Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
MĚSTSKÉ PRŮMYSLOVÉ ZÓNY – SEVERNÍ A JIŽNÍ PŘEDLICE
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vstupní analýza Vilém Čekajle
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Deset let inovační politiky Jihomoravského kraje Rámec konkurenceschopnosti města Ostravy 24. leden 2012 Petr Chládek.
obyvatel Město střední velikosti – srovnatelné s Lincem, Řeznem či Turku obyvatel v regionu 2 univerzity: přibližně studentů.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Konference Analýza venkova: nové otazníky a výzvy Olomoucké vysoké školství partnerem moravského venkova reg. č.: CZ.1.07/2.4.00/ ,
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Moravskoslezský kraj, Ostrava – Jak dál?. Počet obyvatel Moravskoslezský kraj – dnes (2010) – tis. obyvatel - pokles za posledních 20 let o 40 tis.!
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
Integrovaný plán rozvoje města Ústí nad Labem - Centrum Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj „Vize přestane být snem“
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Program Czechinvestu pro II. fázi rozvoji klastru v rámci Operačního programu průmysl a podnikání MPO plánované období dotace pro klastr 3 -
JJ Mois Année IX. Celostátní finanční konference “Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ IX. Celostátní finanční konference.
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Volnočasové projekty a EU financování
Český statistický úřad a zpracované regionální analýzy o Královéhradeckém kraji Ing. Ivana Dušková Český statistický úřad, Hradec Králové,Oddělení regionálních.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Teorie optimální velikosti města
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Veřejná správa venkovských obcí Zdenka Vajdová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i. Seminář Venkov 2009, Přírodovědecká fakulta UK.
Analýza vlastního podniku
Fakulta managementu a ekonomiky Prostorový vzor finanční alokace dopravních projektů kohezní politiky jako faktor regionálního rozvoje doc. RNDr. Oldřich.
Ruská federace x WTO a OECD
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Fakulta managementu a ekonomiky
Management v podmínkách zemí východní Evropy a Ruska Průběžné výstupy týmu Provozně ekonomické fakulty Ing. Martin Přibyl Další členové týmu: Ing. Martin.
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
v centrum celoživotního vzdělávání
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Ekonomický rozvoj měst a regionů Projekty CityRegio a CityRegio II Seminář „Zapojení ČR do Nadnárodní spolupráce a zhodnocení programu Interreg IIIB CADSES“
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
SUBURBANIZACE.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
1 Region á ln í operačn í program regionu soudržnosti Středn í Morava 2007 – 2013 (ROP)
Regionální politika RP ČR.
Teorie optimální velikosti města
Prezentace oboru Regionální rozvoj Katedra regionální a environmentální ekonomiky Ekonomická fakulta, VŠB - TU Ostrava.
Projekt 8.B. Co je to ESAB? Společnost ESAB je přední světový výrobce svařovacích a řezacích zařízení a přídavných svařovacích materiálů. Jejich inovační.
Tržní prostředí.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Strategický plán města Vodňany Setkání představitelů partnerských měst na téma plánování rozvoje Vodňany
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Regionální rozměr podpory zemědělství Ing. Josef Ryšavý Litoměřice.
Populační vývoj Dobříšska
3D REKONSTRUKCE ZANIKLÉ KRAJINY: PŘÍKLAD SÍDLA SKOKY
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
Transkript prezentace:

Měkké lokalizační faktory při rozvoji obce a mikroregionu „Rozvoj a fungování mikroregionů“ Humpolec 23.5.2012 Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje Obecně - nárůst významu MF: ubikvitizace tvrdých lok. faktorů, proměna výrobních struktur Definice MF podle Dziembowska-Kowalska, Funck, (1999): tvrdé faktory mají viditelný dopad na fungování firem v regionu („visible impact“) měkké lokalizační faktory mají neměřitelný, respektive těžko identifikovatelný vliv na fungování firem v regionu („invisible impact“) Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje Vybrané měkké faktory rozvoje: Kvalita a vzhled prostor a budov a jejich okolí (veřejná zeleň) Konsensus ekonomických (podnikatelských) aktérů a aktérů z veřejného sektoru Neformální kontakty v místě (sociální kvalita prostředí) Stabilita plánování (stabilita územního plánu a definování priorit města) Image obce (regionu) Význam tradic a historie lokality Lokální vázanost podniků a obyvatel Atmosféra obce Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje Příklad I: Enns (11.275 obyvatel) město s historickým centrem a s druhým největším přístavem v rámci celého Rakouska. Městem navíc prohází důležitá železniční tepna a také silniční komunikace nadregionálního významu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje V  polovině devadesátých vzniklo na okraji Lince několik velkých NC + plus výstavba NC v samotném Enns = maloobchod v centru města začal výrazně stagnovat + problém Linzer strasse 2005: iniciace konceptu oživení městského centra a celého města Analytická část: Analýza sortimentního mixu Analýza trhu nemovitostí (koncentrace na strukturu BM – 20 % nekonkurenceschopných OJ + cca 18 % prázdné obchody a analýza volných ploch) Další fáze: Konference na téma budoucnost centra města (Zukunftskonferenz) Heslo: Centrum umírá Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje USP: CITTAslow Citta slow Vychází z hnutí slow food - reakce na globalizaci, respektive „McDonaldizace “ (Ritzer, 1983) Kundera: „Proč se vytratilo potěšení z pomalosti?“ nebo“ naše epocha se oddává démonu rychlosti, a proto sama sebe tak rychle zapomíná.“ Zakladatel: Carlo Petrini (reakce na snahy McDonald´s o otevření pobočky u Španělských schodů, 1986) Slow food (85 tisíc členů ve132 zemích světa), organizace založena na lokálních Convinien (setkání ve vztahu ke gastronomii), sídlo italské město Bra Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje Cittaslow hnutí (Mayer, Knox, 2006) Založeno v roce 1999 starosty italských měst Orvieto, Bra, Positano, Greve in Chianti – propojení s hnutím. Hlavní idea – endogenní rozvoj!!! Hodnotící kritéria: Město nesmí mít než 50 tis. obyvatel. Přísná environmentální politika Infrastruktura Kvalita urbánního prostředí s využitím moderních technologií Zhodnocování autochtoních produktů Pohostinnost Propagace – podpora regionální identity Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

Měkké faktory regionálního rozvoje Výsledky: Pokles nevyužitých komerčních ploch ve městě klesl ve srovnání s rokem 2005 z 18 % na 4 %. Počet přenocovaných stoupl mezi lety 2007 až 2009 o 30,5 % (22 525) Zájem v zahraničí Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing Příklad II: Marketing IBA Vytvoření atraktivních produktů pro regionální marketing!!! Historie: 70. Léta „Schöne Grüße aus Rußland. Treffen Sie Ihre Vorurteile“ („Pěkné pozdravy z Ruska. Poznejte své předsudky“) měla silně ironický nádech, ale tato ironie nenašla pochopení u politiků a tak byl její dopad velice omezen. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing 1985 - rozsáhlá mediální kampaň „Porúří – silný kus Německa“ („Das Ruhrgebiet – ein starkes Stück Deutschland“). Investice 50 Mil. DM. Veřejnosti se Porúří prezentovalo jako zelený region s širokou kulturní a volnočasovou nabídkou – nízká autenticita. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 11

IBA a regionální marketing 1998 - Der Pott Kocht. Pott symbolizoval historickou tradici Porúří jako starého průmyslového regionu a Kocht znamenal vitalitu a dynamiku. Nalezení vlastní USP právě díky projektům IBA. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 12

IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita

IBA a regionální marketing Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 16

MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 17

MSK??? Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita 18

Petr Rumpel, Ondřej Slach Děkuji Vám za pozornost Petr Rumpel, Ondřej Slach Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity ondrej.slach@osu.cz www.mestskymarketing.cz Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Ostravská univerzita