředky modulace Výslovnost Přízvuk Fráze Melodie Dynamika Barva Tempo Pauza Mimika Gestikulace

Výslovnost - artikulace Samohlásky tvoří jádro slabik Při jejich výslovnosti nevznikají v nadhrtanových prostorách žádné překážky a jsou vždy znělé – pracují při nich hlasivky. Souhlásky dělíme na znělé (b, v, d, z, ž, ř, r, l, h, j, m, n, ň) neznělé (p, f, t, s, š, ť, c, č, ch) podle místa tvoření obouretné p, b, m, retozubné v, f, dásňové přední t, d, n, c, dásňové zadní č, š, ž předopatrové ť, d, ň, j zadopatrové k, g, ch, hrtanové h podle způsobu tvoření Podle druhu překážky, která v ústech vzniká Úžinové (vzduch proudí ve vymezené úžině) např. f, v, s, z, š, ž, l Závěrové (vzduch musí rozrazit překážku pevně spojenou) např. p, b, m ,t, d, n, g, k

Problémy s výslovností Nestandardní výslovnost samohlásek (krácení, dloužení, otevřenost, uzavřenost) je nejčastější chybou. Bývá ovlivněna nářečím. Nestandardní výslovnost souhlásek – práce s logopedem: ráčkování, sykavky, písmeno l Ledabylá mluva.   Výslovnost je často odlišná od grafického záznamu (plod, plot) Některá specifika české výslovnosti: Tvary slovesa být – já jsem… je možné vyslovit s j i bez j Sloveso jít – já jdu – pouze s j Sedm, osm, lze vyslovit bez –u- i s – u— Přijď, přijďte, je možné vyslovit i bez – j-

Jazykolamy Potkal se s peklem pod Popokatepetlem. Osuš si šosy. Byly přečteny přiřčené ceny. Sazeč dnes všechno nevysází. Neznepokojujte se meteorologickým proroctvím. Na cvičišti čtyři svišti cvičí. Zalyžařivší si lyžař potkal nezalyžařivší si lyžařku. Rozprostovlasatěla-li se dcera krále Nabuchodonozora nebo nerozprostovlasatěla-li se dcera krále Nabuchodonozora. Rubl, dolar, libra. Roli lorda Rolfa hrál Vladimír Leraus.

Přízvuk Přízvuk vnímáme jako zvýraznění určité časti slova (slabiky) Je v češtině vždy na 1. slabice plnovýznamového slova (rozhovor)   Předložky přebírají přízvuk následujícího slova (při rozhovoru) Spojením několika slabik, z nichž jedna je přízvučná, vzniká takt : byl bych si, umyl se Příklady přízvuků ve větách Přijdu dnes večer (3 slova, 3 takty) Dáme si na stůl vázu s květinami ( 7 slov, 4 takty)

Fráze Fráze se tvoří na základě obsahu sdělení – většinou odpovídá větě či souvětí. Hranice fráze poznáme podle pauzy a melodie. Mysleli jsme si, / že už nepřijdou. / Nebo snad přece? / Kupodivu se brzy objevili mezi stromy.   Každá fráze má svůj větný přízvuk – jde o přízvučnou slabiku nejdůležitějšího slova fráze. Když se vrátil z procházky/začal pilně pracovat/aby vše rychle dokončil. Členění na fráze (pauza, přízvuk) může měnit smysl textu: Někteří poslanci odmítli/ oprávněně/ navrhované změny v zákoně. Čím je tempo řeči pomalejší, tím kratší jsou fráze (souvislost s dechem).

Melodie řeči Melodii vytváří změna výšky tónu. Naše řeč nesmí být monotónní. Melodie odlišuje věty oznamovací, tázací, rozkazovací „Půjdete s námi“ vyslovte jako větu oznamovací, tázací a rozkazovací. Vyjadřuje citové zaujetí mluvčího: nejistotu nebo jistotu lhostejnost nebo zaujetí radost nebo smutek překvapení nebo nudu nadšení nebo únavu Pokud je melodie užívána správně, pomáhá porozumění textu.

Cvičné texty Nevíme, jaký důsledek bude mít skleníkový efekt na život člověka na Zemi. Možných předpovědí je více, ale která je ta správná? Je jasné, že změny klimatu probíhají. Je jejich příčinou opravdu člověk a jeho nešetrný přístup k životnímu prostředí? Tomu by bylo třeba zamezit! Každý podal profesoru Parkhillovi ruku a na rozloučenou něco řekl. Paní Rodriguezová řekla: „Myslím, že se vrátím - ” „Doufám, že ano,” řekl pan profesor. „Tak já jsem propadla!” vykřikla paní Rodriguezová. „Ale ne, jen jsem chtěl říct, že doufám ve váš návrat – ” „Tak já jsem propadla!” „Ale ne, ne – ” „Rodriguezová!” zasáhl pan Kaplan. „Kontrolujte se!”

Dynamika řeči Řečník by měl umět měnit sílu hlasu podle souvislosti. Zesílení, ale i ztlumení hlasu má vliv na pozornost posluchačů. Příliš hlasitý projev může působit útočně. Trvale slabý hlasový projev působí nejistě. K zesílení bychom měli užívat rezonance, abychom si nepoškodili hlasivky.

Barva hlasu Je dána výškou a intenzitou tzv. svrchních harmonických tónů a jejich poměrem k tónu základnímu. Odráží také aktuální psychický a fyzický stav člověka. Příjemně je vnímán hlas měkký, sametový, znělý (spíše níž položený). Nepříjemně hlas ostrý, chraplavý, řezavý, zastřený a neznělý (spíše výš položený). Neutrálně nevýrazný, i když dostatečně znělý. Popište svou barvu hlasu

Tempo řeči Tempo řeči přizpůsobujeme srozumitelnosti projevu. Většina rychle mluvících má problémy se srozumitelností projevu. Nepřípustné je redukovat dlouhá slova. Tempo bývá ovlivněno temperamentem zvyklostmi člověka – překotná mluva, rozvláčnost společenským kontextem trémou a úzkostí Tempo řeči se řídí obsahem sdělení. Vysvětlování problému – pomaleji, s důrazy Rekapitulaci, notoricky známé věci – rychleji.

Pauza a mlčení Mají svou specifickou komunikační funkci. Pauza Mlčení logická – na konci fráze fyziologická – k nádechu (může být umístěna nevhodně) významová, psychologická k ozvláštnění textu prostředek vyjádření emocí. Mlčení Podle toho, jaká gesta a mimika jej doprovázejí: držíme jím partnera v nejistotě vyjádříme jím souhlas či nesouhlas vyjádříme jím obdiv či úctu.

Mimika a gestikulace Mimika Změny v obličeji vyjadřují stav mluvčího, jeho úmysly a pocity. Užívání mimiky by mělo být úměrné situaci a obsahu projevu. Kamenná tvář či pitvoření působí nepřirozeně. Gestikulace Souhrn doprovodných pohybů pří řeči, zvláště pohybů rukou. Intenzita gest vyjadřuje zaujetí mluvčího uvolňuje psychické napětí a trému pomáhá k nalezení vhodného slova opticky zdůrazní důležité body projevu pomáhá navázat kontakt je spjata s národními zvyklostmi Gestikulace je účinná jen když má svou funkci, která odpovídá obsahu.

Nácvik modulace textu Čtení potichu Čtení nahlas pro první orientaci – kde se vyskytují vsuvky či přímá řeč rozdělení textu na logické úseky (fráze) svislými čarami Čtení nahlas modulace frází, umístění pauz / umístění akcentů na obsahově důležitá slova dotvoření melodie a barvy hlasu v závislosti na charakteru textu kontrola dynamiky tempa Modulaci hlasu je třeba si v textu vyznačit!