Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Revize RVP SKAV, KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE Praha
Konference Asociace aktivních škol
Vlastní hodnocení škol z pohledu České školní inspekce
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení školy zřizovatelem
Autoevaluace z pohledu České školní inspekce
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Mechanismy evaluace kulturních služeb
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Konference projektu Cesta ke kvalitě
Zpracoval: Ing. Petr Hajný, ředitel školy
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Autoevaluace Vlastní hodnocení školy ve Střední škole Horní Bříza.
Autoevaluace na SZŠ a VOŠZdr. Liberec vyhláška č.15/2005 Sb. na naší škole od roku 2006 tříletý cyklus ošetřeno směrnicí ředitelky školy výchozí dokument.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
vlastní hodnocení školy
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
NOVELY PRÁVNÍCH NOREM a jiné … PORADA ORP
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
Vzdělávací politika.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Zkušenosti z projektu Hodnocení kvality vzdělávání v Libereckém kraji Mgr. Luděk Tesarčík.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Zákon č. 561/2004 Sb. (školský zákon) vyjmenovává pravomoci zřizovatele, ředitele a školské rady Zřizovatel vydává zřizovací listinu školy; rozhoduje o.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ÚVOD Legislativní vymezení činnosti ČŠI § 173 – 176 Zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Evaluace v mateřských školách
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Výzva k předkládání žádostí
Komplexní systém hodnocení
Evaluace v mateřských školách
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?

Autoevaluace nebo vlastní hodnocení? Autoevaluace (ve vzdělávání) vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého sebehodnocení nejrůznějších vzdělávacích jevů. Je to termín odborný, uplatňovaný ve vědeckém a výzkumném okruhu komunikace. Termín vlastní hodnocení se častěji používá v širších kontextech běžné školní praxe v souvislosti se sebehodnocením určitých subjektů vzdělávání – např. se hovoří o vlastním hodnocení žáků, učitelů, apod.; v platné školské legislativě o vlastním hodnocení školy.

Definice autoevaluace (vlastního hodnocení) školy „Autoevaluace školy slouží k systematickému posuzování činnosti školy plánované ve školním vzdělávacím programu; výsledky autoevaluace slouží jako zpětná vazba ke korekci vlastní činnosti a jako východisko pro další práci školy; autoevaluaci provádějí účastníci vzdělávacího procesu – vedení školy, učitelé, žáci;…“ in Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (VÚP, Praha, 2005, str. 121).

Zakotvení autoevaluace v právních předpisech (I) Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí. Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy a jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí.

Zakotvení autoevaluace v právních předpisech (II) Vl astní hodnocení školy je vždy zaměřeno na: a) cíle, které si škola stanovila zejména v koncepčním záměru rozvoje školy a ve školním vzdělávacím programu, a jejich reálnost a stupeň důležitosti, b) posouzení, jakým způsobem škola plní cíle podle písmene a) s přihlédnutím k dalším cílům uvedeným zejména v rámcovém vzdělávacím programu a odpovídajících právních předpisech, c) oblasti uvedené v odstavci 2, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků, a oblasti, ve kterých je třeba úroveň vzdělávání zlepšit, včetně návrhů příslušných opatření, d) účinnost opatření podle písmene c) obsažených v předchozím vlastním hodnocení.

Kdo je oprávněn hodnotit školu? Kromě školy samotné (v rámci autoevaluace) jen: Česk á školní inspekc e; zřizovatel školy podle kritérií, která předem zveřejní.

Úkoly zřizovatele při hodnocení školy Stanovení cíle a kritérií hodnocení Schválení a zveřejnění kritérií Zajištění zdrojů informací o činnosti školy Realizace hodnocení školy Projednání výsledků hodnocení a jejich využití pro zřizovatele, školu a veřejnost

Zdroje informací o činnosti školy Inspekční zprávy ČŠI Výroční zprávy o činnosti školy Statistické údaje Ekonomické ukazatele Zapojení školy do projektů Výsledky kontrol zřizovatele a dalších institucí Podněty a připomínky školské rady a veřejnosti Výsledky anket Místní šetření Výstupy vlastního hodnocení školy (?)

Výroční zpráva o činnosti školy a vlastní hodnocení školy „ Vlastní hodnocení školy je východiskem pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy …“ (§ 12 odst. 2 školského zákona). Obsah výroční zprávy stanovený § 7 odst. 1 vyhl. č. 15/2005 Sb. nevyžaduje promítnutí výsledků vlastního hodnocení školy do této zprávy. Výroční zprávy jsou zpravidla popisem stavu, a pokud obsahují prvky vlastního hodnocení, slouží k prezentaci pozitivních informací o činnosti školy. Výroční zprávy neposkytují objektivní obraz o činnosti školy.

Vlastní hodnocení školy a ČŠI „… a jedním z podkladů pro hodnocení Českou školní inspekcí.“ (§ 12 odst. 2 školského zákona). Zřizovatel by se tak měl dozvědět o pozitivech a negativech v činnosti školy zjištěných v procesu autoevaluace zprostředkovaně z inspekčních zpráv.

Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli? Právní předpisy tento problém neřeší, resp. neukládají řediteli školy žádnou povinnost. Informování zřizovatele o výsledcích autoevaluace je fakultativní a v praxi není běžné. Podle většinového názoru ředitelů škol mají zůstat výsledky autoevaluace interní záležitostí školy především z důvodu obavy o dezinterpretaci výsledků nebo jejich zveřejnění v případě negativních zjištění. Důsledkem by mohlo být umělé „vylepšování“ výsledků autoevaluace školou. Není tomu tak již dnes, kdy autoevaluace slouží jako podklad pro hodnocení Českou školní inspekcí?

Jak zajistit informace o skutečném stavu činnosti školy pro zřizovatele (veřejnost)? Východiskem by mohl být skotský model výroční zprávy školy. Skotské školství má dlouhodobé zkušenosti jak s evaluací, tak i autoevaluací škol. Skotský evaluační systém zahrnuje všechny potřebné oblasti a je vysoce funkční, protože má dostatečnou materiální i personální podporu a jeho podoba byla výsledkem konsensu všech aktérů, nikoliv mocenským prosazením „shora“. Všechny kompetence jednotlivých aktérů evaluačních procesů jsou přesně vymezeny a respektovány. Kritéria a nástroje jsou přesně popsány v obecně akceptovatelném dokumentu.

Skotský model výroční zprávy školy Výroční zprávu o činnosti školy zpracovává mimoškolní hodnotící tým a je založena na porovnání reality se školním programem. Výroční zpráva má výrazně hodnotící charakter; informace získává hodnotící tým na základě pozorování, rozhovorů se žáky, učiteli a rodiči, dotazníků a podkladů poskytnutých školou. Vlastní sledování činnosti školy se zaměřuje na některé klíčové oblasti školního programu a jedno téma vyhlášené nadřízenými orgány. Výroční zpráva vždy uvádí silné stránky školy v uvedené oblasti i možnosti pro zlepšení. Zpráva je velmi podrobná a uvádí příklady plnění vytyčených úkolů, případně popisuje i to, co není v pořádku.

Děkuji Vám za pozornost. PhDr. Mgr. Pavel Drtina, ředitel odboru školství, mládeže a tělovýchovy MHMP