VÝZVY PRO INOVAČNĚ ZALOŽENOU KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉ EKONOMIKY Anna Kadeřábková Centrum ekonomických studií VŠEM www.cesvsem.cz www.cesvsem.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Konference „Inovace a technologický transfer – výzva a příležitost pro Ústecký kraj“ 20. května května 2014, Ústí nad Labem
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Projekt „Propojení VaV pro MSP v sasko-českém příhraničí“. Příklady dobré praxe úspěšných aktivit výzkumu a vývoje Tomáš Vlasák Projekt „Propojení VaV.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
PRIORITY A CÍLE DOKUMENTU REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE MVDr. Stanislav Mišák náměstek hejtmana Zlínského kraje.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
1 3. role vysokých škol Vladimír Kebo PRVŠ, Praha, 22. března 2007 Předsednictvo rady vysokých škol.
Výzkum, vývoj a inovace v ČR Výzkum, vývoj a inovace v ČR Seminář Ochrana průmyslového vlastnictví Praha, 6. června 2007.
Výzkum a vývoj a inovace v ČR Diskusní fórum k inovačnímu podnikání Brno, 3. října 2007.
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Národní inovační politika ČR na léta 2005–2010 F. Hronek, sekretariát Rady pro výzkum a vývoj Seminář „Inovační potenciál ČR a program EUREKA“
SEMINÁŘ SVAZU CHEMICKÉHO PRŮMYSLU OPERAČNÍ PROGRAM PRŮMYSL A PODNIKÁNÍ aktuální stav a výhled pro období let Praha 23. května.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Regionální politika RP ČR.
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
1 Podpora inovací v českém a slovenském průmyslu, role AIP ČR K. Šperlink Brno, září 2008.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora VaVaI v rámci Operačního programu Podnikání.
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE (RIS) PETR CHLÁDEK.
STRATEGIE AV21 Špičkový výzkum ve veřejném zájmu
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
2. Seminář krajských S3 manažerů Praha, 26. června 2013.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Regionální politika EU v období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Úvod, základní principy a cíle
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Transkript prezentace:

VÝZVY PRO INOVAČNĚ ZALOŽENOU KONKURENCESCHOPNOST ČESKÉ EKONOMIKY Anna Kadeřábková Centrum ekonomických studií VŠEM

2 Ročenka konkurenceschopnosti Růst a stabilita Globalizace Konkurenceschopnost Institucionální kvalita Inovační výkonnost Kvalita lidských zdrojů Odvětví a regiony

3 Konkurenceschopnost a globalizace zrychlení růstové dynamiky, zlepšení statické a dynamické efektivnosti růst podílu na světovém trhu a začlenění do nadnárodních produkčních řetězců (PZI) konvergence ekonomické úrovně vyčerpává nákladovou výhodu nezbytný je rozvoj vlastních inovačních schopností (inovačně založená konkurenceschopnost) nové zdroje konkurenceschopnosti: jedinečné, soustavně inovované produkty a procesy s vysokou přidanou hodnotou, produkované a aplikované vzdělanými pracovníky v pružném prostředí

4 Konkurenceschopnost a globalizace konkurenceschopnost EU: další směřování Lisabonské strategie, perspektivy ERA, rozdíly inovační výkonnosti v rámci EU, specifika pozice nových členských zemí rozvíjející se trhy: rychle rostoucí inovační výkonnost a nabídka kvalitativně náročných kapacit při nízkých nákladech, průnik do segmentů s vyšší technologickou náročností soutěž o kvalitativně náročné faktory: zahraniční investice do výzkumu, produkce a mobilita mozků

5 Výzkum a inovace pro konkurenceschopnost technologické dohánění: absorpční kapacita díky systémovým změnám, vnější otevřenosti, technologickému transferu, rozvoji vzdělávacích a výzkumných kapacit sektor zahraničních firem: růst podílu odvětví s vyšší technologickou náročností, ale s nízkou znalostní intenzitou (VaV, kvalifikace), nízký podíl odvětví založených na vědě/s vysokou přidanou hodnotou nízká produktivita NIS: chybějící lidské a technologické zdroje a infrastruktura špičkové úrovně, resp. nízká efektivnosti jejich využití

6 Výzkum a inovace pro konkurenceschopnost špatně nastavený systém podpory inovační výkonnosti, nízká úroveň inovační poptávky firemního sektoru, slabé propojení klíčových subjektů inovačního systému vznik a rozvoj špičkových inovačních kapacit a inovačního prostředí není účinně podporován – ani systémově, ani specificky rostoucí prostředky na vzdělávání a výzkum mají pouze slabý proinovační dopad, technologická úroveň produkce a inovační výkonnost se zvyšují pouze pozvolna

7 Výzkum a inovace pro konkurenceschopnost středně technologicky náročná odvětví nestačí pro výraznější posun konkurenceschopnosti nových členských zemí nutný efektivní inovační systém s dynamickým jádrem špičkových technologií obalený shlukem znalostně náročných, úzce propojených aktivit (inovační klastry) zásadní význam propojení horizontálních a vertikálních podpůrných nástrojů (proinovační prostředí a důraz na excelenci se silnými přelévacími efekty)

8 Výzkum a inovace pro konkurenceschopnost nutný systémový přístup inovační politiky nové generace propojující klíčové aktéry a aktivity inovačního systému diskuse používání cílených podpor, posun k vertikálním politikám (technologické platformy), nové charakteristiky inovací (služby), jejich ochrany a měřitelnosti (otevřené inovace) propojení subjektů a zdrojů inovačního systému a jejich interakce, bariéry institucionálních sektorů význam širšího prostředí pro inovační výkonnost – kvalita regulace, daňové politiky, podmínky podnikání, pružnost trhu práce, stabilita a předvídatelnost prostředí, vztah k riziku

9 Výzkum a inovace pro konkurenceschopnost zaostávání v inovačních výstupech a jejich využití oproti vstupům, nutný důraz na kvalitativní ukazatele a strukturu a efekty vynakládaných zdrojů, efektivní využívání veřejné podpory při rozvoji infrastruktury dostupnost lidských zdrojů se zlepšuje, problémem je nízký podíl střední generace výzkumných pracovníků v akademických sektorech slabá role vysokých škol jako inovačního aktéra, přežívání duálního systému, neefektivnost řízení (institucionální rigidita), uzavřenost vůči vnějším (inovačním) podnětům, nedostatečná diferenciace podle výkonnosti

10 Průzkum pro Inovační fórum: Strategie a překážky inovačně založené konkurenceschopnosti ČR Politika podpory výzkumu a inovací Programy podpory výzkumu a inovací Akademické sektory (VŠ a AV) Podnikový sektor Regionální inovační systém

11 I. Nejvýznamnější bariéry rozvoje NIS Nedostatečná motivace/podpora komercionalizace výsledků výzkumu na VŠ a AV Nedostatečné výdaje na podporu VaI Slabá spolupráce mezi ak. sektory a firmami Chybějící koncepční rámec podpory VaI Nesystémová podpora výzkumu a inovací Nízké výdaje firem na inovační aktivity

12 A. Politika podpory výzkumu a inovací Nízké veřejné výdaje na podporu VaI Chybí koncepční rámec VaI pro konkurenceschopnost Podpora ve VaI je nesystémová B. Programy podpory výzkumu a inovací Mnoho programů/aktivit → rozdrobenost zdrojů/kapacit Nevhodná kritéria a postupy při výběru projektů Programy podpory nezohledňují specifika MSP C. Akademické sektory (VŠ a AV) Nedostatečná motivace/podpora komercionalizace výsledků Slabá spolupráce mezi akademickými sektory a firmami Nedostatek výzkumníků/jejich nevhodná struktura (věková, kvalifikační) D. Podnikový sektor Nízké výdaje firem na inovační aktivity Nedostatek inovačně zaměřených firem Nevhodné zaměření programů na podporu podnikového výzkumu E. Regionální inovační systém Slabé vazby znalostních institucí k regionálním problémům Chybí regionální rozměr národní politiky podpory VaI V koncepcích rozvoje krajů chybí regionální inovační strategie

13 II. Nejvýznamnější strategie v rozvoji NIS Investice do VaI jsou významnou společenskou a politickou prioritou Podpora komercionalizace výsledků výzkumu v akademických sektorech Zatraktivnění studia přírodov. a tech. oborů Diferenciace financování VŠ podle úrovně jejich výzkumu Podpora spolupráce mezi podniky a akad. sektory

14 A. Politika podpory výzkumu a inovací Investice do VaI jsou významnou společ. a polit. prioritou Realizace dlouhodobých tematických priorit VaI Odpovídající koordinace správy a financování VaI B. Programy podpory výzkumu a inovací Vyžadována spolupráce mezi sektory NIS Vyžadováno spolufinancování ze soukromých zdrojů Zohledněny specifické potřeby inovačních aktérů C. Akademické sektory (VŠ a AV) Účinná podpora komercionalizace výsledků výzkumu Přírodovědné a technické obory atraktivní pro kvalitní uchazeče Diferenciace financování VŠ (fakult) podle úrovně výzkumu D. Podnikový sektor Podpora spolupráce mezi podniky a akademickými sektory Podpora začínajících inovačních podniků Fiskální pobídky pro realizaci VaI zaváděné podle potřeb firem E. Regionální inovační systém Rozvoj inovační infrastruktury v regionech (TP, inkubátory) Snižování meziregionálních rozdílů v úrovni kapacit VaI Motivace regionálních subjektů k zapojení do rozvoje RIS

15 III. SWOT analýza Silné stránky Tvůrčí a inovační schopnosti obyvatel Příznivá vzdělanostní struktura Tradice průmyslového výzkumu Dílčí příklady významných výzkumných a inovačních úspěchů Růst vstupů do výzkumu a kvality infrastruktury Slabé stránky Nekoncepčnost, nesystémovost, nekoordinovanost podpory VaI Nízká úroveň tvorby a administrativy programů podpory Nedostatečné propojení akademických sektorů a firem Nízká inovační poptávka Nízká úroveň managementu akademických sektorů a využití výsledků VaI

16 III. SWOT analýza Příležitosti Využití prostředků ze strukturálních fondů Účast v mezinárodní spolupráci Rozvoj progresivních oborů Využití znalostního transferu zahraničních firem/zkušeností Větší zapojení soukromých zdrojů do VaI Hrozby Nevhodné/neefektivní využití strukturálních fondů Odliv mozků (vnitřní a vnější) Nedostatek specifických vysokých kvalifikací Rostoucí konkurence méně vyspělých zemí Nezachycení progresivních oborů a trendů