Cesta ke kvalitě Představení projektu Cesta ke kvalitě Martin Chvál, hlavní manažer projektu regionální konference Místo, datum.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autoevaluace školy z pohledu poradce
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Centrum celoživotního vzdělávání
Centrum uznávání a celoživotního učení Ústeckého kraje, o.p.s. Regionální konzultační centrum Most.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Ivana Shánilová, manažerka aktivity.
Cesta ke kvalitě AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě PhDr. Martin Chvál, Ph.D., hlavní.
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Stáže ve firmách - vzdělávání praxí Kulatý stůl s odbornou veřejností FOND DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Stroupežnického 30, Praha
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Podpora poradců Podpora poradců
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
ÚVODNÍ KONFERENCE K PROBLEMATICE INTEGROVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM Olomouc 27. dubna 2006.
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Projektový záměr Podpora pedagogů MŠ Odborná diskuze MŠMT,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Jihomoravského kraje Aktuální informace o přípravě KAP 22. března
Systém DVPP Národní institut pro další vzdělávání Jiří Nekola, Miloslav Vyskočil.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Martina Vojtěchová
ANALÝZA POTŘEB NA ŠKOLÁCH – VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
AKTUÁLNÍ VÝZVY V OPERAČNÍM PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Podpora krajského akčního plánování
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
ANALÝZA POTŘEB NA ŠKOLÁCH – Výstupy z Dotazníkového ŠETŘENÍ
Komplexní systém hodnocení
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Hlavní manažér SP Kvalita I
Realizace potřeb regionálního školství pomocí šablon
Akční plánování v Ústeckém kraji z pohledu projektu P-KAP
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Cesta ke kvalitě Představení projektu Cesta ke kvalitě Martin Chvál, hlavní manažer projektu regionální konference Místo, datum

Obsah prezentace  Cíl projektu  Výsledky úvodního dotazníkového šetření  postoje škol k autoevaluaci  zájem o aktivity projektu  Aktivity  plánované výstupy  co lze očekávat v nejbližší období

Hlavní cíle projektu  Podpořit vlastní sebereflexi škol jako efektivního prostředku řízení v decentralizovaném systému.  Vhodně provázat autoevaluaci a externí evaluaci a sice v diskusi se školami, zřizovateli a ČŠI. Zákon č. 561/2004 Sb. ukládá školám povinnost vytvářet zprávu o vlastním hodnocení školy (§ 28), která má být východiskem pro zpracování výroční zprávy školy a jedním z podkladů pro hodnocení ČŠI (§ 12). Školy mohou být hodnoceny i zřizovatelem podle kritérií, která předem zveřejní (tamtéž). Návazně na to ukládají i RVP povinnost zakomponovat autoevaluaci do školních vzdělávacích programů. Další náležitosti stanovuje vyhláška č. 15/2005 Sb. a její úprava č. 225/2009 Sb.

Rámcové informace o projektu  Oficiální název projektu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy:  AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení aneb Cesta ke kvalitě  Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost  Prioritní osa 4a – Systémový rámec celoživotního učení (cíl Konvergence)  Prioritní osa 4b – Systémový rámec celoživotního učení (cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost)  Oblast podpory 4.1 – Systémový rámec počátečního vzdělávání  Typ projektu: Individuální projekt národní  Rozpočet projektu: 77 mil. Kč  Řešitelé projektu: Národní ústav odborného vzdělávání a Národní institut dalšího vzdělávání  květen 2009 – duben 2012  Cílové skupiny projektu: MŠ speciální, ZŠ, SŠ, ZUŠ, konzervatoře, jazykové školy s právem SJZ  4 aktivity projektu:  A: Výzkum a analýzy (NÚOV)  B: Vývoj a ověřování (NÚOV)  C: Podpůrné systémy pro školy a další partnery (NÚOV)  D: Vzdělávání a diseminace (NIDV)

Úvodní dotazníkové šetření

 – zahájeno dotazníkové šetření, rozeslán mail s odkazem na webový formulář dotazníku  UN č. 25/2009 – informace o projektu  UN č. 26/2009 – tištěný dotazník  školy byly vyzvány k přihlášení ideálně do 30.6., dotazníkové šetření ale bylo uzavřeno až  cíl dotazníku:  zjistit, jaké zkušenosti, potřeby a názory mají ředitelé škol v oblasti AE  informovat školy o aktivitách projektu, do kterých se mohou aktivně zapojit  umožnit školám se na tyto aktivity přihlásit  Dotazník vyplnilo 531 škol, 507 vyplnilo kontakt na školu s ochotou zapojit se do aktivit projektu

Charakteristika vzorku škol, návratnost  1 škola speciální od MŠ až po SŠ i s běžnými třídami,  dalších 8 škol spec. třídy od MŠ po SŠ,  dalších cca 60 škol různé kombinace typů, převážně SOŠ a SOU z toho:  7 církevních  36 soukromých Počet školZastoupení Stav ke dni podle statistické ročenkyNávratnost MŠ speciální173%12713% ZŠ26450%41336% ZŠ speciální316%4457% ZUŠ132%4783% SOŠ15028%91616% SOU5410%47111% SŠ speciální112%1428% gymnázium509%34115% konzervatoř31%1817% jazyková škola10%293% CELKEM531

Charakteristika vzorku škol Počet škol Hlavní město Praha56 Jihočeský kraj31 Jihomoravský kraj50 Karlovarský kraj13 Královéhradecký kraj28 Liberecký kraj22 Moravskoslezský kraj49 Olomoucký kraj34 Pardubický kraj36 Plzeňský kraj28 Středočeský kraj49 Ústecký kraj61 Vysočina20 Zlínský kraj35 CELKEM512 Počet škol obec s počtem obyvatel menším než obec s počtem obyvatel obec s počtem obyvatel starší zástavba města s počtem obyvatel starší zástavba města s počtem obyvatel starší zástavba města s počtem obyvatel nad sídliště ve městě s počtem obyvatel sídliště ve městě s počtem obyvatel sídliště ve městě s počtem obyvatel nad nová zástavba s rodinnými domky na pokraji města s počtem obyvatel nová zástavba s rodinnými domky na pokraji města s počtem obyvatel nad

Co pro vás autoevaluace znamená?

Struktura faktorů  smysluplnost Autoevaluaci jsme na škole začali realizovat dříve, než vznikl legislativní požadavek. Bez procesů autoevaluace si nedokážu představit zkvalitňování práce školy. Učitelé naší školy nechápou autoevaluaci jako nutné zlo, ale jako užitečnou aktivitu, ikdyž přináší práci navíc. Učitelé naší školy mají velký zájem o výsledky autoevaluace. Realizace autoevaluace přispěla k lepší komunikaci s rodiči.  zbytečnost Jedná se o další administrativní požadavek shora, který školám přináší pouze zátěž. V našem procesu autoevaluace jsme se zatím nedozvěděli nic, co už bychom předtím nevěděli. Autoevaluace nám nepřináší až takový efekt v porovnání s tím, co si vyžaduje.  strach z autoevaluace Autoevaluace přináší do pedagogického sboru strach z kontroly a postihu při zjištění nedostatků Obáváme se zneužití výsledků autoevaluace (např. jejich dezinterpretace, nepochopení  bezradnost Pociťujeme nedostatek volně dostupných a profesionálně zpracovaných nástrojů, které bychom mohli použít k autoevaluaci školy. Nemáme dostatečné znalosti a kvalifikaci, abychom mohli autoevaluaci provést tak, jak bychom si představovali. Nevíme si rady s interpretacemi výsledků autoevaluace.  chápání přístupu ČŠI a zřizovatele Přístup k autoevaluaci ze strany ČŠI je pro nás srozumitelný. Přístup k autoevaluaci ze strany našeho zřizovatele je pro nás srozumitelný.

Vývoj faktorů

Zájem o nabízené aktivity

Zapojení do procesu autoevaluace ředitel ředitelem pověření učitelé všichni učitelé školyrodičežáci komerční subjekt jiní sociální partneři formulace priorit školy 86%42%41%17%15%3%10% formulace opatření 89%56%28%4%3%1%3% tvorba či výběr evaluačních nástrojů 77%62%18%2% 7%4% realizace sběru informací a jejich zpracování 51%66%41%11%13%12%3% lidé či skupiny, od kterých se sbírají informace 40%23%82%73%76%6%15% vyhodnocení dosažených výsledků vzhledem ke stanoveným cílům 76%67%17%3% 10%2% nejčastěji nad 40 % nad 10 %

Priority a periodicita podle typu školy řízení školy kurikulum školy výsledky školyvýuka klima školy spolupráce s okolím oblast byla pro nás v předchozím období prioritou 45%65% 72%74%36% Počet realizovaných cyklů AEani jednoujednoudvakráttři nebo vícekrát ZŠ 4%42%39%15% SOŠ 2%37%42%18% SOU 48%37%15% gymnázium 31%42%27% CELKEM 3%41%40%17%

Aktivity projektu

Závazky projektu  Aktivita A: Výzkum a analýzy  Realizace 2 dotazníkových šetření – na začátku (2009) a na konci (2011) projektu (včetně stanovení přidané hodnoty projektu)  Průběžný monitoring stavu AE v ČR po dobu řešení projektu (ankety a řízené rozhovory na vzdělávacích akcích C, D, průběžná rešerše textů vztahujících se k AE a monitoring aktivit v AE v ČR)  Závěrečná zpráva řešení projektu jako výstup dotazníkových šetření a průběžného monitoringu  Databáze zahraničních kontaktů  Srovnávací studie o zahraničních modelech AE, včetně analýzy faktorů ovlivňující AE v ČR v současnosti

Závazky projektu  Aktivita B: Vývoj a ověřování  Zveřejnění 30 ověřených evaluačních nástrojů na webu (včetně podpory elektronického vyhodnocování viz C)  Zveřejnění 20 příkladů dobré praxe s komentářem  Metodika propojení AE a externí evaluace  Elektronický slovník AE  V nejbližší období:  Do konce roku 2009 budou nabídnuty ke standardizaci  technika stanovování priorit školy,  dotazník výkonové motivace žáků,  dotazník postojů žáků (sémantický diferenciál),  dotazník vyučovacích stylů učitele,  dotazník strategií učení cizím jazykům,  v první polovině roku 2010 bude nabídnuto dalších 8 nástrojů,  do poloviny roku 2010 formulace kritérií kvality,  plánu AE,  procesu,  zprávy,  do konce roku 2009 zveřejnění pracovních verzí prvních hesel slovníku.

Závazky projektu  Aktivita C: Podpůrné systémy pro školy a další partnery  Uspořádání 58 workshopů  Realizace 28 peer review  Organizace 38 tuzemských návštěv škol  Realizace praxe 28 poradců AE  Vydání metodického materiálu o poradenství v oblasti autoevaluace s ukázkami  Organizace závěrečné konference projektu  Vytvoření 1 kontaktního pracoviště (call centrum)  Vydání 6 čísel bulletinů  Vydání monografie poznatků o AE  Vydání a distribuce multimediálního pomocníka AE na DVD  Vybudování podpůrného ICT systému  SW podpora 30 EN (pro B)  V nejbližší období:  Již nyní zprovozněno call centrum a ové poradenství.  Do konce roku 2009 pilotáž workshopů, peer review, návštěv škol.  Realizace workshopů, peer review, návštěv škol od počátku roku 2010 dále.  Do konce roku 2009 vydání elektronické verze 1. čísla bulletinu, začátkem roku 2010 bude zaslán v tištěné podobě na všechny školy.

Závazky projektu  Aktivita D: Vzdělávání a diseminace  Návrh a pilotáž vzdělávacího programu pro koordinátory AE (vznik studijních textů a metodiky) – 210 absolventů po 50 hodinách  Návrh a pilotáž vzdělávacího programu pro poradce AE (vznik studijních textů a metodiky) – 28 absolventů po 20 hodinách (návaznost na k. AE)  Návrh standardu k výkonu specializované činnosti  Konference – 2 v každém kraji  Závěrečná zpráva o systému DVPP v AE  V nejbližší období:  Do konce roku 2009 vznik studijních textů a metodik.  Během roku 2010 nabídka prvních vzdělávacích kurzů pro koordinátory AE.

Vše podstatné o projektu naleznete na své otázky, náměty, doporučení můžete psát na