Grantové schéma kraje: ROZVOJ KAPACIT DALŠÍHO PROFESNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP Rozvoj lidských zdrojů 30. ledna 2006
2 Další profesní vzdělávání = všechny formy profesního a odborného vzdělávání v průběhu aktivního pracovního života, po skončení odborného vzdělávání a přípravy na povolání ve školském systému = rozvíjení znalostí a schopností vyžadovaných pro výkon určitého povolání = vytváření a udržování souladu mezi reálnou pracovní způsobilostí jednotlivce a nároky na výkon konkrétní profese (stálé přizpůsobování kvalifikace pracovníka kvalifikovanosti práce) Palán, Z.
3 Vybrané cíle opatření Rozvoj vzdělávací nabídky dalšího profesního vzdělávání (nové programy, distanční formy vzdělávání, e-learning, zdokonalení anticipace potřeb zaměstnavatelů) 2.Zvýšení odborné a pedagogické způsobilosti lektorů, konzultantů, učitelů, metodických a řídících pracovníků působících ve sféře dalšího profesního vzdělávání. 3.Zlepšit přístup k informacím, orientaci v nabídce a kvalitu služeb dalšího profesního vzdělávání, rozvoj výzkumu a vývoje metodologie vzdělávání dospělých včetně vybudování institucionální kapacity.
4 Programy podpory Pp-A: Rozvoj a zlepšení současné nabídky dalšího profesního vzdělávání včetně služeb s ním spojených Pp-B: Vzdělávání lektorů, konzultantů, učitelů, metodických a řídících pracovníků působících v oblasti dalšího profesního vzdělávání Pp-C: Rozvoj nabídky služeb dalšího profesního vzdělávání v návaznosti na výsledky systémových projektů
5 Výsledky prvního kola výzvy Celkový počet podaných projektů: 27 Vyřazeno při hodnocení přijatelnosti: 5 Vyřazeno ve věcném hodnocení: 3 Alokace na výzvu: 30 mil. Kč Celkový požadavek: cca 66 mil. Kč Požadavek na PpA: cca 42 mil. Kč Požadavek na PpB: cca 24 mil. Kč
6 Výsledky prvního kola výzvy k financování doporučeno 10 projektů v celkové hodnotě: cca 21,6 mil. Kč Podrobné výsledky výběru projektů: na Sociální věci - -- Rozvoj lidských zdrojů --- Grantové schéma další vzdělávání --- Výsledky 1. kola výzvy
7 Program podpory A - 1. výzva Rozvoj a zlepšení současné nabídky dalšího profesního vzdělávání včetně služeb s ním spojených Počet podaných projektů: 18 Žadatelé: - soukromé subjekty školy a příspěvkové organizace NNO - 7 Doporučeno k financování: 7 (14,8 mil. Kč)
8 Program podpory B - 1. výzva Vzdělávání lektorů, konzultantů, učitelů, metodických a řídících pracovníků působících v oblasti dalšího profesního vzdělávání Počet podaných projektů: 9 Žadatelé: - soukromé subjekty školy a příspěvkové organizace – 4 - NNO - 2 Doporučeno k financování: 3 (cca 6,8 mil. Kč)
9 Nejčastější nedostatky předložených projektů neprůhledný nebo nadhodnocený rozpočet příliš obecný obsah projektu nejasné výsledky a výstupy projektu nejasnosti ohledně rozsahu aktivit nadhodnocené úvazky pracovníků pro administraci projektu otázky veřejné podpory duplicita aktivit
10 Finanční efektivita Celkové prostředky (bez administrace): 49,7 mil. Kč Kvantifikované cíle: Počet nově vytvořených / inovovaných vzdělávacích programů: 50 – tj. cca 600 až 700 tis. Kč na 1 nový vzdělávací program / modul Počet podpořených pracovníků poskytujících služby nebo podporujících poskytování služeb - lektorů, metodiků, konzultantů a řídících pracovníků v DPV: 100 osob – tj. cca 100 tis. Kč na 1 proškoleného lektora / konzultanta působícího v DPV
11 Nabídka dalšího vzdělávání v kraji poskytovatelé – nabídka kurzů - kvalita neúplné údaje, není záruka aktualizace dostupné zdroje dat: MŠMT, databáze DAT, AIVD, údaje o rekvalifikacích poskytovatelé: 1. střední a vysoké školy 2. neškolské instituce - organizace pro své zaměstnance - neziskové organizace - komerční vzdělávací instituce
12 Rekvalifikační kurzy Početně nejvíce zastoupené (programy akreditované na MŠMT): masérství, kosmetika, kadeřnictví (HK 48) specifické odborné kurzy (např. obsluha konkrétních specializovaných zařízení – HK 35) účetnictví (HK 24) obsluha osobního počítače (HK 24) cestovní ruch (HK 11)
13 Rekvalifikace na SŠ v kraji průměrně 27 % středních škol (nejvíce v okresech Náchod a Rychnov n. K.) realizovalo rekvalifikační kurzy; 42 % má rekvalifikační kurz v nabídce realizované kurzy dalšího vzdělávání: 323 (1196 absolventů) (podzim 2005, zdroj: šetření OŠMT KÚ)
14 Další vzdělávání na vysokých školách Administrativní centrum celoživotního vzdělávání PdF UHK - specializační kurzy - rekvalifikační kurzy - ostatní kurzy - vzdělávací akce pořádané pracovišti PdF - Univerzita třetího věku Institut dalšího vzdělávání FIM UHK - informační technologie; ECDL - management - ekonomie; právo; psychologie - jazykové dovednosti
15 Soukromí poskytovatelé dnes máme v databázi cca 90 subjektů, které mají sídlo nebo provozují další vzdělávání na území kraje podle (k ): - zájmové kurzy – 36,9 % - počítačové kurzy – 22,7 % - účetnické kurzy – 13,3 % - jazykové a speciální kurzy – 8,6 %
16 Program podpory A - činnosti Vývoj nových programů dalšího profesního vzdělávání Podpora spolupráce podniků a vzdělávacích institucí při vývoji a realizaci vzdělávacích programů Podpora modularizace vzdělávacích programů Rozvoj distančních a kombinovaných forem dalšího profesního vzdělávání Rozvoj e-learningových programů Podpora poradenských činností zaměřených na jednotlivce Aplikace metodik pro prognózování potřeb trhu práce a bilancování kvalifikačního potenciálu regionu
17 Program podpory B - činnosti Vývoj a realizace vzdělávacích programů pro tyto cílové skupiny Předávání dobrých zkušeností a know – how Podpora asociací vzdělávacích a poradenských institucí při zavádění systémů dalšího profesního rozvoje lektorů, konzultantů a učitelů Školení lektorů, konzultantů, učitelů a řídících pracovníků Podpora poradenství pro projektovou přípravu v oblasti dalšího profesního vzdělávání
18 Vývoj nového vzdělávacího programu Vstupní analýza potřeb Stanovení kvalifikačního profilu absolventa Didaktické zpracování a organizační příprava Vypracování studijních opor včetně využití ICT Příprava lektorů Ověření v pilotních kurzech Vyhodnocení Metodika pro nezávislé ověření získaných znalostí a dovedností
19 Žádat mohou: Veškeré subjekty, které poskytují nebo jsou oprávněny poskytovat odborné nebo další profesní vzdělávání: Vzdělávací a poradenské instituce Profesní sdružení NNO poskytující další profesní vzdělávání Zástupci zaměstnavatelů a zaměstnanců (podnikatelské svazy, profesní asociace, zaměstnavatelské agentury) Obce Lektoři a konzultanti Školy a školská zařízení Odborové svazy V žádosti se uvádí i rozpočet partnera projektu
20 Financování I. Celková alokace na opatření 3.3 pro Královéhradecký kraj: cca Kč z toho: Pp-Acca 34,3 mil. Kč Pp-Bcca 7,7 mil. Kč Pp-Ccca 7,7 mil. Kč Administrace GScca 3,7 mil. Kč
21 Financování II. Alokace na 2. kolo výzvy: 27 mil. Kč Bude proplaceno 100 % uznatelných nákladů projektu: - 75 % z prostředků ESF - 25 % z prostředků státního rozpočtu Minimální částka na projekt: 600 tis. Kč Maximální částka na projekt: 6,2 mil. Kč
22 Hodnocení – specifická kritéria Pro PpA a PpB: předpoklady pro zajištění lektorů (pokrytí výuky/výcviku vlastními lektory žadatele; odborná úroveň lektorů participujících na daném modulu) předpoklady pro zajištění akreditace vzdělávacího modulu předpokládaná efektivita vzdělávacího modulu (vazba na aktuální potřeby trhu práce a vzdělávací soustavy) Specifické přílohy Životopisy členů realizačního týmu Výroční zpráva žadatele za uplynulé období
23 Více informací Příručka pro žadatele o finanční podporu grantových projektů OP RLZ ( --- Publikace) - kap. 5 Rozpočet projektu - kap. 7 Předkládání žádosti Příručka pro příjemce finanční podpory projektů OP RLZ (tamtéž) Sociální věci --- Rozvoj lidských zdrojů --- Grantové schéma další vzdělávání; a na
24 Harmonogram Vyhlášení výzvy: 16. ledna 2006 Termín podávání žádostí: do 10. března 2006, 12:00 Hodnocení formálních náležitostí a přijatelnosti: + 30 dní Věcné hodnocení: + 30 dní Výběr projektů: max dní Vyhlášení výsledků: + 15 dní (červen 2006) Schválení Radou + Zastupitelstvem: červenec 2006
25 Kontakt - projektový manažer GS – úsek administrace grantových schémat KÚ Mgr. Hana Křivdová tel věcný garant GS - odbor sociálních věcí a zdravotnictví KÚ: Mgr. Olga Machútová tel