Historické etapy vývoje managementu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ. Organizace projektu  Jedná se o optimální uspořádání lidí, věcí a nehmotných složek aktivit do struktur  Jednotlivé složky se uspořádají.
Vývoj teorií řízení. Vědecké průmyslové řízení Hospodárná příprava a následné provádění výrobních a obslužných procesů A.W. Taylor, H.L. Gant, A.B. Gilbreth,
Charakteristika řízení
Organizační struktury
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_14_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Základy veřejné správy
Řídící struktury : malé a velké organizace
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
T1 Východiska. Řízení širší pojem než management chápeme jako vztah mezi prvkem, který řídí (řídící subjekt) a prvkem, který je řízen (řízený objekt)
Řídící procesy po obsahové stránce Ondřej Šimeček Vladimír Gorej Tomáš Ludvík Petr Slamiak Praha, ČZU, 2006.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Předmět: Řízení podniku 1
Teorie řízení PEF ČZU Praha.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Racionalizace řídící práce, time management
Tato prezentace byla vytvořena
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
ÚVOD, MANAGEMENT, STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_REGULOVÁNÍ.
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
MAnagement.
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Podnikové výrobní faktory a podnikové řízení jako výrobní faktor
Management.
Výrobní faktory v podniku
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Management bk 505, bp 505.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Materiály pro účastníky pilotních kurzů konaných v rámci realizace projektu SOVA SYSTEMS Č.R., spol. s r.o. Brno „Vyšší úroveň dalšího vzdělávání v klíčových.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
MANAGEMENT PLÁNOVÁNÍ.
Kontrola. Kontrola Kontrola Kontrola je proces sledování reality, zjišťování, zda se vyvíjí žádoucím směrem, rozbor příčin případných odchylek a přijetí.
Ing. Veronika Dostálková MBA
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Digitální učební materiál
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
ŘÍZENÍ PROCESU POČÍTAČEM
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Historické etapy vývoje managementu 1. etapa - počátek 20.století 2. etapa - období druhé světové války 3. etapa - sedmdesátá léta 4. etapa - počátek devadesátých let

1. etapa (počátek 20.století) Klasický management 1. Vědecké řízení – F.W.Taylor 2. Správní řízení – H. Fayol 3. Byrokratické řízení – M.Weber Psychologicko – sociální přístup E. Mayo teorie X a Y

2. etapa (období druhé světové války) Procesní přístupy L.Gulick,H.Koontz, H.Weihrich POSDCORB, jasné členění manag. funkcí Systémové přístupy Ch.Barnard, komplexní chápání jevů a procesů Kvantitativní přístupy G.B.Dantzig, exaktnost a kvantifikace jevů

3. etapa - sedmdesátá léta Empirický přístup P.F.Drucker,T.J.Peters,R.H.Waterman MBO – Managament by objectives – systém řízení podle cílů zvyšování spolupráce zaměstnanec – manažer - vlastník zostřující se externí konkurence

4. etapa - počátek devadesátých let Samosprávná firma Využívání počítačů Robotizace Pružné výrobní systémy Vývojové tendence: Spoluúčast na podnikání - na řízení - na zisku - na vlastnictví

Pojem „Managament” Definice: Management je dosahování cílů organizace Termín „řízení“ odpovídá anglickému pojmu „MANAGEMENT“. Vymezení managementu ve třech základních oblastech: M jako označení lidí v podniku, kteří se zabývají řízením M jako soubor činností realizovaných vedoucími pracovníky (manažery) M jako odborná disciplína Definice: Management je dosahování cílů organizace prostřednictvím jiných. (American Management Association)

Pojem „řízení” subjektivní cílevědomá činnost lidí, poznávající a využívající objektivní zákonitosti přírody a společnosti, směřující na jejich základě ke stanovení: správných cílů, nejvhodnějších prostředků k jejich dosažení, způsobu zabezpečení průběhu a kontroly takto stanovených činností

Úspěšně řídit znamená: Proces řízení Úspěšně řídit znamená: znát (kvalifikace) mít pravomoc (hierarchické uspořádání) chtít (motivace) stačit (aktualizace poznatků)

Řízení jako proces V každém systému probíhají 2 typy transformačních procesů: 1. Hmotně energetické obsah procesu řízení (Co se řídí?) 2. Informační forma procesu řízení (Jak se řídí?)

Řízení jako informační působení: Řízení (obecný smysl) je informativní působení mezi jednotlivými systémy – subjektem a objektem řízení. Informační působení -> 3 skupiny: Ovládání Řízení Regulace

Informace, cíl Ovládající systém Ovládací působení Ovládaný systém Cílové chování Schéma č.1: Ovládání

Program řídícího působení řídící systém Schéma č.2: Řízení Informace, cíl Program řídícího působení řídící systém Zpětná vazba řídící působení řízený systém Cílové chování

Řídící systém Regulační systém Řízený systém Cílové chování Schéma č.3: Regulace Kontrola reg. působení Řídící systém Podmínky stability Regulační systém Kontrola cíl. chování Regulační působení Řízený systém Sledování odchylek Cílové chování

Členění procesu řízení Horizontální: 1) plánování - určení cílů, výběr rozhodnutí, časový postup (čas.hledisko) realizace (krátk. dlouhod. charakter) 2) organizování - vytváření dočasných, relativně trvalých vazeb mezi lidmi a výrob. Prostředky 3) operativní řízení - realizace vytýčených cílů Vertikální: přijetí informace, rozhodování, ovlivňování, kontrola (věcné hledisko)

Členění procesu řízení Obsahové zaměření: 1) výrobně technické procesy 2) organizačně ekonomické procesy 3) sociálně řídící Dle charakteru cíle: 1) strategické řízení 2) taktické řízení 3) realizační řízení

Děkuji Vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne.