AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Ochrana, přerozdělování,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES. SÍLA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komunikace.
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
HAPTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ DOTYKU
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Látky jsou složeny z částic
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
VY_32_INOVACE_PSYM25060ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Neverbální komunikace
CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
Strukturace učiva Příprava učitelova.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Společenská výchova – Neverbální komunikace
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: držení těla, chůze, ruka, hlava, kompozice KINEZIKA – SDĚLOVÁNÍ KOMPOZICÍ TĚLA VY-32-INOVACE-PED-307

Úvodem kinezika zahrnuje všechny druhy pohybů a dává je do vzájemných souvislostí každý jedinec má své specifické pohyby, podle nichž se dá poznat už na dálku nejtypičtější z nich jsou způsob držení těla a chůze

Způsob držení těla je výrazem nejen našeho tělesného nebo zdravotního stavu, ale odráží i náš stav psychický ve velké míře je odrazem našeho sebevědomí lidé s vyšším sebevědomím mívají zpravidla vzpřímenější držení těla naproti tomu lidé se shrbenými zády a svěšenou hlavou působí dojmem zcela opačným vzpřímený způsob držení těla vyzařuje dominanci, kontrolu a respekt

postoj by měl být pevný, avšak uvolněný přílišná napjatost a křečovitost je rychle rozpoznána a přijímána negativně když chceme svým vystupováním působit autoritativně, musíme ještě mírně nadzvednout bradu tím se efekt dominance ještě zesílí

Chůze úzce souvisí se způsobem držení těla sedm měřitelných znaků chůze: pravidelnost, rychlost, důraz, délka kroku, elasticita, stálost směru a variabilita první dojem učitel na žáky vytváří již v momentě, kdy vejde do učebny a přichází ke katedře žáci velmi citlivě vnímají především rychlost chůze a její spontánnost pomalá, plíživá, tichá a váhavá chůze pravděpodobně zapůsobí dojmem, že má člověk spoustu starostí a trápení

není-li tato chůze způsobena zdravotním stavem, nevzbudí jistě učitel u žáků mnoho respektu protikladem pak může být chůze příliš rychlá s trhavými pohyby, která působí dojmem uspěchanosti a stresu takový učitel může u žáků vyvolat dojem neustálé vytíženosti a zaneprázdněnosti to může mít velmi nepříznivý vliv na pedagogickou komunikaci žáci mohou dostat strach se učitele na cokoli zeptat, nebo ho o něco požádat, aby nebyli odmítnuti

pohyb těla všeobecně přitahuje pozornost ten, kdo se víc pohybuje, upoutá spíše pozornost než ten, kdo se nepohybuje vůbec učitel, který při výkladu prochází třídou, udrží pozornost žáků více než ten, který stojí celý čas před tabulí nejhorší variantou pak je výklad vsedě za katedrou při procházení třídou učitel udržuje pozornost žáků i v zadních lavicích a má lepší kontrolu nad prací celé třídy

nadměrné pohyby ale mohou také vést k odlákání pozornosti od toho, co učitel říká nevhodná je také přílišná závislost na svých poznámkách může učitele omezit tak, že nebude schopen efektivně využívat svých pohybových možností

Náklon hlavy Charles Darwin vypozoroval, že zvířata stejně jako lidé kloní hlavu ke straně, když jsou něčím zaujata pozorování navíc dokazují, že toto gesto častěji používají ženy, potom však bývá vykládáno spíše jako signál flirtu poloha hlavy žáka tedy naznačuje, do jaké míry ho zajímá, co mu učitel říká

učitel by se měl naučit toto gesto rozpoznat, neboť je dobrým ukazatelem učitelových schopností schopností v tomto smyslu rozumím umění zaujmout i např. zcela nezáživnou látkou při zkoušení je především důležité, aby žák viděl, že ho učitel poslouchá pokud žák hovoří a učitel se dívá jinam, pravděpodobně si žák pomyslí, že může říkat cokoli, aniž by to učitel zaregistroval poslouchání by tedy mělo být zřetelné

Kompozice hlavy a ruky kompozice vyjadřuje vztah poloh dvou částí těla pro pedagogickou komunikaci je pak velmi stěžejní vzájemný vztah hlavy a rukou jakmile se žáka při vyučování zmocní nuda, začne si podpírat hlavu

stupeň jeho nudy je dán mírou opory, kterou ruka hlavě poskytuje plně opřená brada je známkou krajní nudy a nezájmu známkou nejvyšší znuděnosti je pak hlava položená na stole skutečný zájem je vyjádřen rukou zlehka položenou na tvář, kdy ruka neslouží jako opora hlavy

POUŽITÉ ZDROJE: VYBÍRAL, Zdeněk. Psychologie lidské komunikace. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN VYKOPALOVÁ, Hana. Vybrané kapitoly ze sociální psychologie v kontextu komunikace. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, s. ISBN HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové Obrázky jsou použity ze soukromého archivu fotografií tvůrce DUM Obrazová galerie Microsoft Office PowerPoint 2003