Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Řešení protisouztěžních opatření orgánů veřejné moci
Protisoutěžní opatření veřejné moci … Soutěž narušuje nejen (soukromá) tržní moc, ale i moc veřejná –veřejná podpora, zakázky –normotvorba –jiné formy zvýhodňování Mělo by být takové jednání zakázáno? Kdo má vykonávat dozor? Kdo může zakázat? Lze ukládat sankce?
I. Trocha historie § 18 zákona č. 63/1991Sb. –orgány státní správy a orgány obcí nesmějí vlastními opatřeními, zjevnou podporou nebo jinými způsoby omezit nebo vyloučit hospodářskou soutěž –na základě důkazů a rozborů výsledků může požadovat od orgánů státní správy nebo od orgánů obcí nápravu –v praxi (užitečně) aplikováno Nepřevedeno do z. č. 143/2001 Sb. –plná harmonizace s právem ES –doporučení OECD 2001: zachovat § 18 / zavést ústavní přezkum
II. Chybí nám dnes § 18? Úřad je legislativní připomínkové místo … ale jen jedno z mnoha (pomůže Competition Assessment?) Úřad může doporučovat … ale nemusí být vyslyšen Opatření veřejné moci narušující soutěž … nemusí být současně protiústavní Nad veřejnou podporou dohlíží Komise … ale ne vždycky se jedná o čl. 87 Smlouvy
ad Chybí nám dnes § 18? Čl. 86 Smlouvy? Pokud jde o veřejné podniky a podniky, kterým členské státy přiznávají zvláštní nebo výlučná práva, státy nepřijmou ani neponechají v platnosti opatření odporující pravidlům této smlouvy, zejména pravidlům stanoveným v článcích 12 a 81 až 89 Doporučení OECD: nemuselo by být dostatečné
III. Jak by měla nová regulace vypadat? Vztah k čl. 86 Smlouvy Vztah k veřejné podpoře Vztah k samosprávě – kdy může státní moc ukládat povinnosti? Vztah ke státní správě – dělba kompetencí Vztah k legislativě (celostátní i lokální) Náklady a přínosy
Děkuji Vám za pozornost