Výchovný program Junáka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Cesta byla dlouhá…. První žádost již v roce 2008, ještě se ZŠ Zeleneč
Evaluace v mateřské škole
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
A KTUALITY A NOVINKY VE VÝCHOVNÉM PROGRAMU J UNÁKA.
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
ROVERING co nabízí a přináší
Poslání, principy a metoda skautingu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Myšlenkové základy skautingu
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
EXperimentální skautský ZávOD EXZOD.06 Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Role projektu „Klíče pro život“ v podpoře práce s dětmi a mládeží.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Klíčení Rosteme s dětmi Pionýrský program neformálního vzdělávání se zaměřením na děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Malé podzimní metodické opáčko made by kaca 2008 Moc vám doporučuji, abyste se sami nad každou otázkou zamysleli, než si zobrazíte správnou odpověď.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Zdravá škola.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Komunitní a otevřená škola
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Ovčin. Odbor pro Vzdělávání ČINovnic a činovníků Skupina dobrovolníků pod zpravodajkou VRJ pro vzdělávání – Funguje jako podpůrný, pracovní a poradní.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Co je program Mládež v akci? Největší evropský grantový program na podporu NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Úvodní konference projektu UNIV 2 KRAJE, PRAHA
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teorie a metodika výchovy seminář 1
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Model intenzivní podpory
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchovný program Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR

Výchovný program Junáka - obsah výsledek skautské výchovy kompetence – výchovné cíle dovednosti věkové kategorie skautská metoda výchovná nabídka (co děti baví) výchovné nástroje roční plány, stezky, odborky, zkoušky, závody, časopisy, celostátní projekty, aktivity metodické příručky pro vedoucí hodnocení výchovného dopadu

Jaké jsou konkrétní problémové oblasti stezky jsou postaveny převážně na znalostech nedaří se v praxi používat symbolický rámec pro světlušky systém skautských odborek je příliš komplikovaný není jasně dáno, k čemu mají naše prostředky směřovat (kromě obecného poslání) celý systém výchovných prostředků je poněkud roztříštěný a neprovázaný Svojsíkův závod a Závod vlčat a světlušek nemá jasný výchovný smysl chybí základní stručná metodika pro vůdce mnoho našich prostředků je zastaralých a pro dnešní děti neatraktivní ve výchovném programu je minimálně podporováno zapojení dětí do výchovného procesu

Co chybí dnes v oddílech individuální přístup uplatnění prvků skautské metody (hl. družinový systém) schopnost odděleně pracovat s různými věky schopnost stanovovat si a dosahovat výchovných cílů otevřenost novým prostředkům (nechtějí, neví jak) umění posoudit program očima dětí hodnocení kvality a zpětná vazba schopnost propojit oddílový život s normálním životem více ukáží výsledky výzkumu, který proběhl

Proč se pracuje na výchovném programu Charta skautingu Inovovat skautský výchovný program (např. stezka, odborky, výchovné projekty) a hledat prostředky a postupy, které osloví dnešní děti a mládež. Předávané znalosti a dovednosti posuzovat podle jejich užitečnosti pro svět v jednadvacátém století; odlišit pevné základy od zastaralých prostředků. Přizpůsobit skautské vzdělávání inovovanému skautskému programu. Dnešní společnost změna společnosti změna dětí Potřeba našich vůdců

Výsledek skautské výchovy - charta Díky němu vyrůstají z dětí lidé, kteří se stávají pilíři občanské společnosti, jsou ochotní a schopní utvářet svět kolem sebe k lepšímu. Lidé charakterní a zodpovědní, kteří věří, že život je příležitost ke službě. Lidé otevření budoucnosti a schopní na sobě stále pracovat. Lidé činorodí a rozhodní, nenechající se vláčet okolnostmi, ale aktivně utvářející svůj život. Lidé praktičtí a tvořiví, kteří umějí najít řešení a dotáhnout je do konce. Lidé samostatní, schopní postarat se o své potřeby a zároveň otevření spolupráci s druhými. Lidé plně zapojení do života v různých společenstvích, snažící se o dlouhodobé rozvíjení vztahů, vytváření pevných vazeb a sítí vzájemné podpory. Lidé, kterým nechybí sebedůvěra a radost. Lidé, kteří uznávají duchovní hodnoty přesahující materiální svět a dávající životu smysl a směr.

Výsledek skautské výchovy Vycházíme z pojetí skautingu jako přípravy na aktivní službu ve společnosti, kterou je možno vykonávat ve dvou (vzájemně prolínajících se) rovinách: cesta veřejného pracovníka, finančníka, politika, či manažera, který usiluje o nápravu státní či místní, cesta drobné, systematické práce ve prospěch nejbližšího okolí a svých bližních. K tomu, abychom byli schopni celoživotně aktivně a účinně pomáhat světu kolem nás potřebujeme:

Výsledek skautské výchovy - principy Být přesvědčeni o potřebnosti služby, mít hluboké vědomí jistoty a sílu ji dlouhodobě vykonávat. (povinnost k Bohu) Poznat a přijmout sám sebe, abych našel a rozvíjel své nejlepší předpoklady a schopnosti pro službu. (povinnost k sobě) Porozumět světu kolem sebe, abych v něm viděl příležitosti ke službě a byl schopen je využít. (povinnost k ostatním) Mít praktické schopnosti, které mi pomohu efektivně naplnit má přání a představy. (dovednosti)

Prvky skautské výchovné metody skautský slib a zákon učení se aktivní činností (learning by doing) družinový systém (práce v malých skupinkách) osobní rozvoj (stezky a odborky) symbolický rámec (motivace, např. Kniha džunglí…) pobyt a činnost v přírodě podpora mladých lidí dospělými služba společnosti postupné stimulující programy (od jednodušš. ke slož.) využívání skautské symboliky a výchovného prostředí

Výchovný program Junáka - kompetence Kompetence je souborem znalostí, dovedností a přístupů vztahující se k určité oblasti Kompetence se rovnají výchovným záměrům Jsou rozpracované pro jednotlivé kategorie Navazují na ně výchovné cíle a metody Úspěšnost definují indikátory Ukázka kompetence

Dokáže hospodařit s penězi (8-10 let) Ukázka kompetence mít dovednosti pro praktický život, nástroje (fyzické, mentální) umí použít „pracovní nástroje“ své doby (politické, finanční, mediální...) Výchovný cíl: Dokáže hospodařit s penězi (8-10 let) Metody: hry, ve kterých jsou použity peníze pro nákup potřebných surovin nakupování potravin a jiných věcí pro oddíl vedení pokladny družiny, vybírání peněz na výpravě Indikátory: šetří si nějaké peníze se svého kapesného nekupuje si zbytečnosti bezchybně vrátí peníze po nákupu

Výchovný program Junáka - dovednosti Praktické dovednosti jsou schopnosti, které by skauti a skautky měli získat jako výsledek výchovy zde je třeba rozlišit, co je prostředkem a co cílem (oblast skautské praxe) příklad první pomoc a měření šířky řeky

Věkové kategorie pro jaký věk je určen skauting a v jakých věkových rozmezích organizovat výchovu skautská výchova může naplno využít svůj potenciál až ve věku skautů a skautek věkové kategorie úzce souvisí s vývojem dětí a školní docházkou od definice věkových kategorií se odvozuje program a jeho výchovné nástroje

Věkové kategorie „modulový“ systém metodika pro oddíly s více věkovými kategoriemi

Výchovná nabídka zahrnuje potřeby, zájmy, tužby a problémy mladých lidí předchozí oblasti zahrnovaly naše výchovné záměry zde se zaměřujeme na to, co baví, zajímá a po čem touží mladí lidé odrazí se ve výchovných nástrojích (atraktivita pro mladé lidi)

Výchovné nástroje Obsahují konkrétní prostředky, kterými dosahujeme našich cílů roční plány, stezky, odborky, závody, časopisy, celostátní projekty, aktivity, hry odlišnost od dnešní podoby, atraktivní pro mladé lidi testování v experimentálních oddílech

Hodnocení výchovného dopadu specifickým nástrojem hodnocení kvality oddílů – standardy – 100% oddíl jedná se o hodnocení účinnosti naší výchovy indikátory ke kompetencím systémy zpětných vazeb zkušenosti ze Slovenska, z USA

Předpokládaný harmonogram schválení věkových kategorií květen 2006 schválení kompetencí září 2006 výstupy pro experimentální oddíly podzim 2006 stezka podzim 2007 metodika pro všechny věkové kategorie 2008-2009 Priority: skautský věk následně roverský a světlušácko-vlčácký

Co se udělalo kompetence (dokončují se) nový návrh rozložení věkových kategorií nová podoba časopisů (Skaut, Skautský svět) nová podoba závodů Exzod  Svojsíkův závod 2007, (Závod vlčat a světlušek 2006) metodické publikace pro vůdce oddílů Družinový systém, Nikdy nekončící dobrodružství, Tichou poštou webové stránky k novému programu http://krizovatka.skaut.cz, sekce „Projekty“ specializované semináře k publikacím, k novému programu, záchranný kruh

Jak se můžete zapojit do práce na programu Pozorovatel - sledování informací a postupu práce Ferda mravenec - účast v pracovním týmu Tahoun - šéf pracovního týmu Posel nového programu - lektor na seminářích Organizátor - organizátor seminářů ve své oblasti Experimentátor - vedoucí experimentálního oddílu Nápadník - vytváření konkrétních aktivit k cílům

Kontakty Ondřej Kupka – Dick zpravodaj VRJ pro program ondrej.kupka@volny.cz novyprogram@skaut.cz http://krizovatka.skaut.cz