Praha, 9. března 2011 Torsten WÖLLERT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropa 2020 Integrované směry
Advertisements

Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Evropská unie jako klimatický premiant? Jan Doležal, Pražský institut pro globální politiku.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava nové dopravní politiky ČR
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Nástroj změny v místním prostředí
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Aktuální otázky evropské energetické politiky a Evropský energetický program pro hospodářské oživení Petr Binhack
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Informace o 7. ministerské konferenci procesu Evropské.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
European Commission. Climate Action: energie pro měnící se svět Evropská komise.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
PhDr. Věra Havránková odbor ekologie
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Smart cities Kde vzít peníze??. Jaké aktivity lze zahrnout do Smart cities? Např IBM říká:
Evropský parlament Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) Strojírenství Ostrava 2011 Ostrava, 21. dubna 2011 Ing. Evžen Tošenovský poslanec Evropského.
Ruská federace x WTO a OECD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
HORIZONT 2020 rámcový program pro výzkum a inovace ( )
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Nástroj změny v místním prostředí
Rozvoj inovací v EU.
Nástroj změny v místním prostředí
Nástroj změny v místním prostředí
Transkript prezentace:

Plán přechodu ke konkurenceschopné nízkouhlíkové ekonomice do roku 2050 Praha, 9. března 2011 Torsten WÖLLERT Generální ředitelství pro oblast klimatu Evropská komise

Omezování klimatických změn – výzva pro celý svět Udržení průměrného globální oteplování pod hranicí 2°C bylo potvrzeno jako celosvětový cíl (Kodaň, Cancún) Konkrétní přísliby učiněné zeměmi odpovědnými za více než 80 % celosvětových emisí skleníkových plynů Potřeba připravit dlouhodobé nízkoemisní rozvojové strategie …avšak nynější přísliby nepostačují k udržení oteplování pod 2°C

Opatření týkající se klimatu do roku 2020

Emise skleníkových plynů: Jak je na tom EU nyní? Emise EU se v letech 1990-2009 snížily o 16% HDP EU vzrostlo o 40 % Zpracovatelský průmysl EU vzrostl o 34 % EU je na cestě k dosažení cíle snížit emise o 20 % do roku 2020 Avšak nynější politika by do roku 2050 vedla ke snížení emisí skleníkových plynů jen o zhruba 40 % 4

Strategie Evropa 2020 zahrnuje: Opatření týkající se klimatu jsou ve středu zájmu strategie Evropa 2020 Strategie Evropa 2020 zahrnuje: Hlavní cíl v oblasti klimatu a energetiky: snížení emisí skleníkových plynů do roku 2020 o 20 % Zásadní iniciativa k efektivnějšímu využívání zdrojů v EU „Inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění” Přínosy pro energetickou bezpečnost EU je stále více závislá na dovážených fosilních palivech Rizika plynoucí z vysokých cen ropy a zemního plynu Přínosy pro inovace, pracovní místa a růst EU je tradičně silná ve zpracovatelském průmyslu, je třeba zajistit udržení vedoucí role, třebaže i jiné regiony investují do „zeleného“ růstu Důsledky klimatických změn ohrožují budoucí růst Častější a extrémnější počasí – záplavy, bouře, vlny veder, sucha – má dopady na mnoho odvětví (zemědělství, cestovní ruch, dopravu, zdravotnictví…) why is it that climate change is at the heart of Europe’s 2020 strategy

Změna klimatu ohrožuje hospodářský růst 2005 : US$ 228 billion

Co již EU dělá: cíle pro rok 2020 Snížit emise skleníkových plynů o 20 % (ve srovnání s rokem 1990) Systém EU pro obchodování s emisemi, který snižuje celkové emise z průmyslových zařízení (a od roku 2012 z letecké dopravy) Národní emisní cíle se týkají i dalších odvětví, např. budov, služeb, zemědělství, dopravy (mimo letectví): +9% pro Českou republiku (ve srovnání s rokem 2005) Zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie ve skladbě energetických zdrojů v EU na 20 % Dohodnuté národní cíle: 13% pro Českou republiku Zlepšit energetickou účinnost ve srovnání s projekcemi vycházejícími z předpokladu, že nenastanou podstatné změny, o 20 %

Kde EU k dosažení cílů nesměřuje: energetická účinnost Projekce z roku 2007 Projekce z roku 2009 Cíl uspořit 20 % energie 1400 1450 1500 1550 1600 1650 1700 1750 1800 1850 1900 2005 2010 2015 2020 1676 Mtoe 1842 Mtoe 1474 Mtoe Cíl - 20% do roku 2020 - 368 Mtoe Novější projekce - 166 Mtoe Projekce z roku 2007,vycházející z předpokladu, že nenastanou podstatné změny Spotřeba primární energie*, Mtoe * Hrubá domácí spotřeba minus využití pro neenergetické účely K 20% zlepšení energetické účinnosti je nutné další úsilí. Současná politika povede jen k úspoře 10 %.

Plán pro energetickou účinnost Hlavy států EU se 4. února 2011 zavázaly „Učinit rázné kroky k využití značného potenciálu větších energetických úspor z budov, dopravy, výrobků a procesů.“ Evropská komise přijímá nový plán pro energetickou účinnost s dalšími opatřeními, aby bylo do roku 2020 dosaženo cíle zvýšit účinnost o 20 % Veřejný sektor má být vzorem: závazné cíle pro rekonstrukci veřejných budov + nejvyšší kritéria energetické účinnosti u veřejných zakázek Průmysl: požadavky energetické účinnosti pro průmyslová zařízení, energetické audity, systémy řízení energie Zlepšit účinnost výroby elektrické energie a tepla Rozšířit inteligentní rozvodné sítě a inteligentní měřicí přístroje

Plán konkurenceschopného nízkouhlíkového hospodářství do roku 2050

Souvislosti: Závěry Evropské rady Věda požaduje, aby se celosvětové emise do roku 2050 ve srovnání s rokem 1990 snížily o 50 % Cíl EU snížit emise skleníkových plynů do roku 2050 ve srovnání s rokem 1990 o 80-95 %, a to v souvislosti s nezbytným snížením v rozvinutých zemích Potřeba nízkouhlíkové strategie do roku 2050, která poskytne rámec pro činnost v dlouhodobém výhledu Potřeba stanovit postupné fáze pro dosažení cíle pro rok 2050 Potřeba průběžně sledovat vývoj

Plán do roku 2050 První rozsáhlá analýza, jak lze dosáhnout dlouhodobého cíle na celém světě a v EU: Stanoví nákladově efektivní cestu se střednědobými cíli Stanoví klíčové technologie ve výzkumu a vývoji Stanoví investiční potřeby a přínosy Stanoví příležitosti a kompromisy Řídí politiku EU, členských zemí i regionů Usměrňuje soukromý sektor a domácnosti, pokud jde o dlouhodobé investice why is it that climate change is at the heart of Europe’s 2020 strategy

Analýza celosvětové situace

Dopad opatření týkajících se klimatu na celosvětové zvýšení teploty do roku 2100 Vývoj celosvětových emisí v příštích 40 letech určí pravděpodobné oteplení na konci století

Globální opatření týkající se klimatu snižují emise ve všech částech světa Cíl EU: Snížení o 80 až 95 % hlavně na základě domácích opatření: Domácí snížení -80% do roku 2050 ve srovnání s rokem 1990 Rozvinuté země: podobné snahy Rozvojové země: -5% ve srovnání s rokem 1990 Odpovídá snížení -80% ve srovnání s vývojem bez podstaných změn Bez levných kompenzací do roku 2050

Globální opatření týkající se klimatu vedou ke sbližování emisí na jednoho obyvatele

Globální opatření týkající se klimatu snižuje ceny fosilních paliv

Lesnictví a zemědělství musí být součástí řešení Výzvy související s využíváním půdy Uživit v roce 2050 devět miliard lidí (o 1/3 více než nyní) Zastavit odlesňování a zachovat biologickou rozmanitost Zvýšit výrobu bioenergie Přispět ke snížení emisí skleníkových plynů Řešení Udržitelná intenzifikace zemědělské produkce Důležité je využívání půdy a spotřeba, které jsou účinné z hlediska nakládání se zdroji (potraviny, krmiva, vlákna, bioenergie)

Analýza situace v EU

Nákladově efektivní scénář do roku 2050 Domácí snížení o 80% do roku 2050 je dosažitelné s nyní dostupnými technologiemi se změnou chování vyvolanou pouze cenami pokud všechna hospodářská odvětví přispějí v různé míře a různým tempem Efektivní scénář: -25% v roce 2020 -40% v roce 2030 -60% v roce 2040

Energetická účinnost bude klíčová Energetická účinnost je nejdůležitějším příspěvkem v období do roku 2050 V krátkodobém výhledu jsou podstatné také Klimatický a energetický balíček: snížení emisí skleníkových plynů o 20 %, 20% podíl obnovitelných zdrojů energie a zlepšení energetické účinnosti o 20 % Nynější politika povede ke zlepšení energetické účinnosti o 10 % Plán potvrzuje klíčovou roli účinnosti v období do roku 2020 i později Dosažení cíle v energetické účinnosti (zlepšení o 20 %) by přineslo snížení emisí skleníkových plynů o 25 % ETS je jedním z nástrojů ke zvýšení energetické účinnosti

Plán do roku 2050: investice do hospodářství EU Další domácí investice: 270 miliard EUR každoročně v období 2010-2050, což odpovídá 1,5 % HDP. Z toho: zastavěné prostředí (budovy a zařízení): 75 miliard EUR doprava (vozidla a infrastruktura): 150 miliard EUR energie (výroba elektřiny, rozvodná síť): 30 miliard EUR Poznámka: Investice do hospodářství EU a do pracovních míst EU, nikoli náklady (dodatečné náklady EU v roce 2010 jen na dovoz ropy: > 50 miliard EUR) Odklad opatření zvyšuje celkovou potřebu investicí Důležité jsou výzkum a vývoj a brzké předvedení/zavedení

Plán do roku 2050: přínosy pro energetickou bezpečnost a kvalitu ovzduší EU Úspora paliv: průměrně 175 až 320 miliard EUR každoročně v období 2010-2050 (ve srovnání s 270 miliardami EUR v investicích) Přínosy jsou největší v případě celosvětových opatření, která by vedla k celkově nižším nákladům na paliva Spotřeba primární energie nižší o zhruba 30 % oproti úrovni roku 2005 neovlivní negativně energetické služby Větší energetická bezpečnost ekonomiky EU: Zmenší dovoz ropy a zemního plynu na polovinu ve srovnání s dneškem Úspora 400 miliard EUR v dovozu ropy a zemního plynu v roce 2050, což odpovídá > 3 % současného HDP Pojistka proti makroekonomickému dopadu budoucího zvyšování cen energie Kvalita ovzduší a zdravotní přínosy: 27 miliard EUR v roce 2030 a 88 miliard EUR v roce 2050

Plán do roku 2050: přínosy pro hospodářský růst EU Významné zvýšení v domácích investicích Posun od palivových nákladů k investičním výdajům  peníze zůstávají v EU Inovace v hlavních růstových odvětvích jsou důležité pro budoucí konkurenceschopnost Je odbourána vazba mezi růstem HDP a emisemi skl. plynů i po roce 2020 HDP je odolnější vůči šokům z cen energií

Plán do roku 2050: přínosy pro pracovní místa EU Zdroje nových pracovních míst Krátkodobě: např. při rekonstrukci budov, ve výrobě izaločních materiálů, odvětví obnovitelných zdrojů energie Do roku 2020 lze vytvořit až 1,5 milionu nových pracovních míst Využití výnosů z aukcí v systému EU pro obchodování s emisemi a také daňových výnosů ke snížení nákladů práce a zvýšení v investicích i ve výzkumu a vývoji Dlouhodobé výhledy pro pracovní místa závisejí na příznivých rámcových ekonomických podmínkách, např. výdajích na výzkum a vývoj technologií, inovacích, podnikavosti, nových dovednostech, investicích

Plány konkurentů na mezinárodní scéně Několik rozvíjejících se ekonomik (např. Jižní Korea, Čína, Brazílie, Indie) vypracovává strategie nízkých emisí a „zeleného“ růstu Hlavní hybné síly: inovace, vedoucí postavení v nových růstových odvětvích, energetická bezpečnost a efektivní využívání zdrojů, čisté ovzduší Například: návrh čínského 12. pětiletého plánu (2011-2015): Náročnější cíle, pokud jde o uhlíkovou a energetickou náročnost Pilotní systémy pro obchodování s emisemi Rozvoj nízkouhlíkových pásem Investice do nových energií ve výši 5 bilionů yüanů (570 miliard EUR) Zvýšení obnovitelných zdrojů energie do roku 2015 o 65 % Investice ve výši 100 miliard yüanů (11,5 miliardy EUR) do alternativních vozidel

Výzvy pro politiku a budoucí práce (1) Uplatnit strategický plán pro energetické technologie (50 miliard EUR v období 2014-2020) Rozvíjet v příštím rozpočtu EU inovativní finanční nástroje, které s využitím omezených veřejných financí podpoří investice soukromého sektoru, např. v politice soudržnosti Využít společnou zemědělskou politiku tak, aby přispěla k dalšímu snižování emisí a větší absorpční schopnosti přirozených propadů a zohlednila vyšší poptávku po zemědělských a lesnických produktech, včetně bioenergie

Výzvy pro politiky a budoucí práce (2) Zajistit dosažení cíle zvýšit do roku 2020 energetickou účinnost o 20 % a v této souvislosti využít systém pro obchodování s emisemi (ETS) Vyjasnit podmínky pro dlouhodobé investice, zvláště v odvětvích ETS Vymezit rámec politiky na období 2020-2030 Lineární snížení o 1,74 % v ETS nepostačuje a není nákladově efektivní pro snížení emisí skleníkových plynů do roku 2050 o 80 % Nadále uplatňovat stávající opatření na ochranu ohrožených odvětví před přesunem emisí uhlíku v případě roztříštěných opatření

Další kroky Předložit plán do roku 2050 Evropské radě, Evropskému parlamentu a dalším Diskutovat na neformálním zasedáním Rady ve složení pro životní prostředí v Budapešti 26. března 2011 a uzavřít diskusi s členskými státy v červnu 2011 Připravit odvětvové plány: bílou knihu o dopravě (koncem března), energetický plán do roku 2050 (podzim 2011), iniciativy v jednotlivých odvětvích Členské státy vypracují dlouhodobé národní a regionální nízkoemisní strategie Předložit plán do roku 2050 partnerům na mezinárodní scéně s cílem oživit mezinárodní rozhovory před jednáním v Durbanu (v prosinci 2011)

Další informace: http://ec.europa.eu/clima/policies/brief/eu/index_en.htm 30 30