DEFINOVÁNÍ PROBLÉMU, STRUKTURA PRÁCE A HARMONOGRAM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Jak psát SOČ Seminář DDM Praha 6. ledna 2010 Lenka Krejčová Doplnil poznámkami: Č.Kodejška -Ne pouze kompilát -Vlastní projekt,
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Psaní grantových žádostí
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Textová média v DV AR 2013/2014.
Co má obsahovat prezentace
Bibliografická a rešeršní činnost
Závěrečná fáze výzkumu
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST STRUKTURA PRÁCE. Práce mohou být vyhotoveny v následujících formách: teoretické řešení problému nebo úkolu, jež je zpracováno.
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Úvod do managementu 1. seminář
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Jak napsat odbornou práci?
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Management a rozvoj obcí
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Seminární práce Mgr. Bc. Radka Burketová N_TiM/pMPH
Jak psát projekt a bakalářskou práci. Termíny Dnes : Zadání projektu : odevzdání projektu : zveřejněn rozpis prezentací Týden
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do managementu 1. seminář
Diplomový seminář pro studenty ITaM B. Miniberger LS 2013.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Zpracování rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Veřejné zdravotnictví 2. ročník
Abychom neobjevovali znovu kolo!!! „Východiskem vědeckého studia musí být pečlivé prostudování existující literatury o dané otázce, abychom nezjišťovali.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vymezení problému výzkumu Volba oblasti výzkumu Volba metodologického přístupu Formulace hypotéz !REŠERŠE! proč?
Personální plán pro podnikatelský plán
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A DŮLEŽITÉ INFORMACE. Bakalářská práce odborný text zpracovaný na téma dokladem toho, že student porozuměl teoretickým poznatkům Každá.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Úvod do zpracování rešerší I. Mgr. Drahomíra Dvořáková
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Institut Celoživotního Vzdělávání
Vzor individuální prezentace
Doc. Ing. Petr Suchánek, Ph.D.
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Doc. Ing. Petr Suchánek, Ph.D.
Vzor individuální prezentace
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Transkript prezentace:

DEFINOVÁNÍ PROBLÉMU, STRUKTURA PRÁCE A HARMONOGRAM

TÉMA HODINY řešení problému a práce s tématem struktura práce pracovní plán

PLÁNOVÁNÍ PUBLIKACE zvolit téma rozmyslet si ho – udělat rozbor zadaného úkolu udělat osnovu – návrh postupu a harmonogram prací nastudovat si stav řešené problematiky získat data a potřebné informace napsat koncept (systematizace a klasifikace informací, aplikace zvolených metod nebo vytvoření pracovních hypotéz, prověření hypotéz, formulování závěru)

PLÁNOVÁNÍ PUBLIKACE nechat uležet zrevidovat koncept napsat výsledný text znovu přečíst a opravit (popř. někým jiným) vytisknout důkladně opravit vytisknout a svázat odevzdat – duben 2010 - časový rozvrh podle požadovaného dne a hodiny odevzdání (deadline)

MÁME PROBLÉM odpověď dokážeme získat rychlým vybavením nějaké vzpomínky → nemáme problém × okamžitou odpověď vybavit nedovedeme → máme problém, který třeba řešit řešení problému = proces probíhající v takových případech, kdy potřebujeme překonat překážky, abychom našli odpověď na nějakou otázku nebo dosáhli určitého cíle O problému můžeme hovořit jako o situaci, ve které máme cíl, ale neznáme cestu k němu.

ŘEŠENÍ PROBLÉMU kognitivní psychologie – nacházíte se na začátku první fáze řešení problému (cyklus má 7 fází) Proces řešení problému probíhá ve fázích: identifikace problému, definování problému, vytvoření strategie řešení problému, organizace informací, rozvržení zdrojů, monitorování řešení problému, zhodnocení řešení problému.

VOLBA TÉMATU Váš vyučující může zadat témata k odborné písemné práci různým způsobem: nabídne obecné okruhy a vy si z nich jeden vyberete a sami specifikujete konkrétní téma vystaví konkrétní specifická témata a vy si vyberete jedno z nich spoléhá na vaši samostatnost a nechá na vás volbu tématu s tím, že ho musíte s vyučujícím konzultovat.

VOLBA TÉMATU Pro některé z vás bude velkou překážkou (problémem) výběr tématu. Několik tipů pro výběr (upřesnění) tématu: konzultujte a ujasněte si obsahovou náplň a cíle písemné práce se zadavatelem práce vyberte si téma, o němž máte takové znalosti, které vám usnadní počáteční orientaci v tématu a výběr literatury zaměřte se na téma, které spadá do vašeho odborného zájmu nebo specializace během studia.

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD Příklady obecných témat: Komunikace prostřednictvím internetu. Terorismus. Vzdělávání pro 21. století. Příklady specifických témat: Schwarzenbergové a šlechtická společnost v Čechách v druhé polovině 19. století. Odraz sporu mezi Eliškou Přemyslovnou a Eliškou Rejčkou ve starší české literatuře. Rozchody partnerů zapříčiněné nevěrou.

NAPIŠTE SI NA PRÁZDNÝ PAPÍR VAŠE TÉMA BP DEFINOVÁNÍ TÉMATU NAPIŠTE SI NA PRÁZDNÝ PAPÍR VAŠE TÉMA BP v následující části se zaměříme na techniky usnadňující definování tématu získáte návod, jak zvolit slova vhodná pro vyhledávání literatury k vašemu tématu

UVEDENÍ TÉMATU OTÁZKOU ujasněte si problém, který chcete v písemné práci řešit, otázkou → pomáhá ujasnění myšlenek nemusí být pouze jedna (více otázek = více úhlů pohledu na dané téma) ujasníte si, nakolik jste schopni o tématu přemýšlet a jaké o něm máte znalosti při uvažování o tématu vypomoci sepsáním několika stručných vět vztahujících se k problematice NAPIŠTE SI 3 OTÁZKY K TÉMATU VAŠÍ BP

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD Téma: Informační výchova vysokoškolských studentů a práce s informačními zdroji. Uvedené téma lze problematizovat například tímto způsobem: Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji? Zvyšuje se využívání informačních zdrojů díky informační výchově vysokoškolských studentů?

IDENTIFIKACE KLÍČOVÝCH POJMŮ V OTÁZCE z otázek vyberte tu, která nejlépe vystihuje, co byste chtěli v práci řešit v otázce podtrhněte výrazy, které označují klíčové pojmy = určující pro vystižení podstaty problému a slouží k jeho dostatečné identifikaci = slova, která využijete pro vyhledávání dokumentů PODTRHNĚTE KLÍČOVÉ POJMY VAŠÍ BP

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji? V otázce lze určit následující klíčové pojmy (= podtržená slova):

VÝBĚR SYNONYM A SOUVISEJÍCÍCH POJMŮ ke každému identifikovanému pojmu seznam synonym a dalších vztahujících se pojmů (pravopisné varianty, slovní tvary, nadřazené a podřazené pojmy) seznamy nápomocné při zužování a rozšiřování tématu a při vyhledávání literatury (čím množina pestřejší, tím účinnější pomocník) nebudete vědět související výrazy k nějakému odbornému termínu → oborové výkladové slovníky a encyklopedie

schopnost univerzitní posluchač PRAKTICKÝ PŘÍKLAD Synonyma = výrazy téměř stejného nebo podobného významu. (PALA, K. Slovník českých synonym. 3. dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2000. 479 s. ISBN 8071064505.) Do množiny ke slovům z příkladu týkajícího se informační výchovy způsobilost vysokoškolský student lze zahrnout synonyma: schopnost univerzitní posluchač kvalifikace kompetence

NADŘAZENÉ A PODŘAZENÉ POJMY související pojmy = také pojmy, které k němu v hierarchickém vztahu hierarchický vztah = vztah mezi 2 entitami (termíny, třídami), kde jedna podřízena druhé nadřazený (= obecný, širší) - kromě klíčového pojmu zahrnuje i jiné pojmy, např. vlaku, automobilu, letadlu je nadřazený dopravní prostředek podřazený (= specifický, užší) - pro něj je klíčový pojem nadřazený, např. vlak je podřazeným pojmem pro dopravní prostředek

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD Vysokoškolskému studentu ve smyslu tohoto vztahu není nadřazen profesor, přednášející, ale student (= obecnější výraz) Naproti tomu zahraniční vysokoškolský student specifikuje vysokoškolského studenta (je mu podřazen). student ↓ vysokoškolský student zahraniční vysokoškolský student

SYNONYMA APOD. NAPIŠTE SYNONYMA A SOUVISEJÍCÍ POJMY ALESPOŇ KE 2 KLÍČOVÝM POJMŮM VAŠÍ BP

SPECIFIKACE A ZOBECNĚNÍ TÉMATU Obecnější (nadřazené) a specifičtější (podřazené) termíny související s klíčovým pojmem využít při specifikaci (zužování) a zobecňování tématu. SPECIFIKACE TÉMATU k tématu naleznete příliš mnoho informací (je příliš obecné) → potřebujete téma zúžit k tomu využít podřazené/specifické pojmy ke klíčovým slovům

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD téma formulované otázkou níže je příliš obecné: Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji? k problematice vztažené na vysokoškolské studenty totiž nalezeno příliš mnoho dokumentů → z uvedené hierarchie využít podřazený výraz zahraniční vysokoškolský student přeformulovaná otázka: Ovlivňuje informační výchova zahraničních vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji?

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD další možnosti zúžení tématu: Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s databázemi? Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s elektronickými katalogy knihoven? V druhém případě použita konkretizace informačního zdroje, protože šlo o příliš obecný výraz.

ZOBECNĚNÍ TÉMATU nenaleznete dostatek informací k tématu (využili jste různé vyhledávací techniky, synonyma a slovní tvary) → téma rozšířit využít nadřazené/obecné pojmy ke klíčovým pojmům

PRAKTICKÝ PŘÍKLAD téma formulované otázkou níže je příliš specifické: Ovlivňuje informační výchova vysokoškolských studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji? přeformulovat pomocí nadřazeného termínu student: Ovlivňuje informační výchova studentů jejich způsobilost pracovat s informačními zdroji?

TIPY PRO ZÚŽENÍ A ROZŠÍŘENÍ TÉMATU Položte si otázky týkající se: časového období, ke kterému se téma vztahuje (jak ke specifikaci, tak k zobecnění), geografického určení tématu (jak ke specifikaci, tak k zobecnění). Praktický příklad Téma: Schwarzenbergové a šlechtická společnost v Evropě zúžit na: Schwarzenbergové a šlechtická společnost v Čechách v druhé polovině 19. století

TIPY PRO ZÚŽENÍ A ROZŠÍŘENÍ TÉMATU Položte si otázky týkající se: specifického aspektu, který vás zajímá (ke specifikaci) Praktický příklad: Komunikace prostřednictvím internetu → Emailová komunikace širšího kontextu, do něhož lze téma zasadit a souvisejících problémů, které se k němu vztahují (k zobecnění) Rozchody partnerů zapříčiněné nevěrou → Nejčastější příčiny rozchodu partnerů

SHRNUTÍ Umíte: rozpoznat specifické a obecné téma uvést téma otázkou a identifikovat problém přemýšlet o tématu ve smyslu nalezení klíčových pojmů a utvoření množiny synonym a souvisejících pojmů definovat hierarchické vztahy, zobecnit a specifikovat téma Dle potřeby zúžení tématu Vaší BP (+ přeformulování otázky) nebo rozšíření tématu Vaší BP (+ přeformulování otázky).

STRUKTURA BP A B – 6. Použité zdroje C – 5. Závěr D F - rozdat si a ve dvojicích zvolit pořadí a název (označení) jednotlivých části – 2. Cíle – 6. Použité zdroje – 5. Závěr – 4. Praktická část – 3. Teoretická část – 1. Úvod Vyhláška rektora č. 07/2009 o bakalářských pracích.

STRUKTURA BP Požadovaná struktura práce (v tomto pořadí): Titulní strana bakalářské práce Prohlášení a poděkování Zadání bakalářské práce (originál podepsaný…) Abstrakt Obsah 1. Úvod 2. Cíl práce a metodika 3. Teoretická část 4. Praktická/analytická část 5. Závěr 6. Použité zdroje Přílohy

STRUKTURA BP 40 – 60 stran (bez příloh) Titulní strana + Prohlášení a poděkování + Zadání bakalářské práce + Abstrakt + Použité zdroje + Přílohy později… Obsah! 1. informací o kvalitě práce (O, Ú, Z) důležitá je grafická úprava a přehlednost (vč. č. str.; hierarchické číslování) seznam příloh názvy kapitol → zda BP odpovídá řešení problému

STRUKTURA BP Úvod spolu se závěrem se píše až jako poslední;-) stručně uvést zvolené téma a proč bylo zvoleno zasadit do souvislostí rozbor (popis) problematiky v obecné rovině, stručná historie problematiky, její návaznost na současnost, aktuálnost problému, který má být řešen žádné citace (= samostatná práce autora BP…) min. 1 str. A4

STRUKTURA BP Cíl práce a metodika přesná formulace problematiky a uvedení konkrétního plánovaného přínosu autora BP na jaké otázky chce ve své práci odpovědět / kterými okruhy tématu se autor nezabývá (co je cílem a co nikoliv) + stanovení úkolů, které přispějí ke splnění vymezených cílů postup a metoda/-y zpracování (+ zdůvodnění) možno stručně představit následující strukturu BP (krátce obsah jednotlivých kapitol) formulace pracovních hypotéz vycházejících z hodnocení předpokladů pro úspěšné splnění a z predikce pravděpodobných výsledků celé práce

STRUKTURA BP Teoretická část kompilační charakter = mnoho citací z různých zdrojů (důsledně citovat + v Seznamu…) = rešerše tj. seznámení s teorií a autory, kteří se zabývají... (ne opsat, ale srovnat vícero přístupů, seznámení s literaturou) přehled dosud užívaných metod a dosažených výsledků vymezení přístupu autora BP lze dále členit na podkapitoly max. 40 % rozsahu celé BP

STRUKTURA BP Praktická část = analytická – řešení problému, který stanoven v cíli BP aplikace teorie na konkrétní subjekty (firmy apod.) konkrétní rozpracované výsledky doplněné o tabulky, grafy obrázky, praktické příklady aj. lze dále členit na podkapitoly min. 50 % rozsahu celé BP

STRUKTURA BP Závěr shrnutí problému a poznatků obsažených v BP krátké zopakování těch nejdůležitějších bodů popř. dílčí závěry (k jednotlivým kapitolám – pracovní hypotézy a jejich naplnění) využitelnost získaných poznatků a identifikace vlastního přínosu autora k řešené problematice čtenář si přečte pouze cíl a závěr práce → má získat ty nejdůležitější informace žádné nové informace a poznatky, neotevírat nová témata min. 1 str. A4

PLÁNOVÁNÍ PUBLIKACE zvolit téma rozmyslet si ho udělat osnovu nastudovat si stav řešené problematiky získat data a potřebné informace napsat koncept → nechat uležet → zrevidovat napsat výsledný text znovu přečíst a opravit vytisknout → důkladně opravit vytisknout a svázat → odevzdat

HARMONOGRAM BP (1 AR) Prezentace práce a obhajoba červen 2010 Odevzdání práce duben 2010 Příprava dokumentace a konečné verze práce 0,5 měsíce Vytváření textu práce 2 měsíce Výzkum 1,5 měsíce Zpracování informací z pramenů 2 měsíce Shromažďování informací a pramenů 1,5 měsíce Volba / rozpřemýšlení tématu září 2009

POUŽITÉ ZDROJE Definování problému a práce s tématem. In Kurz práce s informacemi. Brno: MU, 2007. 7 s. MAXEROVÁ, V. Struktura BP. Znojmo: SVŠE, 2008. 6 s. ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. 1.vyd. Praha: Academia, 2002. 204 s. ISBN 80-200-0755-5. Vyhláška rektora č. 06/2009 o bakalářských pracích. Znojmo: SVŠE, 2009. 6 s.