© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/15 5. Možnosti zlepšování procesů  Možná „slabá“ místa procesů  Potenciály pro zlepšení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora personálních procesů v HR Vema Jaroslav Šmarda
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Procesy Informační proces
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Analýza a popis pracovního místa
SAP Ing. Jiří Šilhán.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
3. Životní cyklus a procesy projektu
2. Podnik a jeho řízení Řízení podniku Rozvoj podniku
Geo-informační systémy
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Vybrané metody analýzy
Systém managementu jakosti
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Analýza rizik Miroslav Čermák.
Aleš Chudý IW BG Lead Microsoft Corporation. Lidé jsou klíčové aktivum firem Nové trendy práce Software jako platforma Strategická iniciativa (horizont.
Dokumentace informačního systému
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/7 6. Výběr procesů pro jejich zlepšení  Výběr procesů pro jejich zlepšení  ad hoc  procesní.
Rozhodovací procesy.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/9 9. Tvorba modelů v procesně řízeném podniku  Způsoby modelování  Základní postupy a role.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
Management - Organizování
6. Koncepce řízení projektů
ECM – Enterprise Content Management
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
8. Zavádění procesního řízení
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Systém managementu jakosti
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Systém managementu jakosti 3
Procesní řízení (management)
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 1/15 5. Možnosti zlepšování procesů  Možná „slabá“ místa procesů  Potenciály pro zlepšení  Zdroje znalostí

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 2/15 Možná „slabá místa“ procesů - 1 Vlastník procesu Metrika procesu provád í je odborně odpovědný jsou potřebné výstupní data vstupní data podporuje Výkon (cíl): produkt služba má výstup Dokumentované znalosti Data Vstupní dokumenty Aplikace Proces XYZ Organ. útvar 2 Organ. útvar 1 Data Výstupní dokumenty vstup požadavek zákazníka = EVENT nalezení potenciálů pro zlepšení okolí procesu ?

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 3/15 Možná „slabá místa“ procesů - 2  Proces  roztříštěnost procesu (nelogická bezdůvodná fragmentizace)  nadbytečnost údajů, přepisování dat, zbytečně vysoký podíl kontrolních činností a prověrek  nedostatečná zpětná vazba mezi jednotlivými komponentami  opakování činností, předělávání dílčích výstupů, vícepráce  nadbytečné zpětné vazby  prodlužování doby trvání, obtížné dosahování předepsaných metrik  zbytečná sekvenčnost

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 4/15 Možná „slabá místa“ procesů - 3  zahrnutí vysoce specializovaných případů a výjimek do procesu  nepřehledný a komplikovaný proces, zbytečná zdojová náročnost  nadbytečné kontrolní činnosti

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 5/15 Možná „slabá místa“ procesů - 4  časové rezervy  nedostatečná koordinace, neodůvodněné prodlevy  organizace  vykonávání (násilné rozdělení) činností různými útvary – možné konflikty mezi útvary, zásahy managementu, různé (protichůdné) motivace na výsledcích činností… nedostatečná komunikace, četné a nepochopitelné směrnice a direktivy  různá lokalita výkonu činností –ztrátové přenosy, obtížné vyladění návazných subprocesů

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 6/15 Možná „slabá místa“ procesů - 5  znalosti  nejsou specifikované, nevhodné, chybějící, neaktuální  data  chybějící data, obtížně dostupné údaje, datová nekompabilita, data na různých médiích, „přepisování“ údajů  IT podpora  různé aplikace, nejednotná presentační vrstva, omezený přístup, pomalá odezva systému  technická podpora  nedostatek výkonu technických prostředků (serveru, tiskárny, kopírky aj.), nedostatečný počet atd.

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 7/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 1  Hlediska při posuzování procesů  Spotřebovaný čas  Náklady  Výstupy (množství, kvalita)  Precisnost provádění  Role na procesu

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 8/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 2  Struktura  změna pořadí činností  eliminace duplicitních činností  odstranění činností, nepřidávajících hodnotu  úprava pracovních postupů  převedení činností mimo proces (resp. do procesu)  změna kontrolního toku  eliminace prodlev  sjednocení (spojování) činností, resp. jejich rozdělení  paralelní činnosti místo sekvenčních  zmenšení počtu rozhraní zákazník-dodavatel  „zahuštění“ činností (redukce počtu vertikálních úrovní, spojení horizontálních úkolů)  využití outsourcingu Proces XYZ

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 9/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 3  Role  změna zodpovědností  přesun zodpovědností mezi rolemi  přesun rozhodování na místo výkonu činnosti  změna/přesun pravomocí  redefinice rolí (kvalifikace, znalosti, činnosti)  zavedení nových rolí  redukce počtu rolí  zajištění rovnoměrného vytížení rolí  úprava organizační struktury, plochá organizační struktura  nasazování procesních týmů Organ. útvar A Role R Procesní změna, která obsahuje i změnu kompetencí a zodpovědností, vyžaduje i změnu způsobu řízení

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 10/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 4  Informační technologie  automatizace manuálních činností (standardních, opakujících se činností)  zavedení elektronických dokumentů  sdílené databáze – souběžný přístup k informacím z různých míst  hlasová a vizuální komunikace (virtuální expertní a rozhodovací týmy)  SW pro týmovou práci

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 11/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 5  Informační technologie  Vhodné sledovat  nové technologie, nová IT řešení, metody a postupy  možnosti sledování nových údajů (metrik) o procesu  zohledňování „budoucích“ požadavků  IT  Umožňuje (podporuje) změny, ale nezajistí jejich provedení  Může být překážkou dalšího rozvoje

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 12/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 6  Oblast znalostí  zavedení expertních systémů, dovolujících neodborníkům využívat specializované vlastnosti  sdílení znalostí (Knowledge management, CRM, BI)  Ostatní  zavedení, resp. úprava motivačního systému (podpora spolupráce mezi útvary)  zkvalitnění technické a logistické podpory (místnosti, technické zařízení aj.)

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 13/15 Potenciál pro zlepšení procesů - 7  Přístup k hledání potenciálů pro zlepšení  podpora kreativity  nápady mohou přijít kdykoliv a od kohokoliv  Neodrazujte lidi, přicházející i se zdánlivě nepraktickými návrhy  Nedělejte ukvapené závěry (sou zpravidla založeny na rigidním myšlení)  Podpora (neodmítání) neobvyklých nápadů  Mohou být použity jindy  Lze je využít pro řešení jiného problému  Nehledejte jedinou správnou odpověď  Změna rutinního způsobu myšlení  Změňte rigidní postupy řešení (i když ty stávající jsou dostatečné)  Potlačte logický způsob myšlení

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 14/15 Zdroje znalostí - 1  Zdroje znalostí  vlastní existující procesy (srovnání pomocí analogie)  procesy konkurence  referenční modely  druhy –modely postupu (např. zavedení nového produktu, realizace zakázky, provádění změn aj.) –modely odvětví  mají různou rozlišovací úroveň, obsahují stovky až tisíce modelových objektů  jejich nasazením lze redukovat čas a náklady v projektech až o 30 %  nabízejí je výrobci standardního softwaru jako odbornou dokumentaci procesních znalostí (např. referenční model systému R/3)  komerční databáze  know-how poradenských firem  Využití  simulace  hledání optimálního procesu simulací a vyhodnocením více alternativ (simulace typu „what-if“)

© Ing. V. Šebek, CSc. Řízení projektů a podnikových procesů 15/15 Zdroje znalostí - 2  benchmarking (= porovnávání vlastního a srovnávacího procesu)  používaná kritéria – např. –produktivita: produkty/počet pracovníků, produkty/zdroje, náklady/jednotka produkce, vyřízené reklamace/celkové reklamace –jakost chybné dodávky, počet reklamací, počet úprav, záruční náklady –časové požadavky průměrná doba dodání, % opožděných dodávek, doba přípravy, čas prodlev –spokojenost zákazníků hodnocení zákazníka, zákazník se vrací k dalším produktům, doporučení pro ostatní, kvanifikovaná míra spokojenosti –náklady na dokumentaci a komunikaci výkazy, kontakty se zákazníkem a dodavatelem, schvalovací dokumentace analýza příčin dosažených výsledků srovnatelnost ! analýza příčin dosažených výsledků