Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava"— Transkript prezentace:

1 Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Konference IDS, Žďár nad Sázavou, Mgr. Petr Šváb Ministerstvo dopravy, Odbor fondů EU

2 Podpora městské drážní dopravy
Nejzásadnějším zdrojem pro velké investice v oblasti městské drážní dopravy jsou evropské strukturální a investiční fondy Podpora v programovém období rozdělena mezi dva operační programy: Operační program Doprava - výstavba a modernizace infrastruktury městské drážní dopravy (SC 1.4) Integrovaný regionální operační program - vozový park městské drážní dopravy (SC 1.2) Toto rozhraní je zakotveno v Dohodě o partnerství – změna je v podstatě vyloučena

3 Operační program Doprava 2014-2020 – základní údaje
Celková alokace cca 4,6 mld. EUR – nejvýznamnější zdroj financování dopravní infrastruktury v programovém období Prioritní osy: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu (SC 1.4), dopravního parku železniční a vodní dopravy Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

4 Integrované nástroje v rámci OPD
Integrované nástroje jsou v OPD novým prvkem v programovém období Představují strategické plány městských aglomerací, v rámci kterých budou realizovány intervence z různých operačních programů, které budou spolupůsobením vytvářet vyšší přidanou hodnotu Integrované územní investice (ITI): Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Ústecko- chomutovská aglomerace, Hradecko-pardubická aglomerace, Olomouc Integrované plány rozvoje území (IPRÚ): Liberec, České Budějovice, Zlín, Jihlava, Karlovy Vary, Mladá Boleslav Ve většině integrovaných nástrojů jsou zahrnuty i intervence v oblasti městské drážní dopravy Stanovisko řídícího výboru nositele integrované strategie – příloha žádosti o podporu

5 SC 1.4 – Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Podporované aktivity Výstavba a modernizace infrastruktury systémů městské a příměstské dopravy na drážním principu (metro, tramvaje, tram-train, trolejbusy) Oprávnění žadatelé vlastníci/správci dotčené infrastruktury (města, městy zřizované organizace – např. dopravní podniky či správci městských komunikací) Míra podpory příspěvek EU 85 % ze způsobilých výdajů Žádosti o podporu jsou předkládány v elektronické podobě prostřednictvím portálu IS KP14+ Projektové záměry je možné se zástupci ŘO konzultovat telefonicky, em i osobně

6 Hodnocení projektů Způsob hodnocení projektů
V rámci tohoto specifického cíle jsou vyhlášeny průběžné výzvy. Podpora je poskytována v pořadí, v jakém jsou žádosti předloženy resp. schváleny, a to až do vyčerpání celé alokace na výzvu. Hodnocení probíhá dvoukolově. I. KOLO HODNOCENÍ – V prvním kole je ze strany žadatele předložena předběžná žádost o podporu a přílohy (rozsah požadovaných příloh pro první a druhé kolo je obecně uveden v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD a je dále upřesněn v dokumentaci zveřejněné společně s vyhlášením příslušné výzvy). II. KOLO HODNOCENÍ – Představuje hodnocení kompletní projektové žádosti, doplněné na základě požadavků vzešlých z prvního kola hodnocení a případných konzultací, provádí se aktualizace výsledků hodnocení z I. kola.

7 Hlavní kritéria pro výběr projektů v OPD2
soulad projektu a jeho cílů s cíli OPD2, soulad projektu s relevantními strategickými dokumenty, společenská ekonomická efektivnost a zdůvodnění účelnosti vynaložených prostředků, zajištění udržitelnosti projektu (zejména z pohledu provozování projektu a údržby), vliv na ŽP, horizontální politiky EU a plnění příslušných specifických cílů

8 Výzvy 2017 Výzvy č Výzvy byly vyhlášeny v srpnu 2016 a ukončeny na konci roku 2017 Celková alokace 10, 4 mld. Kč (Praha 5 mld. Kč) Předloženo 16 projektů; 3 projekty zamítnuty Podpořeno bude 13 projektů (1,1 mld. Kč)

9 Výzvy - alokace Město/aglomerační oblast Alokace výzev 2017
Počet podpořených projektů Objem podpořených projektů z výzev 2017 Alokace výzev 2018 Plzeň 2 Brno Ostravská aglomerace Olomouc 3 Liberecká aglomerace 1 Hradecko-pardubická aglomerace Jihlava Zlín 0 Kč České Budějovice Ústecko-chomutovská aglomerace Praha Celkem 13

10 Výzvy 2018 Výzvy č. 53 - 63 Výzvy byly vyhlášeny v dubnu 2018
Datum ukončení příjmu předběžných žádostí o podporu: Datum ukončení příjmu žádostí o podporu: Časová způsobilost: – , realizace projektu nesmí být ukončena před podáním žádosti o podporu

11 Strategické zdůvodnění projektových záměrů
Výzvy zdůvodnění projektových záměrů prostřednictvím strategické projektové fiche Výzvy zdůvodnění projektů měst nad obyvatel minimálně prostřednictvím SUMF (rámce udržitelné mobility měst), případně prostřednictvím SUMP (plánu udržitelné mobilitiy měst) SUMP nyní nepovinně, pravděpodobně povinný v programovém období

12 Metodika pro přípravu plánů udržitelné mobility měst České republiky
Centrum dopravního výzkumu, 2015 SUMP - strategický dokument určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje zásady integrace, participace a evaluace Stanovuje nejen obsah dokumentu, ale i proces přípravy, realizace a vyhodnocování SUMP Příloze č. 4 - požadavky na SUMF

13 Schvalování SUMF / SUMP
Všechny SUMP/SUMF budou muset být schváleny ze strany Komise pro posuzování dokumentů městské mobility Komise posuzuje: Vymezení území Partnerský přístup Dopravní model Soulad s nadřazenými dokumenty města, případně kraje a státu Analýza hlavních oblastí z hlediska dopravy a scénářů rozvoje Návrh variant a jejich vyhodnocení Zajištění finančního rámce a institucionální odpovědnosti Schvalovací dopis musí být součástí žádosti o podporu Aktuálně projednáno 5 SUMPů a 3 SUMFy Schváleny 2 SUMPy (Plzeň, Ostrava) a 5 SUMFů (Opava, Přerov, Hradec Králové, Liberec, Pardubice)

14 Děkuji za pozornost www.opd.cz


Stáhnout ppt "Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava"

Podobné prezentace


Reklamy Google