Další vzdělávání a spolupráce se sociálními partnery Konference UNIV 2 Kraje 22. – 23. 11. 2012 Seč Michal Šedivka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Trh práce v Jihomoravském kraji – dosavadní vývoj
Porovnání učebních plánů SŠ % 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% GymnáziaTechnické lyceum SPŠSOU Výběrové/Disponibilní.
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Další vzdělávání a spolupráce se sociálními partnery Workshop CZECHBUS Výstaviště, Praha - Holešovice Michal Šedivka.
Praha (blízké) budoucnosti: věda, výzkum a inovace Co Praha nabízí a nabídne?
Sektorové dohody Ano či Ne? Jednání Svazu dopravy
Sektorové rady RNDr. Zdeněk Somr viceprezident Hospodářské komory České republiky.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Krajská pobočka Úřadu práce ČR ve Zlíně
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
ODBORNÉ ŠKOLSTVÍ A DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY - Pevný bod ve světě podnikání KRAJSKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC Od počátečního vzdělávání k dalšímu vzdělávání
Martin Říman ministr průmyslu a obchodu 1. ročník konference STROJÍRENSTVÍ OSTRAVA 2007 VÝVOJ, LIDÉ, PŘÍLEŽITOSTI.
Ruská federace x WTO a OECD
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
SOS a SOU, Kladno, U Hvězdy 2279 představuje Otázky demografických změn a poptávky trhu práce - vzdělávání dospělých.
Lednice,  vzdělávání dospělých je velmi důležité (je mu však věnována menší pozornost než v zahraničí)  nabídka je dostatečná, kvalita je.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
13. ročník mezinárodní konference Investment & Business Forum, Ostrava Role FDV v rámci dalšího profesního vzdělávání Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách.
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Další vzdělávání a spolupráce se sociálními partnery Konference UNIV2 Kraje 18. – Hotel Černigov Hradec Králové Michal Šedivka.
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně Ing. Josef Bürger Situace na trhu práce v Jihomoravském kraji
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
IPS Informační a poradenské středisko pro volbu povolání a změnu zaměstnání Ing. Ivana Šatrová.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Krajská správa ČSÚ v Plzni | Slovanská alej 36, Plzeň | Miloslav Chlad CHARAKTERISTIKA A VÝVOJ PLZEŇSKÉHO KRAJE Tisková konference,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Charakteristika a vývoj plzeňského kraje
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Bc. Magdalena Zábranská
Škola PRO firmu firma PRO školu Zlín, 4. října 2018
Středoškolské vzdělávání ve Zlínském kraji s vazbou na pracovní trh
Setkání kariérových poradců
Transkript prezentace:

Další vzdělávání a spolupráce se sociálními partnery Konference UNIV 2 Kraje 22. – Seč Michal Šedivka

Systém středních škol škol, v kterých se vzdělávalo celkem žáků. Z celkového počtu škol bylo 70,5 % zřizováno kraji, 22,5 % soukromými subjekty a další zřizovatelé vzdělání s maturitou poskytovalo 86,3 % z celkového počtu škol, střední vzdělání s výučním listem 37,8 % střední vzdělání s výučním listem bylo poskytnuto 20,4 % žáků 77,4 % žáků se vzdělávalo v oboru zakončeném maturitní zkouškou

Systém středních škol Podíl absolventů středního vzdělávání s maturitní zkouškou v denní formě vzdělávání s potenciální možností dalšího vzdělávání na terciární úrovni vzhledem k počtu všech absolventů středních škol v letech 2005/ / /062006/072007/082008/092009/10 Podíl absolventů středního vzdělávání s maturitní zkouškou s potenciální možností dalšího vzdělávání na terciární úrovni 68,5%70,2%71,2%72,7%74,3% absolventi oborů středního vzdělávání s maturitní zkouškou včetně absolventů nástavbového a zkráceného studia Počet absolventů středních škol

Systém středních škol Počty absolventů škol v období 1999– Střední vzdělání bez MZ i výučního listu Střední s výučním listem - E,H

Systém středních škol G vzdělání – K SOŠ s MZ – M SOŠ MZ a s OV celkem

Systém středních škol postupný úbytek absolventů středního vzdělávání s výučním listem od roku Úbytek je zapříčiněn útlumem některých odvětví primárního a sekundárního sektoru (hornictví, hutnictví), ale také klesajícím počtem dětí v populačních ročnících. Klesající počet absolventů středních škol s výučním listem se projevil na druhé straně v rostoucím zájmu o studium zakončeném maturitní zkouškou. Počet absolventů středního odborného vzdělávání zakončené maturitní zkouškou od roku 2003 zaznamenává růst až do roku 2007, kdy se růst zastavil, respektive mírně poklesl. Nárůst absolventů také částečně zaznamenalo gymnaziální zdělávání.

Učňovské školství po roce 1989 nárůst nových oborů (zejména maturitních) změna organizace učňovských zařízení, kdy po roce 1989 došlo k decentralizaci školství a změny nastaly také v oblasti řízení škol a byla posílena pedagogická, ekonomická a správní samospráva jednotlivých škol struktura zaměstnanců učňovského zařízení, zejména problematika mistrů odborné výchovy, dnes učitelů odborného výcviku nadbytečná kapacita škol, zejména SOŠ, SOU a OU, jednak z důvodů poklesu zájmu absolventů základních škol, kteří spíše volí obory ukončené s maturitní zkouškou a na druhé straně z důvodu negativního demografického vývoje v ČR. To je jeden z mnoha důvodů, proč dnes dochází ke spojování, slučování mnoha škol spolupráce sociálních partnerů financování učňovského školství, tzv. přírůstková metoda konstrukce a rozpočtu byla nahrazena tzv. normativní metodou financování legislativní opatření poměr žáků ve studijních a učebních oborech, včetně poměru žáků v odborném a všeobecném vzdělávání, tento poměr se po roce 2000 ustálil na 30% žáků v učebních oborech vzdělávání a 70% v maturitních oborech vzdělávání rostoucí délka vzdělávání, kdy základní učební obor ukončený výučním listem probíhá po dobu 3 let, nástavbové maturitní vzdělání požaduje další 2 roky

Co lze očekávat v blízké budoucnosti?  negativní vliv demografického vývoje  radikální úbytek žáků v učilištích a technických SŠ  obnovu nerovnoměrné věkové struktury v řadě tradičních oborů (v řadě případů věkový průměr let) … i v dopravě!!!  neúspěšní maturanti – nulový stupeň vzdělání ….. A vše další co neumíme předvídat nebo kvantifikovat …

Co lze očekávat v blízké budoucnosti?  gymnázia, většina dále na vysoké školy (nejlépe humanitní)  kritický nedostatek kvalifikovaných, technicky vzdělaných pracovníků! (7% vers. 40% HDP)  likvidace potřebné kvalifikační struktury (škol) pro potřeby ČR v rámci probíhajících regionálních optimalizací sítě škol (potravináři, skláři a keramici, …)

Zaměstnanost v KHK K evidoval Úřad práce ČR: - celkem uchazečů o zaměstnání z toho v KHK (6.35%) - září 2011 nově zaevidováno v KHK osob - evidováno nezaměstnaných absolventů škol v KHK evidováno absolventů celkem volných pracovních míst v KHK 682 volných míst (8,4 na jedno volné místo)

Trh práce v České republice výrazně regionální charakter populace v České republice stárne odchod kvalifikovaných pracovníků do zahraničí (nutné vytvořit atraktivní prostředí ) rozvoj lidských zdrojů v České republice není dostatečně koordinován přizpůsobení studijní nabídky tak, aby byl v souladu s koncepcí regionálního rozvoje příslušného kraje

Trh práce v České republice malé a střední podnikatelské subjekty představují stabilizující prvek zejména z pohledu zaměstnanosti a mají tendenci k růstu pokles investic v České republice (-4,6 % oproti -0,4 %) nejhlubšímu propadu hrubé přidané hodnoty došlo ve stavebnictví (-7,1 %), v zemědělství (- 5,5 %) odvětví dopravy, skladování, pošt a telekomunikací (+2 %) nebo peněžnictví a pojišťovnictví (+0,9 %)

Trh práce v České republice

Volná pracovní místa v dopravě Zdroj: Databáze Úřadu práce ČR

Zaměstnanost v KHK

Zaměstnanost

Budoucnost? Nejčetnější skupiny oborů dle přijatých žáků, ke studiu ve školním roce 2010/2011 v Pardubickém kraji: · Gastronomie, hotelnictví a turismus žáků · Ekonomika a administrativa žáky, · Zemědělství a lesnictví přijatých žáků, · Strojírenství strojírenská výroba přijatými žáky · Informatické obory žáky. zy/analyzy - Analýza disparit zy/analyzy

Trh práce v České republice – silné stránky Geografická poloha ČR Prostor pro zlepšení Cenová stabilita Kvalifikovaná síla Liberalizace trhů

Trh práce v KHK – silné stránky Diverzifikovaná průmyslová základna, průmyslové okresy NA, RK, TU mají dobré parametry v ekonomických ukazatelích Poměrně malý počet dominantních podniků s počtem zaměstnanců nad Relativně silné zastoupení sektoru malých a středních podniků ve zpracovatelském průmyslu s rovnoměrným rozložením v okresech regionu Dynamika růstu HDP na obyvatele Významné zastoupení podniků se zahraniční majetkovou účastí a s výrobou, vykazující vyšší míru přidané hodnoty Dostatečný počet kvalitních rozvojových ploch Podniky prosperujícího automobilového a elektrotechnického průmyslu v oblasti Vysoký potenciál pro rozvoj cestovního ruchu, relativně vysoký počet turistů oproti průměru ČR, síť informačních center pro podnikatele i turistiku

Trh práce v České republice – slabé stránky Jednotný trh – nedostačující potenciál Dlouhodobá nezaměstnanost, nízká nabídka volných pracovních míst Nízká mobilita pracovní síly Nedostatečná podpora podnikání formou finančních nástrojů s podporou státu Překážky na vnitřním trhu Problémy s uplatněním absolventů Neochota nést rizika v podnikání Daňové zatížení investice do realizace inovačních aktivit Infrastruktura Nedostatečná znalost a nedostatečné využití moderních manažerských metod Marketingové dovednosti Nízká znalost zahraničních trhů

Trh práce v KHK – slabé stránky Podprůměrná daňová výtěžnost na 1 obyvatele regionu oproti průměru ČR Mírně podprůměrná úroveň HDP na 1 obyvatele regionu oproti průměru ČR Podprůměrná úroveň průměrné mzdy v regionu Vyšší zaměstnanost v méně konkurenceschopných odvětvích – textilní průmysl, zemědělství Nižší zaměstnanost ve službách, v sektoru strategických služeb (IT, e- business, marketing, rozvoj lidských zdrojů, finanční služby) Vyšší podíl ubytovacích zařízení sezónního typu, kvalitativní aspekty nabídky v oblasti ubytování a gastronomie Méně se rozvíjející vědeckovýzkumná základna regionu Nízká mobilita pracovní síly způsobená špatnou dopravní obslužností Vysoký počet malých obcí a sídel, zejména v horských a podhorských oblastech a okrese Jičín

Zaměstnanost ve vybraných odvětvích v KHK Vysvětlivky ke grafu: A Zemědělství, lesnictví a rybářství I Ubytování, stravování a pohostinství C Zpracovatelský průmysl M Profesní, vědecké a technické činnosti F Stavebnictví O Veřejná správa a obrana, pov. sociální zabezpečení G Velkoobchod a maloobchod, opravárenství motorových vozidel P Vzdělávání H Doprava a skladování Q Zdravotní a sociální péče

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nastupovat budou stále slabší ročníky zejména vyučených a absolventů středních odborných škol. Postupně se bude snižovat počet mladých lidí vůbec, což se projeví i značně citelným poklesem počtu lidí s vyšším IQ. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ K dispozici budou mimořádně silné kohorty kolem 35 let a zhruba o čtvrtinu slabší ročníky od 40 do pětašedesáti let. (Klesající míra využitelnosti s přibývajícím věkem.)

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nadále nebude vyhovovat struktura vzdělávání, bude zejména silný nedostatek technicky vzdělaných absolventů učebních oborů, středních odborných škol a vysokých škol. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ K dispozici budou lidé bez technického vzdělání, hledající práci. Některé z nich bude možné rychle rekvalifikovat – doškolit a vycvičit pro technicky a řemeslně i jinak odborně přijatelně náročné činnosti.

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nadále nebude dostatek lidí vhodných pro činnosti v zahraničí, ale jejich počet se bude pomalu zvyšovat. (Jde zejména o obchod a zahraniční marketing, zakládání a vedení zahraničních poboček, manažerské a technické funkce v nich.) CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Přibude počet mladších lidí s jazykovou výbavou, které bude možné ve zkrácených, ale intenzivních vzdělávacích programech připravit na podnikatelské aktivity orientované do zahraničí. Budou se vracet zkušení Češi ze zahraničí. Určitý zdroj se uvolní i u střední generace (včetně manažerů).

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nedojde k potřebnému vyrovnání úrovně a využití výzkumu a vývoje pro průmysl a podnikání s konkurenčně úspěšnějšími státy. Domácí výzkum a vývoj se ani v tomto kritickém období nestanou hlavním tahounem konkurenčních schopností českých podniků a firem. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Přibudou případy úspěšných výrobkových i technologických inovací, výrazněji se projeví nová intelektuální a tvořivá síla mladší střední generace manažerů a techniků ve všech odvětvích. Otázkou bude, jak tento trend více podpořit.

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nebude možné dostatečně rychle materiálně i lidsky přebudovat celou soustavu dalšího vzdělávání podle potřeby podnikatelů. Školství tuto potřebu jako celek pochopí jen velmi málo a bude se jí bránit. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Bude možné za podpory vlády, parlamentu a krajských reprezentací rychle přizpůsobit podstatné části systému dalšího vzdělávání potřebám firem, včetně změny zákonných a podzákonných norem a dílčích organizačních opatření. Ale jen pod účinným tlakem.

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Rovněž systém vzdělávání dospělých bude silně konzervativní a bude mít tendenci pokračovat v navyklých oborech s tradičními metodami. Hrozí zakonzervování současného stavu během přípravy nového plánovacího období strukturálních fondů EU. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Bude možné rychle vytvořit jen dílčí nové kapacity nebo rekonstruovat staré pro moderní, se světem srovnatelné a přitom účinné kvalifikování (vyučení a zacvičení) lidí pracovně zkušených a motivovaných pro potřebné profese. Opět vše pod rozhodným tlakem.

CO NEBUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Nelze očekávat, že přibude větší počet cizinců v potřebné věkové, profesní a morální struktuře, kteří budou schopní v potřebném čase efektivně obsadit příslušná pracovní místa. CO BUDE MOŽNÉ VYUŽÍT V OBLASTI LZ Je možné rychle prosadit systém snadnějšího (komfortního) povolování a prodlužování pobytu, případně získávání státního občanství pro kvalifikované a spolehlivé cizince a prosadit tvrdší dohled nad agenturami/agenty, dodávajícími pracovní síly na český pracovní trh.

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ATRAKTIVITU STUDIA TECHNICKÝCH A ŘEMESLNÝCH OBORŮ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ JIŽ OD NEJÚTLEJŠÍHO VĚKU GEOGRAFICKÁ DOSTUPNOST STŘEDNÍCH ŠKOL NÍZKÁ PRESTIŽ UČEBNÍCH OBORŮ NEDOSTATEČNĚ BUDOVANÝ VZTAH K TECHNICKÝM A PŘÍRODOVĚDNÝM PŘEDMĚTŮM EXISTENCE DALŠÍCH MOTIVAČNÍCH MECHANISMŮ A PODPŮRNÝCH AKTIVIT DOSTATEČNÁ PROPAGACE TECHNICKÝCH A ŘEMESLNÝCH OBORŮ ZMĚNA OBSAHU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPŮSOBU VÝUKY OD ZÁKLADNÍCH PŘES STŘEDNÍ AŽ PO VYSOKÉ ŠKOLY KVALITNÍ PROFESNÍ PORADENSTVÍ SYSTEMATICKÁ PODPORA DOPROVODNÝCH OPATŘENÍ A MIMOŠKOLNÍCH ČINNOSTÍ

DOPORUČENÍ S VAZBOU NA STUPNĚ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ZÁKLADNÍ ŠKOLY navázání hlubší spolupráce se středními odbornými školami, které mohou poskytnout své zázemí pro praktickou výchovu změnit systém výuky klíčových předmětů (nejen v popisu vzdělávacích programů) – matematiky, fyziky chemie, přírodopisu – přejít na názorné a projektové vyučování otevřít dveře kreativitě dětí změnit přípravu a další vzdělávání pedagogických pracovníků do základních škol navrátit výuku základů ručních a řemeslných praktických dovednost

DOPORUČENÍ S VAZBOU NA STUPNĚ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY STŘEDNÍ ŠKOLY přetrvává poměrně ostré vyhrocení mezi dvěma krajními pohledy stanovit směřování středního školství. Výsledkem musí být systém, který bude dostatečně flexibilní a současně nebude drahý vytvořit efektivní systém hodnocení výsledků vzdělávacího systému

DOPORUČENÍ S VAZBOU NA STUPNĚ VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY VYSOKÉ ŠKOLY počet vysokých škol (především soukromých) v porovnání s ostatními vyspělými zahraničními zeměmi neodpovídá velikosti České republiky dnešní podobě neudržitelný a především ekonomicky nákladný nevhodná struktura vysokých škol v České republice obory, do kterých jsou vloženy prostředky státu na podporu výzkumu a vývoje, neodpovídá struktuře oborů, ve kterém působí většina zaměstnavatelů na území ČR

Co s tím… ? 1. Koordinovat potřeby a možnosti trhu práce se strukturou vzdělávací soustavy - Sektorové dohody jako koncepční řešení pro intervence v jednotlivých sektorech – společenská dohoda 2. NSK a NSP jako koncepční řešení pro pružný systém dalšího vzdělávání: Systém založený na standardech NSK tvořených Sektorovými radami (vycházející z reality trhu práce zachycené v NSP) Systém prostupný a vhodný pro počáteční i další vzdělávání (nezáleží na formě vzdělávání či učení, ale na výsledcích) Systém podporovaný státem (zajišťování kvality, financování, využívání v legislativě).

Národní soustava povolání Komunikační nástroj na trhu práce (kvalifikační, zdravotní,..atd. požadavky pro výkon povolání – ukotvení požadavků zaměstnavatelů

Děkuji za pozornost Michal Šedivka