Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“ Humpolec 23.5.2012 Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje Obecně - nárůst významu MF: ubikvitizace tvrdých lok. faktorů, proměna výrobních struktur Definice MF podle Dziembowska-Kowalska, Funck, (1999): tvrdé faktory mají viditelný dopad na fungování firem v regionu („visible impact“) měkké lokalizační faktory mají neměřitelný, respektive těžko identifikovatelný vliv na fungování firem v regionu („invisible impact“) Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje Vybrané měkké faktory rozvoje: Kvalita a vzhled prostor a budov a jejich okolí (veřejná zeleň) Konsensus ekonomických (podnikatelských) aktérů a aktérů z veřejného sektoru Neformální kontakty v místě (sociální kvalita prostředí) Stabilita plánování (stabilita územního plánu a definování priorit města) Image obce (regionu) Význam tradic a historie lokality Lokální vázanost podniků a obyvatel Atmosféra obce Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje Příklad I: Enns (11.275 obyvatel) město s historickým centrem a s druhým největším přístavem v rámci celého Rakouska. Městem navíc prohází důležitá železniční tepna a také silniční komunikace nadregionálního významu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje V polovině devadesátých vzniklo na okraji Lince několik velkých NC + plus výstavba NC v samotném Enns = maloobchod v centru města začal výrazně stagnovat + problém Linzer strasse 2005: iniciace konceptu oživení městského centra a celého města Analytická část: Analýza sortimentního mixu Analýza trhu nemovitostí (koncentrace na strukturu BM – 20 % nekonkurenceschopných OJ + cca 18 % prázdné obchody a analýza volných ploch) Další fáze: Konference na téma budoucnost centra města (Zukunftskonferenz) Heslo: Centrum umírá Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje USP: CITTAslow Citta slow Vychází z hnutí slow food - reakce na globalizaci, respektive „McDonaldizace “ (Ritzer, 1983) Kundera: „Proč se vytratilo potěšení z pomalosti?“ nebo“ naše epocha se oddává démonu rychlosti, a proto sama sebe tak rychle zapomíná.“ Zakladatel: Carlo Petrini (reakce na snahy McDonald´s o otevření pobočky u Španělských schodů, 1986) Slow food (85 tisíc členů ve132 zemích světa), organizace založena na lokálních Convinien (setkání ve vztahu ke gastronomii), sídlo italské město Bra Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje Cittaslow hnutí (Mayer, Knox, 2006) Založeno v roce 1999 starosty italských měst Orvieto, Bra, Positano, Greve in Chianti – propojení s hnutím. Hlavní idea – endogenní rozvoj!!! Hodnotící kritéria: Město nesmí mít než 50 tis. obyvatel. Přísná environmentální politika Infrastruktura Kvalita urbánního prostředí s využitím moderních technologií Zhodnocování autochtoních produktů Pohostinnost Propagace – podpora regionální identity Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
Měkké faktory regionálního rozvoje Výsledky: Pokles nevyužitých komerčních ploch ve městě klesl ve srovnání s rokem 2005 z 18 % na 4 %. Počet přenocovaných stoupl mezi lety 2007 až 2009 o 30,5 % (22 525) Zájem v zahraničí Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing Příklad II: Marketing IBA Vytvoření atraktivních produktů pro regionální marketing!!! Historie: 70. Léta „Schöne Grüße aus Rußland. Treffen Sie Ihre Vorurteile“ („Pěkné pozdravy z Ruska. Poznejte své předsudky“) měla silně ironický nádech, ale tato ironie nenašla pochopení u politiků a tak byl její dopad velice omezen. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing 1985 - rozsáhlá mediální kampaň „Porúří – silný kus Německa“ („Das Ruhrgebiet – ein starkes Stück Deutschland“). Investice 50 Mil. DM. Veřejnosti se Porúří prezentovalo jako zelený region s širokou kulturní a volnočasovou nabídkou – nízká autenticita. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 11
IBA a regionální marketing 1998 - Der Pott Kocht. Pott symbolizoval historickou tradici Porúří jako starého průmyslového regionu a Kocht znamenal vitalitu a dynamiku. Nalezení vlastní USP právě díky projektům IBA. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 12
IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita
IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 16
MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 17
MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 18
Petr Rumpel, Ondřej Slach Děkuji Vám za pozornost Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity ondrej.slach@osu.cz www.mestskymarketing.cz Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita