Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinace záchranných a likvidačních prací a řízení součinnosti složek v taktické úrovni.
Advertisements

Činnost jednotek požární ochrany při povodních
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Asociace bezpečnostních poradců
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Požární ochrana v obcích
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Kpt. ing. Pavel Bér Zákon o PO.
Požární ochrana v obcích
(J)SDH Boskovice I Bc. Josef Jeniš.
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
POVODŇOVÉ PLÁNY Ing. Jiří Baloun
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Plk. Ing. Štefan Hrtús Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje ředitel odboru OPŘ a KIS Program : organizační struktura oddělení KOPIS ( včetně TCTV 112.
Taktická a prověřovací cvičení
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUMJI_TELOCVIK_05 Název materiálu:Činnost integrovaného záchranného systému Tematická oblast:Tělesná výchova – 1. ročník.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Být velitelem neznamená být diktátorem. Velitelem se nestává ten, kdo umí nejlépe křičet, ale ten kdo umí nejlépe poradit, pomoci, pochopit Velitel družstva.
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Informační podpora při krizovém řízení
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Záchranné a likvidační práce a evakuace historicky cenných materiálů
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Krizové řízení Seminář.
Traumatologický plán ÚSZS
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
SH ČMS, Ústřední odborná rada prevence1 Požární ochrana v obcích Základní informace pro starosty obcí o povinnostech na úseku zajišťování úkolů požární.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Interní předpisy hotelu
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Požární ochrana v obcích
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Řád výkonu služby v jednotkách HZS podniků, SDH obcí a SDH podniků
Jednotky požární ochrany
Přehled živelních pohrom
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
Transkript prezentace:

Úloha Hasičského záchranného sboru ČR při likvidaci havárií Ing. Petra Najmanová pracoviště chemické služby, odbor IZS a výkonu služby, MV-GŘ HZS ČR Seminář „Havarijní stavy na povrchových a podzemních vodách“ Kongresový sál č. 217, Klub techniků, Novotného lávka 5, Praha 1 11. prosinec 2013

Osnova Statistika mimořádných událostí Legislativa Jednotky požární ochrany Úroveň řízení Závěr

Jednotlivé druhy událostí se zásahy JPO Zdroj: HZS ČR [online]. [cit. 2012-03-26]. Dostupný z www: http://www.hzscr.cz/clanek/statisticke-rocenky-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx

Podíl mimořádných událostí v % na celkovém počtu za rok 2012 Zdroj: HZS ČR [online]. [cit. 2012-03-26]. Dostupný z www: http://www.hzscr.cz/clanek/statisticke-rocenky-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx

Mimořádné události s výskytem nebezpečných látek v ČR v letech 2000 - 2012 Zdroj: HZS ČR [online]. [cit. 2012-03-26]. Dostupný z www: http://www.hzscr.cz/clanek/statisticke-rocenky-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx

Legislativa I. Zákon č. 254/2000 Sb., vodní zákon Havárie je dle § 40 mimořádné závažné zhoršení nebo mimořádné závažné ohrožení jakosti povrchových nebo podzemních vod Dle § 41, odst. 3 HZS ČR … jsou povinni neprodleně informovat příslušný vodoprávní úřad a ČIŽP (velitel přes operační a nebo přímo). Řízení prací při zneškodňování havárií přísluší vodoprávnímu úřadu, který o havárii neprodleně informuje správce povodí Vyhláška č. 450/2005 Sb., o nakládání se závadnými látkami, ve znění vyhl. č. 175/2011 Sb. § 9 - § 12 Bezprostřední odstranění příčin havárie, Zneškodnění havárie, Odstranění následků havárie Zákon č. 185/2001 Sb., zákon o odpadech (§ 12, odst. 7)… na jednotky požární ochrany se při řešení havárií a zdolávání požárů nevztahují povinnosti původců odpadů a oprávněných osob

Legislativa II. Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Pravidla pro zařazení objektů dle množství nebezpečné látky do skupiny A, resp. skupiny B. Pro vybrané objekty jsou dána pravidla pro vytvoření vnitřního a vnějšího havarijního plánu. Zákon č. 239/2000 Sb., o IZS: Mimořádná událost (§ 2) je škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací Záchranné práce (§ 2) jsou činnosti k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich příčin Likvidační práce (§ 2) jsou činnosti k odstranění následků mimořádné události Interní předpisy HZS ČR + metodické materiály

Pravomoci velitele zásahu: Vyžadovat vstup na pozemky a stavby Havárie KOPIS HZS Kraje Únik NL Pravomoci velitele zásahu: Vyžadovat vstup na pozemky a stavby Zakázat a omezit vstup nepovolaným osobám Nařídit odstraňování staveb, terénní úpravy Vyzvat k osobní, věcné a plánované pomoci Zřídit štáb velitele zásahu 254/2001 §40 odst. 3 Uhasit Vytáhnout Zamezení úniku a dalšímu šíření NAHLÁSIT NA : VODOPRÁVNÍ ÚŘAD A ČIŽP 254/2001 §41 odst. 3 Bezprostřední odstranění příčin havárie Zneškodnění havárie Odstranění následků havárie 450/2005 § 9,10,11,12

Ukončení prací a předání místa zásahu Detekce, Odběry vzorků …… Specializované firmy Dohody o plánované pomoci na vyžádání TRINS (Transportní informační a nehodový systém Ukončení prací a předání místa zásahu Spolupráce s různými organizacemi na vybavování jednotek požární ochrany věcnými prostředky formou zapůjčení či ochraňování pro případ havárie MERO ČR, a.s. (věcné prostředky a technika na úniky ropných látek) Povodí Labe (vytipovaná/připravená místa pro ukotvení norných stěn) Správa státních hmotných rezerv

Poplachové plány Poplachový plán: je dokument, který upravuje povolávání záchranných složek při organizaci záchranných a likvidačních prací, se zpracovává vždy pro územní celek (Poplachový plán IZS kraje, Ústřední poplachový plán IZS) zvláštní variantou je požární poplachový plán Poplachový plán IZS kraje je jakýmsi registrem složek IZS, který zároveň nastavuje systém a pravidla spolupráce na daném území při zásahu složek IZS při mimořádné události v návaznosti na vyhlášený stupeň poplachu. Schvaluje ho krajský úřad a vydává jej rada svým nařízením. Ústřední poplachový plán IZS (ÚPP IZS) je podobně jako poplachový plán kraje určen ke koordinaci záchranných a likvidačních prací. Koordinujícím orgánem a zároveň zpracovatelem je MV-GŘ HZS ČR. To také vydává ÚPP IZS jako svůj vnitřní dokument, jehož schvalovatelem je ministr vnitra.

Stupně poplachu V rámci poplachových plánů IZS krajů jsou definovány stupně poplachu. Podle rozsahu a druhu mimořádné události a také na úrovni koordinace složek IZS při společném zásahu se v rámci IZS vyhlašují čtyři stupně poplachu. První stupeň poplachu je vyhlašován v případě, že a) mimořádná událost ohrožuje jednotlivé osoby, jednotlivý objekt nebo jeho část, s výjimkou objektu, kde jsou složité podmínky pro zásah, jednotlivé dopravní prostředky osobní nebo nákladní dopravy nebo plochy území do 500m2, nebo b) záchranné a likvidační práce provádí základní složky, které není nutno při společném zásahu nepřetržitě koordinovat. Druhý stupeň poplachu je vyhlašován v případě, že a) mimořádná událost ohrožuje nejvýše 100 osob, více jak jeden objekt se složitými podmínkami pro zásah, jednotlivé prostředky hromadné dopravy osob, cenný chov zvířat nebo plochy území do 10 000m2, b) záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky z kraje, kde mimořádná událost probíhá, nebo c) je nutné nepřetržitě koordinovat složky velitelem zásahu při společném zásahu.

Třetí stupeň poplachu je vyhlašován v případě, že: (1) Třetí stupeň poplachu a) mimořádná událost ohrožuje více jak 100 a nejvýše 1000 osob, část obce nebo areálu podniku, soupravy železniční přepravy, několik chovů hospodářských zvířat, plochy území do 1 km2, povodí řek, produktovody, jde o hromadnou havárii v silniční dopravě nebo o havárii v letecké dopravě, nebo b) záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky nebo se využívají síly a prostředky z jiných krajů, c) je nutné složky při společném zásahu koordinovat velitelem zásahu za pomoci štábu velitele zásahu a míst zásahu rozdělit na sektory a úseky. (2)Na základě rozhodnutí řídícího důstojníka hasičského záchranného sboru kraje oznamuje operační a informační středisko kraje vyhlášení třetího stupně poplachu poplachového plánu kraje hejtmanovi. Stejným způsobem nebo na základě žádost velitele zásahu se oznamuje vyhlášení třetího stupně poplachu poplachového plánu kraje starostovi obce s rozšířenou působností. Zvláštní stupeň poplachu je vyhlašován v případě, že: (1) a) mimořádná událost ohrožuje více jak 1000 osob, celé obce nebo plochy území nad 1 km2, b) záchranné a likvidační práce provádí základní a ostatní složky včetně využití sil a prostředků z jiných krajů, popřípadě je nutno použít pomoc podle §22 zákona nebo zahraniční pomoci, c) je nutné složky při společném zásahu v místě zásahu koordinovat velitelem zásahu za pomoci štábu velitele zásahu a místo zásahu rozdělit na sektory a úseky, nebo d) společný zásah složek vyžaduje koordinaci na strategické úrovni podle §2 písm. c). (2) Vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje oznamuje operační a informační středisko kraje hejtmanovi. Stejným způsobem nebo na základě rozhodnutí velitele zásahu se vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje oznamuje starostovi dotčené obce s rozšířenou působností. (3) Po vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje operační a informační středisko kraje povolává a nasazuje síly a prostředky z kraje, koordinuje pomoc se sousedními kraji a informuje o vyhlášení zvláštního stupně poplachu poplachového plánu kraje generální ředitelství. Obdobným způsobem koordinuje pomoc operační a informační středisko generálního ředitelství.

Úroveň řízení Koordinace složek při společném zásahu je prováděna: (vyhl. č. 328/2001 Sb., § 2) na taktické úrovni - velitelem zásahu v místě nasazení složek a v prostoru předpokládaných účinků mimořádné události; možnost více úseků, VZ si může ustanovit štáb VZ jako nástroj koordinace složek IZS (náčelník štábu, spojení, týl, analýza situace, nasazení SaP…..) na operační úrovni – operačním a informačním střediskem IZS; povolává na žádost VZ k zásahu ostatní složky, SaP, ovládá systémy varování a vyrozumění pro obyvatelstvo a je spojovacím uzlem mezi místem zásahu strategickou úrovní na strategické úrovni – starostou ORP, hejtmanem kraje/primátorem hl. m. Prahy nebo Ministerstvem vnitra

Závěrem…. Zásahů s únikem nebezpečných látek je z pohledu HZS ČR nízké procento, o to více je nutné se připravovat teoreticky případně v rámci námětových cvičení. Doposud nebylo nutné využít při úniku nebezpečné látky řízení mimořádné události na strategické úrovni.

Použité zdroje: Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 254/2000 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některý dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění vyhlášky č. 429/2003 Sb. Vyhláška č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků, ve znění vyhlášky č. 175/2011 Sb.

DĚKUJI ZA POZORNOST. www.hzscr.cz Kontakt: Ing. Petra Najmanová Ministerstvo vnitra-generální ředitelství HZS ČR Kloknerova 26 148 01 Praha 414 email: petra.najmanova@grh.izscr.cz telefon: 950 819 799 www.hzscr.cz