Kvalita a bezpečí pacientů s ohledem na prevenci pádů a zranění při hospitalizaci Mgr. Dita Svobodová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Odrazový můstek reformy zdravotnictví v oblasti zdravotních služeb
Darja Hrabánková Navrátilová
Česká asociace sester skupina PRO KVALITU PÉČE
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Akreditační standardy pro primární péči Bohumil Seifert Setkání auditorů
P r á v n í n o r m y Vyhláška č. 49/1993 Sb. o technických a věcných požadavcích na vybavení zdravotnických zařízení  Zákon č. 258/2000 Sb. ve znění.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Poskytování informací krajskými odbory ÚZIS ČR
Mgr. Dana Jurásková, PhD., MBA Mgr. Dita Svobodová
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
PROBLEMATIKA PÁDŮ NA LŮŽKOVÉM ODDĚLENÍ Z POHLEDU VŠEOBECNÉ SESTRY
Projekt EPP-ED Mimořádné události v ÚVN MUDr. Sandro Zamarian
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení kvality informačních služeb
Integrovaný operační program Oblast intervence - Služby v oblasti veřejného zdraví.
Projekt EPP-ED Riziko při poskytování zdravotní péče – politika WHO
Pád pacienta – národní indikátor kvality ošetřovatelské péče
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Prevence pádu a zranění pacienta
Domácí péče Home care.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Koncepce ošetřovatelství
Legislativa.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
Pracovní spokojenost všeobecných sester ve světle Herzbergovy teorie
Sledování nežádoucích událostí v ČR
Kvalita v českém zdravotnictví
Česká asociace sester Pracovní skupina pro kvalitu
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Sledování nežádoucích událostí ČAS 2009 MUDr.Zdeněk Hřib KVZ 3.LF UK.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
Bezpečné nemocniční lůžko
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Materiálně-technický standard v sociálních službách Eva Capicarová.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra veřejného a sociálního zdravotnictví Studentská odborná práce Vypracovala:
Prevence pádů Dana Jurásková MZ ČR
Sledování dekubitů jako indikátoru kvality ošetřovatelské péče na národní úrovni Prezentace výstupů Praha,
Domácí ošetřovatelská péče. Domácí ošetřovatelskou péčí je zdravotní péče poskytovaná pacientům v jejich sociálním prostředí. Na základě doporučení: 
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Zhodnocení II. zahraniční stáže Mgr. Petra Trtíková vedoucí zdravotního úseku.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
Kvalita očima pacientů Praha , MUDr.Markéta Hellerová.
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
1 Šetření dekubitů na národní úrovni 20. září 2011 Kajetána Ternbachová.
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Snížení administrativní zátěže
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Národní ošetřovatelské standardy
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Transkript prezentace:

Kvalita a bezpečí pacientů s ohledem na prevenci pádů a zranění při hospitalizaci Mgr. Dita Svobodová

Kvalita zdravotní péče Konat správné věci ve správném čase, a to již napoprvé Pravidla kvality: Kvalita znamená splnění určitých požadavků Schopnost uspokojit očekávání, potřeby a požadavky pacientů O požadavcích rozhoduje pacient Požadavky na zdravotní péči se neustále zvyšují

Kvalita zdravotní péče Součást kontinuálního zvyšování kvality a efektivity Vychází jako doporučení z legislativy Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu v platném znění Metodické opatření č. 5/1998 o akreditaci zdrav. zařízení Metodické opatření č. 9/2004 o koncepci ošetřovatelství Vyhláška č. 195/2005 Sb., kterou se upravují podmínky předcházející vzniku a šíření infekčních onemocnění …. Vyhláška č. 385/2006 Sb., o zdravotnické dokumentaci. Rada MZČR pro kvalitu ve zdravotnictví Věstník MZ částka 3/2008  – metodický návod pro distribuci a sběr dotazníků pro měření kvality zdravotních služeb prostřednictvím spokojenosti pacientů - uveřejněn na portálu kvality a bezpečí MZ Věstník MZ částka 5/2008  – metodický návod  "Sledování nežádoucích událostí v lůžkových zdravotnických zařízeních následné péče vypracován Metodický návod – uveřejněn na portálu kvality a bezpečí MZ Věstníku MZ částka 2/2008 – metodický návod pro sledování objednacích dob pacientů na zdravotní výkony a pro sledování délky čekání na přeložení či propuštění pacienta na lůžku – uveřejněn na portálu kvality a bezpečí

Kvalita zdravotní péče Je neurčitá a sama o sobě nemůže být přesně změřena Měřeny mohou být jen její elementy Provádíme dekompozice kvality na elementy, které se označují pojmem STANDARDY Každý standard reflektuje element kvality poskytované péče Má multidimeziální charakter – hodnotí se z více hledisek (např. produkt, služba, kvalifikace, prostředí)

Systém kvality Vychází z politiky kvality definované ve zdravotnickém zařízení a zahrnuje: Identifikaci jednotlivých činností Stanovení odpovědnosti za výkon těchto činností Zajištění koordinace mezi činnostmi

Bezpečnost v nemocnici Osobní věci pacienta/klienta Stížnosti pacientů Informovaný souhlas Negativní reverz Přemísťování a manipulace Prevence rizikových faktorů Prevence násilí Bariérová ošetřovatelská péče 6 6

Bezpečnost v nemocnici Prevence chyb (hlášení mimořádných událostí) Individuální přístup Signalizace (tísňové hlásiče) u všech pacientů/klientů (proces odpojení pacienta od signalizace popsán, lékař provede zápis do dokumentace, ze kterého plyne, že je pacient zmatený nebo vykazuje kvalitativní poruchu vědomí a na ordinaci lékaře je odpojen od signalizace) Kontrola na pokojích během denní služby Kontrola sester na pokojích minimálně á 2 hodiny (podle stavu pacienta) během noční služby se zápisem do dokumentace Používání postranic (neměly by pohyblivého pacient/klienta omezovat) – individuálně podle vyhodnocení rizika pádu

Akreditace zdravotnického zařízení Akreditační standardy Oblast kvality Akreditační standardy Indikátory kvality

Indikátor kvality Kvantitativní údaj o kvalitě procesu ve zdravotnickém zařízení: lze srovnávat v čase mezi zúčastněnými (oddělení, nemocnice, země) Nelze monitorovat všechny procesy ve ZZ Nutno vybírat: nejrizikovější, nejčastější, nově zavedené lze i jako mimořádnou událost

Proč se zabývat pády pacientů ve zdravotnickém zařízení? Nejčastější mimořádná událost ve zdravotnictví 1x ročně upadne 30% seniorů ve věku nad 65 let 25% všech zranění jsou traumatická zranění osob nad 65 let 33% nákladů jde na léčbu všech traumat

Faktory ovlivňující výskyt pádů Nedostatečné technické vybavení (lůžko, pokoj) Stísněnost prostor Nízký počet ošetřujícího personálu Nedostatečná prevence Nedostatečná edukace zdravotnických pracovníků Špatný technický stav budov zdravotnických zařízení 11

Faktory ovlivňující výskyt pádů v České republice Absence komplexní péče o seniory Selhávání komunitní péče, home care (pády doma) Nezájem plátců péče Absence sledování tohoto indikátoru v národním měřítku, u všech zdravotnických zařízení Nízký počet soudních řízení v souvislosti s poškozením zdraví způsobené pádem

Sledování pádů pacientů v České republice 1. část – 1999 – 2001 2. část – 2002 – 2003 Společné sledování s 11 zdravotnickými zařízeními 3. část – od roku 2004 … V roce 2010 s 38 zdravotnickými zařízeními

Metodika sledování Doporučený pracovní postup www.cnna.cz Výsledky se hlásí 4 x ročně Sledování a pozorování stejných ukazatelů Sledovaný údaj je vždy hodnocen jako indikátor kvality - podíl zraněných z pádu na 1 000 ošetřovacích dnů Rozdělení oborů Lehká x Těžká zranění

Sledování pádů výsledky 2004 – 2009 Celkem 4 802 296 hospitalizovaných pacientů Zaznamenáno 36 083 pádů (0,75 %) Lehké zranění 14 306 (39,6%) Těžké zranění 3 536 (9,8%) Podíl zranění na celkový počet pádů 43,3% Indikátor kvality 0,5

Sledování pádů výsledky 2004 – 2009 Nejvyšší hodnoty indikátoru kvality v následné péči 0,96 Největší hrozba pro pacienty starší 65 roků Dlouhodobě hospitalizovaní Z celkového počtu 145 008 pacientů v následné péči již za 5 roků upadlo více jak 7 %

Prevence U seniorů mají pády vážnou prognózu Mají až šestinásobnou mortalitu, která navíc s věkem stoupá a která se po 65. roce života s každou dekádou zvyšuje Nejdůležitější je preventivní opatření

Bezpečný pokoj pacientů 21

Bezpečný pokoj Podlaha Barevné kontrastní stěny, každá jinou barvou (dvě) – jasnější ohraničení prostoru, dostatek denního světla Podlaha Podlaha podle (ČSN EN 14411) Stanovení protiskluznosti (ČSN 72 5191) Suchá – úklid – značení Předměty na podlaze – tašky, podložní mísy, stoličky Nábytek na pokoji Kulaté rohy a hrany Automatické brzdy V ergonomicky vhodné poloze vedle lůžka Židle a křesla s širší a stabilnější základnou Stoly a židle mimo komunikační trasu 22

Bezpečný pokoj Světlo osvětlení pokoje, osvětlení komunikací a pracovních ploch na pokoji lokální osvětlení lůžka, noční osvětlení pokoje Signalizace signalizační zařízení u lůžka není při pohybu pacientů po pokoji efektivní náramky identifikace pohybu pacienta – „chytré“ lůžko, elektronické – brány, vysílačky 23

Lůžko pro pacienty Nastavitelná výška lůžka Postranní zábrany Automatická brzda Spodní ložná plocha Držáky (podložní mísa, močová láhev) Rám lůžka s úchyty pro omezovací prostředky 24

Prevence pádů organizační opatření Identifikace rizikového pacienta ihned při přijetí, při změně stavu Edukace pacienta o riziku pádu a souvisejících okolnostech (medikace) Informace ostatních členů týmu Bezpečnostní opatření, včetně prohlídky oddělení, nákresu Zvýšený dohled (sesterna) Omezovací prostředky Signalizace, noční osvětlení Umístění osobních věcí Dopomoc a asistence při běžných činnostech Užívání chronických kompenzačních pomůcek 25

Závěr Závažný problém z odborného i společenského hlediska Účinnou prevencí lze pády a tím i vydané prostředky omezit Odpovědnost zřizovatele, provozovatele a poskytovatele vedoucí pracovníci – primář – vrchní sestra – zdravotničtí pracovníci Příprava zařízení na akreditační proces zvýšení kvality poskytované péče, sjednocení procesů a postupů, zavedení sledování indikátorů Edukace pacientů, rodiny Vzdělávání personálu

Děkuji za pozornost 27