Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Regionální dimenze sítě TEN-T
Dopravní sektorové strategie, 2. fáze
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Ladislav Němec náměstek ministra
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie, Ministerstvo dopravy
Strategie dopravy MD ČR
Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Informace o přípravě IPRÚ Liberec - Jablonec nad Nisou I NTEGROVANÝ P LÁN R OZVOJE Ú ZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU INFORMACE O PŘÍPRAVĚ.
Dopravní sektorové strategie ČR, výhled a rizika projektů regionu střední a východní Moravy v období Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo.
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Projekty EOC v ČR v období
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
FINANCOVÁNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY: Jaký je aktuální stav a perspektiva dalších let? , Praha Pavel ŠVAGR.
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Dopravní politika ČR Ing. Vít Sedmidubský Odbor strategie
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
FONDY EU Programové období
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR RNDr. IVO RYŠLAVÝ STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Transkript prezentace:

Dopravní sektorové strategie a postavení regionů v období 2014+ Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor strategie Ministerstvo dopravy 8. 4. 2013 Moravské dopravní fórum Olomouc

DOPRAVNÍ POLITIKA ČR PRO OBDOBÍ 2014 – 2020 S VÝHLEDEM DO ROKU 2050

Účel Dopravní politiky ČR 2014 – 2020 (2050) Vrcholný strategický dokument Vlády ČR pro sektor Doprava Ministerstvo dopravy institucí odpovědnou za jeho implementaci Dokument zaměřený na celý sektor Doprava, určuje hlavní zásady rozvoje Rozpracování zásad je dle jednotlivých oblastí řešen v návazných sektorových dokumentech, na základě analýzy problémů sektoru jsou navrženy priority, cíle a opatření, vždy navržena gesce. Rámcově je řešeno i financování, jeho jádro řešeno také v návazných strategických dokumentech ( DSS a 10 dalších). 3

Základní struktura dokumentu Analytická část Návrhová část Implementační část SEA – Kladné stanovisko MŽP z 8.3.2013 Aktuální stav: ukončeno MPŘ Termín předložení Vládě ČR – 04/2013 Pro kraje – doporučující charakter! verze k připomínkám implementační č. SEA meziresort analytická část návrhová část 04/13 08/11 01/12 07/12 03/13 4

Návrhová část – struktura priorit Hlavní cíl dopravní politiky Vytvářet podmínky pro zajištění kvalitní dopravy využitím technicko-ekonomicko-technologických vlastností jednotlivých druhů dopravy na principech hospodářské soutěže a zaměřené na její ekonomické, sociální a ekologické dopady. Struktura priorit Uživatelé – z pohledu cestujících, přepravců, regionů Provoz – z pohledu dopravců Zdroje pro dopravu – finance, energie Dopravní infrastruktura Snižování dopadu na zdraví a životní prostředí Sociální otázky, zaměstnanost, vzdělávání a kvalifikace Další dlouhodobé vize Subsidiarita, odpovědnost jednotlivých úrovní 5

DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem (2014 až 2020) www.dopravnistrategie.cz 6

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Cíl – určení priorit rozvoje dopravní infrastruktury v ČR s ohledem na závazky plynoucí z nařízení EU k sítím TEN-T určení pořadí realizace jednotlivých staveb seřazených do „klastrů“ a návrh staveb ke kofinancování z evropských zdrojů v období 2014-2020, zvýšení efektivity financování a realizace staveb Hlavní kondicionalita pro budoucí Operační program Doprava Předložení vládě ČR do konce června 2013 po vypořádání meziresortu Dokument velmi rozsáhlý – budou připraveny 2 verze Technická – 10 Knih a 23 Zpráv Politická – zkrácená pro vládu a Společný řídící výbor – 10 Knih (kapitol) MD již pracuje s primárními verzemi všech 10 knih, probíhá připomínkování (Ex-ante, VPŘ, Advisory Board, Společný řídící výbor, MPŘ, stanovisko MŽP) 7

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze

Dopravní sektorové strategie, 2. fáze (DSS2) Dosavadní výsledky prokazují potřebu dalšího intenzivního rozvoje páteřních ucelených tahů v silniční i železniční infrastruktuře Silniční síť: R35 (zahájení prvních úseků jaro 2015) dokončení D1 okolo Přerova, (stavba 0137, 2013) I/11 (Nebory – Oldřichovice – Bystřice, zahájení 2014) I/68 (Třanovice – Nebory, 2015) D11 (zahájení úseku Hradec Králové - Jaroměř jaro 2015) SOKP R1 - Pražský okruh (blokováno zrušenými ZÚR), D3 obchvat Českých Budějovic (2016), Železnice: III. koridor, IV. koridor – postupné dokončení (do 2018), I. koridor – uzly, Choceň – Ústí nad Orlicí + Brno – Přerov (nejdříve od 2018) Stavby v uzlu Praha, Plzeň, Brno Potvrzuje se potřeba intenzivně připravovat sledované priority Ukazuje se potřeba navýšení rozpočtu oprav u silnice i železnice. 9

Prognóza finančních možností v DSS2 Nepředurčuje se žádné řešení, nabízí se různé palety možností „co lze dělat se zdroji pro financování DI“ Obsaženy jsou návrhy optimální kombinace zdrojů a nástrojů ke stabilizaci zdrojové stránky Parametrický finanční model umožňující simulaci jednotlivých kombinací opatření (navýšení podílu spotřební daně, rozšíření zpoplatnění, úpravy silniční daně, úpravy sazeb zpoplatnění) V DSS2 jsou obsaženy 4 varianty: Restriktivní (nedostatek zdrojů pro kofinancování OPD II – vychází z výhledu SFDI – požadavky na navýšení v 2014 již na MF odeslány) Minimalistický (minimální změny systému, dostatek zdrojů pro kofinancování OPD II) Rozvojová I a Rozvojová II (výraznější parametrické změny systému, významnější navýšení zdrojové stránky) 10

Dostupné finanční nástroje EU na realizaci dopravních projektů v ČR v období 2014-20 Fond soudržnosti (2014 – 2020 , 80 mld. Kč EU) Regionální a rozvojový fond ERDF (infrastruktura mimo TEN-T, kraje, obce, dopravní terminály, výše se vyjednává) Nástroj pro propojení Evropy (CEF) - vazba na rozvoj core network TEN-T „Kohezní CEF“ Pro ČR cca až 27 mld. Kč (celkově 10 mld. EUR pro 13 zemí) Určeno výhradně pro projekty z kohezních zemí, primárně železnice a příhraniční úseky dálnic Do 2016 národní obálka, poté soutěž mezi státy, spolufinancování až 85% ze zdrojů EU „Nekohezní“ CEF Pokračovaní současného fondu TEN-T (soutěž projektů) Navrhovaná alokace pro dopravu 21,7 mld € (očekává se její snížení na cca 15 mld €), nižší forma spolufinancování, pro ČR nevýhodné

Integrovaný regionální operační program Specifické cíle – investiční priority Modernizace a rozvoj sítí regionální silniční infrastruktury navazující na síť TEN-T a ve vazbě na řešení problémů propojení regionů a dopravy ve městech a městských aglomeracích    Rozvoj infrastruktury letišť zajišťujících propojení na síť letišť TEN-T Rozvoj integrovaných dopravních systémů v regionech (multimodální terminály pro osobní dopravu včetně systémů P+R, K+R a B+R) Podpora zavádění ITS ve veřejné dopravě Podpora zavádění a obnovy ekologicky čistého vozového parku (tramvaje, trolejbusy, duobusy) Rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu Podpora rekreační plavby – v rámci osy cestovního ruchu

OPD 2014-2020 4 prioritní osy: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu Silniční infrastruktura na síti TEN-T Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T – (silnice a dálnice mimo síť TEN-T ve správě státu) Technická pomoc

Děkuji za pozornost www.mdcr.cz / Strategie