Prezentace výsledků forenzního auditu projektu OPENCARD

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické posouzení možnosti zajištění údržby vozů metra na trase A a B formou plného outsourcingu Připraveno pro Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Listopad.
Advertisements

Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
Prezentace závěrů projektu
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Nabídka personálních služeb
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Audit IT procesů ve FNOL
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
3. Životní cyklus a procesy projektu
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Integrace technických parametrů EOC v IDS
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
NABÍDKA PROJEKTU ENERGETICKÝCH ÚSPOR 1. Projekty energetických úspor – metoda Energy Performance Contracting (dále EPC) EPC – „energetické služby se zárukou,“
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
SCHÉMA MODELU PERSONÁLNÍ PRÁCE VE SKUPINĚ ČEZ
Plzeňská kartastrana 1 eTown s Plzeňskou kartou.
ČASOVÉ ROZLIŠENÍ NÁKLADŮ A VÝNOSŮ
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
1 / 7 Standardizace kartových center © HAGUESS, a.s – 2007 Standardizace kartových center Standardizace v oblasti kartových center a projekt opencard.
Interoperabilita elektronického odbavování cestujících
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Outsourcing provozu sítě Štěpán Kubíček pondělí, 13. dubna 2015 motto:…
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
ePraha a podpora turismu Ivan Seyček Magistrát hl. m. Prahy ePraha ISSS/LORIS/V4DIS ePraha a podpora turismu.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Výzva č. 42 OP LZZ – Projekt Moravskoslezského kraje Rozvoj kompetencí strategického, procesního a projektového řízení a kvality Výzva č. 42 OP LZZ Zpracoval:
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Agendové IS MPSV a ÚP Plán konsolidace a rozvoje Petr Krůček 1. náměstek ministryně 29. května 2013.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Téma 13: Finanční plánování
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Prezentace výsledků forenzního auditu projektu OPENCARD
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Tisková konference k výsledkům forenzního auditu projektu OPENCARD
Transkript prezentace:

Prezentace výsledků forenzního auditu projektu OPENCARD zadavatel MHMP 24. 11. 2009 Za tým prezentují: Valdemar Linek, NEXIA AP Dorian Lemak, A.T. Kearney Miroslav Hampel, KVADOS

Obsah prezentace Zadání projektu Princip a průběh forenzního auditu Zjištění a srovnání stavu projektu s plánem - ekonomická analýza příjmů a výdajů - posouzení skutečného stavu projektu - porovnání dosažených parametrů - porovnání s obdobnými projekty v ČR Zjištěné nedostatky a odpovědnost Vize, varianty a doporučení dalšího pokračování

Zadání forenzního auditu Posoudit dosavadní stav projektu OPENCARD formou analýzy skutečných nákladů projektu vynaložených do data 30. 6. 2009 v porovnání se schváleným rozpočtem projektu. Posoudit odůvodněnost a přiměřenost nákladů projektu, jeho aktuální stav. Posoudit pokračování realizace projektu OPENCARD dle stávajícího rozpočtu projektu, technického a technologického vymezení a platných smluvních vztahů. Vymezit stěžejní rizika projektu v ekonomické, právní a technicko-technologické oblasti a provést základní návrh variant dalšího postupu projektu.

Základní principy forenzního auditu Na rozdíl od jiných forem auditu je forenzní audit hloubkovým systematickým šetřením zaměřeným ekonomické, právní a technicko–technologické prověření Smyslem je stanovit, zda činnosti v určené oblasti a s nimi spojené výsledky jsou v souladu s plánovanými záměry a zda se tyto záměry realizují efektivně a jsou vhodné k dosažení stanovených cílů. Jeho specifikem je též odhalování účetních a věcných podvodů, zpronevěr a obdobných protiprávních stavů a jednání.

Původní záměr a očekávání projektu Z pohledu hl. města Prahy lze hovořit o projektu, který by při vhodném obsahu a dobrém provedení byl smysluplný a účelný. Praha jako moderně se prezentující město by měla nabídnout svým obyvatelům i návštěvníkům moderní služby s využitím projektu podobného službě OPENCARD. Stěžejní problémy projektu OPENCARD vznikly již na počátku: Nerealistický odhad příjmů. Skutečnost ukázala, že plánované generování příjmů je nerealistické (rok 2006). Celý model financování byl založen především na vysokých příjmech z prodeje karet občanům a výnosech z provizí od partnerů. Vstupní business plán byl nastaven dle zpracovaných studií subjektů, které se následně na projektu různým způsobem dodavatelský podílely nebo byly vzájemně provázány. Řada informací byla tendenčních. Představitelé HMP se rozhodovali na základě neseriozních odhadů a s předpokladem střednědobé návratnosti projektu.

Plánované příjmy projektu Konec 2009 Plán 837 mil. Kč Skutečnost 0 Kč

Plánované náklady projektu Konec roku 2009 1 347 mil. Kč Konec roku 2008 Plán 1 067 mil. Kč

Skutečné náklady projektu k 30. 6. 2009 (v tis. Kč) MHMP DPP ROPID MK CELKEM   PŘÍJMY ČI ÚSPORY Přímé náklady na externí dodávky a služby 377 451 372 215 42 167 791 833 Přímé náklady na interní plnění 8 080 Skutečné nepřímé náklady na distribuci OPENCARD (motivační bonusy) 56 213 1 200 57 413 Náklady dosud nevyúčtovaných plnění 61 072 29 333 90 405 Náklady DPP nesouvisející s projektem OPENCARD -59 671 Celkové náklady včetně dosud nevyúčtovaných plnění 438 523 406 170 888 060

Aktuální ztráta projektu Reálnost návratnosti projektu Aktuální ztráta projektu 888 mil. Kč, bude narůstat

Skutečný stav projektu OPENCARD Projekt OPENCARD rozsahem stávajících služeb, funkcí a využitím v rámci agend spadajících do působnosti hl. města Prahy je a bude za dosavadních a plánovaných investic a provozních nákladů ztrátový. Aktuálně už měly být funkční moduly umožňující příjmy z provizí. Již v první etapě byla objednáno zázemí pro „elektronickou peněženku“ a MHMP měl inkasovat příjmy od externích subjektů formou provize za platbu zboží a služeb pomocí OPENCARD. Občané měli být ochotni hradit opakovaný poplatek za vydání nové OPENCARD po její expiraci (2 roky) díky rozsahu poskytovaných služeb a řadě bonusových výhod. Klíčové komponenty řešení – elektronická peněženka a navazující Zúčtovací centrum – nejsou dosud v provozu!!! Ani aktuálně provozované části řešení – parkování, placení v knihovně, nákup předplatných kuponů – nejsou připravené pro nákup s elektronickou peněženkou na OPENCARD.

Skutečný stav projektu OPENCARD Práce na migraci předplatných kuponů na straně dopravního podniku nebyly dokončeny. Dopravní podnik již několikanásobně překročil původní rozpočet a na dokončení migrace požadoval další prostředky v řádu stovek milionů korun bez jakéhokoliv vyčíslení přínosů, příjmů. Klíčový dodavatel prokazatelně nemá jasnou představu o dalším využití elektronické peněženky, ani pro stávající transakce nezprovoznil centrální Zúčtovací centrum. Odbor informatiky nemá nad projektem, jeho náklady a především rozvojem kontrolu, a ani nemá jasnou strategii a představu dalšího rozvoje. Veškerou aktivitu v minulosti předal na hlavního dodavatele, společnost HAGUESS, a.s., která roli hlavního a generálního dodavatele nezvládla. Zakázka s předpokládaným rozpočtem ve výši 3 miliardy Kč byla zadána společnosti se stagnujícím ročním obratem cca 20 mil. Kč v předešlých 3 letech a bez odpovídajících referencí pro Kartová centra a el. peněženky

nevyfakturované náklady Náklady za hlavním dodavatelem HAGUESS, a.s. PŘEDMĚT PLNĚNÍ MHMP DPP CELKEM Náklady v účetnictví nevyfakturované náklady celkem MHMP celkem DPP Studie, koncepce, posudky, bezpečnost 4 820   Hybridní karty (původní dodávka) 18 852 Karty s bezkontaktním čipem DesFire 13 586 33 262 46 848 HW, SW včetně implementace 43 751 4 800 48 551 Licence 58 199 27 810 86 009 56 573 29 333 85 905 171 914 Podpora a zajištění provozu 125 350 Konzultační služby 2 386 Celkem v tis. Kč 264 557 61 072 325 629 63 758 93 091 418 720 Již uhrazeno cca 330 mil. Kč

Plán a skutečnost rozsahu využití Technologické zázemí Městské služby   Turistické aplikace - Hybridní karta s kryptoprocesorem - Knihovny (částečně) - Jednotlivé jízdné - Multiaplikační kartové centrum - Kultura - Parkovaní v zónách - Platební a zúčtovací systém - Sport - Kulturní a sportovní zařízení - Elektronická peněženka - Školství - Stravování a ubytování Dopravní Infrastruktura Distribuční sítě a služby města Komerční organizace - Parkování v zónách (částečně) - Elektřina - Internetové placení - Předplatné v MHD (částečně) - Odpady - Obchodní řetězce - Plyn  - Benzinová čerpadla - Mýtné systémy - Teplo  - Restaurace a hotely Městské kontaktní centrum  - Voda - Prodejní automaty - Portál samosprávy (částečně – Vím, jak řídím) Zdravotnictví - Taxislužba - Přepážkový systém - Nemocnice - Multikina a video služby - Call centrum - Záchranná služba   - Terminály a čtecí zařízení – částečně - Soukromá zařízení

Stav podle Business plánu Srovnání plánu a skutečnosti u vybraných parametrů   Stav podle Business plánu Skutečný stav ke dni 30. 6. 2009 CELKOVÉ VÝDAJE (v mil. Kč) 1 207 887 Počet evidovaných karet Počet FTM + POS (v ks) 18 933 2 627 857 284 372 745 DALŠÍ DŮLEŽITÉ PARAMETRY Výdaje na 1 kartu 1 408 2 380 Výdaje na terminál 63 767 337 663

Porovnání OPENCARD s Plzeňskou kartou Funkcionalita Plzeňská karta OPENCARD E-peněženka ano ne Zúčtovací centrum zajišťováno externě Předplatné městské dopravy a integrované Bezhotovostní nákup jízdenek přímo ve voze Koupě vstupenek na kulturu, sport Přístup do knihoven (jako čtenářský průkaz) Placení parkovného Spojení s ISIC kartou Využití v docházkovém a stravovacím systému Bonusový program Technologie NFC - karta v mobilu

Porovnání OPENCARD s Plzeňskou kartou a In-kartou   OPENCARD Plzeňská karta Celkové provozní i investiční náklady v tis. Kč 887 040 250 000 Počet karet 372 745 240 000 Dosavadní celkové náklady na 1 kartu v Kč 2 380 1 042   OPENCARD In-karta Investiční náklady v tis. Kč 712 818 185 000 Počet karet 372 745 590 000 Náklady na 1 kartu v Kč 1 912 314

Neefektivnosti v projektu Chybné rozhodnutí o hybridní kartě – zbytečný nákup 50 tis. karet – přes jednoznačné doporučení předešlých studií (cca 19 mil. Kč). Ukvapená realizace PKI pro možnost umístění elektronického podpisu a přístupu na portál (cca 22 mil. Kč). Významné prostředky na poradenství, konzultace a externí vedení projektu a v řádech desítek milionů bez dostatečných efektů pro projekt (celkové náklady cca 100 mil.) Hrazení vysokých nákladů na provoz kartového centra ve vazbě na aktuální dostupnou funkcionalitu (uhrazeno již cca 140 mil. Kč). Nevhodně zvolený systém licenčních poplatků zvyšujících náklady na pořízení jednotlivých systémů a subsystémů OpenCard (cca 180 mil Kč)

Neefektivnosti v projektu Do vývoje a provozu aplikace parkování již bylo investováno 36 mil. Kč, např. tržba za 1–6/09 za parkovné činí 28 mil. a OPENCARD se uradilo 113 tis. Kč, což je 0,4 % tržeb a jen měsíční provoz představuje cca 500 tis. Kč. Vysoké náklady na DOS – výběr partnera bez zkušeností s obdobným projektem (projekt zadán bez výběrového řízení opět společnosti HAGUESS) Pro projekt nebyl vybrán ani jeden generální dodavatel a celá zakázka nebyla řádně soutěžena jako celek, ale mnohdy účelově rozdělena na menší celky. I to způsobilo, že náklady projektu jsou vysoké a stávající stav nedostatečně funkční stav bylo možné docílit za efektivnějších prostředků (úspory mohly být v až desítkách procent z částky cca 400 mil. Kč)

Klíčové chyby v zadání a realizaci Projekt OPENCARD spadá do odpovědnosti IT oddělení, odsud však nikdy nebyl řádným způsobem plánován, řízen a kontrolován. Dodavatelé řeší dílčí etapy, nikdo však nemá komplexní zodpovědnost za celý projekt – chybí generální dodavatel nebo koordinátor. Již náplň projektu byla chybná a dosažení předpokládané funkčnosti karty OPENCARD jako elektronické plnohodnotné peněženky je za daných podmínek nereálné. Celková strategie projektu OPENCARD neměla jasné milníky a rozpočty. Plnily se pouze cíle s ohledem na čerpané náklady, nebyla řešena příjmová část projektu.

Klíčové chyby v zadání a realizaci Vlastní proces realizace projektu OPENCARD, od samotného obsahu první zadávací a smluvní dokumentace, je stěžejní příčinou současného kritického stavu. Kroky ve výběru hlavního dodavatele a realizačního týmu se nesou celým projektem a generují nepřiměřené náklady projektu, provozní problémy a další rizika. MHMP ani DP dodnes nemají kvalitní realizační tým, nemají manažery projektu, ani si nevybudovali personální zázemí pro samotný provoz. Většina dodávek nebyla fakticky soutěžena a ceny tak nebyly podrobeny konkurenčnímu tlaku. V současné době MHMP využívá bez provedené úhrady cca 300 tis. ks karet dodaných firmou Haguess bez platně uzavřené smlouvy na jejich dodání

Odpovědnost za aktuální stav Vedení MHMP Rozhodovalo dle nereálně a účelově připravených prognóz projektu OPENCARD Pracovalo s dlouhodobě nesprávnými a neúplnými informacemi o stavu projektu, jeho problémech a rizicích Komplexní realizaci předalo plně do rukou Odboru Informatiky , na jehož činnost spoléhalo, aniž bylo prověřena jeho schopnost takový projekt vést Nedefinovalo dostatečně nezávislý dozor investora projektu Odbor informatiky Nezajistil profesionální řízení projektu, nestal se garantem koncepčního rozvoje Spolupodílel se na přípravě tendenčních materiálů pro vedené MHMP Neinformoval o klíčových nedostatcích projektu a přebíral nedokončené etapy Nezajistil podmínky pro provoz kartového centra Prováděl netransparentní výběrová řízení a dodávky a v rozporu se zákonem dělil výběrová řízení a uzavíral nevýhodné a nevyvážené smlouvy V některých případech zvýhodňoval společnost Haguess nad rámec uzavřené smlouvy (zálohy mimo rámec smlouvy, neuplatnění sankcí za pozdní dodání)

Odpovědnost za aktuální stav Dopravní podnik Přidělil klíčové zakázky včetně dodávky systému DOS fakticky bez výběrového řízení, nedůsledně dohlížel nad náklady, dělil zakázky, nedokladoval řádná výběrová řízení Pokusil se zahrnout do nákladů projektu neoprávněné náklady Řádovým způsobem překročil původní rozpočty implementace DOS Zahájil ostrý provoz systému DOS jako nepřevzatého díla Dodavatelé Podíleli se na přípravě tendenčních materiálů pro podporu rozhodnutí o realizaci projektu Nedodrželi klíčové vize projektu, rozvíjeli projekt bez strategie a projektového řízení Neinformovali vedení MHMP o problémech při plnění cílů projektu

Vize dalšího osudu OPENCARD Aktuálně není město Praha odborně kompetentní celý systém provozovat, ani být hnací silou rozvoje řešení z pozice vlastníka projektu, provozovatele kartového centra a být lídrem v rozvoji dalších aplikací. Základní podmínkou je v prvé řadě dohoda s firmou Haguess narovnat nevýhodné smluvní vztahy a vytvořit tak předpoklad pro zásadní změny v řízení a rozvoji projektu Je třeba zvolit primárně strategii objednatele služeb, kdy jejich poskytovatelem může být strategický partner nebo partneři, kteří budou dodávat služby za přesně definovaných podmínek. Lze zvolit i model, kdy by jednotlivé subjekty soutěžily o to, kdo nabídne výhodnější cenové podmínky a výhodnější smysluplné služby s využitím OPENCARD. Některé služby bude preferovat město Praha jako své služby občanům, a proto je může dotovat, jiné budou finančně neutrální, jiné mohou přinášet benefity a částečně amortizovat náklady projektu.

Alternativy dalšího vývoje Strategický partner – typu bankovní či finanční ústav Více partnerů – bankovní i nebankovní, provozující kartové centrum, provoz „malé“, potenciálně „velké“ peněženky + další služby Konzervace projektu v aktuálním stavu s dokončením migrace kuponů v dopravním podniku Ukončení projektu Mezikroky: Koncepční změna – pokračování projektu v režimu řízeného rozvoje Možnost vyčlenění a oddělení provozu kartového centra do samostatného subjektu a vývoj dalších aplikací

Děkujeme za Vaši pozornost.