ZLEPŠIT ZHODNOCOVÁNÍ A MARKETING LESNÍCH NEDŘEVNÍCH UŽITKŮ A SLUŽEB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu VĚCNÝ ZÁMĚR NOVELY HORNÍHO ZÁKONA Rada vlády pro energetickou a surovinovou strategii Praha,
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
CZ.1.07/2.3.00/ Excelence doktorského studia na AF MENDELU pro navazující evropskou vědecko-výzkumnou kariéru Operační program: Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Mimoprodukční funkce lesa
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD) OSA I Ing. Zuzana Dvořáková odbor Řídící orgán OP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Lesy ve vlastnictví státu
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Příprava RIS LK – OS 1 Připomínkování a rozpracování první priority odbornou skupinou č.1.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
Právní úprava ochrany lesa
SPECIFIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Kateřina Čočková, regionální projektová manažerka.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Politika rozvoje venkova Program rozvoje venkova
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Transkript prezentace:

ZLEPŠIT ZHODNOCOVÁNÍ A MARKETING LESNÍCH NEDŘEVNÍCH UŽITKŮ A SLUŽEB Národní lesnický program II pro období do roku 2013 CÍL I. Zlepšení dlouhodobé konkurenceschopnosti PILÍŘ EKONOMICKÝ Klíčová akce 3 ZLEPŠIT ZHODNOCOVÁNÍ A MARKETING LESNÍCH NEDŘEVNÍCH UŽITKŮ A SLUŽEB Úvodní představení tématu Jiří Matějíček a kolektiv Koordinační rada NLP II, Brandýs nad Labem, 16. června 2009

Opatření KA 3 Opatření 3.1 – Vytvořit podmínky a předpoklady (informační, legislativní, motivační) k rozšíření příjmů vlastníků lesů, např. tržním uplatněním určitých rekreačních a environmentálních služeb a zboží včetně vybudování účinného marketingu Opatření 3.2 – Navrhnout a projednat způsob zajištění úhrad služeb pro ty vlastníky lesů, kteří hospodaří způsobem prospívajícím kvalitě vody (odměňovat vlastníky lesa za jejich výkony pro udržení kvality podzemních vod), a to ze zdrojů mimo rámec státního rozpočtu.

OBSAH PREZENTACE Úvod Charakteristika problémů Základní cíle (základní priority) Vazba na jiná opatření NLP II Návrh řešení Odhad finanční náročnosti Návrh složení ES Závěr

ÚVOD

Co je konkurenceschopnost? Trvale udržitelné obhospodařování lesů je konkurenceschopné, když…. je ziskové a založené na tržních výnosech poskytuje produkty požadované spotřebiteli se může dynamicky přizpůsobovat tržním změnám *** Podpora příjmů vlastníků lesa (či farmářů) ze strany státu může pomoci vlastníkům přežít, ale takové přežití není založeno na konkurenceschopnosti

LES a FUNKCE LES = lesní porosty s jejich prostředím + lesní pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 2 písm. a) lesního zákona) FUNKCE LESA = přínosy podmíněné existencí lesa, které se člení na produkční a mimoprodukční (§ 2 písm. b) lesního zákona) *** Funkce produkční (dřevo jako předmět tržních vztahů) Funkce mimoprodukční (pozitivní lesnické externality poskytované veřejnosti bezplatně, neprochází trhem) PLNĚNÍ VŠECH FUNKCÍ LESA = multifunkční (polyfunkční) lesní hospodářství, FILH (materiály, produkty, energie, rekreace, další služby…) Jen málo odvětví má takové multidisciplinární kompetence jako odvětví LH

Systemizace funkcí (užitky z lesa, soukromé a veřejné statky) (Matějíček 2001, 2005)

Teorie úplavu (závěsu) vs FILH DŘÍVE: Mimoprodukční funkce lesa se nejlépe zabezpečí v závěsu za dřevní produkcí, Zájmy produkce dřeva a plnění celospolečenského poslání lesů jsou totožné nebo alespoň souběžné (Hasel 1971) NYNÍ: Růst společenské poptávky přináší rozpor mezi orientací na produkci dřeva a uplatňováním celospolečenských funkcí Znamená to ústupky, odborné schopnosti lesního hospodáře minimalizovat hospodářské oběti při integrování funkcí (funkčně integrované LH = FILH)

CHARAKTERISTIKA PROBLÉMŮ

LES A SPOLEČNOST NEUSTÁLÝ VÝVOJ = měnící se požadavky společnosti, růst společenské objednávky  Mění se pohled na plnění mimoprodukčních funkcí lesa Omezuje se ekonomický prostor LH pro vyjednávání Z čeho mají vlastníci lesa pokrýt vznikající náklady ? (spojené se zabezpečením rostoucích požadavků společnosti na intenzifikaci některých funkcí lesa - na potřebu dodatečných vkladů práce a kapitálu)

Řešení? Nové trhy se dřevem? Ne. Je to jen dílčí řešení Nové trhy s ekologickými a rekreačními službami ? Ano. Poptávka roste. LH získá ekonomický prostor pro vyjednávání jinak kdo tyto služby poptává, mohl by k nim bez odpovídající nabídky získat přístup pouze politickou cestou!!!

Transformace LH-1 dosud = LH jako poskytovatel výrobků nově = LH jako dodavatel služeb pro společnost (za úhradu) Příjmy za lesnické produkty (zboží a služby) (příjmy v obchodních oblastech nesoucích zisky) = produkované rekreační a environmentální služby (RES)

Transformace LH-2 KA 3 = téma zásadního lesopolitického charakteru Vytvoření rámcových podmínek pro podnikání s lesnickými službami + Zásadní změna myšlení vlastníků lesa (změna stávajícího chování) Inovační podnikatelské iniciativy = Včlenění (internalizace) lesnických služeb do ekonomické struktury lesnického sektoru (pozn.: nejedná se o oceňování funkcí lesa přinášející příjmy vlastníkům lesa !!!)

Změnit ekonomickou strukturu LH = změnit strukturu příjmů LH Ekonomika LH v ČR stojí jen na 1 výrobku, tj. na surovém dříví Devastující politika = náklady na infrastrukturální služby lesa se přenáší na cenu dřeva Pozornost zaměřit k tržnímu uplatnění nových lesnických výrobků a služeb = ke tvorbě nových příjmů Potřeba překonat nezájem a začít jednat v LH - jinak služby mohou převzít odborníci mimo lesnictví

Nebezpečí pro LH plynoucí z pasivity Pro rostoucí rekreační a ekologickou poptávku se nenabízí žádné produkty, resp. služby  a) ztráta ekonomické budoucnosti, b) ztráta oprávnění k jednání o výrobním potenciálu

Proč? Úspora nákladů v LH nebude do budoucna stačit Neexistuje žádný racionální důvod, aby se lesní podniky fixovaly na jediný produkt Extrémní kolísání cen na trzích se surovým dřívím a potřeba nalezení dodatečných stabilnějších zdrojů příjmů lesních podniků Zachování motivace vlastníků lesa zhodnocovat svůj majetek bez závislosti na státním rozpočtu

Pojmy a jejich řešení v LH Mimoprodukční funkce lesa vs lesnické služby obecného zájmu (veřejně prospěšné služby) systém „produkce-služby“, resp. obsah multifunkčnosti lesnictví *** teorie veřejných statků a veřejný zájem externality teorie vlastnických práv (pozn.: vlastnictví nejen zavazuje, ale také opravňuje) sociální vazba vlastnictví transakční náklady marketing

ZÁKLADNÍ CÍLE (základní priority)

Definování 4 základních cílů Ekonomická strategie pro transformaci LH na významného dodavatele lesnických služby pro společnost Zpracování koncepce Vypracování rámcových podmínek a předpokladů (opatření 3.1) Posílení inovačních aktivit při tvorbě nových lesnických produktů a služeb (opatření 3.2)

1) Ekonomická strategie pro transformaci LH Základní vize: Lesy pro společnost: dlouhodobé multifunkční lesnictví uspokojující potřeby společnosti Ujasnění si smyslu nakládání s lesy = nová orientace lesnické politiky rozšíření hospodářské činnosti LH o tržní služby Vstup veřejné správy do rozdělování pozitivních efektů – stanovení cíle veřejných služeb Tržní vztah mezi nabídkou a poptávkou

2) Zpracování koncepce Koncepce řešení (strategie dosažení cílů) tržního (komerčního) uplatnění vybraných RES Synonyma: internalizace lesnických externalit podnikání s lesnickými službami rozšíření hospodářské činnosti lesnického sektoru včlenění lesnických služeb do ekonomické struktury lesních podniků neboli diverzifikace činnosti lesních podniků (nová podnikatelská aktivita vlastníků lesa, motivační impuls)

Základní koncepční rozhodnutí: aktivní rozvoj trhů zabezpečení managementu multifunkčních lesů (FILH) zpracování marketingových nástrojů akceptace nových produktů a služeb ze strany veřejnosti

3) Vypracování rámcových podmínek a předpokladů Vytvoření právních (legislativních) předpokladů Vytvoření finančních (motivačních) předpokladů Vytvoření informačních předpokladů Vytvoření institucionálních (organizačních) předpokladů

4) Posílení inovačních aktivit při tvorbě nových lesnických produktů Inovace = nosný pilíř hospodářské politiky a hnací motor hospodářského rozvoje = prostředek ke zvýšení konkurenceschopnosti = prostředek pro dosažení udržitelného rozvoje Potřeba komplexních inovačních politik v lesnictví Spolupráce přesahující odvětví – vytváření mezisektorových sítí

VAZBA KA 3 NA JINÉ KLÍČOVÉ AKCE A JINÁ OPATŘENÍ NLP II

EKONOMICKÝ PILÍŘ Název KA Opatření Stručný text KA 1 - ekonomická životaschopnost a konkurenceschopnost 1.1, 1.2 Legislativní požadavky-diferenciace dle druhu vlastnictví, kompenzace společenských a ekologických vlivů nad stanovený rámec 1.3 Náhrada škody a újmy za omezení hospodaření z důvodu ochrany přírody 1.4 Úprava veřejných podpor do LH 1.5 Zvýšení ekonomické hodnoty lesů 1.6 Jednotný ekonomický IS KA 2 – výzkum a technologický rozvoj 2.1 Analýza ekonomické efektivnosti různých modelů hospodaření 2.3 Technologická platforma pro LH – podpora inovací 2.4 Spolupráce při zavádění inovací a vývoji nových produktů, postupů, efektivních trhů 2.5 Rozvoj metodik hodnocení a oceňování netržních funkcí lesa KA 5 – spolupráce vlastníků 5.1 Společné hospodaření a společný prodej služeb 5.2 Zefektivnit systém stát. a soukromého poradenství

EKOLOGICKÝ PILÍŘ Název KA Opatření Stručný text KA 9 – zlepšení zdravotního stavu a ochrany lesů 9.7 Aktivní role lesů a TUHL při udržování a zlepšování kvality a množství vody…. 9.8 Koordinovat trvale udržitelné LH a integrované hospodaření s vodními zdroji 9.9 Rozvíjet a zavádět inovační nástroje pro zabezpečení služeb spojených s vodou, které lesy poskytují, jako jsou platby za ekosystémové služby nebo jiná opatření 9.10 Zajistit dostatečnou ochranu lesních půd před erozí a degradací 9.11 Revidovat opatření LTM a HB s cílem zvýšit retenční schopnost lesů 9.14 Přehodnotit kategorizaci lesů na základě odborné diskuse tak, aby odpovídala funkčnímu potenciálu i záměru využití lesů včetně stanovení priorit funkcí

SOCIÁLNÍ PILÍŘ Název KA Opatření Stručný text KA 12 – sociální situace pracovníků v LH 12.1 Příspěvek státního lesního majetku ke zvýšení zaměstnanosti z místních zdrojů 12.2 Zpracovat a zavést systém odborného vzdělávání a školení držitelů licencí a vlastníků lesa 12.3 Zavádění nových ICT s cílem zvýšit lidem kvalifikaci a najít nové pracovní příležitosti KA 13 –přínosu lesů a lesnictví (lesnického zboží a služeb) pro rozvoj venkova 13.1 Vznik mikropodniků 13.4 Leader, MAS, místní rozvojové strategie 13. 5 Právo vstupu do lesa, rekreační funkce 13.6 Rekreace a lesní dopravní síť 13.7 Rekreační využití lesa 13.8 Negativní činnosti KA 14 – slabé postavení LH v rámci veřejné správy 14.3 Činnost orgánů státní správy orientovat více do oblasti poradenské a osvětové KA 15 – informovanost veřejnosti o lese a LH 15.2 Osvěta a komunikace k prioritním tématům NLP 15.3 Komunikace s veřejností v oblasti poskytování služeb a funkcí lesa 15.4 Objektivní informování veřejnosti o polyfunkčním významu lesů KA 16 – institut. vztah státu k LH 16.1 Působení státu ve vztahu k lesům, kompetence MZe a MŽP KA 17 – lesy ve vlastnictví státu 17.1 Vymezení společenské objednávky pro LČR, VLS a NP 17.6.c V lesích v majetku státu vytvářet podmínky pro rozvoj venkova

NÁVRH ŘEŠENÍ

Východiska řešení - 1 přejít od nauky o funkcích lesa k NAUCE O PRODUKTECH LESA (produkty a služby), neboť funkce nejsou produkty. Služby musí být definovány jako produkty a nikoliv jako funkce, jinak nemají na trhu cenu zpracovat tržní produktovou nabídku (produktový koncept) – např. nabídka zvláštních rekreačních produktů (zařízení, formy užívání) a environmentálních služeb (RES) pro společenské požadavky zamezit nedostatku nabídky služeb ze strany LH Pozn.: vlastník musí začít pracovat s poptávkou

Východiska řešení - 2 TRHY nefungují jako automaty, nýbrž vyžadují komplexní systém pravidel a institucí vztah mezi lesem a společností je určován právními vztahy uplatnění práv vyplývajících z vlastnictví vyjasnění sociální povinnosti

Kategorizace lesnických produktů Výrobky - produkty dřeva - ostatní produkty - nedřevní užitky (štěrk, písek, zvěřina, lesní plody, houby, osivo, pryskyřice…) Lesnické služby - rekreace (infrastruktura pro volný čas) - ochrana přírody - biodiverzita - ochrana objektů *** - myslivost a rybaření - pronájmy pozemků a budov aj.

Marketing a jeho nástroje Základní 4 marketingové nástroje (marketingový mix): produkt cena distribuce komunikace V marketingu služeb: lidé fyzické aspekty prostředí proces

Vytvoření předpokladů s využitím nástrojů lesnické politiky Vytvoření právních (legislativních) předpokladů právní analýzy zákonných omezení a možností, vytvoření právního rámce pro přístup lesnických služeb na trh – jasnější formulace práva vlastníků ze strany zákonodárce, jasně formulovat právo vlastníků lesa vybírat finanční náhradu za specifické formy užívání lesa Vytvoření motivačních (finančních) předpokladů hledání nejvhodnějšího způsobu platby pro každý jednotlivý produkt (např. platby za ekosystémové služby), využití PRV Vytvoření informačních předpokladů informace z výzkumu, dotazníkových šetření a průzkumů, systém vzdělávání, využití poradenských služeb, tvorba znalostní databáze, ekonomický monitoring, účetnictví a statistika Vytvoření organizačních (institucionálních) předpokladů = instituce jako předpoklad vzniku trhu, smluvní řešení pro přístup k trhu

Návrh na vytvoření produktové nabídky co bude a co nebude předmětem řešení ? (vychází z kategorizace lesnických produktů a služeb) vytvoření produktové nabídky za účelem stimulování poptávky po RES identifikace tržních nedřevních užitků a RES rekreační služby (při zachování práva vstupu do lesa) - zvláštní rekreační zařízení - dodatečně povolené formy užívání lesa environmentální služby - půdoochranné - vodohospodářstké - klimatické - ochrana biodiverzity

Návrh časového postupu prací - 1 Souběh krátkodobých i dlouhodobých opatření 1. fáze řešení (2009) ………………….... ES zmapování situace (analýza literatury, možnost využití výsledků z opatření 2.5, situace v zahraničí atd.) návrh koncepce řešení výběr témat pro zadání právních analýz podpora tématických výzkumných úkolů dotazníkové šetření vytipování specifik marketingu lesnických služeb a použití marketingových nástrojů

Návrh časového postupu prací - 2 2. fáze řešení (2010-2011) ……..VaV (finanční krytí) analýza potenciálu RES zpracování právních analýz úprava legislativy hledání odbytových cest a způsobů platby příprava tržní produktové nabídky tvorba smluvních konceptů pro jednotlivé skupiny výrobků (zpracování vzorových soukromoprávních nebo veřejnoprávních smluv) školení vlastníků v marketingu lesnických služeb komerční marketingová komunikace zacílená na konkrétní cílové skupiny

Návrh časového postupu prací - 3 3. fáze řešení (2012-2013) ……..VaV (finanční krytí) posílení inovačních aktivit při vývoji nových lesnických produktů kontaktování dalších aktérů na straně nabídky i poptávky založení databáze lesnických produktů a služeb provozní aplikace a ověřování metodických doporučení k tržnímu zhodnocení nedřevních užitků a lesnických služeb u aktivních lesních podniků vyhodnocení konkrétních dopadů dodatečných příjmů v ekonomické struktuře lesních podniků tvorba nového informačního systému

ODHAD FINANČNÍ NÁROČNOSTI

Činnost ES …………………....... symbolická odměna Komplexní ekonomický výzkumný úkol 4 roky 3 lidi cca 13 mil.Kč NAZV (VAK)

NÁVRH SLOŽENÍ EXPERTNÍ SKUPINY KA 3

Ing. Jiří Matějíček, CSc. (VÚLHM, v.v.i.) – vedoucí skupiny Prof. Ing. Luděk Šišák, CSc. (ČZU) – zástupce Ing. Vladimír Krečmer, CSc. Ing. Roman Šimek (SVOL) Ing. Jiří Schneider, PhD. (MZLU) Ing. Vladislav Seidl (VLS ČR, s.p.) Ing. Richard Chyba (JCL-Obchod, a.s) *** JUDr. Ing. Martin Flora, Dr. (MZLU, advokátní k.) RNDr. Marcel Riedl, CSc. (ČZU) Úroveň zapojení: většinou konzultant/oponent

ZÁVĚR

Přijmou se základní cíle? Pokud ANO  Reálný odraz v lesnické politice a ve formulaci strategie dosažení cíle, v konkrétních opatřeních a výsledcích výzkumu, ve využití všech nástrojů lesnické politiky Bez ziskového LH nebude možné zajistit trvale udržitelné obhospodařování lesů ani přispět k rozvoji venkova *** Vlastníci se musí naučit využívat stávající vlastnická práva k jednání a začít pracovat s poptávkou Lesníci musí prokázat profesionalitu a kompetentnost i mimo les CÍLOVÝ STAV = větší diverzifikace příjmů lesních podniků (komerční využití dosud neobchodovatelných výrobků a služeb)

ÚSPĚCH se dostaví jenom s atraktivními produkty. obchodními vztahy a atraktivními produkty. Poznámka: Výsledek je jednoznačně měřitelný.

DĚKUJI ZA POZORNOST