Rozvíjející větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Určování větných členů - procvičování
Větné členy.
Digitální učební materiál
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32 _INOVACE_301_Větné členy AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Grafické znázornění věty jednoduché
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Shoda přísudku s podmětem
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Komplexní jazykový rozbor
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Rozvíjející větné členy

Anotace Materiál tvoří 24 slidů, v nichž i žák osvěží znalosti o rozvíjejících větných členech a jejich využití cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák je schopen pracovat se skladebnými dvojicemi a určovat jednotlivé větné členy, je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč., Wikipedia průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních, za cvičením následuje klíč s řešením

Rozvíjející větné členy vyjadřuje příklady předmět sloveso, přídavné jméno osobu, zvíře, věc, kterou slovesný děj zasahuje nebo které se týká Věnuje se hudbě. Je náchylná k angínám. Na lavičce seděly děti kreslící strom. příslovečné určení sloveso, přídavné jméno, příslovce různé okolnosti děje a vztahy Pro nemoc je dnes zavřeno. Pozorovali jsme veverku šplhající po stromě. Mluvíš moc nahlas.

Rozvíjející větné členy vyjadřuje příklady přívlastek podstatné jméno bližší určení, omezení významu podstatného jména Dívali se ven otevřeným oknem. Na úpatí hory si odpočineme. doplněk sloveso a zároveň podstatné jméno nebo zájmeno vlastnost nebo stav, které má jev označený během děje nebo které během děje nabývá Monika se ráda směje. Vrátil se opálený. Udělám to sama. Viděli nás bruslit. Jmenovali ho ředitelem. Doběhl do cíle jako první.

Větné členy mohou být: nerozvitý větný člen nerozvité rozvité několikanásobné nerozvitý větný člen předložka+podstatné jméno nebo zájmeno (Přijdu během hodiny. Přistoupil k autu); složený slovesný tvar (Být zkoušen není příjemné. Byli bychom přišli); zvratné sloveso (Zasmáli jsme se. Rozejděte se.); přísudek slovesný složený (Chtěl přijít. Začíná pršet.); přísudek jmenný se sponou (Sestra je studentka. Je mi dobře.).

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Brtník Po je Př v Evropě PUM nejmohutnější PkS šelma.

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Dříve PUČ žil Př na mnoha Pks místech PUM i u nás, nyní PUČ se Př s ním Pt 7.p můžeme setkat ve slovenských Pks horách. PUM

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Medvěd Po je Př oblíbené Pks zvíře slovanských pohádek Pkn a v cirkusech PUM bývá Př miláčkem návštěvníků Pkn

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Jeho Pks pohyby Po vypadají Př jako Do nemotorné a má Př dobrácký Pks výraz. Pt 4.p

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Ale povaha Po tohoto Pks bručouna Pkn není Př tak PUZ pěkná Př jako PUZ jeho Pks vzhled

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Jestliže žije Př v zajetí, PUM dokáže se vrhnout dokonce PuMí na svého Pks ošetřovatele, PUM i když k tomu Pt 3.p. nemá Př žádný Pks důvod Pt 4.p.

Urči větné členy, řekni, jestli jsou rozvité nebo nerozvité. Na svobodě PUM se Př medvěd Po člověku Pt 2.p. zpravidla PUZ vyhne, jakmile PUČ slyší Př jeho Pks kroky. Pt 4.p.

Najděte všechny skladebné dvojice. Kremže (Krems) je velmi malebné městečko. Kremže je městečko malebné městečko velmi malebné

Najděte všechny skladebné dvojice. Jeho název si okamžitě vybavíme z názvu kremžské hořčice, ale tu tady neznají. název si vybavíme jeho název okamžitě vybavíme vybavíme z názvu z názvu hořčice kremžské hořčice oni neznají tu neznají tady neznají

Najděte všechny skladebné dvojice. Ve středověku to bylo obchodní centrum, významnější než Vídeň to bylo centrum ve středověku bylo obchodní centrum bylo, významnější než Vídeň

Najděte všechny skladebné dvojice. Měšťanské domy, prozrazující zámožnost původních majitelů, se tu dodnes zachovaly neporušené. domy se zachovaly měšťanské domy domy prozrazující prozrazující zámožnost zámožnost majitelů původních majitelů zachovaly se tu zachovaly se dodnes zachovaly se neporušené

Najděte všechny skladebné dvojice. Nejstarší pocházejí ze 16. století. domy pocházejí nejstarší domy pocházejí ze 16. století

Najděte všechny skladebné dvojice. Upravené ulice jsou plné obchůdků. ulice jsou plné upravené ulice plné obchůdků

Najděte všechny skladebné dvojice. Z rozvalin hradů v okolí si zaslouží zvýšenou pozornost Dürnstein. Dürnstein si zaslouží z rozvalin si zaslouží z rozvalin hradů hradů v okolí zaslouží si pozornost zvýšenou pozornost

Najděte všechny skladebné dvojice. Toto sídlo bylo kdysi vězením. sídlo bylo vězením toto sídlo bylo kdysi

Najděte všechny skladebné dvojice. V době křížových výprav tu byl internován Richard Lví srdce. Richard Lví srdce byl internován v době byl internován v době výprav křížových výprav tu byl internován

Způsob vyjádření závislosti na členech řídících shoda – závislý výraz se přizpůsobuje řídícímu a přebírá od něho: pád, číslo, rod Dostal nové kolo. Chlubila se novými lyžemi. Udělal jsem to rád. osobu, číslo, rod Zajíc utíkal po poli. Děti si hrály s míčem (My) rozumíme všemu.

Způsob vyjádření závislosti na členech řídících řízenost – řídící člen určuje, ve kterém pádě bude člen závislý Napil se – čeho? – vody. Zazpíval – co? – písničku. Nemluvili jsme – o čem? – o tom. slabá závislost=přimykání – řídící člen nevyžaduje doplnění v jednom určitém tvaru Zaparkovali jsme – kde? před domem. u chodníku. na parkovišti.