Pedagogika I/2 Program:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 4. část Pedagogika NPED034.
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Podpůrný metodický seminář I.
Pedagogika I, II NPED034, NPED035
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
Vzdělávání a jeho kategorie
Téma 3: Cíle vzdělávání 2. část Pedagogika NPED034.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Zdravá škola.
Spektrum didaktických stylů
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
Průřezová témata.
2. přednáška Klíčové kompetence. RVP ZV normativně stanovuje pouze obecný rámec základního vzdělávání a umožňuje školám profi1ovat se pomocí školních.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Průřezová témata klíčových kompetencí
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
RVP pro gymnázia tvorba ŠVP Jiří Tesař. RVP – základní pojmy Klíčové kompetence = základní pojem nikoli učivo Je souhrn vědomostí, dovedností, schopností,
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Školní didaktika.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Pedagogika I/2 Program: Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání (RVP G); klíčové kompetence (dokončení z minula) Vztah cíle a výsledků vzdělávání 10.10.2011

Časový plán ZS Termín Téma 3. 10. 2011 Cíle vzdělávání 10. 10. 2011 Cíle vzdělávání; vztah cíle a výsledku vzdělávání 17. 10. 2011 Cíle a obsah vzdělávání 24. 10. 2011 Obsah vzdělávání 31. 10. 2011 7. 11. 2011 Příprava na vyučovací hodinu 14. 11. 2011 Učení 21. 11. 2011 --- nekoná se --- 28. 11. 2011 5. 12. 2011 12. 12. 2011 Učitel 19. 12. 2011 9. 1. 2012 Vyhodnocení semestru Odevzdání čtenářského deníku, kontrola splnění podmínek zápočtu, zápis zápočtu 3.10.2011

Cíle vzdělávání v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnaziální vzdělávání (RVP G) http://www.vuppraha.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/gymnazialni-vzdelavani vybavit žáky klíčovými kompetencemi na úrovni, kterou předpokládá RVP G; vybavit žáky širokým vzdělanostním základem na úrovni, kterou popisuje RVP G; připravit žáky k celoživotnímu učení, profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění. 10.10.2011

Klíčové kompetence: integrované cílové struktury, které představují potenciál pro jednání jedince v situacích pracovního, osobního a veřejného života 10.10.2011

Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě 10.10.2011

kompetenci k řešení problémů, kompetenci komunikativní, Na čtyřletých gymnáziích a na vyšším stupni víceletých gymnázií by si žák měl osvojit kompetenci k učení, kompetenci k řešení problémů, kompetenci komunikativní, kompetenci sociální a personální, kompetenci občanskou, kompetenci k podnikavosti. 10.10.2011

Kompetence k učení Žák: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj; efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení; kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi; kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce, přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých, z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci. 10.10.2011

Kompetence k řešení problémů rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části; vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy; uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry; je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran; zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků. 10.10.2011

Kompetence komunikativní s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu; používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu; efektivně využívá moderní informační technologie; vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci; prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem; rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění. 10.10.2011

Kompetence sociální a personální posuzuje reálně své fyzické a duševní možnosti, je schopen sebereflexe; stanovuje si cíle a priority s ohledem na své osobní schopnosti, zájmovou orientaci i životní podmínky; odhaduje důsledky vlastního jednání a chování v nejrůznějších situacích, své jednání a chování podle toho koriguje; přizpůsobuje se měnícím se životním a pracovním podmínkám a podle svých schopností a možností je aktivně a tvořivě ovlivňuje; aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů; přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii; projevuje zodpovědný vztah k vlastnímu zdraví a k zdraví druhých; rozhoduje se na základě vlastního úsudku, odolává společenským i mediálním tlakům. 10.10.2011

Kompetence občanská Žák: informovaně zvažuje vztahy mezi svými zájmy osobními, zájmy širší skupiny, do níž patří, a zájmy veřejnými, rozhoduje se a jedná vyváženě; o chodu společnosti a civilizace uvažuje z hlediska udržitelnosti života, rozhoduje se a jedná tak, aby neohrožoval a nepoškozoval přírodu a životní prostředí ani kulturu; respektuje různorodost hodnot, názorů, postojů a schopností ostatních lidí; rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání; promýšlí souvislosti mezi svými právy, povinnostmi a zodpovědností; k plnění svých povinností přistupuje zodpovědně a tvořivě, hájí svá práva i práva jiných, vystupuje proti jejich potlačování a spoluvytváří podmínky pro jejich naplňování; chová se informovaně a zodpovědně v krizových situacích a v situacích ohrožujících život a zdraví poskytne ostatním pomoc; posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí. 10.10.2011

Kompetence k podnikavosti cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření; rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitosti pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě; uplatňuje proaktivní přístup, vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace; získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech, využívá dostupné zdroje a informace při plánování a realizaci aktivit; usiluje o dosažení stanovených cílů, průběžně reviduje a kriticky hodnotí dosažené výsledky, koriguje další činnost s ohledem na stanovený cíl; dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu; posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést; chápe podstatu a principy podnikání, zvažuje jeho možná rizika, vyhledává a kriticky posuzuje příležitosti k uskutečnění podnikatelského záměru s ohledem na své předpoklady, realitu tržního prostředí a další faktory. 10.10.2011

Vztah cíle a výsledků vzdělávání

Učivo Očekávané výstupy { obecné cíle konkretizace stát RVP Učivo Očekávané výstupy konkretizace škola ŠVP konkretizace Učební požadavky učitel výsledky vzdělávání žák

STANOVENÍ CÍLŮ VZDĚLÁVÁNÍ MĚŘENÍ, HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Očekávané výstupy (RVP) Učební požadavky Nutná zpětná vazba Výsledky žáka MĚŘENÍ, HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ

Vzdělávací cíle ↔ hodnocení výsledků žáka Požadavek na výsledek žáka (očekávaný výstup, výsledek, kompetence,…) ↔ žák má umět něco udělat (úloha, kterou má žák splnit, vyřešit,…)

Vzdělávací cíle ↔ výsledky vzdělávání (žáka) Kognitivní znalosti (vědomosti) (poznávací) intelektové dovednosti Psychomotorické psychomot. dovednosti Afektivní (hodnotové) postoje, motivy, hodnoty

Základní pojmy: Výchova, vzdělávání, vzdělání, edukace podle: Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Portál, Praha 2009 (a další řada vydání od r. 1995) Výchova (syn.: edukace) – „proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností“ 10.10.2011

Syn.: edukace, edukační proces, vzdělávací proces Vzdělávání = proces: často se používá záměnou za termín „výchova“; jsou v něm zdůrazněný spíše kognitivní stránky výchovy Syn.: edukace, edukační proces, vzdělávací proces Vzdělání = cíl nebo výsledek vzdělávání 10.10.2011

Podrobnější pohled na - cíle, - výsledky: Klasifikace – např. Bloomova taxonomie (vznik 1956, revize 2001) Výborný článek o Bloomově taxonomii: http://aplikace.msmt.cz/doc/NHRevizeBloomovytaxonomieedukace.doc

Dimenze kognitivního procesu Formulace cíle – výsledku: v nejkonkrétnější podobě = požadavek na žáka: něco umět Cíl Výsledek Substantivum Znalostní dimenze Verbum Dimenze kognitivního procesu

Kognitivní procesy Poznatky 1. Zapama-tovat si 2. Porozumět 3. Aplikovat 4. Analyzovat 5. Hodnotit 6. Tvořit A. faktické B. konceptuál- ní C. procedurální D. meta- kognitivní

„Interaktivní tabulka“ http://oregonstate.edu/instruct/coursedev/models/id/taxonomy/#table

A Faktické poznatky Základní poznatkové prvky, které si žáci musí osvojit, aby byli schopni orientovat se v příslušném oboru nebo v něm mohli řešit úlohy a problémy Terminologie Konkrétní poznatky

B Konceptuální poznatky Vzájemné vztahy mezi poznatkovými prvky uvnitř větší struktury, která podporuje jejich vzájemnou funkčnost Klasifikace a kategorie Zákonitosti a zobecnění Teorie, modely a struktury

C Procedurální poznatky Pracovní postupy, metody zkoumání, výběr vhodné činnosti, algoritmů, technik a metod Specifické postupy a algoritmy Specifické metody používané v oboru Kritéria, která umožňují vybrat vhodný postup

D Metakognitivní poznatky Obecné poznatky o poznávání včetně uvědomování si vlastních kognitivních procesů Obecné strategie učení, poznávání a řešení problémů Znalosti kognitivních úloh včetně kontextu a podmínek Sebepoznání

1 Zapamatovat (si) definovat opakovat pojmenovat popsat reprodukovat identifikovat Uložit a vybavit znalosti z dlouhodobé paměti

2 Porozumět Konstruovat význam sdělení zprostředkovaného ústně, písemně nebo graficky Interpretovat Dokládat příkladem Klasifikovat Sumarizovat Usuzovat Srovnávat Vysvětlovat

3 Aplikovat Aplikovat Implementovat Používat známé postupy v daných situacích Aplikovat Implementovat

4 Analyzovat Rozlišovat Strukturovat Přisuzovat Rozkládat celek na podstatné části, určovat jejich vzájemné vztahy a jejich vztah ke struktuře celku nebo jeho účelu Rozlišovat Strukturovat Přisuzovat

5 Hodnotit Ověřovat Posuzovat Vyjadřovat hodnotící stanoviska na základě kritérií a norem Ověřovat Posuzovat

6 Tvořit Skládat prvky tak, aby vytvářely koherentní nebo funkční celek; reorganizovat prvky do nových struktur a modelů Generovat, formulovat hypotézy Plánovat, projektovat Vytvářet, konstruovat

Cíl ↔ výsledek Každý cíl, který učitel staví před žáka, by měl být promyšlený z hlediska jeho obsahu, struktury a úrovně Každé ověřování (a hodnocení) výsledku učení žáka by mělo být promyšlené z hlediska jeho obsahu, struktury a úrovně a mělo by se vztahovat k cíli realizovanému ve výuce 10.10.2011

Příklad: Úloha z mezinárodního výzkumu PISA

Úlohy z mezinárodního výzkumu TIMSS 1999 Představ si, že chceš vyzkoumat, za jak dlouho se srdeční tep vrátí po cvičení do normálního rytmu. Které věci bys použil(a) a jak bys postupoval(a)?

Dvě otevřené láhve, jedna po okraj naplněná octem a druhá olivovým olejem, byly ponechány na okenním rámu na slunci. O několik dní později bylo pozorováno, že láhve již nejsou plné. Co můžeme z tohoto pozorování usoudit? A. Ocet se vypařuje rychleji než olivový olej. B. Olivový olej se vypařuje rychleji než ocet. C. Ocet i olivový olej se vypařují. D. Pouze kapaliny obsahující vodu se vypařují. E. K vypařování je potřeba přímé sluneční záření.

Na obrázku jsou pomocí vrstevnic znázorněny kopce a údolí Na obrázku jsou pomocí vrstevnic znázorněny kopce a údolí. Každá vrstevnice spojuje místa, která mají stejnou nadmořskou výšku. Kterým směrem teče řeka? A. severovýchodním B. jihovýchodním C. severozápadním D. jihozápadním E. Podle této mapy to nemůžeme říci.