Zastavené stavby ŘSD a vývoj staveb v 2. polovině roku 2010 ministr dopravy Vít Bárta
Problémy rozpočtu SFDI 2010 Nenaplnění příjmů SFDI v roce 2010 o očekávaných 2,4 mld. Kč – rozpočet SFDI se bude muset snížit Úsporná opatření vlády – vázání prostředků SFDI ve výši 1,2 mld. Kč Propad ve výběru poplatku za provoz dráhy – negativní vliv na SFDI ve výši 1 mld. Kč V roce 2010 tak je nutné řešit propad celkem 3,6 mld. Kč + 1 mld. Kč (poplatek) Rozpočet na 2011 snížen o 35% na 33 mld. Kč 2
První realizovaná opatření v provozních rozpočtech 3 Realizované úspory budou převedeny na financování investičních akcí – tzn. snížení chybějících prostředků na investice na cca 4,1 mld. Kč v mld. Kč Subjekt 2010 úspora 2011 úspora SFDI0,1450,451 ŘSD0,1052,108 SŽDC0,2411,247 Celkem0,4913,806
Proto bylo nutné uvažovat o zastavení: 4 Celkový počet staveb navržených k zastavení nebo zpomalení realizace 51 z toho SŽDC 14 z toho ŘSD 37 (z toho zastavení 16 staveb v plné realizaci
Druhé opatření po nalezení úspory na realizaci staveb v letošním roce ŘSD – nalezena úspora 600 mil. Kč z toho 430 mil. Kč v národních prostředcích (tj. 3,9% objemu zbývajícího k prostavění) SŽDC – potlačení investičního programu v letošním roce bez omezení prostředků na opravy a údržbu tratí a odstraňování povodňových škod vytvoří pro rok 2010 úsporu 2,1 mld. Kč (1,1 mld bude převedena na ŘSD, 1 mld pokryje propad poplatku za provoz dráhy) 5
Úprava počtu zastavených staveb 6 SŽDC 31 jmenovitých staveb 91 drobných akcí ŘSD 4 stavby ve vysokém stupni realizace 11 staveb v přípravě nebo s minimální rozestavěností 2 stavby – bude uplatněno časové a věcné rozložení
Zastavené stavby Základní kriterium výběru – 1) nezastavovat akce, které jsou těsně před ukončením realizace, finančně pokrýt doplatky za provedené práce 2) zajistit spolufinancování běžících staveb EU 3) řešit nejhorší dopravní problémy v intravilánu 7
Stavby k zastavení – v plné realizaci I. – národní zdroje Z důvodu nemožnosti zajistit financování v dalších letech: I/11 Mokré Lazce – hranice okresů Opava, Ostrava – spojení Ostrava – Opava I/67 Skřečoň – Bohumín obchvat – přivaděč D47 I/56 Ostrava – Prodloužená Místecká II. stavba – přivaděč D47 8
Stavby k zastavení – v plné realizaci II. – EU 1)Zastavení: –I/9 Sosnová MÚK (mimoúrovňové křížení) – obchvat České Lípy (nemožnost zajistit financování návazných staveb) 2) Rozložení financování: –D8 – zajištěny prostředky na MUK Lovosice a MUK Bílinka (2011) –D47 Bohumín st. hr. – částečné zpomalení realizace (místo původně předpokládaného zastavení) 9
Celkový seznam 10 Zastavené akce I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostrava I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba I/9 Sosnová MÚK (mimoúrovňové křížení) I/49 Malenovice - Otrokovice okres Zlín R6 Lubenec - Bošov R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves I/11 Ostrava Prodloužená Rudná R Hulín - Fryšták R1 ul. Na Radosti napojení na SOKP R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice I/3 Čerčany MÚK Na Pyšelce R4 Skalka - křiž. II/118 R48 Frýdek Místek - obchvat I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice - I/17 Barevná legenda Vysoká rozestavěnost Minimálně rozestavěné Příprava nebo před realizací Pouze časové/věcné rozložení (nejedná se o zastavení) D Lovosice – Řehlovice D Bohumín - státní hranice ČR/PR
Děkuji za pozornost ! 11