SEBEHODNOCENÍ jako nástroj k trvalému rozvoji organizace Kořenov, 10

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Efektivnost řídící práce
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
Firma ABC– cesta k budoucnosti. Dlouhodobé cíle projektu: nastavit systém řízení cílů a následně implementovat ve firmě ABC připravit prostředí /SW MBE/
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Hodnocení škol a školských zařízení
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Firemní kultura - změna motivační strategie
Základní škola a Odborná škola Zbůch, V Sídlišti 349, Mgr. Milena Peteříková Konference projektu 11. listopadu 2009 Studijní a vědecká knihovna,
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
vlastní hodnocení školy
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Hodnocení kvality VŠ 15. seminář Podpora výuky a učení se na VŠ Jak podpořit kvalitní vysokoškolské.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Didaktické prostředky
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Ekonomika malých a středních podniků
České Budějovice, červen 2016
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Ekonomika malých a středních podniků
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Model intenzivní podpory
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

SEBEHODNOCENÍ jako nástroj k trvalému rozvoji organizace Kořenov, 10 SEBEHODNOCENÍ jako nástroj k trvalému rozvoji organizace Kořenov, 10. června 2009

Trvalý rozvoj organizace „Typický rozvoj organizace zahrnuje identifikaci slabých a silných stránek, (sebe)hodnocení organizace, zpětnou informační vazbu, určení strategie změny, zásahy a měření a vyhodnocování změny úsilí“ Trvalý rozvoj organizace je systematický, integrovaný a plánovitý přístup k dosažení efektivnosti celé organizace. Tohoto trvalého rozvoje organizace lze dosáhnout pomocí cíleného a opakovaného (sebe)hodnocení organizace v klíčových oblastech a následným rozvojem pracovníků, kteří pak snadněji realizují změnu.

Vlastní hodnocení školy velmi důležitý proces, který škole umožňuje reflektovat svoji práci a tedy i lépe stanovovat vlastní cíle a volit prostředky k jejich naplnění Škola potřebuje získávat kvalitní zpětnou vazbu nejen o úrovni vědomostí a dovedností žáků, ale také o řízení školy a celkových podmínkách, za kterých vzdělávání probíhá

Proč provádět vlastní hodnocení Poznání svých silných a silných stránek Identifikace názorové shody nebo neshody pracovníků školy Pochopení vnitřních mechanismů, které se odehrávají v činnosti školy Získání podkladů pro diskusi o dalším rozvoji školy Vlastní hodnocení školy získá komplexní systémový charakter Výsledky z procesu sebehodnocení lze použít pro analýzu vzdělávacích potřeb

Vyhláška č.15 ze dne 27.12.2004, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Podmínky ke vzdělávání Průběh vzdělávání Podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání Výsledky vzdělávání žáků a studentů Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům

Hledáme odpovědi na otázky Jak si vedeme? Jak to víme? Co s tím uděláme?

Postup při realizaci vlastního hodnocení 1. Vytvoření cílů hodnocení 2. Vygenerování nejdůležitějších činností 3. Shluknutí do oblastí 4. Zúžení činností v jednotlivých oblastech 5. Vytvoření dotazníku 3. Provedení dotazníkového šetření 4. Bodové hodnocení dotazníkového šetření 5. Setkání nad výsledky s největším názorovým rozptylem 6. Opakování dotazníkového šetření 7. Diskuse širšího vedení nad výsledky (silné, slabé stránky) 8. Sestavení celkové hodnotící zprávy 9. Na základě sebehodnotící zprávy sestavení akčního plánu zlepšování

Nejdůležitější činnosti Paretovo pravidlo (pravidlo 80 / 20) 20% úsilí produkuje 80% efektu „VÝSLEDKY JSOU ZPŮSOBENY DĚLÁNÍM SPRÁVNÉ VĚCI, NIKOLIV DĚLÁNÍM VĚCÍ SPRÁVNĚ.“

Hodnotící škála A B C D často někdy – méně často zřídka vůbec rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne kvalitní méně kvalitní málo kvalitní nekvalitní velmi dobrý dobrý vyhovující nevyhovující významný + + převažují nad - podstatná - zásadní - Zcela dosaženo Podstatný pokrok Určitý pokrok Dosud nezahájeno

Vyhodnocení dotazníku pro zjišťování image školy 1 2 3 4 5 Velká nabídka možností Nízká nabídka možností Kvalitní obsah výuky Nekvalitní obsah výuky Mimoškolní aktivity jsou Mimoškolní aktivity nejsou Úroveň pedagogů je vysoká Úroveň pedagogů je nízká Management školy je výkonný Management školy je nevýkonný Moderní vybavení školy Zastaralé vybavení školy Nápadná prezentace školy na veřejnosti Mizivá prezentace školy na veřejnosti Spolupráce s místními institucemi je vysoká Spolupráce s místními institucemi je nízká Finanční zabezpečení je vysoké Finanční zabezpečení je nízké Design školy je propracovaný Design školy je chaotický Další služby pro návštěvníky jsou veliké Další služby pro návštěvníky nejsou žádné

Oblasti Podmínky ke vzdělávání Průběh vzdělávání Podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání Výsledky vzdělávání žáků a studentů Řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, finanční řízení, marketing Úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům

Vlastní hodnocení školy „… sebehodnocení neznamená, že budeme pozorovat svůj obraz tak, abychom spatřili to, co vidět chceme.“ „… sebehodnocení neznamená, že budeme pozorovat svůj obraz tak, abychom spatřili to, co vidět chceme.“

Tvorba otázek Otázky jsou zaměřeny na školu, nikoli na jednotlivce: „Má škola definovanou vizi organizace“ Otázky jsou jednoznačné! Špatný příklad: „Má škola definovanou vizi organizace a je ŠVP vystavěn jako nástroj pro její naplňování?“

How2Know Sebehodnotící nástroj pro organizace v 5 oblastech a 17 činnostech cílený na školy a příspěvkové organizace, na neziskové organizace, perspektivně na úřady a na malé a střední firmy. Nástroj pro zjišťování úrovně kompetencí pracovníků v 25 kompetencích

HOW TO KNOW Vedení Pracovníci Řízení organizace Řízení lidských zdrojů Styl řízení Ředitel, vedení Komunikace, porady Strategie a plánování Strategické řízení Plánování Struktura, procesy Pracovníci Řízení lidských zdrojů Vzdělávání a rozvoj lidí Podmínky pro práci Klima v organizaci, atmosféra, loajalita Finance a marketing Finanční řízení Fundraising Public relations Zákazníci Zákaznický přístup Kvalita (Produkty a služby) Kontrola, evaluace, hodnocení, reporting

17 základních činností organizace

Jednoduché vyplňování

Výsledky VÝSTUPY MANAŽERSKÉ HODNOCENÍ ORGANIZACE Akční plán - organizace Akční plán – činnosti Akční plán – slabé stránky Analýza vzdělávacích potřeb – organizace Analýza vzdělávacích potřeb – činnost POROVNÁVACÍ ANALÝZA Časová analýza Jednotková analýza (porovnávání oddělení, úseků, zařízení) Časově jednotková analýza MANAŽERSKÉ HODNOCENÍ ORGANIZACE Manažerský přehled Analýza oblastí Stav organizace HODNOCENÍ ČINNOSTÍ Celková analýza silných a slabých stránek Analýza silných a slabých stránek podle činností Slabé stránky - opatření 3S analýza Názorový rozptyl P analýza Potřebné kompetence

Navržený plán pro organizaci definované kroky k eliminaci slabých stránek

Názorový rozptyl … jak se hodnotitelé shodují, nebo neshodují v hodnocení dané činnosti.

Stav organizace Stručná charakteristika stavu organizace Porovnání silných a slabých stránek Průměrná hodnota Navržená strategie Doporučení Zaměření se na „slabé“ oblasti Zaměření se otázky s největším názorovým rozptylem Doporučené vzdělávání pracovníků

Potřebné kompetence Aby pracovníci organizace byli schopni realizovat předchozí opatření opakovaně na vysoké kvalitativní úrovni, musí být k tomu vybaveni následujícími, potřebnými kompetencemi, tj. vědomostmi a dovednostmi. Kompetence jsou seřazeny podle důležitosti. Kompetence 0 1 2 3 4 5 6 7 8 6 Schopnost práce s informacemi 7 Schopnost strategického myšlení 8 Schopnost marketingového myšlení 12 Schopnost prezentovat na veřejnosti 13 Schopnost řízení porad

Identifikace úrovně kompetence Identifikace úrovně 25 kompetencí probíhá pomoci tří on-line testů, které jsou součástí hodnotícího nástroje How2Know: - Základní test H2K - Test úrovně kompetencí - Test znalostí Pro zpřesnění Identifikace úrovně kompetencí lze využít dalších nástrojů, například tzv. Development centrum, nebo psychodiagnostické testy.

Základní test H2K Úrovně kompetencí: 0 – 8 (8 úroveň je nejvyšší) Pracovník hodnotí sám sebe, zároveň jej hodnotí jeho kolegové

Test úrovně kompetencí 24 otázek Pracovník hodnotí sám sebe, zároveň jej hodnotí jeho kolegové Test zpřesňuje předchozí Základní test H2K

Test znalostí 16 znalostních otázek Pracovník odpovídá na otázky týkající se vědomostí z identifikované kompetence Test ještě více zpřesňuje Základní test H2K

Výsledky MANAŽERSKÉ HODNOCENÍ KOMPETENCÍ Manažerský přehled (organizace) HODNOCENÍ KOMPETENCÍ Manažerský přehled (kompetence) Celková analýza identifikace úrovní jednotlivých pracovníků Analýza silných a slabých stránek podle činností Návrh vzdělávání Potřebné vědomosti a dovednosti VÝSTUPY Analýza vzdělávacích potřeb – organizace Analýza vzdělávacích potřeb – kompetence Analýza vzdělávacích potřeb – jednotlivec ČASOVÁ ANALÝZA

Analýza vzdělávacích potřeb jednotlivce Kompetence 0 1 2 3 4 5 6 7 8 6 Schopnost práce s informacemi 7 Schopnost strategického myšlení 8 Schopnost marketingového myšlení 12 Schopnost prezentovat na veřejnosti 13 Schopnost řízení porad

Využití How2Know On-line systém sebehodnocení organizace Nástroj pro měření činností organizace Nástroj pro zjišťování úrovně kompetencí Zjištění úrovně organizace i kompetence pracovníka před seminářem, v průběhu semináře a po semináře Zjištění úrovně organizace i kompetence pracovníka v rámci konzultační pomoci organizaci i pracovníkovi Samostatné použití ze strany organizace, konzultantů a jednotlivců