Nástroje a opatření aktivní politiky zaměstnanosti Olomouc,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
1 Opatření 1.1 JPD3 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Úřad práce hl.m. Prahy 19.října 2004.
Evropský sociální fond v kontextu politiky soudržnosti Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA STRAKONICE (= IPRM)
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Evropský sociální fond v ČR
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
CO NÁS ČEKÁ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ First International Company s.r.o.
ESIF – CO NÁS ČEKÁ A NEMINE ING. KLÁRA DOSTÁLOVÁ VÝROČNÍ KONFERENCE ROP JIHOZÁPAD
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Strukturální politika
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Informační a poradenské středisko Mgr. Jindřiška Dvorská Mgr. Markéta Severinová.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Politika zaměstnanosti Krajská pobočka v Olomouci.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Podnikání a zemědělství.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Cestovní ruch.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Národní podpora využití potenciálu kulturního dědictví prostřednictvím Integrovaného operačního programu
Transkript prezentace:

Nástroje a opatření aktivní politiky zaměstnanosti Olomouc, 25. 11 Nástroje a opatření aktivní politiky zaměstnanosti Olomouc, 25. 11. 2014 Mgr. Jan Karmazín, MPA, ředitel odboru trhu práce GŘ ÚP ČR

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Situace na trhu práce

Evropa a my Míra nezaměstnanosti zpracovávaná EUROSTATEM pro mezinárodní srovnání byla v září 2014 v ČR 5,6 %, v EU28 9,8 %. Nižší než v ČR byla v Německu (4,9 %), v Rakousku a na Maltě (shodně 5,3 %). Podrobněji viz.: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/porta l/statistics/search_database.

Aktivní politika zaměstnanosti Nástroje, jimiž je realizována aktivní politika zaměstnanosti, jsou zejména: a) rekvalifikace, b) veřejně prospěšné práce, c) společensky účelná pracovní místa.

Aktivní politika zaměstnanosti Součástí opatření aktivní politiky zaměstnanosti jsou rovněž: a) poradenství (zjišťování osobnostních a kvalifikačních předpokladů fyzických osob pro volbu povolání, pro zprostředkování vhodného zaměstnání, pro volbu přípravy k práci osob se zdravotním postižením a při výběru vhodných nástrojů APZ), b) podpora zaměstnávání osob se zdravotním postižením, c) sdílené zprostředkování zaměstnání (§ 119a ZoZ), d) cílené programy k řešení zaměstnanosti (§120 ZoZ).

APZ Realizace jednotlivých nástrojů a opatření aktivní politiky zaměstnanosti primárně vyplývá ze stanovených koncepčně strategických postupů, vydaných především MPSV, za účelem vymezení záměrů státní politiky zaměstnanosti Úřadu práce ČR. Strategie zaměstnanosti 2014 – 2020, OP Z, Akční plán vlády na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti, Aktivizační opatření k řešení nepříznivé situace na TP …

Aktivizační opatření Přestože se česká ekonomika postupně vrací k ekonomickému růstu, jde o pozvolný proces, jehož udržitelnost je nejistá. Ve vzájemné spolupráci se sociálními partnery stanoven okruh konkrétních opatření majících za cíl zvýšení zaměstnanosti. Aktivizační opatření navazují na koncepční a strategické materiály vlády (provázanost s Akčním plánem vlády na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti v ČR).

Aktivizační opatření K realizaci 37 opatření a to legislativní i nelegislativní povahy Časový horizont Aktivizačních opatření je 2014 – 2017, přičemž jádro jejich realizace leží v letech 2015/2016. Je předpokládáno, že další aktivizační opatření budou vládě předložena na roky 2018- 2020.

Aktivizační opatření Plnění realizace Aktivizačních opatření bude pravidelně monitorováno v pravidelných čtvrtletních intervalech. Informace o realizaci bude následně předkládána poradě ekonomických ministrů, vládě a sociálním partnerům. Součástí informace budou i případná doporučení vládě ve věci dalšího postupu.

Aktivizační opatření (příklady) Rozšířit územní oblasti, do kterých lze poskytovat investiční pobídky, na regiony s mírou nezaměstnanosti o 25 % vyšší než je průměrná míra nezaměstnanosti v ČR a na území zvýhodněných průmyslových zón schválených vládou. (novelizace § 111 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti). Odstupňovat výši hmotné podpory na vytváření nových pracovních míst dle výše míry nezaměstnanosti. (novelizace nařízení vlády č. 515/2004 Sb.).

Aktivizační opatření (příklady) Pokračovat v podpoře vzniku sociálních firem a s tím spojených pracovních příležitostí v rámci sociálního podnikání. V této souvislosti se počítá například s podporou dlouhodobě nezaměstnaných (déle než 12 měsíců v evidenci). Zavést možnost přiznání podpory při rekvalifikaci uchazečům o zaměstnání - účastníkům zvolené rekvalifikace (§ 109a ZoZ).

Spolupráce Vzhledem ke komplexnosti problematiky trhu práce je při provádění některých opatření nutná rovněž kooperace a přijetí spoluodpovědnosti za podporu zaměstnanosti dalšími resorty. Mají-li být opatření na trhu práce skutečně efektivní a v následujících letech má dojít ke zlepšení situace na trhu práce, je kooperace jednotlivých resortů naprosto zásadní.

Rozvoj lokální zaměstnanosti Rozvoj lokální zaměstnanosti přidává hodnotu celostátní a regionální politice! - Mobilizuje místní hráče - Respektuje potřeby regionu i specifika místní pracovní síly - Přizpůsobuje jednotlivé akce tak, aby lépe odpovídaly potřebám zaměstnanosti v daném místě i jeho možnostem

APZ ÚP ČR musí odpovědně zvažovat vhodnost použití jednotlivých nástrojů APZ (situace regionálních trhů práce, skladba uchazečů a zájemců o zaměstnání registrovaných v jeho evidenci) 3E (efektivita, účelnost, hospodárnost) 4E (+ etika) Primárním posláním ÚP ČR je zprostředkování vhodného zaměstnání uchazečům a zájemcům o zaměstnání.

Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů § 33  Zvýšená péče při zprostředkování zaměstnání   (1) Při zprostředkování zaměstnání se věnuje zvýšená péče uchazečům o zaměstnání, kteří ji pro svůj zdravotní stav, věk, péči o dítě nebo z jiných vážných důvodů potřebují. (Dlouhodobě nezaměstnaní, absolventi bez praxe, mladí do 25 let a osoby nad 55 let, péče o dítě (děti), OZP, po VTOS apod.)

Financování APZ Nástroje APZ, konkrétně SÚPM a VPP jsou přednostně financovány z prostředků ESF … Tlak na velkou administrativní přesnost a 3E! Náročné monitorovací zprávy …

APZ

APZ

SÚPM

EU Zdroje (MMR) Dohoda o partnerství ČR s EK (schváleno 7/2014) 23,9 mld. EUR pro rozvoj krajů, měst, obcí, podniků, škol, venkova a obyvatel v ČR na období 2014 - 2020

Dohoda o partnerství ČR s EK (Zdroj MMR) Tematické cíle EU 2020: mld. EUR: Doprava 6,2 Životní prostředí a účinné využívaní zdrojů 2,7 Začleňování a boj s chudobou 2,7 Výzkum, technologie a inovace 2,5 Nízkouhlíkové hospodářství 2,2 Konkurenceschopnost MSP 1,4 Podpora zaměstnanosti 1,4 Změna klimatu 1,4 Vzdělávání 1,3 ICT 1,0 Veřejná zpráva 0,2

Operační programy 2014 – 2020 (zdroj MMR) OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost 4,3 mld EUR OP Výzkum, vývoj a vzdělávání 2,8 OP Životní prostředí 2,6 OP Doprava 4,7 Integrovaný regionální OP (IROP) 4,6 OP Technická pomoc 224 mil EUR OP Zaměstnanost 2,1 mld EUR OP Praha – pól růstu ČR 202 mil EUR Program rozvoje venkova 2,2 mld EUR Operační program Rybářství 31 mil EUR

Integrovaný regionální operační program (IROP) 4,63 mld. EUR (z EFRR) Pro všechny regiony NUTS II (kromě Prahy) 4 prioritní osy + osa pro technickou pomoc Řídící orgán MMR Zprostředkující subjekty – Regionální rady a Centrum pro regionální rozvoj ČR

Prioritní osy IROP Konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony Zkvalitnění veřejných služeb a podmínek života pro obyvatele regionů Dobrá správa území a zefektivnění veřejných institucí Komunitně vedený místní rozvoj

PO č. 1: Konkurenceschopné, dostupné a bezpečné regiony Silnice (rekonstrukce a modernizace, popř. výstavba vybraných silnic II. a výjimečně III. tříd, + obchvaty, (viz. příloha IROP), komunikace ve městech, …). Udržitelná doprava (podpora veřejné dopravy a multimodality, moderní technologie v dopravě, zmírnění negativních dopadů v dopravě, bezpečnost dopravy, rozvoj cyklodopravy, rozvoj zelené infrastruktury,…). Integrovaný záchranný systém

PO č. 2: Zkvalitnění veřejných služeb a podmínek života pro obyvatele regionů Sociální inkluze (sociální služby, sociální bydlení, infrastruktura komunitních center, sociální podnikání, …) Zdravotnictví (přístroje, stavební úpravy, návazná péče, transformace psychiatrické péče, …) Vzdělávání (rozšíření kapacit školek, odborných učeben, lab., dílen, …) Snižování spotřeby energií (bytové domy, zateplení, výměna rozvodů tepla a vody, systémy měření, …)

PO č. 3: Dobrá správa území a zefektivnění veřejných institucí Kulturní a přírodní dědictví (Revitalizace vybraných nemovitých památek, podpora vybraných muzeí) eGovernment (Rozšíření, propojení, konsolidace datového fondu, kybernetická bezpečnost, …) Územně plánovací dokumentace (Pořízení územních plánů, regulačních plánů, územních studií, …)

PO č. 4: Komunitně vedený místní rozvoj Podpora aktivit identifikovaných ve strategiích komunitně vedeného místního rozvoje. Tematická podpora musí být ve shodě s podporovanými aktivitami os 1 až 3 IROP Projekty budou doporučovat MAS Režie a animace MAS

Veřejné zdroje a formy podnikání (MPO) Rozpočet EU (Komunitární programy – Cosme/H2020) Strukturální fondy EU (OP PI, OP PIK) Státní rozpočet (Národní programy) Program Švýcarsko - české spolupráce

Formy podpory podniků a podnikání (MPO) Dotace (nevratné příspěvky) Finanční nástroje (revolvingový princip) – úvěry, záruky (za úroky), rizikový kapitál Nepřímá podpora – daňové úlevy, služby, poradenství, informační podpora, infrastruktura

Instituce zapojené do programů podpory podnikání (MPO) MPO CZECHINVEST (Agentura pro podporu podnikání a inv.) CzechTrade (Agentura pro podporu exportu) ČMZRB (Českomoravská záruční a rozvojová banka) ČEB (Česká exportní banka) EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost) Enterprise europe network (Evropská síť pro podporu podnikání) Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR atd.

Děkuji za pozornost jan.karmazin@uradprace.cz