Trvale udržitelný rozvoj v dopravě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Společný regionální operační program Priorita 1 Regionální podpora podnikání Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Priorita 2 Regionální.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a c b  6 x 50 sekund opisování 
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Čistá mobilita z pohledu MŽP Mgr
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Vliv dopravy na životní prostředí
AKTUÁLNÍ VÝZVY PROGRAMOVÉHO OBDOBÍ Horizont
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Aktuální výzvy OPŽP Josef Pikálek Liberec.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Automobily a výfukové plyny
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
NS-LEV 21 PRO ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Operační program Životní prostředí
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
VŠFS Kombinované studium Letní semestr 2011 Most.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Moravskoslezského kraje
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Environmentální aspekty bezpečnosti a dostupnosti energie v ČR a EU Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
BOHEMIAKOMBI spol. s r.o. Opletalova Praha 1 Tel Fax Kombinovaná.
Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Prezentace pro účastníky konference: NOVÁ ENERGETICKÁ STRATEGIE EU A ČR Udržitelná výroba energie –
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
2. setkání pracovní skupiny „Život v obcích“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Výhodná geografická poloha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Evropská integrace Environmentální politika EU RNDr. Oldřich Hájek.
2. setkání pracovní skupiny „Životní prostředí“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Zvyšování podílu separovaného.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Znečištění vzduchu dopravou
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Ekologická politika EU
Operační program životní prostředí
EVROPSKÝ TÝDEN MOBILITY
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Mgr. Milena Marešová Praha 2006

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Trvale udržitelný rozvoj směřuje k zajištění co nejvyšší dosažitelné kvality života pro současnou generaci a k vytvoření předpokladů pro kvalitní život generací budoucích. Strategie trvale udržitelného rozvoje v ČR vychází z Lisabonského summitu (březen 2000) Základním časovým horizontem strategie je rok 2014

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Pozitiva: Vysoká hustota železniční a silniční sítě. Systémy hromadné dopravy ve městech s vysokým podílem na přepravních výkonech. Zavádění integrovaných dopravních systémů ve velkých aglomeracích. Prudký nárůst podílu vozidel s katalyzátorem na celkovém počtu vozidel. Postupné zlepšování technického stavu vozidlového parku.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Pozitiva: Snížení a následná stabilizace emisí skleníkových plynů na úrovni o více než 20% nižší ve srovnání s rokem 1990. Zastavení výroby a zásadní omezení spotřeby látek poškozujících ozónovou vrstvu Země. Existence stabilního právního a institucionálního rámce, ekonomických a dobrovolných nástrojů v oblasti ochrany životního prostředí.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Pozitiva: Přistoupení k většině celosvětových a regionálních environmentálních úmluv.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Negativa: Rostoucí negativní vlivy automobilové dopravy na životní prostředí, zejména kvalitu ovzduší. Chybějící úseky dálnic a rychlostních silnic. Absence silničních obchvatů obcí. Nedostatečná údržba a nevyhovující stav dopravních cest. Nedostatečné využití možností elektrifikace dopravy. Nedostatečné využití kombinované dopravy. Neustálý růst přepravy silniční, osobní i nákladní dopravou.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Negativa: Pokles podílu železniční dopravy na celkové přepravě. Nedostatečně kvalitní dopravní obslužnost obcí a regionů. Nerovné ekonomické podmínky pro hromadnou a individuální dopravu. Nízký zájem o hromadnou dopravu mezi veřejností. Více než polovina registrovaných vozidel dosud není vybavena katalyzátorem. Průměrné stáří vozidlového parku je dosud vysoké.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Trendy a rizika: Útlum železniční dopravy (zejména regionální) a pokles přepravních výkonů ve prospěch silniční dopravy. Zahlcení dopravních komunikací v obcích a aglomeracích převážně těžkou nákladní a individuální automobilovou dopravou. Nedostatek finančních prostředků na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury a obměny vozidlového parku.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Trendy a rizika: Zhoršení stavu životního prostředí, především kvality ovzduší. Zatížení obyvatelstva hlukem v městských aglomeracích z důvodu nárůstu individuální a podnikatelské autodopravy. Pokles podílu hromadné městské dopravy a železniční dopravy.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Trendy a rizika: Nárůst nebo i udržení vysoké hladiny emisí oxidu uhličitého. Nízký potenciál pro snížení celkových emisí oxidů dusíku díky automobilové dopravě. Omezené možnosti snížení nadlimitní imisní zátěže oxidem dusičitým, suspendovanými částicemi velikostní frakce PM10, polycyklickými aromatickými uhlovodíky (PAH) a troposférickým ozónem díky automobilové dopravě.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Možnosti a příležitosti: Vysoký potenciál úspor energie. Potenciál využití obnovitelných zdrojů, zejména rostlinné biomasy, dříví a spalitelné složky odpadů. Instalace moderních energeticky účinných, nízkoemisních a nízkoodpadových technologií v rámci integrované prevence a omezování znečištění. Průchod transevropských koridorů přes území ČR šetrných k životnímu prostředí a lidskému zdraví.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Možnosti a příležitosti: Rozvoj kombinované dopravy. Zavádění nových biotechnologií (např. metylester, bioetanol). Pokles hlukové zátěže vlivem obměny vozového parku, nových technických požadavků na výrobky a realizace pasivních opatření u dopravní infrastruktury. Podpora městské a místní hromadné dopravy a místní a regionální železniční osobní dopravy.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě Možnosti a příležitosti: Podpora cyklistické dopravy v rámci rozvoje ekologických forem cestovního ruchu. Kvalitativní i kvantitativní rozvoj městské hromadné dopravy a integrovaných dopravních systémů. Podpora celostátní a mezinárodní nákladní železniční a kombinované dopravy jako environmentální šetrné a ekonomicky výhodné.

Trvale udržitelný rozvoj v dopravě KONEC

Environmentální = ekologický, ohleduplný k životnímu prostředí