Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně Konference pro příjemce finanční podpory z globálních grantů OP VK 22.9.2014 Mamaison Business & Conference Hotel Imperial
Nesrovnalosti, Porušení rozpočtové kázně Nesrovnalost (definice) Typy NESROVNALOSTI a nejčastěji se vyskytující nesrovnalosti nesrovnalosti, které se mohou objevit při ukončování projektu způsob odhalení nesrovnalosti řešení nesrovnalosti Odvod za Porušení Rozpočtové Kázně
Porušení rozpočtové kázně – „PRK" Veřejná finanční podpora je poskytována v případě krajů jako ZS pro GG na základě a v souladu s rozpočtovými pravidly, dle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
Porušením rozpočtové kázně se rozumí: „každé neoprávněné použití nebo zadržení peněžních prostředků poskytnutých z rozpočtu územního samosprávného celku“. (§22 odst. 1), zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů)
Z ustanovení rozpočtových pravidel vyplývá, že porušení rozpočtové kázně je vždy nesrovnalost ve smyslu práva Evropských Společenství, protože by mohlo dojít k neoprávněnému výdaji ze souhrnného rozpočtu Společenství. Jakékoli podezření na nesrovnalost v rámci realizace projektů je v následném kontrolním řízení označováno „Podezření porušení rozpočtové kázně".
NESROVNALOST DEFINICE (Příručka pro nesrovnalosti, verze 9, platná od 13. 12. 2013, str. 25) „Nesrovnalostí se rozumí porušení právních předpisů ES/EU nebo předpisů ČR v důsledku jednání nebo opomenutí hospodářského subjektu, které vede nebo by mohlo vést ke ztrátě v souhrnném rozpočtu EU nebo ve veřejném rozpočtu ČR, a to započtením neoprávněného výdaje do souhrnného rozpočtu EU nebo do veřejného rozpočtu ČR.“
TYP NESROVNALOSTI finanční (proplaceno z projektového/provozního účtu) – přesně vyčíslená částka nesrovnalosti (dotčená platba/y + alikvotní část NN) nefinanční (indikátory, klíčové aktivity, kde nelze přesně vyčíslit hodnotu finančních prostředků, které byly použity)
NEJČASTĚJI SE VYSKYTUJÍCÍ NESROVNALOSTI MYLNÁ PLATBA 56/186 případů POCHYBENÍ VE VEŘEJNÉ ZAKÁZCE 45/186 případů ÚHRADA NEZPŮSOBILÉHO VÝDAJE 50/186 případů
NESROVNALOSTI, KTERÉ SE MOHOU VYSKYTNOUT PŘI UKONČOVÁNÍ PROJEKTU NENAPLNĚNÍ MONITOROVACÍCH INDIKÁTORŮ NENAPLNĚNÍ KLÍČOVÉ AKTIVITY PROJEKTU PŘEČERPÁNÍ/NEDOČERPÁNÍ NN PŘEKROČENÍ JEDNOTKOVÉ CENY U MZDOVÝCH NÁKLADŮ (PRACOVNÍCH SMLUV) PŘEKROČENÍ LIMITU ČERPÁNÍ KŘÍŽOVÉHO FINANCOVÁNÍ
způsob zjištění nesrovnalosti administrativní kontrola monitorovací zprávy fyzická kontrola v místě realizace projektu administrativní/fyzická kontrola ze strany MŠMT/FÚ/EK/nezávislá auditní společnost příp. dalších subjektů vlastní nebo anonymní udání
ŘEŠENÍ NESROVNALOSTI ADMINISTRACE A NAHLÁŠENÍ ŘÍDÍCÍMU ORGÁNU (MŠMT) SOUČASNĚ NAHLÁŠENO NA ODBOR KONTROLY A SDÍLENÝCH SLUŽEB KÚ MSK (DÁLE JEN „KON“) proces kontroly se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů OZNÁMENÍ PŘÍJEMCI ŠETŘENÍ NESROVNALOSTI ZE STRANY KON A VYDÁNÍ ZÁZNAMU O ÚKONECH PŘEDCHÁZEJÍCÍCH KONTROLE
SEZNÁMENÍ PŘÍJEMCE S VÝSLEDKEM ŠETŘENÍ VYDÁNÍ PLATEBNÍCH VÝMĚRŮ NA ODVOD ZA PORUŠENÍ ROZPOČTOVÉ KÁZNĚ A PENÁLE ÚHRADA ODVODU (v případě, že nebyla krácena příslušná žádost o platbu)/PENÁLE NA ÚČET MSK PODÁNÍ PÍSEMNÉ ŽÁDOSTI O PROMINUTÍ Z ODVODU ZA PRK A PENÁLE ADMINISTRACE ŽÁDOSTI A PŘEDÁNÍ K ROZHODNUTÍ ORGÁNŮM KRAJE V PŘÍPADĚ SCHVÁLENÍ, DOPLATEK PROMINUTÉ ČÁSTI PŘÍJEMCI NA ÚČET NEBO ZOHLEDNĚNÍ V RÁMCI NÁSLEDUJÍCÍ ŽÁDOSTI O PLATBU.
ODVOD ZA PORUŠENÍ ROZPOČTOVÉ KÁZNĚ Výše odvodu za nesrovnalost/PRK je dána Smlouvou o financování. U Smluv bez sankčního ujednání dle zákona 250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů - povinnost odvodu ve výši 100% porušení s možností prominutí. Smlouvy se sankčním ujednáním (2. kolo 2. GG).
Od 15.10.2014 bude v platnosti nová Příručka pro nesrovnalosti, verze 10, která zmírňuje sankce u některých pochybení v rámci zadávání a plnění veřejných zakázek např.: Zadání zakázky bez řádného zahájení výběrového/ zadávacího řízení v souladu se zákonem o VZ a závaznými postupy dle platné příručky, Pochybení v rámci stanovení lhůt pro podání nabídky, Prodloužení lhůty pro podání nabídek bez řádného zveřejnění, Nedostatečná specifikace předmětu zakázky.
Příjemce si na základě této příručky může zpětně požádat o prominutí z odvodu, který mu byl na základě dřívější dokumentace udělen přísněji než aktuálně platné pravidla. Před podáním Žádosti o prominutí doporučujeme daný případ konzultovat s projektovým manažerem. Žádost o prominutí nebo částečné prominutí lze podat nejpozději do 1 roku ode dne nabytí právní moci platebního výměru (tj. po uplynutí lhůty pro podání odvolání), kterým byl odvod nebo penále, o jehož prominutí je žádáno, vyměřen.