ENVIBRNO 2006 Překážky uspokojování surovinových potřeb průmyslu vyplývající ze zákona o odpadech Ing. Zdeněk Veverka Univerza-SoP, s.r.o. Střekovská 1345,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Podnikání Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku. Podnikatelem.
BEZPEČNOST KRMIV Pojmy
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Dokumentace k zajištění BOZP
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nástroje územního plánování
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
KATALOG ZAŘÍZENÍ Babylon Liberec 22. října 2014 Ing
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Odpadové hospodářství
Problematika odpadového hospodářství Povinnosti obce při nakládání s komunálním odpadem (KO), podle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Právní požadavky v ochraně životního prostředí Ing. Jiří Seger Ing. Alena Švarcová OZP-komplet.pptSdružení poradců A.Švarcová - J. Seger1 Sdružení poradců.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Dokumentace k zajištění BOZP
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Právní režim nakládání s odpady
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Posuzování shody stavebních výrobků
Právní úprava cestovního ruchu v ČR: živnostenský zákon
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Subjekty obchodněprávních vztahů
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Novinky v předškolním vzdělávání
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

ENVIBRNO 2006 Překážky uspokojování surovinových potřeb průmyslu vyplývající ze zákona o odpadech Ing. Zdeněk Veverka Univerza-SoP, s.r.o. Střekovská 1345, Praha 8

ENVIBRNO 2006 Odpad x surovina Výrobky k finálnímu užití spotřebiteli po ukončení životnosti (funkčnosti) - odpady z výrobků - jsou nositeli vlastností surovin, z nichž jsou vyrobeny. Sběrové odpady jsou na území české republiky odděleně sbírány od 40 let minulého století. Jejich výkup (sběr) byl v posledních cca šedesáti letech, stejně jako v současnosti, prováděn vždy za pozitivní cenu.

ENVIBRNO 2006 Občan x původce odpadů Spotřebitel (občan) není původcem odpadu a nepotřebné věci prodává do výkupny (sběrny) surovin. Výkupna surovin nepřejímá věci s cílem je odstranit, ale shromažďuje je jako nositele surovin pro další zpracování. Věci, jejichž materiálovou základnou jsou kovy, papír nebo sklo jsou neopominutelnou součástí standardních výrobních postupů měnících použité výrobky na výrobky nové.

ENVIBRNO 2006 Jedná se o odpady? V okamžiku shromáždění věcí ve výkupnách surovin nemá provozovatel výkupny důvod uplatňovat na ně definici odpadu. Získává věci na základě kupní smlouvy a nemá v úmyslu se jich zbavit odložením a nemá povinnost se jich zbavit v důsledku účinnosti obecně závazného předpisu.

ENVIBRNO 2006 Jak dál? Právním předpisem postavit sběrny na roveň sběrným dvorům? Podřídit vybrané druhy materiálů zvláštním předpisům, které by jejich využívání a uchování v péči lidské společnosti řídily mimo režim zákona o odpadech?

ENVIBRNO 2006 Metodický návod MPO k systému uzavírání (zacyklování) materiálového toku surovin, které tvoří materiálovou základnu sběrových odpadů kovů, papíru a skla

ENVIBRNO 2006 Účelem metodického návodu je vytvoření povědomí, zajišťující nakládání s odpady kovů, papíru a skla v souladu s platnou právní úpravou, maximální podpora procesu využívání těchto odpadů buď jako suroviny, vyrobené z těchto odpadů (výrobku) nebo upraveného odpadu, v hutích, papírnách, sklárnách, případně i jiných zařízeních, v souladu s cíli stanovenými 6. akčním programem EU pro životní prostředí a v souladu se „Surovinovou politikou státu v oblasti nerostných surovin“ (přijata usnesením vlády České republiky ze dne č. 1311), dodržení požadavku při úpravě těchto odpadů s cílem získat z nich výrobky, které bude možné v souladu se zvláštními právními předpisy uvádět na trh, aby byly využívány nejlepší dostupné technologie zabezpečující důsledné plnění ustanovení zvláštních předpisů pro ochranu životního prostředí a zdraví lidí.

ENVIBRNO 2006 Zařízení ke sběru a výkupu – sběrna Ve sběrně je sběrem a výkupem od původců soustřeďován odpad, který je jako odpad dále předáván osobám oprávněným k jeho využívání nebo odstraňování provozujícím zařízení k nakládání s odpady v souladu s § 14 odst. 1 zákona o odpadech. V případě sběru a výkupu věcí („sběrových odpadů“) od fyzických osob, které nejsou oprávněny k podnikání se stává původcem těchto odpadů oprávněná osoba provozující sběrnu.

ENVIBRNO 2006 Vedení evidence odpadů v zařízení ke sběru a výkupu odpadů Provozovatel zařízení ke sběru a výkupu odpadů je povinen zařazovat odpady (viz § 18 odst. 1 písm. a) zákona o odpadech) podle druhu a kategorie. Při této činnosti by měl vycházet z požadavku, že odpady z různých činností charakteristické stejným materiálovým složením např. odpady Kovy, Železné kovy, Železo a ocel, Železné materiály získané z pevných zbytků po spalování, Železné kovy, zařadí pod jedno katalogové číslo, aby prakticky nedocházelo ke smíchávání různých druhů odpadů – sesbíraný odpad soustřeďuje a předává k dalšímu nakládání jiné oprávněné osobě v podobě jednoho druhu odpadu např. jako odpad

ENVIBRNO 2006 Zařízení k využívání sběrového odpadu – úpravna odpadů Odpad přijímaný do zařízení k využívání odpadů, provozovaného se souhlasem příslušného krajského úřadu v souladu s § 14 odst. 1 zákona o odpadech, je v něm upravován (zpracováván) s cílem využití látkových vlastností přijímaných odpadů a předáván jiné oprávněné osobě jako upravený odpad k dalšímu zpracování – materiálovému využití. Pokud je upravený odpad předáván oprávněné osobě provozující zařízení v souladu s § 14 odst. 2 zákona o odpadech, je její zařízení tím zařízením, v němž dochází k materiálovému využívání odpadu.

ENVIBRNO 2006 Vedení evidence odpadů v zařízeních k využívání odpadů (úpraven odpadu), které produkují upravený odpad Odpady mohou být přijímány pod kódy odpadů (druhy odpadů), tak jak je zařadí vlastníci odpadů – původci nebo oprávněné osoby, od nichž jsou odpady přijímány. Vzhledem ke svému účelu se odpady upravují a z těchto zařízení mohou vystupovat pouze odpady ze skupiny 19 Odpady ze zařízení na zpracování (využívání a odstraňování) odpadu a to zpravidla

ENVIBRNO 2006 jako odpady u odpadů kovů z podskupiny Odpady z drcení odpadu obsahující kovy nebo z podskupiny Odpady z úpravy odpadů jinde neuvedené (např. třídění, drcení, lisování, peletizace), Železné kovy; (obdobně i u jiných kovů), u odpadů papíru z podskupiny Odpady z úpravy odpadů jinde neuvedené (např. třídění, drcení, lisování, peletizace), Papír a lepenka; u odpadů skla z podskupiny Odpady z úpravy odpadů jinde neuvedené (např. třídění, drcení, lisování, peletizace), Sklo;

ENVIBRNO 2006 Zařízení k využívání sběrového odpadu – výrobna Přijímaný odpad je v tomto zařízení k využívání odpadů, provozovaného v souladu s § 14 odst. 1 zákona o odpadech, upravován (zpracováván) s cílem využití jeho látkových vlastností k původnímu účelu nebo jiným účelům Zařízení je tím zařízením, kde, v souladu s pojetím definic ze zákona o odpadech, je odpad materiálově využit a dále není s tímto odpadem nakládáno jako s věcí, jíž se chce její vlastník zbavit

ENVIBRNO 2006 Vedení evidence odpadů v zařízení k využívání odpadů (výroben), které uvádějí na trh výrobky Evidence odpadů končí v tomto zařízení (odpad je využit, vzniká z něho výrobek).

ENVIBRNO 2006 Provoz zařízení k využívání odpadů, které uvádějí na trh výrobky Provozovatel zařízení musí být držitelem živnostenského oprávnění k podnikání v oblasti nakládání s odpady a je doporučeno, aby byl současně držitelem i živnostenského oprávnění k provozování výrobní živnosti.

ENVIBRNO 2006 Druhy živností obor č. 20 Výroba vlákniny, papíru a lepenky a zboží z těchto materiálů (v případě zpracování sběrového papíru se jedná o tzv. jinou obdobnou výrobu), která jej opravňuje k výrobě „dalšího zboží z papíru a lepenky“, obor č. 30 Výroba a zpracování skla, která jej opravňuje k výrobě skleněných výrobků pro technické účely (v případě zpracovávání skleněných odpadů se jedná o tzv. jinou výrobu nebo zpracování skla nebo skleněných výrobků), obor č. 35 Výroba a hutní zpracování železa a oceli, která jej v rámci uvedeného oboru opravňuje k výrobě surovin pro vsázku do hutí např. elektrických a martinských pecí.

ENVIBRNO 2006 Průvodní dokumentace výrobků Průvodní dokumentací výrobku jsou doklady, jež jsou podle obchodního zákoníku nutné k převzetí a k užívání zboží. Označování výrobku je opatření výrobku informacemi, které mají vztah k bezpečnosti výrobku. Výrobek musí být dále opatřen údaji potřebnými k identifikaci výrobce a výrobku, popřípadě série výrobku.

ENVIBRNO 2006 Průvodní dokumentace výrobku, by měla popisovat: a) vlastnosti výrobku a jeho složení (např. i s odkazem na příslušné technické normy a nebo jiné technické nebo technologické předpisy nebo na obchodně předávací dokumentaci), b) životnost výrobku při obvyklém nakládání, doporučený způsob skladování, c) způsob balení, nebo formu dodávání výrobku, d) určení výrobku se zdůrazněním, že se nejedná o výrobek určený pro spotřebitele, ve smyslu zvláštních právních předpisů, e) doporučení pro případ, že výrobek nebude využit pro doporučené užití a stane se odpadem, f) možné vlivy na další výrobky, pokud je rozumný předpoklad, že výrobky budou užívány společně nebo společně skladovány, g) rizika pro pracovníky, kteří by s výrobkem mohly přijít do kontaktu a být výrobkem ohroženi.

ENVIBRNO 2006 Závěr Je zřejmé, že současná právní úprava umožňuje faktický i administrativně sledovatelný nárůst materiálového využívání vybraných druhů odpadů. U neregulované skupiny výrobků, které nejsou určeny pro spotřebitele, není důležitá úroveň jejich zpracování ani shoda s technickými normami, ale důležitá je shoda se specifickými požadavky obchodní smlouvy, kde je zboží (výrobek) definováno a popsány jeho vlastnosti.