Drážní doprava v České republice Setkání s novináři 3. července 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Advertisements

Kolik opravdu stojí veřejná správa?
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
4. železniční balíček 1.
Informace o zkušenostech se zákonem č. 194/2010 Sb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
NedRailways Nabídková řízení ve veřejné dopravě České republiky Pohled zahraničního uchazeče.
Prezentace závěrů projektu
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Sjednocení objednávky dopravní obslužnosti Olomouckého kraje.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Zelená kniha – Koncepce veřejné dopravy seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 19. května
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Jak dál ve financování činnosti Vysokoškolského odborového svazu? Návrh reformy pro současnost a budoucnost.
1 Finanční situace Dopravního podniku hlavního města Prahy Praha, leden 2009.
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Z ADÁVACÍ ŘÍZENÍ NA VÝBĚR AUTOBUSOVÝCH DOPRAVCŮ V L IBERECKÉM KRAJI S EMINÁŘ I NTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY, Ž ĎÁR NAD S ÁZAVOU 2013 Jiří Hruboň KORID LK,
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Ing. Ludvík Urban, ROLE NÁRODNÍHO DOPRAVCE VE VEŘEJNÉ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Systém sociálních služeb a sociální práce - stávající stav a návrhy změn Seminář APSS ČR, 15. – , Chotoviny Mgr. David Pospíšil ředitel Odboru.
Dopravní konference Pardubice 2013 Pardubice
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Aktuální problémy veřejné dopravy a navazující legislativa seminář Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou, 14. května
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Problematika MHD v městech SR Bojnice 30. září 2010
Financování silnic II. a III. třídy
Transkript prezentace:

Drážní doprava v České republice Setkání s novináři 3. července 2009

strana 2 Program 1.Aktuální stav po povodních 2.Východiska pro zajištění efektivního systému financování železniční dopravy v ČR 3.Liberalizace drážní dopravy 4.Vize ČD

strana 3 Program 1.Aktuální stav po povodních 2.Východiska pro zajištění efektivního systému financování železniční dopravy v ČR 3.Liberalizace drážní dopravy 4.Vize ČD

strana 4 Program 1.Aktuální stav po povodních 2.Východiska pro zajištění efektivního systému financování železniční dopravy v ČR 3.Liberalizace drážní dopravy 4.Vize ČD

strana 5 Aktuální stav financování železniční dopravy  Na základě dostupných údajů je možné konstatovat, že systém… ... není finančně soběstačný (rozpočtové krytí nepostačuje na požadovanou úroveň služeb)  … je dlouhodobě podinvestován jak v oblasti investic do infrastruktury, tak v oblasti investic do vozového parku  … nevytváří stabilní prostředí pro případné externí financování za standardních tržních podmínek (neexistují dlouhodobé smlouvy o poskytování železniční přepravy)

strana 6 Současný stav financování SŽDC  Drážní systém se postupně zhoršuje v důsledku existující podudržovanosti dané dlouhodobým nedostatkem investičních prostředků. Zároveň se i přes realizované investiční akce v roce 2009 dostalo do deficitu i řízení provozu na drážní cestě… Fondy EU SŽDC DopravciSFDI InfrastrukturaObsluha dráhy Investice Údržba / obnova Služby útvaru Řízení provozu (ČD) na základě SLA ČD, ČD Cargo aj. 19,9 / 22,4 / 30,3 / 30,1 mld.Kč v letech ,2 / 6,3 / 6,2 / 4,0 Náklady na obsluhu dráhy ze strany ČD 5,6 / 5,7 / 5,6 / 5,5

strana 7 Současný stav financování ČD (rok 2008)  V oblasti osobní přepravy existuje nerovnováha mezi požadovanou úrovní služeb od krajů a státu a rozpočtovým krytím (viz stav roku 2008). V letech dosahoval deficit financování postupně 3,2 / 2,8 / 4,0 mld.Kč….

strana 8 Příležitosti pro zlepšení ve financování železniční dopravy  MD jako garant státní politiky v oblasti železniční dopravy vnímá následující příležitosti pro zlepšení současného stavu… 1.… zajistit rovnováhu v systému financování regionálních drah 2.… vyřešit krácení rozpočtu státu pro dálkovou smluvní přepravu 3.… připravit podmínky pro realizaci přiměřené míry investic do obnovy vozidlového parku ČD 4.… dořešit vztah ČD-SŽDC zejména dokončení oddělení živé a mrtvé dopravní cesty 5.… připravit podmínky pro realizaci přiměřené míry investic do infrastruktury ze strany SŽDC

strana 9 Stav dofinancování dlouhodobých ztrát v regionální přepravě  V současné době je deficit financování regionální dopravy na ČD 3,2 mld.Kč. Tento stav je dlouhodobý. Příčinou je zejména…  … nesoulad mezi objednávkou krajů (počtem vlakokilometrů) a výší úhrad směrem k ČD  … neefektivita vnitřního fungování ČD (vysoké fixní náklady, zejména režijní) 3,2 5,1 2,7 Ztráta Úhrady od objednatelů (ZVS)Úhrady od objednatelů (ZVS)Úhrady od objednatelů (ZVS)Úhrady od objednatelů (ZVS) Jízdné z osobní přepravyJízdné z osobní přepravyJízdné z osobní přepravyJízdné z osobní přepravy 11,011,0 3,2 mld.Kč představuje 0,40 Kč poplatku, tj. 1 hal. = 80 mil.Kč

strana 10 Řešení deficitu v reginální dopravě pouze na úkor ČD není systémovým řešením  Na základě citlivostní analýzy je evidentní, že absorbce ztráty v rámci ČD by vedla k drastickému omezení výkonů (tlaku na snížení objednávky krajů).  Příčinou jsou vysoké fixní náklady (60% celkových), které nelze výrazně omezit v krátkém časovém horizontu (jsou nastavené na vyšší očekávaný objem přepravy)…  Při současné ztrátě 3,2 mld.Kč znamená pouze částečné navýšení úhrady od krajů potřebu snížit výrazně objem přepravy (výkony), a to následovně…  1,0 mld.Kč navýšení (2,2 deficit) o 40% méně*  2,0 mld.Kč (1,2 deficit) 12% méně  3.0 mld.Kč (0,2 deficit) 3% méně *) odhad je pouze orientační, přesné procento poklesu výkonů závisí na rozložení příjmů z jízdného v rámci jednotlivých tratí (klíčovým faktorem je obsazenost vlaků)

strana 11 Doporučení – regionální doprava  S ohledem na dlouhodobý cíl vyrovnání příjmů a výdajů na regionální dopravu v ČD doporučujeme pro rok 2010*… 1.… doplnit úhrady od objednatelů na 7,5 mld.Kč, tj.27 haléřů za vlakokilometr 2.… deficit dofinancování ve výši 1,2 mld.Kč (v porovnání s rokem 2009) absorbují ČD v rámci zahájené restrukturalizace zejména fixních nákladů 3.… v souladu s úhradou upravit objednávky krajů tak, aby celkový objem přepravy byl o cca 12% vlakokilometrů nižší než v roce 2009 (očekáváme, že dopad se bude týkat zejména lokálních tratí) *) předpokládáme vyřešení dofinancování regionálních drah v roce 2009 ve výši 3,2 mld.Kč

strana 12 Snižování objemu dálkové přepravy je nesystémový krok  Úhrada za objednané vlakokilometry na rok 2009 činí cca 3,8 mld. Kč. Náklady na zajištění této objednávky jsou cca 4,3 mld. Kč. ČD potřebují letos na dofinancování 0,5 mld. Kč.  Na základě posouzení přínosů a nákladů je možné konstatovat, že úspory v oblasti dálkové dopravy nejsou efektivní, a to zejména proto, že…  … úspora 0,5 mld. Kč představuje pokles objednaných vlakokilometrů o cca 20%, při úspoře o 1,0 mld. Kč již více než 50%, aby systém zůstal finančně vyrovnaný  …dálková přeprava je rostoucím segmentem přepravy, z pohledu kapacitního využití spojů jsou největší rezervy v regionální (lokální) přepravě  … snížení objednávky pro ČD bude mít za následek propad ve výběru poplatku za drážní cestu pro SŽDC, které budou prostředky chybět na provoz (odhadem při poklesu o 50% cca 300 mil. Kč)

strana 13 Doporučení – dálková doprava  S ohledem na dlouhodobý cíl vyrovnání příjmů a výdajů na dálkovou dopravu v ČD doporučujeme pro rok 2010*… 1.… zachovat úhrady od objednatelů na 3,8 mld. Kč s tím, že ČD absorbují v rámci již zahájené restrukturalizace nákladů 0,5 mld. Kč (oproti nákladům roku 2009) 2.… upravit objednávku státu maximálně o 5% směrem dolů v porovnání se stavem roku 2009 (tj. cca 1,95 mil.vlakokilometrů) 3.… umožnit managementu ČD úspěšně provést restrukturalizaci nákladů uzavřením dlouhodobé objednávky přepravy od státu (se zachováním roční úhrady 3,8 mld. Kč + inflace) – optimum: na 10 let

strana 14 Shrnutí přínosů  Navrhované kroky umožní v roce 2010 uspořit oproti roku předchozímu 1,7 mld.Kč ze státního rozpočtu a rozpočtu VÚSC  Odpovídající restrukturalizační kroky managementu ČD jsou na základě zkušeností z obdobných situací na hranici možností a znamenají zhruba 10% úsporu relevantních nákladů vroce 2010  Navrhované změny nebudou mít výrazný dopad do systému financování provozu železnice zejména pokud se jedná o příjmy SŽDC z poplatků za použití drážní cesty (odhad je cca 100 mil.Kč)

strana 15 Východiska pro další diskuzi…  Na základě uvedených skutečností je možné konstatovat, že… 1.V celém systému chybí peníze na jeho financování (provoz a investice) 2.Existuje oddělená odpovědnost za směřování investic do infrastruktury a zajištění provozu drážní cesty (obsluhu dráhy) 3.Řešením je sjednocení těchto odpovědností a tím pádem provázání investic a jejich návratnosti s výší provozních nákladů na obsluhu dráhy (dokončení přesunu živé dopravní cesty)

strana 16 Program 1.Aktuální stav po povodních 2.Východiska pro zajištění efektivního systému financování železniční dopravy v ČR 3.Liberalizace drážní dopravy 4.Vize ČD

strana 17 Liberalizace drážní dopravy  Právní podmínky:  MD ani jiní objednatelé (kraje, města a obce) nemají přímo stanovenou povinnost vybírat dopravce procesem zadávacího řízení  není upravena národní legislativou  ani nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007, které nabude účinnost v prosinci 2009, nepředepisuje (na rozdíl od např. autobusové dopravy) povinnost zadávacích řízení → zdaleka nejde jen o problém v České republice  Zvýšení komfortu pro cestující:  Jde o klíčový faktor, jehož lze dosáhnout jak prostřednictvím ČD, tak i zvýšením konkurence prostřednictvím výběrových řízení.

strana 18 Příprava zákona o veřejných službách v přepravě cestujících Okruhy pro pracovní skupinu:  Role subjektů veřejné správy – vymezení dopravní obslužnosti zajišťované státem, kraji a obcemi  Zadávací postupy v nabídkovém řízení – podle jaké vnitrostátní úpravy se bude postupovat při výběru dopravce  Přezkumný proces a určení příslušného úřadu pro přezkum zadávacích procesů  Slevy jízdného – kdo může nařizovat slevy a jak se kompenzují  Podpora integrovaných dopravních systémů – možnost zřizování organizátorů veřejné dopravy, vymezení souběžné dopravy, stanovení standardů kvality a bezpečnosti 31. srpna 2009 – termín pro předložení návrhu zákona vládě a pro zpracování metodiky postupu při uzavírání smluv o veřejných službách do doby přijetí zákona.

strana 19 Nabídkové řízení versus přímé zadání běžná zakázka malá zakázka - 1 mil. EUR nebo km mimořádná zakázka - při přerušení služeb zakázka pro vnitřního provozovatele železniční doprava možnost přímého zadání autobusová doprava soutěžmožnost přímého zadání soutěž městská doprava soutěžmožnost přímého zadání doprava zdarma soutěž Způsob výběru dopravce dle nařízení (ES) č. 1370/2007 → Ministerstvo dopravy nemá povinnost vypisovat v dálkové železniční dopravě nabídková řízení a může zakázku zadat přímo.

strana 20 Otevírání trhu v dálkové železniční dopravě (1)  MD vnímá otevírání trhu jako cestu vedoucí ke zvýšení kvality páteřního systému veřejné dopravy a zároveň předpokládá, že vytvořením konkurenčního prostředí lze docílit stabilizaci finanční náročnosti železniční osobní dopravy.  MD jasně deklaruje cíl spustit transparentní, postupně rozvíjený proces otevírání trhu.  MD začíná připravovat desetiletý harmonogram, jehož výsledkem bude vytvoření logicky ucelených souborů linek, na které budou postupně vyhlašována nabídková řízení.  Cílem je zahájit nabídkové řízení pro první takový soubor co nejdříve.

strana 21 Otevírání trhu v dálkové železniční dopravě (2)  MD uvažuje o každoročním vypsání nabídkového řízení na 5 až 15 % výkonů (podle dopravně-provozních podmínek a možností), a to do výše až 75 % objednávaného rozsahu výkonů v dálkové dopravě.  Po dohodě s objednateli regionální dopravy bude stanoveno pořadí jednotlivých souborů linek.  S vítězným uchazečem bude následně uzavřena dlouhodobá smlouva o závazku veřejné služby (tj. na 10 až 15 let).  Jednou ze základních podmínek při vypisování nabídkových řízení bude požadavek na zásadní zvýšení kvality a komfortu vozového parku.

strana 22 Otevírání trhu v dálkové železniční dopravě (3)

strana 23 Otevírání trhu v drážní dopravě - přínosy  Popsaný způsob vypisování dílčích nabídkových řízení umožní jednotlivým dopravcům dostatečnou přípravu na zpracování provozního konceptu a zajištění finančních prostředků nutných pro investice do vozidlového parku.  Postupné otevírání trhu tak zajistí plynulý a nediskriminační přístup, kdy se nabídkového řízení bude moci zúčastnit nejen velký celosíťový dopravce, ale i dopravci, kteří v současnosti nedisponují dostatečným technologickým zázemím.  Uvedený přístup patří v rámci celé EU k nejdynamičtějším.

strana 24 Program 1.Aktuální stav po povodních 2.Východiska pro zajištění efektivního systému financování železniční dopravy v ČR 3.Liberalizace drážní dopravy 4.Vize ČD