Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Speciální základní škola, Louny,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Speciální základní škola, Louny,"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Helena Fialová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_V.M1TŠ_KOLMICE Téma: M - 5. ročník – geometrie –kolmice Název sady: Matematika 1. stupeň TŠ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Anotace: Prezentace je určena pro 5. ročník speciální základní školy Slouží k výkladu učiva a k procvičení konstrukce kolmic Listy č. 3 – 5 jsou názorným vysvětlením, co to kolmice jsou, děti mohou pracovat zároveň podle tabule Listy č – žáci sledují výklad s použitím pravítka a pravoúhlého trojúhelníku (pro případ, že žák nemá trojúhelník s ryskou ) List č. 10 nabízí dětem ještě jiný způsob použitím trojúhelníku s ryskou List č. 11 – žáci rýsují podle pokynů na čistý papír nebo do sešitu List č. 12 je zadáním samostatné práce, po kliknutí následuje řešení Inovace: Interaktivní způsob učení Prezentace na interaktivní tabuli Pomůcky: Rýsovací potřeby, interaktivní fix, myš, papír f. A4

3 Kolmice Čistý papír (formát A4) přeložte podélně tak, abyste. získali dvě shodné poloviny. 1. 2. 3.

4 Kolmice Papír znovu rozložte a v přehybu narýsujte přímku n. Na přímce n zvolte bod P , který přímku rozdělí na dvě opačné polopřímky. Pak přeložte papír tak, aby se opačné polopřímky s počátkem v bodě P kryly a znovu papír rozložte. n P n P 4. 5. 6.

5 Kolmice Když máte papír znovu rozložený, narýsujte v přehybu přímku k. Přímka n a přímka k svírají spolu pravý úhel /90 °/. 7. . n P k Přímka k je kolmá k přímce n, nebo přímka n je kolmá k přímce k, / n k , k n/.

6 Konstrukce kolmic – 1. krok
Narýsujte přímku v a na ní zvolte bod A. /Ukážeme si jak narýsovat kolmici pomocí pravítka a pravoúhlého trojúhelníku nemáme-li trojúhelník s ryskou./ A v

7 Konstrukce kolmic – 2. krok
Pravítko 1 přiložte těsně k přímce v a pak pravoúhlý trojúhelník 2 tak, jak ukazuje obrázek. 2 A v 1

8 Konstrukce kolmic 3. krok
Pravítko 1 přendejte do polohy podle obrázku a přitlačte ho pravou rukou. Levou rukou posuňte trojúhelník k bodu A a narýsujte přímku k procházející bodem A. 1. A . v k Přímka k je hledaná kolmice k přímce v. Svírá s přímkou v pravý úhel, tj. 90 °.

9 Konstrukce kolmic ještě jinak
Můžete také použít pravoúhlý trojúhelník s ryskou, ale musíte dbát na přesné přiložení k dané přímce. k . B e

10 Konstrukce kolmic pomocí trojúhelníku s ryskou
Je dána přímka e a na ní leží body P, R, V. Sestrojte kolmice x, y, z, které prochází těmito body . x y z . . . e P R V Každým bodem na přímce v prochází jediná kolmice k této přímce.

11 Konstrukce kolmic - úloha
Narýsujte přímku u. V bodě K, který leží na přímce u, sestrojte kolmici v k přímce u, / v u /. Nejprve proveďte náčrt. ŘEŠENÍ Náčrt: v . v u K K . u

12 ZDROJ: Trojúhelník s ryskou: Použito automatických tvarů – vlastní tvorba Citováno: [cit ]


Stáhnout ppt "Název školy: Speciální základní škola, Louny,"

Podobné prezentace


Reklamy Google