Sněm RVŠ 17. 5. 2012 JUDr. Lenka Valová EKONOMICKÉ INFORMACE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování vysokých škol
Advertisements

Přijímací řízení.
Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 1 9. zasedání P RVŠ, Karolinum,
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
NÁVRH ZMĚN ZÁSAD A PRAVIDEL FINANCOVÁNÍ VVŠ NA ROK 2013 (ukazatel K)
Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová. I. Počty studentů II. Příprava rozpočtu 2014 III. Návrh Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti IV. Návrh.
Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím v letech Adam KRČÁL samostatné.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Předsednictvo RVŠ JUDr. Lenka Valová.  Reprekomise Vázání prostředků rozpočtu - Zásady financování VVŠ část limity financovaných.
1.1. RADA VYSOKÝCH ŠKOL  V akademickém roce 1999/2000 zahájily výuku první 3 soukromé vysoké školy  Dnes „aktivně“ působí 44 soukromých vysokých.
MŠMT - Odbor 32 Financování výzkumu a vysokých škol Ing. Petr Valášek
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. zasedání předsednictva RVŠ, 19. června 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 8. ledna 2015.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Rozpočet 2008 Kolegium rektora Základní principy předpokládá se aplikování stávající metody 1) rozdělení výnosů –normativní přínos (příspěvek.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 (aktualizace vybraných snímků a reflexe usnesení květnového Sněmu RVŠ) Jakub Fišer Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE Sněm RVŠ 29. ledna 2015 Lenka Valová.
Činnost SK RVŠ za období prosinec 2010 – únor Sněm RVŠ, Praha Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 podklady pro Reprezentativní komisi Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ Praha
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zásady financování a pravidla stanovení rozpočtu veřejných vysokých škol pro rok 2011 a další Vlastimil Růžička MŠMT 16. června
Jakub Fischer Předsednictvo RVŠ,  Repre komise  Představeny základní obrysy rozpočtu na rok 2011, respektující „Zásady 2011“
Zpráva o činnosti SK RVŠ 18. schůze PRVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
ZASEDÁNÍ PŘEDSEDNICTVA RVŠ ( ) STRUČNÁ INFORMACE MŠMT 1. ZÁKON O VYSOKÝCH ŠKOLÁCH 2. ZÁKON O FINANČNÍ PODPOŘE STUDENTŮ 3. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2012.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Valová Lenka Za použití prezentace MŠMT z
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VEŘEJNÝCH VYSOKÝCH ŠKOL PRO ROK 2012 A DALŠÍ Seminář k výpočtům limitů přepočteného počtu studentů vstupujících do financování.
Ekonomické informace (zprávy z podzimních jednání P RVŠ) 6. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Sněmu RVŠ 21. února 2013 Lenka Valová.
Jakub Fischer.  Stručný souhrn připomínek k 1. verzi „Zásad“ a plná verze materiálů od jednotlivých členů zaslána na MŠMT Viz materiál na lednové P RVŠ.
Ekonomické informace (vývoj od minulého jednání Sněmu) Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Ekonomické informace 7. zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ Lenka Valová.
Ekonomické informace Jakub Fischer, předseda Ekonomické komise 20. zasedání P RVŠ, Karolinum,
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2008.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Změny zásad a pravidel financování VŠ na období od roku zasedání P RVŠ Karolinum, Jakub Fischer, předseda EK.
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zpráva o činnosti SK RVŠ 12. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Příprava rozpočtu na rok zasedání S RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Akademický senát AMU Meziroční pokles prostředků na činnost VVŠ v rámci kapitoly MŠMT o 1,21% (240,1 mil. Kč) Odlišný způsob výpočtu příspěvku.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Bc. Magdalena Zábranská
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Transkript prezentace:

Sněm RVŠ JUDr. Lenka Valová EKONOMICKÉ INFORMACE

1. Vázání prostředků rozpočtu 2. Zásady financování VVŠ část limity financovaných studentů – ukazatel A 3. Analýza vnitřní skladby rezortních prostředků (regionální - vysoké školství) 4. Zápisné 5. Příprava rozpočtu 2013 OBSAH

 www MŠMT návrh MŠMT na realizaci vázání uvnitř rezortu: „cca 600 milionů korun bude vázáno na financování vysokých škol (investiční výdaje) a zbývajících 1,9 miliardy korun bude vázáno v regionálním školství“  Reprekomise upřesněno – pro oblast VVŠ mil. posunuté akce programového financování zůstanou součástí programu a bude je možno realizovat v dalších létech  Stále nebylo definitivně rozhodnuto … 1. VÁZÁNÍ PROSTŘEDKŮ

Část týkající se počtu studií v ukazateli A Návrh zásad předložen MŠMT Reprekomise k nim zasedala Obecná východiska  demografický pokles (do roku 2015 o cca 25 %)  střednědobý výhled rozpočtu vysokých škol (do roku 2014 pokles o cca 25 %)  vysoká neúspěšnost studia (úspěšně ukončí studium pouze cca 58 % studentů) 2. ZÁSADY FINANCOVÁNÍ VVŠ 2013 LIMITY POČTU FINANCOVANÝCH STUDENTŮ

 Zásady jsou předloženy s velkým zpožděním  Mezi 25 % demografickým poklesem 19letých a 25 % očekávaným poklesem rozpočtu není relevantní vazba – klesá počet 1. ročníků, zatímco pokles rozpočtu zasáhne ročníky všechny  Propustnost (tj. vazba mezi počtem Bc a pokračujících NMg) nad 100 % není a priori negativní, může to být naopak známka kvality školy  Uplatněná metodika zapojení nezaměstnanosti je chybná – doporučení – do určitého procenta nezaměstnaných absolventů ji do krácení nezapojovat (např. do 5 %), při vyšším podílu ji uplatnit, ovšem vypočítávat ji ze všech absolventů, ne pouze z nepokračujících – mj. problematika kombinovaného studia  VKM tak jak je navrženo nemá u Bc studií nic společného s kvalitou  Nutno prověřit, zda nový SW používaný Úřady práce vůbec umí potřebně rozlišit nezaměstnané dle jednotlivých VŠ a oborů studia  Nezaměstnanost by se neměla posuzovat dle regionu bydliště  U PhD by nemělo platit pravidlo, že při nedočerpání limitu financovaných studentů se pro příští rok stane základem skutečný počet studentů  VKM – zvýšit váhu výstupů vázaných na mobilitu – samoplátci a přijímaní studenti  Oblasti VŠ ve spojení se snižováním rozpočtu chybí politické zadání jasného dalšího postupu PŘIPOMÍNKY – REPREKOMISE

P R I O R I T Y  Snižovat počet studentů  Diverzifikace VŠ uplatněním ukazatelů kvality a výkonu VKM – jeho aplikací - nedochází k celkovém počtu snížení studentů ve vysokém školství, ale k jejich přerozdělení mezi jednotlivými VŠ ZÁSADY A PRAVIDLA FINANCOVÁNÍ VVŠ

 významnější snižování počtů studentů v prvních letech studia  zapojení nezaměstnanosti na snižování počtů studentů  odlišný výpočet základny v jednotlivých kategoriích  odstranění možnosti navýšit počty bakalářů v důsledku poklesu v ukazatelích magisterských a doktorských programů  zvláštní přístup pro umělecké a neuniverzitní vysoké školy NAVRŽENÉ ZMĚNY 2013

0. základna u B1, M1, N1 = nižší z údajů – skutečné přepočtené počty studentů k X dohodnutý limit není tedy započten bonus 10 % u P1 skutečný financovaný počet studentů tedy včetně bonusu 10 % 1. Plošné snížení základny v závislosti na demografickém výhledu B1, M1 = - 5 % N1 = - 2 % P1 = 0 % 2. Uplatnění VKM diferencovaně – škola vkládá do „soutěže“ 5 % v B1 // 10 % v M1, N1 // 20 % v P1 celkový počet studentů se nemění u B1 a u M1, N1 a P1 mírný pokles (pravidlo krácení celkového nárůstu o 50 %) 3. Snížení výsledného počtu diferencovaně dle míry nezaměstnanosti absolventů každé VŠ (standardizovaná míra všech absolventů evidovaných na úřadech práce) tak, aby celkový pokles studentů byl B1, M1 = - 5 % N1 = - 8 % P1 = 0 % VLASTNÍ VÝPOČET LIMITU

Bude zachováno pravidlo, které umožňuje vysokým školám přijmout nižší počet studentů, než je dohodnutý limit: − pokud přepočetný počet studentů k nepoklesne o více než 10 % oproti dohodnutému limitu, budou škole započteni studenti pro financování roku 2013 dle limitu; − pokud počet poklesne o více než 10 % oproti dohodnutému limitu, budou škole započteni studenti pro financování roku 2013 ve výši skutečného stavu přepočteného počtu studentů k %; − pokud přepočetný počet studentů k bude vyšší než dohodnutý limit, bude škole započtený pro financování roku 2013 dohodnutý limit. ZAPOČTENÍ LIMITU

Kvalitativní a výkonové ukazatele vysokých školBc.Mgr.Ph.D. Celkem100 % Vědecký výkon vysoké školy40 %50 %60 % Zapo č ítané body RIV (absolutn ě )29,5 %39 %44,5 % Zapo č ítané body RUV0,5 %1 %0,5 % Ú č elové neinvesti č ní prost ř edky na výzkum5 % 10 % Vlastní p ř íjmy5 % Odborná kvalita pedagog ů 30 %20 %10 % Vážený po č et profesor ů a docent ů 30 %20 %10 % Mezinárodní mobilita30 % Cizinci v p ř íslušném typu studijního programu5 % „Samoplátci“ v příslušném typu studijního programu5 % Vyslaní v rámci mobilitních program ů 10 % P ř ijatí v rámci mobilitních program ů 10 %

1. Neuniverzitní vysoké školy - nedojde ke krácení v důsledku demografického vývoje ani v důsledku zaměstnanosti - budou součástí posuzování kvality skrze VKM 2. Umělecké vysoké školy - limit bude stanovený na úrovni roku 2012, možný výkyv +/- 10 % - nedojde ke krácení v důsledku demografického vývoje ani v důsledku zaměstnanosti - v ukazateli A nebudou předmětem hodnocení skrze VKM (neboť počty na těchto institucích není třeba vzájemně přerozdělovat, počty jsou stabilní) - budou mít k dispozici fixní podíl finančních prostředků alokovaných v ukazateli A, který si v závislosti na normativním počtu studentů (se zohledněním koeficientu ekonomické náročnosti) přerozdělí tyto 4 umělecké vysoké školy (AMU, JAMU, AVU, VŠUP) SPECIFICKÝ PŘÍSTUP V UKAZATELI A

po DŘ skut.  Bc1- 11,2 % - 9,4 ? ?  Mg1 - 11,4 % - 10,3  NMg1- 12,1 % - 10,7  PhD1 - 7,5 % - 1,7  SP2+ - 2,3 % - 1,8  SP - 5,4 % - 5,0 CELKOVÉ SNÍŽENÍ LIMITŮ STUDIÍ

 Materiál MŠMT Vysoké školy v ČR a jejich veřejné finanční zdroje (s důrazem na kapitolu 333) a srovnání s regionálním školstvím  Prezentace Ing. Krčála 3. ANALÝZA REZORTNÍCH PROSTŘEDKŮ ŠKOLSTVÍ

14 Jednotkové výdaje

15 Výdaje na vzdělávání z kapitoly MŠMT

16 Jednotkové výdaje

17 Jednotkové výdaje

18 Jednotkové výdaje

 Analýza MŠMT potvrdila naše předpoklady  Vývoj počtu studentů a žáků je naprosto odlišný od vývoje rozpočtu RgŠ a VŠ  Od roku 2011 je výdaj na 1 žáka RgŠ vyšší než na 1 studium na VŠ (bez VaV)  V roce 2012 je tento poměr 74 tis./žáka RgŠ x 69 tis./studium VŠ (bez VaV)  Předpoklad 2014 v obou segmentech o cca 10 tis. méně  Naprostá absence zdůvodnění dosavadního vývoje, stavu a výhledu ZÁVĚR

 Informace pouze z médií  – Kč za semestr  JEDNOZNAČNÁ VAZBA NA KRYTÍ DEFICITU ROZPOČTU VŠ  Úvaha o návaznosti na vázání rozpočtu již v letošním roce  Usnesení SK RVŠ 4. ZÁPISNÉ

 Střednědobý výhled rozpočtu rezortu školství pokles celkem o 19 mld. - z toho na VŠ (bez VaV) pokles o 4 mld.  Zahájena jednání s MF ČR – pokles roku 2013 za celý rezort školství nižší – mld. 5. PŘÍPRAVA ROZPOČTU 2013

 Rada VŠ žádá MŠMT, aby Zásady a pravidla financování VVŠ obsahující pravidla pro stanovení limitu počtu zapsaných studentů byly zpracovávány s dostatečným předstihem před přijímacím řízením na jednotlivých školách a aby materiály projednávané na Reprezentativní komisi byly jejím členům zasílány s větším, přibližně třítýdenním, předstihem.  Rada VŠ žádá MŠMT, aby v Zásadách a pravidlech financování VVŠ byl uplatněn princip delší časové stability jednotlivých zásad a parametrů tak, aby byly pro vysoké školy dopředu předvídatelné.  Rada VŠ opětovně důrazně upozorňuje na likvidační dopad současně platného střednědobého výhledu rozpočtu vysokých škol nejen na kvalitu, ale i na samotnou existenci veřejných vysokých škol. USNESENÍ PRVŠ PŘIJATÁ K PROJEDNÁVANÝM OTÁZKÁM

Rada VŠ bere na vědomí informace ministra školství o dosavadním vývoji přípravy rozpočtu vysokého školství pro rok Rada VŠ důrazně upozorňuje na dlouhodobý stav podfinancování oblasti VŠ, jakož i na nezbytnost komplexního řešení financování VŠ v dalších letech. Rada VŠ konstatuje, že bez odpovídající výše veřejných prostředků není možné udržet stávající úroveň a kvalitu vysokých škol, natož zajistit jejich rozvoj. NÁVRH USNESENÍ SNĚMU RVŠ