Učební pomůcka Zpracování autovraků ve Vysokém Mýtě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Uzavírání veřejnoprávních smluv
AUTOVRAK - ZDROJ SUROVIN Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
Stav k 30. červnu Výměna řidičských průkazů Řidičské průkazy vydané od 1. července 1964 do 31. prosince 1993 jsou jejich držitelé povinni vyměnit.
Budoucnost hospodaření s komunálními odpady Dr. Ing. Lubomír Chytka ředitel odboru odpadů MŽP.
Proč recyklovat vozidla s ukončenou životností - autovraky? Mgr. Milena Marešová Praha 2006.
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
POSTUP PŘI ZPRACOVÁNÍ AUTOVRAKU
Nebezpečné odpady.
1 Zpracování dat o odpadech za rok 2011 Seminář pro ohlašovatele.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Dokumentace k zajištění BOZP
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Nástroje územního plánování
ENVIBRNO 2006 Překážky uspokojování surovinových potřeb průmyslu vyplývající ze zákona o odpadech Ing. Zdeněk Veverka Univerza-SoP, s.r.o. Střekovská 1345,
Recyklace automobilů – příručka IDIS
BABYLON 22. říjen 2014 Liberec Databáze kompostáren za rok 2013 Kristýna HUSÁKOVÁ odbor odpadů.
Stav a vývoj legislativy v oblasti odpadů v České republice Vladimír Mana.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
SPRÁVNÍ ČINNOSTI V TAXISLUŽBĚ VE VAZBĚ NA VYHLÁŠKU Č. 281/2007 SB.
Problematika zavedení věcného břemene do KN
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
KATALOG ZAŘÍZENÍ Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Odpadové hospodářství ČR ve světle členství v EU Praha 1. prosince 2010.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekologická likvidace autovraků
Informační systém odpadového hospodářství ISOH
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Stanice Technické Kontroly
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osobní údaje při registraci domén Praha září 2007 Mgr. Martina Šnajderová, DiS. Úřad pro ochranu osobních údajů.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Kurz odborné přípravy k péči o kuřata chovaná na maso
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Osnova k právní úpravě odpadového hospodářství
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Daňový systém Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
Silniční daň zákon 16/1993 Sb. Předmět daně – silniční motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, která jsou: registrovaná a používaná v ČR; používána.
Současná pravidla regulace hazardu na území obcí a připravované změny od roku 2016 Odbor 34 – Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi Ostrava 9. 4.
Odpadové hospodářství a jeho výhled v České republice
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
PRÁVNÍ ÚPRAVA NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Právní režim nakládání s odpady
Právní předpisy a změny v právních předpisech z pohledu odpadového hospodářství Eva Kubová Odbor odpadů MŽP.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Veřejnoprávní smlouvy
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku
Novela zákona o místních poplatcích
Silniční daň Problematika silniční daně je upravena samostatným zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční, Silniční daň se týká výhradně silničních motorových.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Transkript prezentace:

Učební pomůcka Zpracování autovraků ve Vysokém Mýtě Lenka Richterová, DiS. 2011

Úvod Učební pomůcka popisuje složení a zpracování autovraků. Definuje základní pojmy z této oblasti. Obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část přináší podrobný přehled legislativy týkající se autovraků a nakládání s nimi, definuje povinnosti vyplývající z této legislativy původců autovraků, obcí a oprávněných osob, zabývajících se sběrem, výkupem, odstraněním a zpracováním autovraků. Teoretická část dále popisuje možné způsoby zpracování autovraků a nakládání s materiály a odpady vznikajícími při jejich zpracování. Praktická část konkrétně popisuje jednotlivé kroky zpracování autovraků, recyklaci jednotlivých částí a způsoby likvidace odpadů z autovraků ve dvou zařízení na zpracování autovraků ve Vysokém Mýtě.

Základní pojmy odpad – každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se jí zbavit a přísluší do některé ze skupin odpadů uvedených v příloze č. 1 k tomuto zákonu autovrak – každé úplné nebo neúplné motorové vozidlo, které bylo určeno k provozu na pozemních komunikacích pro přepravu osob, zvířat nebo věcí a stalo se odpadem nebezpečný odpad – odpad vykazující jednu nebo více nebezpečných vlastností uvedených v příloze č. 2 k tomuto zákonu vybraný autovrak - je každé úplné nebo neúplné motorové vozidlo vymezené zákonem č. 56/2011 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v platném znění, jako vozidlo kategorie M1 nebo N1 anebo tříkolové motorové vozidlo s výjimkou motorové tříkolky (dále jen „vybrané vozidlo“), které se stalo odpadem podle § 3, původce odpadů – právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, při jejichž činnosti vznikají odpady, nebo právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, které provádějí úpravu odpadů nebo jiné činnosti, jejichž výsledkem je změna povahy nebo složení odpadů, a dále obec od okamžiku, kdy nepodnikající fyzická osoba odpad odloží na místě k tomu určeném; obec se současně stane vlastníkem tohoto odpadu oprávněná osoba – každá osoba, která je oprávněna k nakládání s odpady podle tohoto zákona nebo podle zvláštních právních předpisů

Legislativa Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů v platném znění Prováděcí vyhlášky zákona o odpadech Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví Katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (dále jen „Katalog odpadů“), v platném znění Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízení ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (dále jen „vyhláška o podrobnostech nakládání s autovraky“), v platném znění Vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů

Povinnosti při nakládání s autovraky Povinnosti původce autovraku Každý, kdo se zbavuje autovraku, je povinen autovrak předat pouze osobám, které jsou provozovateli zařízení ke sběru, výkupu, zpracování, využívání nebo odstraňování autovraků. Vlastník vozidla je povinen před jeho předáním umístit vozidlo na místo, kde nepoškodí nebo neohrozí životní prostředí ani nenaruší estetický vzhled obce či přírody nebo krajiny. Po předání autovraku oprávněné osobě, obdrží původce potvrzení o převzetí autovraku, které slouží spolu s technickým průkazem a registračními značkami jako podklad pro trvalé odhlášení vozidla z evidence vozidel. Povinnosti provozovatele zařízení ke sběru autovraků Provozovat zařízení pouze na základě rozhodnutí krajského úřadu, kterým je udělen souhlas k provozování tohoto zařízení a s jeho provozním řádem (dále jen „souhlas k provozování zařízení“), plnit další povinnosti stanovené v § 18 zákona o odpadech. Bezúplatně převzít vybrané autovraky z vozidel poprvé uvedených na trh po dni 1. července 2002, pokud obsahují podstatné části a neobsahují odpad nemající původ ve vybraném vozidle ; pro vybrané autovraky z vozidel uvedených na trh před dnem 1. července 2002 platí tato povinnost ode dne 1. ledna 2007. Při převzetí autovraku bezplatně vystavit potvrzení o převzetí, jestliže byla odevzdána alespoň karosérie s označením identifikačního čísla VIN a motor s označením identifikačního čísla, pokud bylo uvedeno v osvědčení o registraci vozidla; náležitosti potvrzení o převzetí stanoví prováděcí právní předpis. Vést evidenci o převzatých autovracích a o autovracích odeslaných ke zpracování a zasílat příslušnému správnímu úřadu údaje v rozsahu a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

Povinnosti osob oprávněných ke sběru, výkupu, zpracování, využívání a odstraňování autovraků zavést systém sběru vybraných autovraků a jejich částí s přiměřenou hustotou sběrných míst nakládat s vybranými autovraky a jejich částmi tak, aby bylo dosaženo, že nejpozději od 1. ledna 2006 budou vybrané autovraky opětovně použity a využity nejméně v míře 85 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok a opětovně použity a materiálově využity v míře nejméně 80 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok, s výjimkou vybraných vozidel vyrobených před 1. lednem 1980, pro které je míra opětovného použití a využití stanovena na 75 % a míra opětovného použití a materiálového využití na 70 %, nejpozději do 1. ledna 2015 budou vybrané autovraky opětovně použity a využity nejméně v míře 95 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok a opětovně použity a materiálově využity v míře nejméně 85 % průměrné hmotnosti všech vybraných vozidel převzatých za kalendářní rok. Tato povinnost se nevztahuje na tříkolová motorová vozidla a na vozidla zvláštního určení. Ke splnění povinností uzavřít písemnou smlouvu s akreditovanými zástupci a výrobci vybraných vozidel.

Povinnosti zpracovatele autovraků Provozovat zařízení pouze na základě rozhodnutí krajského úřadu, kterým je udělen souhlas k provozování tohoto zařízení a s jeho provozním řádem (dále jen „souhlas k provozování zařízení“), plnit další povinnosti stanovené v § 19 zákona o odpadech. Před zahájením zpracovatelských operací autovraku zajistit odčerpání a oddělené shromažďování provozních kapalin. Demontovat prováděcím předpisem stanovené části autovraků před jejich dalším zpracováním tak, aby se omezily negativní dopady na životní prostředí. Zničit identifikační číslo vybraného autovraku (VIN) způsobem, který vylučuje jakékoliv jeho opětovné použití. Vyjmout a oddělit z autovraků části a materiály obsahující olovo, rtuť, kadmium a šestimocný chrom určené prováděcím právním předpisem a využít nebo odstranit je samostatně. Skladovat a rozebírat autovraky tak, aby bylo možno části opětovně použít nebo materiálově využít. Materiály a části autovraků v maximální míře opětovně použít, využít, popřípadě odstranit nebo za tím účelem předat jiné osobě. Vést evidenci o převzatých autovracích a o způsobech jejich zpracování a zasílat příslušnému správnímu úřadu údaje v rozsahu a způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. S materiály a částmi vybraných autovraků nakládat v souladu s § 37 odst. 7 písm. b) zákona o odpadech. Zpracovatel může nabídnout části autovraků výrobci, akreditovanému zástupci , popřípadě jinému kvalifikovanému zájemci k opětovnému použití. Za kvalifikovaného zájemce se považuje právnická nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání v oboru opravy a servisu motorových vozidel podle zvláštního právního předpisu.

Zhodnocení současného stavu nakládání s autovraky Počet osobních automobilů registrovaných v České republice se rok od roku zvyšuje. V současné době je v České republice registrováno 4 496 232 osobních automobilů, z nichž je ročně vyřazováno 185 402 ks vozidel a zpracováno okolo 150 až 170 tisíci tun autovraků. Průměrný věk osobních automobilů k 31.12.2010 činil 13,7 roků (k 31.12.2009 to bylo 13,65 roků). Podíl osobních automobilů starších než 10 let přesáhl hodnotu 60 % z celkového počtu vozidel registrovaných v této kategorii. Téměř 30 % osobních automobilů je přitom  starších než 15 let (viz. graf).

Materiálové složení autovraku Průměrná hmotnost autovraku je 800 kg. Výpočtem lze zjistit, že autovrak obsahuje v průměru 536 kg oceli a litin, 72 kg ostatních kovů (hliník a barevné kovy), 48 kg provozních kapalin, 32 kg gumy (pneumatiky), 64 kg plastů, 24 kg skla a 24 kg ostatního materiálu.

Základní postupy při zpracování autovraků Při zpracování autovraků se používají 2 možné postupy: Demontáž vozidlo se rozebere a jednotlivé součásti- zahrnuje tyto postupy - vyjmutí baterie, vypuštění všech provozních kapalin, demontování výbušných náplní airbagů, vyjmutí veškerých součástí obsahujících rtuť, demontáž dílů vhodných k následnému prodeji jako náhradních dílů případně dílů vhodných k materiálovému vytřídění (např. bloky motorů a převodovek obsahující velké množství hliníku, hliníkové disky kol, katalyzátory),demontáž nekovových dílů (autosklo, sedačky, plasty, guma, koberce, pneumatiky) po rozebrání zbude karoserie tvořená ocelí a vhodná k následnému zpracování - rozdrcení umožňuje recyklaci a opětovné použití náhradních dílů nákladnější technologie až 85% hmotnosti je zhodnoceno Šrédrování technologie spočívající ve slisování a drcení vraku kladivový mlýn rozdrtí karosérii na částečky menší než 10 cm poté následuje třídění neboli separace – magnetický mlýn (kovová a nekovová frakce) před slisováním s drcením jsou vyřazené automobily zbaveny všech provozních kapalin dále jsou odstraněny baterie, pyrotechnické náplně airbagů 70% hmotnosti se využívá materiálově a přibližně 10% představují materiály demontované ještě před drcením Ideální metodou je kombinace těchto dvou metod!

Přehled odpadů vznikajících zpracováním autovraků Odpady ze zpracování autovraků lze dle Katalogu odpadů zařadit pod následující katalogová čísla:

Nakládání s odpady zahrnuje produkci odpadů, jejich přechodné shromažďování a následné předání oprávněné osobě podle § 12 odst. 3 zákona o odpadech. Shromažďovací prostředky splňují požadavky uvedené v § 5 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění. Shromažďovací prostředky nebezpečných odpadů jsou vybaveny identifikačními listy, vypracovanými dle přílohy č. 3 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění. Evidence odpadů je vedena a následně ohlašována podle ustanovení § 39, 40 zákona o odpadech s náležitostmi stanovenými v § 21, 22, 25 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění.

Postup zpracování autovraků v provozovnách ve Vysokém Mýtě Recycling – kovové odpady, a.s. Přejímka autovraku Převoz autovraku ke zpracování Odčerpání provozních kapalin na odsávací lince SEDA 2000 Nastříhání autovraku a semletí (šrédrování) Manipulace s odpady a surovinami Ivan Ševčuk Přejímka autovraku Převoz autovraku k demontáži Demontáž pneumatik Vyjmutí autobaterie a autokatalyzátoru Odčerpání provozních kapalin na odsávací lince GARTEC Demontáž plastových součástí (nárazníky, přístrojová deska, atd.) Vyjmutí výplně dveří, čalounění sedadel, bezpečnostních pásů Demontáž autoskel Demontáž světel Demontáž startéru a alternátoru Manipulace a lisování skeletu autovraku Manipulace s odpady a surovinami

Postup nakládání s autovraky ve firmě Recycling – kovové odpady, a.s. Přejímka autovraku (kontrola úplnosti autovraku, ověření VIN kódu, demontáž SPZ, vystavení protokolu o přijetí autovraku) Převoz autovraku ke zpracování (demontáž baterie a akumulátoru popřípadě i pneumatik) Odčerpání provozních kapalin na odsávací lince SEDA 2000 (palivo - benzín, nafta, brzdová kapalina, chladicí kapalina a oleje - motorové, převodové a hydraulické, oleje z převodovky, zadní nápravy a z posilovače řízení) účinnost tohoto zařízení je 98% Nastříhání autovraku a semletí (šrédrování) stříhání provádí mobilními strojovými nůžkami šrédr Ing. BONFIGLIOLI DRAKE 2000 Manipulace s odpady a surovinami prodej surovin – ocel a litina, koncentrát barevných kovů, předání odpadů oprávněným osobám – provozní kapaliny, baterie, akumulátory, ostatní odpad

Ukázky zpracování autovraků ve firmě Recycling – kovové odpady, a.s. Odsávací linka SEDA 2000 Šrédr Ing. BONFIGLIOLI DRAKE 2000 Manipulace s autovraky a kovovým materiálem

Postup nakládání s autovraky u firmy Ivana Ševčuka Přejímka autovraku - Při přejímce autovraku je po zkontrolování VIN kódu (čísla karoserie), demontáži SPZ značek, které je třeba odevzdat při odhlášení vozidla na odboru dopravy pověřené obce, vystaven protokol o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků podle přílohy č. 17 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Převoz autovraku k demontáži – Po přejímce je autovrak převezen do kryté haly kde je prováděna demontáž jednotlivých částí autovraku. Demontáž pneumatik – pneumatiky jsou po odmontování vloženy dovnitř autovraku. Vyjmutí autobaterie a autokatalyzátoru a jejich umístění do speciální nádoby. Odčerpání provozních kapalin na odsávací lince GARTEC. Před zahájením demontáže autovraku jsou odčerpány provozní kapaliny na odsávací lince GARTEC. Jedná se o palivo (benzín, nafta), brzdovou kapalinu, chladicí kapalinu a oleje (motorové, převodové a hydraulické, oleje z převodovky, zadní nápravy a z posilovače řízení). Princip odsátí kapalin je stejný jako u linky SEDA 2000. Demontáž plastových součástí (nárazníky, přístrojová deska, atd.) – odmontování veškerých plastových součástí autovraku a jejich separace dle druhu plastu a následné shromažďování v příslušných nádobách. Vyjmutí výplně dveří, čalounění sedadel, bezpečnostních pásů – demontáž těchto jednotlivých součástí, jejich separace dle druhu a následné shromažďování v příslušných nádobách. Demontáž autoskel – po odmontování jsou autoskla umístěny ve shromažďovací nádobě. Demontáž světel – po demontáži jsou světla rozebrána na sklo, žárovku a kryt. Tyto jednotlivé odpady jsou umístěny ve shromažďovacích nádobách. Demontáž startéru a alternátoru – po vyjmutí jsou umístěny ve příslušných nádobách. Manipulace a lisování skeletu autovraku – po demontování veškerých nekovových součástí autovraku, je skelet přepraven k lisu, slisován a uložen na vyhrazeném místě. Manipulace s odpady a surovinami – prodej surovin – skelet bez obsahu neželezných součástí předání odpadů oprávněným osobám – provozní kapaliny, baterie, akumulátory, pneumatiky, ostatní odpad

Ukázky zpracování autovraků (demontáž) Odsávací linka GARTEC Demontážní stůl Slisování skeletu autovraku

Časové porovnání zpracování autovraku Recycling – kovové odpady, a.s Ivan Ševčuk Porovnáním časové náročnosti jednotlivých provozů lze zjistit, že šrédrování je čtyřikrát rychlejší než demontáž autovraku. Počítáno na zpracování jednoho kusu autovraku. Pokud zohledníme kapacitu šrédrovacího zařízení (v případě šrédrovacího zařízení v provozovně společnosti Recycling – kovové odpady a.s. ve Vysokém Mýtě se jedná o kapacitu 9 autovraků za hodinu) jedná se o metodu nesrovnatelně rychlejší.

Ekonomické aspekty nakládání s autovraky Ivan Ševčuk Recycling – kovové odpady, a.s Je-li průměrná hmotnost autovraku 800 kg, pak autovrak obsahuje v průměru 536 kg oceli a litin, 72 kg ostatních kovů (hliník a barevné kovy), 48 kg provozních kapalin, 32 kg gumy (pneumatiky), 64 kg plastů, 24 kg skla a 24 kg ostatního materiálu. Z čehož vyplývá, že zpracováním jednoho autovraku získá firma Recycling – kovové odpady a.s. 2 638 Kč. Z průměrného materiálového složení autovraku a z nákladů či výnosů lze spočítat, že Ivan Ševčuk demontáží jednoho autovraku získal 1 182 Kč. Přestože demontáží lze získat poměrně velké množství prodejných surovin, náklady na dopravu, demontáž a likvidaci neprodejných částí autovraku převyšují tržby. Z těchto důvodů přešel Ivan Ševčuk na jiný způsob zpracování autovraků, který je z ekonomického i časového hlediska výhodnější.

Závěr Cílem této učební pomůcky bylo popsat a shrnout oblast nakládání s autovraky od chvíle jeho předání do zařízení ke sběru či zpracování autovraků přes možné způsoby jeho zpracování až po využití čí zneškodnění jednotlivých částí (dílů) autovraku. Výsledkem je, že šrádrování je nesrovnatelně rychlejší metoda zpracování autovraku a je to i metoda ekonomický výhodnější oproti demontáži autovraku.