GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Konstrukce trojúhelníků
Advertisements

Pythagorova věta a její odvození
Rovnoběžník a lichoběžník
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
GEOMETRICKÉ TVARY v rozsahu učiva 1. stupně ZŠ
Nepravidelné mnohoúhelníky
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
Seminář GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ
SZŠ a VOŠZ Zlín® Kabinet MAT předkládá prezentaci
Osově souměrné útvary Narýsuj čtverec A'B'C'D' osově souměrný se čtvercem ABCD podle osy o, která prochází body A, C. Osa souměrnosti o prochází body A,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
VYHLEDÁVÁNÍ GEOMETRICKÝCH TVARŮ V OBRÁZCÍCH
1. Základy deskriptivní geometrie
POZNÁMKY ve formátu PDF
6_Geometrické obrazce Mnohoúhelník Lomená čára: Uzavřená lomená čára:
* Středová souměrnost Matematika – 7. ročník *
Vzdělávací obor: Matematika
Matematika a její aplikace
Čtyřúhelníky.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_568_OBVOD_TROJÚHELNÍKU_ČT VERCE_OBDÉLNÍKU Téma:
Tangram Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
Střední příčky trojúhelníku
Čtyřúhelníky Základní pojmy.
Obsahy základních obrazců
Rovnoběžníky VY_32_INOVACE_29
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
Autor výukového materiálu:
Obvody obrazců Za předpokladu použití psacích a rýsovacích potřeb.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková Datum: březen 2013 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Vzdělávací obor: Matematika a její aplikace Tematický.
VY_42_INOVACE_407_KRUŽNICE OPSANÁ TROJÚHELNÍKU Jméno autora VMMgr. Václav Hendrych Datum vytvoření VM duben 2012 Ročník použití VM 6. ročník Vzdělávací.
Obvod a obsah lichoběžníku
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obvody základních obrazců
10.1 Čtverec D C D C a D C Vrcholy čtverce A , B , C , D
38.1 Zásobník – Geometrické tvary
Shodná zobrazení Středová souměrnost Matematika 7.ročník ZŠ
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
21.1 Útvary souměrné podle osy
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
DIDAKTIKA MATEMATIKY III Růžena Blažková PdF MU Brno.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová BRAINSTORMING VŠECHNY OBRÁZKY BY SE DALY SHRNOUT DO JEDNOHO TÉMATU KONSTRUKCE.
Matematika a její aplikace 3. až 5. ročník Téma: Geometrické útvary Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R11_Model jehlanu TEMA: Matematika 9.ročník.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu: VY_ 32_INOVACE_16_V_M_HŠ_.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
OSA SOUMĚRNOSTI Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Zobrazení bodů, útvarů v osové souměrnosti, osově souměrné útvary
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_CTVEREC Název materiálu: Čtverec
Druhy trojúhelníků, těžnice, výšky, střední příčky
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
TÉMA: Osová souměrnost
Vyvození a procvičení učiva
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
TÉMA: Geometrické konstrukce pomocí kružnic
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_18_rovinné obrazce
POVRCH A OBJEM KRYCHLE A KVÁDRU
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Seminář 15. 4. 2008 GEOMETRICKÉ MODELOVÁNÍ Filip Roubíček roubicek@math.cas.cz

Geometrické skládačky

Geometrické skládačky soubory destiček jednoduchého geometrické tvaru (většinou trojúhelníky nebo čtyřúhelníky) didaktické využití: a) konstrukce mnohoúhelníků (skládání a rozkládání útvarů, propedeutika konstrukčních úloh) b) klasifikace mnohoúhelníků (vlastnosti) c) teselace (pokrývání roviny – parketáže, mozaiky)

Geometrické skládačky Ilucová, L. Parketáže, kachličky, mozaiky a geometria. In Jirotková, D. Stehlíková, N. Dva dny s didaktikou matematiky 2004, sborník příspěvků. Praha: PedF UK, 2004, s. 58-63. Molnár, J., Perný, J., Stopenová, A. Geometrická představivost a prostředky k jejímu rozvoji. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137. Praha: JČMF, 2006. Perný, J. Tvořivostí k rozvoji prostorové představivosti. Liberec: Technická univerzita, 2004. Sýkora, V., Roubíček, F., Přibyl, J. Geometrické modelování jako příležitost k aktivnímu učení. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP – Studijní materiály k projektu CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137. Praha: JČMF, 2006.

Mozaika Úloha 1 Sestavte ze dvou, tří a čtyř shodných pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků různé čtyřúhelníky. Kolik konvexních čtyřúhelníků lze sestavit?

Mozaika Úloha 2 Určete, kolika různými způsoby lze sestavit z osmi shodných rovnoramenných pravoúhlých trojúhelníků čtverec.

A B 2 4 AAAA ABBB AABA BAAA ABAA 1 3 AAAB BABB BBAB BBBA BBBB BBAA BABA AABB ABAB BAAB ABBA

Mozaika Úloha 3 Sestavte z osmi shodných pravoúhlých rovnoramenných trojúhelníků dvou barev obrazec ve tvaru čtverce, který je a)  pouze osově souměrný b)  pouze středově souměrný c)  osově i středově souměrný d)  nesouměrný

Parketáž Úloha 4 Načrtněte parketáž tvořenou shodnými čtyřúhelníky.

Tangram Geometrický hlavolam obsahuje sedm dílků, které vznikly důmyslným rozdělením čtverce. Při sestavování obrazců je třeba dodržet dvě základní pravidla: obrazec musí být sestaven ze všech sedmi dílků a jednotlivé dílky v obrazci se nesmějí překrývat.

Trojdílná skládačka Úloha 5 Sestavte z trojdílné skládačky všechny konvexní mnohoúhelníky. Nalezené mnohoúhelníky načrtněte.

Trojúhelníková skládačka Úloha 6 Sestavte z trojúhelníkové skládačky všechny konvexní mnohoúhelníky. Nalezené mnohoúhelníky načrtněte.

Trojúhelníková skládačka Úloha 7 Porovnejte obvody konvexních čtyřúhelníků, které lze sestavit z trojúhelníkové skládačky.

5 5 5 3 5 5 5 10 10 10 4 5 4 5 5 5 5 5 10 4 5 2 5 10 2 5 3 5

Tangram Úloha 8 Sestavte z tangramu všechny konvexní mnohoúhelníky.

Trojúhelníkový tangram (B. Wollring, 2008) Úloha 9 Navrhněte a složte z listu papíru trojúhelníkový tangram (viz pracovní list). Vymodelujte pomocí něj dvojici podobných útvarů.

Na příští seminář (22. 4.) si přineste tyto pomůcky: Rýsovací potřeby (pravítko 30 cm, trojúhelník s ryskou, kružítko, mikrotužka, guma) Vypsaná propiska Nůžky Disperzní lepidlo na papír Párátka (nebo špejle) Plastelína Podložka na modelování